Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Laciný trik, nebo geniální motivace? Proč fungují achievementy ve hrách

Digitální úspěchy pomohly ke vzniku specifické skupiny lidí. Ta se soustředí na získávání největšího možného počtu achievementů či trofejí, případně na dokončování her se splněním všech výzev. Kromě nich však achievementy vedou k většímu úsilí i značnou část zbylé komunity.

Úspěchy neboli achievementy dělí herní komunitu na znepřátelené tábory.

V jejich principech se ostatně inspirují i neherní odvětví. Na rozličné odznáčky, hodnosti a výzvy narazíte v řadě aplikací. Například v těch pro meditaci, hubnutí či sport.

Dřívější výzkumy prokázaly, že využití prvku zvyšuje uživatelskou aktivitu a motivuje k tomu, aby lidé s danou službou, programem či sociální sítí trávili více času.

Achivementy i neherní odznáčky totiž spojuje několik vlastností, které v uživatelích vzbuzují větší zájem. Mohou navíc upozorňovat na existenci prvků, které jinak nemusí být zcela zřejmé.

V letošním DOOMu například můžete narazit na úspěch nazvaný Historian, který vyžaduje získání všech datových záznamů. Z toho se dozvídáme, že ve hře datové záznamy lze objevit a že jich existuje celkem čtyřicet devět.

V neposlední řadě pak achievement slouží jako indikátor postupu. Víte například, že je pro jeho získání třeba objevit ještě dalších dvanáct záznamů.

Z achievementů v DOOM lze vyčíst informace o herních prvcích.

Úspěchy navíc pomáhají definovat naše očekávání. Získáváme díky nim představu, čeho ve hře reálně můžeme dosáhnout, a vede nás to k intenzivnější snaze.

Příkladem je achievement Lightning Assassin ve strategii Warhammer 40 000: Dawn of War 2, který získáme za zabití bosse do jedné minuty. Z popisku se tedy zjišťujeme, že je tak rychlá likvidace možná a hledáme způsob, jak jí docílit.

Ostatně i samotné zjištění, že něčeho lze dosáhnout, slouží jako motivační prvek. Třeba achivement Pacifist v Deus Ex: Mankind Divided získáte za průchod hrou bez jediného zabití.

Z úspěchu je proto zjevné, že titul lze dokončit bez vraždění. A získáváme tím pocit, že něco takového je i v našich silách.

Když se navíc rozhodneme libovolnou trofej získat, roste tím naše odhodlání. Typickým příkladem jsou zcela nepovinné úspěchy, které získáte za zabití X nepřátel konkrétním způsobem. Pro hru to mnohdy nemá žádný význam, lidé však díky tomu s titulem tráví více času.

Trofej za hraní Deus Ex: Mankind Divided napoví, že titul lze dokončit bez jediného zabití.

Příkladem budiž úspěch Expert přes XM1014, jenž v Counter-Strike: Global Offensive získáte za likvidaci 200 nepřátel za pomoci brokovnice XM1014. A nebo achivement Zombie Chopper v Half-Lifu 2, který obdržíte za průchod oblastí Ravenholm jen s pomocí udělátka Gravity Gun.

Díky získávání úspěchů pak vzniká cyklus, ve kterém nás získání jednoho achievementu motivuje k odemčení dalšího. Díky odznáčku totiž nabýváme pocit, že jsme něčeho dosáhli. V budoucnu tak máme tendenci usilovat o další obdobné trofeje ve snaze navodit si opět libé emoce.

Zásadní je u achivementů také sociální prvek. Významnou roli hraje procentuální indikátor počtu hráčů, kterým se úspěch podařilo získat. Naznačuje totiž, jak obtížný daný achievement je.

Pokud ho odemkla většina lidí, motivuje nás to k honu za trofejí. Nechceme přeci zaostávat a být za „losera“. A funguje to i naopak.

Achievement za dohrání BioShock Infinite na obtížnost hard získalo jen 7 % hráčů.

Pro soutěživější typy pro změnu existují vzácnější achivementy. Ty působí jako třpytka na navijáku rybářského prutu. Mohou tím dokázat, že jsou schopnější než ostatní. Že vyčnívají a dokážou získat trofeje, které většina hráčů nemá.

Jsou tedy achievementy geniální motivace či laciný psychologický trik? Zdá se, že na otázku neexistuje jednoduchá odpověď. Některé primitivní úspěchy jsou takřka manipulativní taktikou.

Typickým příkladem jsou trofeje za spuštění kampaně. Existují však i achievementy, které nás motivují k odlišnému průchodu hrou či úrovní. Nebo nás dokážou vybičovat k větším výkonům.

Achievementy jsou zajímavý vývojářský nástroj, který může sloužit k prohloubení hráčských zážitků.

Ve špatných rukou může být také laciným marketingovým postupem. Kupříkladu u titulů, které úspěchy rozdávají za příliš triviální úkony. Achivementy každopádně na většinu hráčů bezpochyby fungují.

Autor:
Témata: DOOM, Warhammer, Psycholog
  • Nejčtenější

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Měl jim pomoci propagovat hru, místo toho ji v přímém přenosu zepsul

Měla to být historická událost v téměř dvacetileté historii online hry MapleStory, nakonec ostře...

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Svítící respirátory pro hráče byly průšvih, výrobce platí tučné odškodné

Společnost Razer dostala pokutu ve výši pětadvaceti milionů korun za to, že v době pandemie covidu...

Svítící respirátory pro hráče byly průšvih, výrobce platí tučné odškodné

Společnost Razer dostala pokutu ve výši pětadvaceti milionů korun za to, že v době pandemie covidu...

Velké propouštění v Bethesdě, o práci přišli autoři Redfallu a Evil Within

Videoherní společnost Betehsda, která patří Microsoftu, oznámila rušení rovnou několika slavných...

Prezident Nintenda: nástupce Switche oznámíme v tomto fiskálním roce

Po mnoha spekulacích, náznacích a těžko ověřitelných zprávách od leakerů přichází Nintendo s...

Padl další rekord v Magicu. Legendární Black Lotus se prodal za 69 milionů

Neznámý sběratel stanovil nový rekord populární karetní hry Magic the Gathering. I přes to, že se...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...