Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy

• 5
Zhruba před měsícem jste měli možnost se přesvědčit o kvalitě práce vývojářů z Midway. Ještě se zcela nerozplynula krvavá mlha Utrpení a už se na nás valí další porce psychického teroru. Jak jsme se s tím vyrovnali, se dozvíte za chvíli.

Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy Být vojákem není žádná legrace a u elitních jednotek to platí dvojnásob. Denní chleba protiteroristického specialisty z vás sejme veškeré předsudky, kterými jste doposavad byli omezováni a vymaže vám z hlavy jakékoliv pochybnosti o významu okolního dění a úloze, kterou hrajete v partii mocných. Nejinak je tomu i v příběhu Nicka Scryera, veterána nasazeného do jedné z protiteroristických akcí v době, která zdaleka ještě nenastala, v blíže neurčené budoucnosti. Ačkoli je Nick plný optimismu a naivně pozitivních představ o tom, jak pomáhá v boji za svobodu a spravedlost, nepotrvá jeho milosrdné „bezvědomí“ dlouho. Již za pár chvil bude spolu se svými přáteli zajat a využit co by nástroj zvůle jistého tajemného Generála, který v touze po ovládnutí světa zašel až na hranice lidských možností, ba co víc – i lidského chápání. Ale to vše je prozatím zahaleno závojem tajemné noci, ze které se hodlá probudit další krásný den na matičce Zemi. Ale bude opravdu krásný? To zjistíte velice brzy, ve stejnou chvíli jako Nick. Pro někoho z vás to ale bude tvrdé probuzení. Možná až příliš tvrdé. Prozatím ale nechejme Nicka odpočívat a jako delfská Pýthie se podívejme dál do budoucnosti. Do budoucnosti, v níž hlavní roli hrají mentální síly a jejich nesmírně ničivý potenciál.

Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy Správného pařmena vždy potěší, když se na trhu objeví hra, která kromě osvědčených hratelnostních prvků disponuje něčím novým, zajímavým. Samozřejmě, že taková změna se nemůže dotknout základních herních principů žánru, v tomto případě stanovených úkoly jako někam dojít, někoho zabít ... ehm ... pardon ... odstranit, popřípadě něčemu přijít na kloub. Čeho se však změny dotknout mohou a také čeho by se dotýkat měly, je způsob provedení zmíněných činností a také jejich grafické zpracování. Všechny tyto požadavky, kterými se dá definovat tzv. „pozitivní inovace“ splňuje právě tento herní titul z produkce Midway.

Ještě dříve, než našeho milého Nicka probudíme z klidného spánku, bychom si o něm měli říci pár slov. Jednak blíže pochopíte jeho lidskou podstatu a snad vám to pomůže i částečně se vcítit do atmosféry 3rd person akční hry, jejíž koupě se dá z objektivních příčin u videoherních konzumentů předpokládat ve velmi brzké době. Nick Scryer je urostlý, mladý muž, mimochodem také agent protiteroristické jednotky bezpečnostní organizace Mindgate, disponující psionickými silami, které svými účinky předčí i mnohé protosské Templáře ze Starcraftu. Při jedné z misí, jejímž úkolem má být obrana jisté ropné rafinérie na Středním východě, je spolu s ostatními vojáky zajat teroristickou frakcí, zvanou „The Movement“, volně přeloženo Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy „Hnutí“. Veškeré snahy o řešení nepříliš pozitivní situace hrubou silou se během chvilky ukáže jako veskrze nerozumné. Vzpurňáci jsou zabiti a Nickův osud se zdá být natrvalo zpečetěn.

Co se týče dějové zápletky, motá se okolo záhadného starodávného artefaktu.

Jenže, jak už tomu v podobných případech bývá, i Nickova složitá životní situace se nakonec vyvrbí k lepšímu. S pomocí Sary, dvojího špióna v sukních, se odhodlá k útěku z dosavadního „vězení“. V tu chvíli je mozek našeho hrdiny prakticky prázdný, k čemuž došlo následkem myšlenkového teroru jeho usurpátorů. Časem si však začne Nick vzpomínat nejen na svůj dřívější život, ale také na své původní ideály a hlavně na – pro nás nesmírně důležité – psionické schopnosti. Koneckonců bez nich by se daleko nepohnul, neboť při postupu herními úrovněmi se kromě obyčejných pěšáků (leckdy i bývalých kamarádů) setká s daleko nebezpečnějšími protivníky, ať už jde o speciální jednotky Hnutí anebo o samotné jejich bosse.

Nick zatím ještě pořád spí a netuší, že relativně brzy nastane chvíle, kdy jeho budoucí učitelé, mistři telekineze a dalších, tzv. PSI-schopností, se budou chytat za hlavu, poraženi tímto prozatím slabým, v budoucnu ale všestranně vyvinutým mentálním zabijákem.

Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy Co se týče dějové zápletky, motá se v zásadě okolo záhadného starodávného artefaktu, tzv. Monolitu, jehož využití k nadvládě nad liskou populací se přímo nabízí. Svou roli při jeho získání sehraji nejen Nick, ale i jeho sparing-partnerka Sara a také sám velký Generál.

Jak již bylo naznačeno, velkým potenciálem při boji s protivníky jsou pro Nicka jeho psionické schopnosti. Z počátku netvoří nijak významnou složku jeho arzenálu a v leckterých situacích daleko lépe poslouží sniperka či útočná puška. Postupem času se však se vzrůstajícím počtem absolvovaných levelů bude rozšiřovat i zásoba těchto PSI-schopností, takže v závěru hry bude Nick připomínat spíše novodobého Terminátora než příslušníka lidské rasy. Jeho základním psionickým vybavením je telekineze, díky níž může manipulovat s těly živých či mrtvých nepřátel, s pohozenými zbraněmi nebo jinými volně ležícími předměty, například bednami. Co provede s těmito předměty dále, je pouze na Nickově úvaze. Může si z bedýnek postavit hrad anebo je hodí proti nepřátelským vojákům. Ať tak jako tak, výsledkem je obvykle velké množství třísek a bezvládných těl, volně rozmístěných po herní lokaci. Telekineze se v mnoha případech hodí i na získání žádaných předmětů z těžce dostupných míst. V neposlední řadě ji pak – v roli Nicka – využijete k přemístění sebe sama tak, že jako na létajícím koberci (v tomto případě na bedně, Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy dřevěné paletě či kusu železa) se budete moci přenášet přes prohlubně, jejichž překonávání klasickou cestou je velmi těžké, neřku-li nemožné.

Někteří bossové jsou tužší, někteří snazší, jedni jsou hezcí a druzí zase škaredí.

Jak už jsme uvedli, postupem hrou bude přibývat nejen kvalitnějších nepřátel, ale i Nickových schopností. Telekineze bude vzápětí doplněna o Myšlenkovou kontrolu určenou k ovládání ostatních lidí. Tato schopnost vám dá plnou kontrolu nad cílovou osobou, což se v některých situacích bude jevit jako zcela jedinečné. Se svou „loutkou“ budete moci stisknout spínač, nacházející se v nedostupné místnosti, budete moci být doslova na dvou místech v jednu chvíli a tak dále a tak dále. Fantazii se meze nekladou. Další a velmi efektní pomůckou pro nápravu terorismu oddaných jedinců je Pyrokineze, se kterou si budete připadat jako rozený plamenometčík a které neodolá sebepancéřovanější protivník. Jelikož Nickovy PSI-schopnosti jsou omezeny množstvím PSI-energie, kterou má zrovinka k dispozici a jejíž zásoba není nevyčerpatelná, je nutné občas doplnit nádrž sebráním nějakého toho energetického zásobníku. Aby se z akční hry nestala plošinovka a hráč se příliš neoddal sbírání předmětů v herních lokacích, byla do PSI-vybavení přidána technika „Mind Drain“, která umožňuje vysát PSI energii přímo z těla člověka. Z mrtvého sice příliš energie nenačerpáte, zato pokud se vám podaří vysát živoucí bytost, je zisk daleko větší. Velmi efektním je a herními odvrženci kritizovaným bude závěr tohoto upířího aktu, kdy hlava oběti se rozprskne za zvuku připomínajícího právě rozstřelenou dýni. Jako podpůrný prostředek při procházení lokacemi se vyplatí Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy používat myšlenkový průzkum - tzv. Remote Viewing. Sice vám nedovolí se fyzicky ničeho dotknout, ale pohled například za zavřené dveře se mnohdy vyplatí. Rovněž auratické prozkoumání zdi, tzv. Aura View, umožňující vidět skryté nápisy nebo podpovrchové praskliny, na základě jejichž odhalení se můžete probourat skrze na první pohled neprostupnou zeď, to je vskutku super věc, nehledě na to, že s touto technikou uvidíte nejen kazy ve stěně, ale také jinak neviditelné nestvůry, volně se pohybující v prostoru. Bohužel, s touto posledně jmenovanou technikou se setkáte až ve finální části hry, takže než si na ni stačíte zvyknout, odzvoní vám umíráček...

Abyste nenabyli dojmu, že budete bojovat „jen hlavou“, i když to taky většinou není mimo mísu, zmíníme se stručně o zbraních, na které ve hře narazíte. Základním vybavením, bez něhož se agent neobejde, je pochopitelně nepostradatelná pistole s tlumičem. Tato primární zbraň je doplněna sekundární, a to podle volby hráče. Může se jednat o samopal, útočnou pušku, odstřelovačku nebo brokovnici. Záleží pouze na tom, kterou zvednete ze země a kterou zahodíte. Ničivější zbraně, jako jsou plamenomet nebo raketomet může Nick používat jen s pomocí myšlenkové kontroly protivníků – jedná se totiž o zbraně nepřátelských vojáků, které jsou mu jinak nepřístupné.

Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy Klasickým kořením akční hry jsou souboje se šéfy a nejinak je tomu i v tomto případě. Někteří bossové jsou tužší, někteří snazší, jedni jsou hezcí a druzí zase škaredí. Každopádně je jich dostatek, aby zpestřili závěrečné dění v jednotlivých herních úrovních a dodali vám před odchodem do šaten patřičnou dávku adrenalinu. Pakliže nabudete přesvědčení, že adrenalinu máte stále málo, můžete hru plnohodnotně absolvovat opakovaně několikrát za sebou, a to s použitím rozdílných stylů hry a průzkumu tajných zákoutí jednotlivých herních lokací. V takovém případě se vám tahle kaše hned tak nepřejí.

Hratelnosti je v Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy dost pro všechny. Perfektní ovládání pohybu hrané postavy i rozložení funkčních tlačítek vám dá doslova splynout s Nickem. Inventář není příliš objemný a kromě pár zbraní a podpůrných prostředků, mezi něž se řadí lékárničky, zásobníky energie či bezpečnostní karty, v něm naleznete pouze několik informací o aktuální misi a jejích cílech, mapu a pár dobrých tipů. Když už jsme u mapy, to je snad jediná věc, na kterou by se mělo poukázat jako na nepříliš povedený technologický prvek. Na rozdíl od obecně známého provedení, kdy je v mapě zanesena aktuální pozice hrané postavy, je v té zdejší pouze obecný nákres aktuální oblasti s vyznačením tzv. checkpointu (automaticky uložené pozice). Checkpoint se nachází v každé jednotlivé lokaci a jeho načtení (v případě potřeby restartovat úroveň) je možné ze systémového menu. Co se Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy týče sejvování, poněkud zde chybí možnost výběru konkrétního levelu – jakýsi přehled již zakončených misí, který bychom u tohoto typu hry očekávali. Tento komfort jsme nuceni oželet možná výměnou za vcelku jednoduché, automatické ukládání hry, které nevyžaduje takřka žádnou asistenci hráče.

Jistě potěší i spousta bonusového materiálu, který se skrývá v podobě odměny za absolvovanou hru nebo jako bonusový předmět ve skrytém prostoru některých úrovní.

Z pohledu úrovně grafického zpracování lze objektivně říci, že jeho tvůrci se nemají za co stydět. Modely postav jsou skvělé stejně jako jejich animace, které vás zaujmou zejména v situacích, kdy s pomocí PSI-schopností budete shazovat nepřátele s vysokých věží. Jejich deformace, např. ve chvíli nárazu na kovovou konstrukci, působí velmi opravdově, což dodává hře patřičnou dávku realismu. Kromě parádních videosekvencí tvoří samotnou kapitolu efekty doprovázející bojové scény (oheň, výbuchy, atp.) a nutno podotknout, žejejich úroveň uspokojí i náročnější kritiky. Pokud jde o herní úrovně, ty také nejsou nijak odbyty, takže se v nich dočkáte spousty detailů a zničitelných předmětů. Zvláště je nutné ocenit vysoce kvalifikovaný přístup k fyzikálním zákonitostem, které jsou do hry implementovány opravdu s notnou dávkou rozumu. Svou úlohu při tom sehrál i engine Havok, který má ve hře na povel umělou inteligenci a právě ony fyzikální zákony. Když například několikrát praštíte do bedny, rozletí se na tisíc kousků – koneckonců Nick přece není žádný usmrkánek. S vagónem nebo kovovým kontejnerem už je to těžší – ten se Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy maximálně trochu pohne, zatřepe, ale to je tak asi všechno – holt takovou páru zas Nick nemá. Zkrátka není nám předkládán žádný přehnaně nabušený jedinec soupeřící s neméně „přerostlými“ oponenty, nýbrž přiměřeně vyvinutý člověk s mírně vylepšeným myšlenkovým potenciálem, navíc v přirozeně se chovajícím prostředí. Pravda, v závěru hry sice sklouzneme do mírně fantasticko-absurdního nádechu, ale v rámci oživení scénáře to nemusí být zase tak od věci. Koneckonců, když si někdo hraje s šedou kůrou mozkovou, musí počítat s jistými anomáliemi ve zrakovém vnímání. Oživením toho pravého kalibru by měl být v žánru 3rd person akčních her multiplayer. Na rozdíl od zmíněného názoru široké veřejnosti se v této hře nachází jen jako kooperativní režim, v němž jeden hráč řídí pohyby postavy a druhý jeho „zbraňové systémy“. Jde vlastně o single hru s použitím čtveřice rukou. To je teda zrůdnost...

Midway jede

Midway ukazuje, že ve videoherním průmyslu není jen tak náhodou. Po úspěšném krváku The Suffering přichází skvělá Psi-Ops: Mindgate Conspiracy a v závěsu za touto peckou se blíží Shadow Hearts: Covenant, sequel úspěšného RPG z roku 2001, naplněný fantazíí, mystikou, magií i ďábelskými intrikami. Už teď se těšíme!

Hudební doprovod v podání kapely Cold, v čele s ústředním songem se zdá být slušným přídavkem k příjemnému hernímu požitku a svou mírou k němu přispívá i slušná kvalita ozvučení výstřelů, výbuchů, hlasových projevů postav i atmosféru dolaďujících projevů okolí. Kromě uvedeného vás jistě potěší i spousta bonusového materiálu, který se skrývá v podobě odměny za Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy absolvovanou hru nebo jako bonusový předmět ve skrytém prostoru některých úrovní. Tento návdavek je představován jednak snímky z vývoje hry, díky nimž hráč může nahlédnout pod pokličku pánů šéfkuchařů nebo v podobě speciálních herních režimů. Kromě jiného se takto můžete obohatit i o nějakou tu multiplayerovou mapu.

Závěrem lze říci, že Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy je hra zábavná, inovativní, poskytující velmi příjemný pobyt u televizní obrazovky, zvláště pak v temné noční atmosféře, kdy naplno vyniknou in-game vizuální efekty. A i když nebudete mít zrovna zapnutou lampu, zaručujeme vám, že žádná únava vás hned tak neuspí.

Á propos, o čem asi teď sní náš milý Nick? Možná by stálo za to, ho konečně probudit – zdá se, že se právě schyluje k nějaké velké lapálii. Tak už vstávej Nicku! Vstávej!

Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy
Výrobce/Vydavatel Midway/Midway