Myšák Mickey je sice v Kingdom Hearts: Birth by Sleep roztomilý, ale děti z něj radost mít nebudou
Kingdom Hearts: Birth by Sleep
Platforma: PSP
Výrobce:
Square Enix
- Strmě rostoucí výzva
- Spektakulární řežby
- Bohaté možnosti vylepšování hrdiny
- Spojení nespojitelného stále funguje
- Pro běžného hráče obtížně stravitelné
- Opakování téhož stále dokola
- Moře nahrávacích obrazovek
Pod pláštíkem veselých radovánek s disneyovskými postavičkami se skrývá hardcore řežba jen pro ostřílené. Ty jako obvykle nezklame.
Kingdom Hearts: Birth by Sleep
Kingdom Hearts je zavedená série, těžící z těžko uvěřitelného spojení typicky japonské akční hry na hrdiny se světem disneyovských animáků. Od samého počátku v roce 2002 se všichni divili, jak to vůbec může fungovat. Ale ono to prostě funguje. Nejspíš proto, že kdo umí, ten umí.
Hned na začátku je třeba doporučit instalaci hry do přístroje, protože jinak vás černé nahrávací obrazovky budou brzy dovádět k zuřivosti. A i instalace to bohužel zlepší jen o chlup. Další důležitá volba je obtížnost. K dispozici jsou čtyři, přičemž u nejnižší se uvádí, že neodemknete tajné video. A to by někoho mohlo mrzet.
Doporučujeme nespěchat a zkusit pouze nejbližší vyšší. Ač se to totiž zprvu nezdá, později by se váš handheld mohl ocitnout ve vážném ohrožení rozšlapáním. Úvodem shlédnete hromadu videí různé kvality a stupně dějové mlhavosti a pak si zvolíte jednu ze tří postav. Hra za Ventuse, Terru i Aquu nabízí pokaždé trochu odlišný úhel pohledu na celou historii.
Grafika na první pohled nenadchne ani neurazí, zato ovládání si zaslouží pochvalu. Tutoriál nelze přeskočit a vyžaduje pozornější četbu anglického textu, ale není dlouhý a dobře uvede do hry. S postavou bezproblémově běháte analogovou páčkou, přičemž bočními tlačítky otáčíte scénou. Lze se přepnout do pohledu z vlastních očí a prohlédnout si scenérii: kolikrát je na co se dívat.
Jedním tlačítkem protivníky tlučete, dalším se kryjete, třetím skáčete a posledním spouštíte speciální útoky. Ty se postupně stávají jádrem hratelnosti, jejich množství víc než utěšeně vzrůstá a listujete jimi levou sadou tlačítek. Každý zvláštní druh útoku samozřejmě používáním vylepšujete a lze si sestavit i několik kompletních sad těchto vychytávek. Nebo se dokonce na dálku propojit s jiným členem ústřední trojice a přestože jste za něj ještě nehráli, využít zase jeho unikátních schopností.
Autoři se snaží děj vylepšit rámcem tajemna a zamotání do snu, nicméně v jádru je komplikovaný asi jako Arabela. V říši pohádek něco hnije a na vás je, abyste to dali do pořádku a temnotu umravnili světlem.
Takže postupujete od jedné disneyovky k druhé a tím, že mydlíte Unversed, neboli Neználky, kupodivu zajišťujete, že se Popelčin střevíček dostane na správnou nohu a podobně. Přesto si znalci série přijdou na své, protože jde o prequel k prvnímu dílu, a ledacos v pohádkové sáze tak bude zase o něco jasnější.
Herní vesmír sestává z řady planet a na každé z nich se odehrává jeden krátký příběh, ať už s trpaslíky nebo s roboty. Mezi planetkami přelétáváte na skútrovitém přibližovadle, což nemálo připomíná hry typu Ratchet & Clank. Když si připočtete pohádkové motivy, notabene v disneyovském stylu, možná to pro mnohé nezní moc lákavě, zvlášť pokud už opustili základní školu. Ovšem Kindom Hearts, jak už bylo řečeno, klame tělem.
Přitom první dvě až tři planety skepsi nijak zvlášť nerozptylují. Design úvodních levelů je krátký, primitivní a co hůř: zjistíte, že nepřátel k pobití je sice dost, ale prakticky se jimi nemusíte zabývat. Stačí běžet rovně za nosem a jste před finálním bossem úrovně. To je ovšem teoretická úvaha, protože potřebujete levelovat postavu. To jen pro ukázku, jak jednoduché ty první planety jsou.
A nelze říci, že by se mapy s přibývajícími oběžnicemi dramaticky zlepšovaly. I když se postupně zamotávají, úžasem nad fantazií tvůrců vás rozhodně nenaplní. Jenomže: co míří nesmlouvavě vzhůru, je náročnost postupu. Ta po uspávajícím úvodu začne narůstat tak strmě, že to rychle probere i nejznuděnějšího veterána.
V zásadě tu máme tři druhy bojového terénu. Zaprvé zmíněná místa, kde je hojnost nepřátel, ale můžete jimi jen proběhnout. Zadruhé místa, kde je hojnost nepřátel, ale nemůžete jimi proběhnout, protože se po vstupu uzavřou vepředu i vzadu. Abyste se dostali dál, musíte pobít všechny a s každou úrovní roste množství útočících vln.
No a zatřetí je třeba se popasovat s bossy. Ti první jsou snadní, ale nápadití. Například na souboj s kouzelným zrcadlem ze Sněhurky hned tak nezapomenete. Zato potom. Jestli toužíte po peklu do kapsy, nemusíte pátrat dál, našli jste svůj kousek.
Hra by mohla sloužit jako učební pomůcka v předmětu "Handheldový boss". Běžný zdejší pořízek nejenže má sáhodlouhou čáru zdraví, ale ještě navrch řadu kompletních životů. A umí toho zatraceně hodně. Takže s jednotlačítkovou metodou a pocitem "možností habaděj, ale zbytečných", je rázem utrum.
Rada od zdroje |
Hlavou projektu je tentokrát sám Tetsuya Nomura, který to od ladiče chyb v původní Final Fantasy IV dotáhl až k jednomu z největších jmen videoherní historie. Kromě dlouholetého podílu na sérii Final Fantasy nesou jeho rukopis i takové pecky jako Chrono Trigger, Parasite Eve, The World Ends with You nebo právě Kingdom Hearts. Proto asi nebude od věci uvážit jeho doporučení, že byste měli hrát Kingdom Hearts: Birth by Sleep v tomto pořadí postav: Terra, Ventus, Aqua. Pak se dostaví osvícení. |
Budete si připadat jako ta babička, co vyškrabávala poslední zbytečky mouky na koblížek, když už jsme u těch pohádek. A tou moukou myslíme veškeré možnosti, které hra poskytuje. Musíte opravdu přemýšlet, kombinovat speciální útoky, taktizovat. A levelovat, levelovat, levelovat. A stejně to končí tak, že jen metáte kozelce kolem dokola arény a čekáte, až si dá boss nepatrnou pauzičku, abyste ho mohli praštit.
Hra ale pasivitou pohrdá a naopak vás tlačí do boje tím, že úspěšnými zásahy protivníka získáváte pomíjivé, avšak spektakulární schopnosti. Ještě navrch k vašim speciálním útokům, jež se automaticky dobíjejí časem. A s tím jde rapidně nahoru i pocit z grafiky, protože to, co se odehrává na displeji, je náhle čistá krása. Všechny ty jedy, blesky, hromy, třesky a plesky, které sesíláte na své tyrany, vás přivedou do extáze.
Potíž je v tom, že posléze hra nesestává z ničeho jiného, než z úseků, zalévajících vás potem. Což jistě spousta hráčů ocení, ale asi daleko větší spousta neocení. Roztomilé Disneyovy postavičky vypadají s postupem hrou jako čím dál potměšilejší vtip, a to i když kolikrát přiloží v boji pomocnou ruku či tlapu k dílu.
Na své si přijdou i kompletovači úrovní, protože v každé se nachází určitý počet truhliček s ne zcela zanedbatelným obsahem. Některé najdete na opravdu vypečených místech. Ovšem schopnosti hrdinů skákat po plošinkách stále nejsou na ideální úrovni. Osvěžením je hrst miniher, od regulérní deskovky zvané Command Board až po jednoduché závody. Command Board, jímž lze vylepšovat charakteristiky vašeho avatara, mimochodem rozhodně stojí i za vyzkoušení s živým soupeřem.
Hlavní multiplayerové režimy se ale skrývají na planetě s názvem Aréna Přeludů. Jak už název napovídá, jádrem jsou arénové bitky a to v kooperaci i proti sobě navzájem. Řežba nepostrádá nic z toho, co činí přitažlivým singleplayer, což spolu s přirozenou inteligencí živých míchá excelentní směs. Přelud v názvu planety pak spočívá patrně v předstírání online hry. Ve skutečnosti jde totiž o multiplayer lokální.
Ve výsledku tu tedy máme parádně tuhou akční hru na hrdiny, která má potenciál ostřílené hráče nadchnout. Příležitostní hráči by se ale měli poohlédnout jinde, stejně jako rodiče, zlákaní nesmírně klamnou vidinou pohádkového Disneylandu pro nejmenší.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 64 čtenářů
Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us
Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...
Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí
Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně
Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...
Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky
Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova
V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...
Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?
Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...
Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák
Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...
Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry
Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...
Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost
Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.