Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Přicestovala strojem času. Myslí na pamětníky, kašle na fracky

aktualizováno 
Nezávislá herní scéna se díky komunitnímu financování rozrostla o atmosférickou „oldschool“ adventuru Quest for Infamy, která navazuje na odkaz legendární série Quest for Glory. Tentokrát se však cesta za slávou proměnila v humorné putování za ostudou.
69

Quest for Infamy

Platforma: PC
Výrobce: Infamous Quests (PC)

  • Příjemná atmosféra
  • Humor
  • Otevřený a rozsáhlý herní svět
  • Těžkopádný a otravný systém soubojů
  • Absence zajímavého příběhu

Herní karta

Quest for Infamy | foto: Infamous Quests

Quest for Infamy vsází především na úderný humor, nostalgii a sebereflexi, přičemž se otevřeně hlásí ke kultovním hrám kdysi slavného studia Sierra On-Line. Quest for Infamy je dílem nadšenců z nezávislého studia Infamous Quests. Adventury je natolik poznamenaly, že se rozhodli svým vzorům vzdát hold.

Hra zároveň dobře demonstruje potenciál nezávislé herní scény a alternativního financování, jelikož velkou část rozpočtu určeného na vývoj tvůrci získali od fanoušků pomocí serveru Kickstarter.

Království bez příběhu

Na první pohled zaujme Quest for Infamy stylovou retro grafikou. Estetika rozháraných čtverečků a kostrbatých hran i dnes dovoluje vykreslit herní svět velmi jemně a detailně. Lokace jsou pestré a zbytečně se neopakují, zachována je i logika perspektivy. Postavy jsou namluveny a zvuková stopa je poměrně bohatá, hudební podkres příjemný a nevtíravý, byť neskrývá inspiraci repetitivními melodiemi klasických adventur.

Quest for Infamy

Quest for Infamy

Hlavním hrdinou v pohádkovém království je Roehm, chlapík rozličných chutí a rozmarů, jenž prchá před Baronem, který ho přistihl se svou dcerou. Roehm nachází útočiště v městečku Volksville, kde dobrodružství začíná. V rozlehlém království se nachází spousta stereotypizovaných postaviček, které potřebují něco donést, zařídit, ukrást nebo někoho zamordovat a Roehm se těchto úkolů rád ujímá.

Odkazuje na klasiky

Hra nejvýrazněji čerpá ze série od Lori Ann Cole Quest for Glory (původně Hero’s Quest), která kombinovala adventuru s prvky her na hrdiny a vyznačovala se humorem, hratelností a poutavým příběhem. Tato série byla společně s King’s Questy Roberty Williams vlajkovou lodí výpravných fantasy adventur pozdních osmdesátých a raných devadesátých let. Celkem vyšlo pět dílů.

Pro vydání Quest for Infamy se Infamous Quests spojili se společností Phoenix Online Studios, ve které se v současné době angažuje Jane Jensen, někdejší game-designérka ze Sierra On-Line. Phoenix Online Studios rovněž stojí za dalšími tituly jako je The Silver Lining, Cognition: An Erica Reed Thriller nebo Moebius: Empire Rising, které vydatně čerpají z odkazu sierráckých klasik.

Podobně jako u Quest for Glory, je i zde možnost zvolit jedno ze tří "povolaní" - zbojník, pobuda a čaroděj. Tato volba ale nemá na vývoj děje zásadní vliv, liší se pouze průběh některých úkolů.

Quest for Infamy

Quest for Infamy

Hra zachovává důvěrně známý herní mechanismus zahrnující sbírání předmětů a zpovídání postav, lineární úkoly i poněkud kostrbaté souboje. Na rozdíl od klasik je kontroverzní (anti)hrdina vyloženě padouch (pozn.: ve srovnání s King’s Questy a Quest for Glory, jinak se napříč žánrem objevuje samozřejmě řada rozporuplných hrdinů). 

Dění kolem něj glosuje vševědoucí vypravěč, který radí, upozorňuje, tlachá a jeho průpovídky jsou hlavním zdrojem humoru. Problém je, že hře chybí nějaký zásadní nosný příběh.

Vrací se (ne)logika adventur

Z dobrodružné výpravy se tak stává putování po skutečně rozsáhlém herním světě, ve kterém, pokud jste milovníky klasických adventur, vám bude připadat každá druhá lokace důvěrně známá či mile povědomá. Puzzly jsou místy rozkošně nelogické a mechanické, někdy se hloupým zásekům nelze vyhnout.

Quest for Infamy

Quest for Infamy

Jako za starých časů se hromady předmětů kupí v inventáři, ale jejich použití je striktně omezené na jeden jediný účel, konkrétní místo a dobu, což může být v roce 2014 pro mnoho hráčů značně frustrující. Nutno však podotknout, že Quest for Infamy jednoznačně cílí na hráče obeznámené s úskalími klasické adventury.

Herní svět, ve kterém se snažíte budovat nechvalnou reputaci, k tomu sice předkládá spoustu podpůrných (a přesně nalajnovaných) aktivit, ale nelze se vyhnout matoucímu dojmu a rozčarování, který vyvolává v adventuře klasického střihu absence zásadního dějového rámce. Často se tak stane, že poté, co prozkoumáte lokace, začnete bezcílně bloumat.

Ocení jen zasvěcení

Quest for Infamy je stylizovaná retro adventura vyvolávající vzpomínky na bezstarostné dětství u titulů, které byly později přikládány k herním časopisům. Nabízí sice rozsáhlý svět, který je plný hříček a odkazů na kultovní hry, současné filmy a seriály, nicméně pro hraní je nutné obrnit se trpělivostí.

Fotogalerie

Bezcílné bloudění, absence mapy, otravný systém soubojů a zběsilé hledání důležitého předmětu v záplavě pixelů jsou dnes už překonané, stejně jako strnulý herní mechanismus a linearita klasické point’n‘click adventury.

I proto je Quest for Infamy (homepage) určena výhradně pro milovníky a znalce časem zapomenutých "klenotů" tohoto žánru, kteří si chtějí nostalgicky zavzpomínat, pro případné nové hráče je bohužel méně přívětivý a vstup do svého rozkostičkovaného království jim vůbec neusnadňuje.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

69 %

Čtenáři

78 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 62 čtenářů





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.