Radeon 9500: ATI je kompletní

  • 2660
NVIDIA teď rozhodně nemá období, kdy by mohla spát na vavřínech a bezstarostně si užívat prodejů svých čipů. ATI usilovně šlape do pedálů a stejně jako kdysi AMD Intel nyní zanechává svého podstatně většího konkurenta výkonnostně za sebou. Přicházející Radeon 9500 je cílen proti oblíbenému GeForce4 Ti 4200 a 4400 – splní svůj úkol?

Časy se mění – i v grafickém průmyslu
Zatímco v oblasti procesorů se kdysi pokořený gigant Intel nedávno znovu ujal pevně vlády, u grafických čipů pozorujeme trend právě opačný. Favorizovaná NVIDIA se stále jen chystá na svůj úder jménem NV30, zatímco ATI vesele rozplemeňuje odrůdy úspěšného čipu R300 (základ Radeonu 9700). Momentálně už jsou v nabídce čtyři varianty. Největší pozornost médií je obvykle věnována nejrychlejší z nich, kterou je Radeon 9700 PRO; ten šel na trh jako první, a to již více než před měsícem. Dnes přicházejí další tři modely, jejichž úkolem je vyplnit dosud zející tržní díru mezi „nízkoúrovňovým“ Radeonem 9000 a vrcholovým 9700 PRO. Jsou jimi Radeon 9700, Radeon 9500 PRORadeon 9500.

Střední proud je teď VELMI hustý...
Když uvažuji o spektru grafických karet, které se nám nyní nabízí ke koupi, mám pocit, že klasické rozčlenění na vrchol, střední proud a dolní část zde přestává postačovat. Přijde mi tak nějak podivné označit Radeony 8500 a 9000 PRO za low end, přihlédnu-li k jejich více než postačujícímu výkonu pro všechny dnešní hry, leč rychlost vývoje grafického hardwaru mě k tomu nutí. Nuže, vezměme to po pořádku: pro ty, kteří touží po tom nejlepším, je tu Radeon 9700. Je to naprosto stejná karta s čipem R300 jako její PRO bratr, ovšem s jádrem a pamětí taktovanými na 275/270 a cenou 299 dolarů (PRO: 325/310, 399 dolarů). Stodolarová úspora je jistě mohutným impulsem a při troše přetaktovávacího štěstí se bude možné velmi přiblížit výkonu nominální 9700. Podotýkám, že ceny v tomto článku zmiňované jsou deklarovány firmou ATI – v běžném prodeji budou vesměs o něco (někdy i o dost) nižší.

Radeon 9500 PRO má dva 64bitové paměťové řadiče, což je oproti 9700 o dva méně. Snadno tedy docházíme k poznatku, že přenosová kapacita jeho paměti je při stejné frekvenci poloviční – to se ovšem samozřejmě neznamená poloviční výkon v hrách. Frekvence jsou 275/270, oficiální cena činí 199 dolarů. Nejméně zajímavý z dnešní várky pak je Radeon 9500, který běží na stejných frekvencích jako jeho PRO bratr, je však oproti němu handicapován poloviční pamětí (64 MB) a polovičním počtem renderovacích potrubí (4).

UT2003

Unreal Tournament 2003 poskytuje celkem typický obrázek rozložení herních výkonů výše popisovaných karet. Radeon 9700 je stále schopen pohodlně předstihnout celou suitu GeForce4, zatímco Radeon 9500 PRO se s mírným náskokem zařazuje po bok GeForce4 Ti 4200 – přesně podle plánů ATI. Anandův exemplář 9500 PRO se projevil jako zdatný subjekt přetaktovávání a snesl celých 351/317, což se v hrách citlivých na výkon grafické karty (UT2003, Serious Sam 2) projevilo zvýšením počtu FPS o 12-18 %. Nelze se také nezmínit o vynikajícím výsledku Radeonů 9700 při zapnutém antialiasingu a anizotropickém filtrování: zde byl náskok před rodinou GeForce4 obzvlášť markantní.

Bude se bojovat cenami
Marketingové oddělení ATI mě svými praktikami rozhodně nenadchlo. Když už se při propagaci Radeonu 9500 ohání recenzemi nezávislých internetových médií, bylo by jednak hezké, kdyby si z nich účelově nevytrhávalo věty a půlvěty, které byly původně zasazeny do korigujícího kontextu, a jednak by bylo vhodné uveřejnit linky na použité recenze. Na stránkách ATI najdeme například první část Anandovy věty „Radeon 9500 Pro vám poskytne mnohem lepší výkon než Ti 4200“, ovšem nedozvíme se, že věta pokračuje „ale zaplatíte za to o dobrých 50-65 dolarů než za většinu karet Ti 4200.“ Pokud se k takovéto taktice uchylují nějaké obskurní firmičky, budiž, ale společnost aspirující na čelo grafického žebříčku by si to mohla odpustit.

Faktem, který ATI samozřejmě neustále zdůrazňuje, je plná podpora DirectX 9, kterou nové Radeony obsahují. Položme si ale otázku, nakolik je tato věc podstatná. Troufám si prohlásit, že tomu rozhodně nebude dřív než za půl roku, kdy by nám mohlo přijít líto, že naše grafická karta nemá plnou podporu rozhraní DirectX 9. Tvůrci her samozřejmě musí myslet především na většinové zákaznictvo vlastnící starší grafické karty, a než se situace přehoupne a začnou hromadně vznikat hry vyžadující DX9, budou na trhu výkonnější a levnější řešení než jsou nyní přicházející karty od ATI.

V hustém prostoru středního proudu lze očekávat velkou předvánoční cenovou bitvu. Kdo si počká, ten se dočká, a kupovat grafickou kartu právě teď by byl holý nerozum. Až na našich pultech za pár týdnů zakotví nové Radeony, půjde všechno zase pěkně dolů. Moje doporučení tedy zní: šetřit a vyčkávat.

Zdroje: Tom's Hardware Guide, AnandTech, FiringSquad


Témata: Intel