S černým ořem na kapotě: Ferrari Challenge Trofeo Pirelli
Ferrari Challenge Trofeo Pirelli
Platforma: PlayStation 3
Výrobce:
Eutechnyx
- Škála vozů od Ferrariho
- Reálné okruhy
- Univerzální hratelnost
- Celkově nevýrazné
- Tupí soupeři
Univerzální závodní hra, která může zaujmout jak zaryté závodníky, tak především příležitostné hráče a fanoušky Ferrari.
Ferrari Challenge Trofeo Pirelli
Závodní hry patří obecně k těm nejoblíbenějším, a tak není divu, že se na nich snaží přiživit kde kdo. Přesto, a nebo typicky spíše právě proto, se ale utvořila skupina silných značek, u nichž je o kvalitu postaráno prakticky již jen díky jménu dané závodní série. Není ale úplně nejvhodnější předem odepisovat řekněme „druholigové“ projekty, protože se mezi nimi čas od času může objevit příjemné překvapení, což je ostatně i případ dnes recenzovaného Ferrari Challenge.
Pokud patříte k pamětníkům a nyní skáčete radostí, že jste se konečně dočkali nástupce F355 Challenge od Segy, pak ale raději hned vychladněte, protože tyto hry toho přílš moc společného nemají. Rozdílem budiž třeba již jen prostá skutečnost, že nyní nejsme vázáni pouze na model F355, ale zajezdíme si v celé řadě starších i novějších modelů z produkce italské automobilky, což je pro mnoho automobilových fandů jistě již samo o sobě dostatečně pádným důvodem ke koupi, nemluvě o skutečnosti, že si zde budou moci zajezdit na reálných tratích v rámci seriálu Ferrari Challenge.
Závodní lajně se nedá věřit úplně všechno, což ostatně platí i o celé hře.
Se skutečností, že hra cílí na podstatně širší obec uživatelů než jsou jen hardcore závodníci, ale souvisí i několik nepříjemností. Tou nejzásadnější je pravděpodobně jízdní model vozů, případně celková obtížnost. I když ve druhém případě je potřeba připsat spíše kladné body, jelikož jak známo, právě starší F355 Challenge dokázala svou nekompromisní obtížností a silně realistickým přístupem k fyzice jízdního modelu docela kvalitně odradit nejednoho hráče.
S jízdním modelem je to ale již poněkud horší. Stručně řečeno zde totiž nemáte příliš věrný pocit, že byste ovládali skutečný nabouchaný sporťák, ale spíše ferrárka jen tak nějak mechanicky vodíte po zdejších tratích. V menu se sice dá prostřednictvím několika ukazatelů nastavit například míra kontroly trakce a podobně, ale zaprvé jsou tyto možnosti značně chudé například oproti takovému Gran Turismu, z čehož plyne, že zadruhé se vám stejně nepodaří nastavit všechno tak, abyste byli úplně spokojeni a zkrátka pořád budete mít pocit, že to není úplně ono.
A pak tu máme ještě zatřetí – ve výsledku se různá nastavení stejně nemusejí projevovat úplně přesvědčivě. Příkladem budiž tzv. „racing line“, ohyzdná to pomůcka „amatérů“, která vám naznačuje ideální stopu plus nutnost brzdit či možnost dupnout na plyn. Z jiných her jsme již zvyklí, že tato lajna mění barvy podle toho, jak brzdíme nebo zpomalujeme, což zde vlastně funguje taky, ale ne úplně dokonale.
Dost často se totiž zdá, jako by tato čára měla jakési zpoždění za tím, co provádí auto. Klidně se tak stane, že nestačíte dobrzdit první zatáčku do šikany a až ji se stěstím prolítnete „na červenou“, ve druhé zatáčce stále visí „zelená“, což je při dané rychlosti přinejmenším podivné. Jinými slovy – závodní lajně se nedá věřit úplně všechno, což ostatně platí i o celé hře.
Celkově ale nelze jízdní model příliš důrazně kritizovat, protože funguje přesně tak, jak již bylo naznačeno v úvodu – tedy aby dokázal oslovit co nejširší skupinu potenciálních zákazníků. Takže pokud někomu jde pouze o značku Ferrari, bude spokojen, dobře si zazávodí a ještě bude mít příjemný pocit, že hraje „opravdické závody.“ Naproti tomu vyznavači maximálního realismu se nebudou cítit uraženi a dokáží tuto hru přežít.
Grafické zpracování je na první pohled značně líbivé.
Hlavním režimem je Challenge, v němž se oproti obecným videoherním zvyklostem nenachází nejrůznější úkoly ke splnění, ale oficiální šampionát Ferrari Challenge, jenž se pořádá v Itálii, v rámci Evropy a na americkém kontinentu. Vedle toho je zde mód Arcade, v němž se účastníme sérií závodů, v nichž je potřeba dojet na požadovaném místě, abychom se dostali dál a třetím do party je režim Trophy, jenž je variací na Arcade, akorát že zde nestartujeme pokaždé z posledního místa.
|
Na první pohled je tato nabídka poměrně chudá a upřímně řečeno, ona je chudá i na jakýkoliv další pohled, ale pár zajímavých zpestření se zde najít naštěstí dá. Prvním je systém kreditů a druhým pak speciální karetní hra, přičemž oboje souvisí s tím, jak dobře si vedete na tratích.
Kredity představují zdejší platidlo, za něž se nakupují nové vozy a které lze vydělat tím, jak dobře si vedeme v závodech. Hodnotí se nejen umístění, ale například i počet předjetí či doba strávená ve vedení závodu. S tím ale souvisí i jeden paradox. Jelikož za vedení můžete získat maximálně 1000 kreditů, tak při startu z první pozice a následném poražení zbytku pole na hlavu si vyděláte méně než při startu ze zadních pozic. Předjíždění soupeřů je totiž zjevně hodnoceno lépe.
Karty pak představují příjemnou kratochvíli, která sice nemá se závoděním společného zhola nic, ale aspoň se tím můžeme dozvědět pár základních informací o mnoha modelech Ferrari. Na každé kartičce je totiž vedle obrázku uvedeno i několik údajů jako například rok výroby, maximální rychlost, zdvihový objem nebo výkon. Vaším úkolem pak je vybrat si jednu z kategorií, o níž si myslíte, že v ní trumfnete protihráče. Obecně platí pravidlo „větší bere“, akorát u roku výroby vyhrává starší. Pokud má váš soupeř v dané kategorii hodnotu nižší, pak jeho kartu získáváte a pokračujete dál, pokud ne, získává vaši kartu soupeř a následně si u další karty kategorii volí on. Vyhrává ten, kdo získá všechny soupeřovy karty. A jen pro doplnění, nové kartičky lze pochopitelně získat v závodech.
Grafické zpracování je na první pohled značně líbivé, ale záhy vyjde najevo, že technicky to žádný zázrak není. Výrazné barvy jsou sice fajn, ale dříve nebo později začnete objevovat různé nedodělky. Například že mnohdy se při vzájemné kolizi auta vlastně vůbec nedotýkají. Jistou shovívavost pak musíte projevit i směrem k počítačem ovládaným soupeřům, kteří povětšinou krouží v ideální stopě jako přibití, aby z ní čas od času naprosto nesmyslně vyjeli v okamžiku, kdy je nijak neatakujete a kdy ani před sebou nemají nikoho, koho by mohli předjíždět.
Nicméně tyto výtky mohou být zásadní víceméně pouze pro ty, kteří tráví se závodními hrami dlouhé desítky či stovky hodin. Pokud ale patříte spíše mezi příležitostné závodníky, vůbec se nemusíte obávat, že byste si zde dobře nezahráli. Ona je totiž tato hra v prvé řadě určena právě vám a davům hysterických příznivců značky Ferrari.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 121 čtenářů
Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc
Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...
Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno
Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos
Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...
Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu
Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?
Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...
Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos
Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...
Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu
Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...
Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci
Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...
Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli
Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...