Quake 3 Arena - 3D akce jako víno

  • 7
Quake 3 Arena byla hra, kterou linuxová komunita očekávala velice dlouho a, přiznejme si, přinejmenším stejně dychtivě jako ""normální"" hráči. Možná si řeknete, co může být na tom Quakeovi ještě nového, ale je toho kupodivu docela dost.
Quake 3 Arena

Nespočet století uplynul, co Vadrigarové, tajemní Vládcové Arény, zkonstruovali Arénu Věčnosti pro své ďábelské pobavení. V podstatě nic o těchto bytostech není známo s výjimkou jejich záliby v krveprolití a bitevní vřavě. Tak vystavěli arénu pro nejlepší bojovníky všech dob. A ty ses právě přidal do jejich řad.

Jako gladiator v Aréně Věčnosti musíš nejen přežít, ale i vyhrát každou bitvu i proti daleko silnějším nepřátelům. Moc si z toho nedělej, když tě někdo "zfraguje". Vadrigarové by si nenechali zkazit svoji oblíbenou zábavu takovou nicotností, jakou je smrt. Ti, kteří padnou, jsou okamžitě znovu přivedeni k životu a vrženi zpět do bitvy...

Tak začíná příběh, který autoři dali do vínku už třetímu pokračovaní ságy Quake. Tedy, nepředali se. Ostatně, jak se říká, kde nic není, ani smrt nebere. Ostatně celou hru ještě lépe vystihuje, jiná (pěkně velká a tučná) věta manuálu: Fraguj všechno, co nejsi ty.

Zpátky do reality.

Quake 3 Arena byla hra, kterou linuxová komunita očekávala velice dlouho a, přiznejme si, přinejmenším stejně dychtivě jako "normální" hráči. Ačkoliv byla hra v linuxové verzi hotová dokonce ještě dřív, než mělo být její oficiální vydání, u ID Software se rozhodli vydat jen verzi pro Windows. Linuxová verze byla k dostání až o několik týdnů později. Proč, to mi není docela jasné. Každopádně výsledkem bylo další zamlžení situace a naděje, že někteří herní distributoři zbystří při (možném) nezvykle vyskokém počtu prodaných linuxových kopií, zmizela v propadlišti dějin. Vše při starém, pro rozumný odhad trhu si budeme muset počkat až vyleze nějaká nová "pecka" pro všechny platformy současně.

Možná si řeknete, co může být na tom Quakeovi ještě nového, ale je toho kupodivu docela dost. První překvapení pro některé linuxáře je fakt, že bez hardwarové akcelerace nedá ani ránu. Oficiálně podporovány jsou jen karty G400 od Matroxu a akcelerátory 3dfx (přes rozšíření XFree 3.3.6 resp. knihovnu glide), ale neměl jsem žádné problémy ani při použití nových XFree86 4.0.1 (prozatím v betaverzi). Všechno fungovalo takřka perfektně jak na kartě Ati Rage 128 GL, tak na zmiňované G400. Laškování s betaverzí nových Xek má kromě podstatně širšího výběru 3D akcelerovaných driverů ještě tu výhodu, že nejspíš pocítíte i velmi slušné zrychlení (a nejen Quaka) - u mě přibližně o 12 snímků za sekundu při základním nastavení hry (dokonce u 3-5fps rychlejší než ve Windows 98). To je docela příjemné zjištění, nemyslíte? Pokud se v Linuxu ještě nekdy dočkáme lepších zvukových driverů a pořádné implementace OpenAL (obdoba OpenGL pro 3D ozvučení), nebude už problém hry pro Linux ani vyrábět ani portovat. Trocha konkurence nikdy neuškodí.

Quake 3 Arena

Každopádně nový 3D engine Quakovi opravdu velice sluší a musím uznat, že i po téměř roce od jeho posledních betaverzí patří mezi špičku toho, co můžete dnes na herním trhu vidět. Přestože si ve hře můžete všimnout spousty (výpočetně náročných) detailů jako jsou oblouky na dveřích, zakřivené odrazy na leštěných metalických plochách a podobně, "stíhají" to všecko upočítat i relativně slabší počítače, takže hra není jen záležitostí horních deseti tisíc. Navíc je možné úroveň detailů vcelku dopodrobna nastavit. Pokud si hru ovšem chcete opravdu vizuálně vychutnat na plné detaily a ve vysokém rozlišení, na PCčka pod 500MHz můžete s klidem zapomenout. Vy jste snad čekali něco jiného?

Oproti předchozí verzi Quake doznal podstatných zlepšení i v realističnosti a kinematice postav. Všechno je detailnější, pohyby plynulejší a taky zase o něco krvavejší. Zbraně jsou v podstatě klasické, přesto bych očekával něco víc. Větší rozmanitost, lepší efekty (jak vizuální, tak zvukové) by určitě neuškodily. Nejvíc mě ale zklamal samotný design zbraní. Tady je konkurence jasně vpředu - s takovým Unreal Tournamentem se to vůbec nedá srovnat. Když si člověk vybere nějakou učinnou zbraň v UT, má alespoň pocit, že má taky něco v ruce - zbraně jsou udělané efektně (a taky to bývá pořádný kus železa). V Quakovi naproti tomu jdou cestou obskurních mohutných, zprohybaných trubek vzdáleně připomínající pušku, u kterých kdyby nebylo předem jasné, že jde o zbraň, museli byste nahlížet do encyklopedie Britanica, abyste poznali, o co jde.

Podobnou poznámku bych mohl učinit k jednotlivým arénám. Od předchozího dílu sice doznaly podstatného zlepšení, ale stále to ještě není úplně ono. Přestřelky jsou teď sice výrazně intenzivnější, mapy promyšlenější, dojem ovšem kazí fakt, že se jednotlivé levely mezi sebou jen velmi málo liší. Možná je to dáno tradičním postmoderním gotickým stylem prostředí (opět neskutečně temným), ale spíš ne. Každý "tier" mohl mít alespoň nějaké téma, které by si člověk stačil zažít a s přechodem do dalšího by se měl alespoň čím pokochat. Nemá. Škoda, snad příště. Naopak za jednoznačný klad bych považoval nahrazení nudných, pomalých výtahů skákacími plošinami, které účel splní taky a je s nimi daleko větší zábava - zvlášť někteří boti jsou přeborníci ve střílení v letu.

Pokud by opravdu někdo chtěl hrát Quake 3 Arena jen tak sám, má možnost. Žádná zvláštní zábava to sice není, ale alespoň se můžete potrénovat na opravdové protivníky. Hra "přituhuje" vcelku pozvolna, takže to je dobrý trénink především pro ty, kteří hry podobného ražení ještě příliš nehráli. Pro veterány doporučuji přinejmenším "ultra násilnou" obtížnost, ti opravdu drsní (hardest of the hardcore, jak by řekl Tim Sweeney) samozřejmě volí "nightmare". Tak jako tak, pár dní vám to jistě vydrží.

Kromě klasické procházečky skrz jednotlivé vrstvy (tiers), máte i možnost zvolit určitý druh šarvátky (skirmish). Jednoduše navolíte arénu, typy oponentů, typ hry a vzhůru do boje. Jedná se o pokročilejší typ boje než u klasické procházečky. Pokud chcete, můžete trénovat různé herní strategie, pilovat rozkazy vašim botům a podobně.

To všechno můžete, ale proč, když máme hru více hráčů? V Q3A beztak o nic jiného nejde a, po pravdě řečeno, multiplayer je zvládnutý na jedničku. Hra po síti mi vždycky fungovala naprosto perfektně nejenom na pevné přípojce, kde se to dá očekávat, ale dokonce i na modemu, o němž jsem byl přesvědčený (po zkušenostech z UT dost pevně), že to na něm bude nehratelné. Kupodivu tomu bylo přesně naopak i při kvalitě českých telefoních linek. Někdy se člověk nestačí divit.

Quake 3 Arena
Developer: Id Software
Distributor: Loki Entertainment Software
Systémové požadavky: Pentium 266 MMX, 64 MB RAM, 3D akcelerátor
Platforma: Linux
3D karty: ano
Multiplayer: Ano
Hodnocení 85%


Témata: Developer, Linux, software