Každý půlrok něco
nového...
Strategie, kterou NVIDIA před léty dokázala nasadit
a udržet, aby udolala svého favorizovaného konkurenta 3dfx, by se dala
lapidárně označit jako šestiměsíční
produktový cyklus – každý půlrok nový produkt. Znamenala zrychlení tempa
uvádění grafických čipů na trh a nutnost nechat souběžně pracovat tři
vývojové týmy: jeden na aktuální generaci čipů, druhý na „menším upgradu“
aktuální generace (přijde za 6 měsíců) a třetí na zcela nové
architektuře (přijde za rok). Tento cyklus, kterému se později přizpůsobila
i firma ATI, znamená, že významných inovací grafických čipů se dočkáváme
jedenkrát ročně, přičemž v pololetí mezi nimi přicházejí mírně vylepšené
„meziprodukty“.
Co se míní oním „meziproduktem“? Příkladem může být hned první čip, kterým NVIDIA kdysi zahájila svou šestiměsíční strategii: TNT2 Ultra. Jeho základem byl čip TNT2, oproti němuž Ultra přinesla vyšší frekvenci jádra a pamětí, tudíž i vyšší výkon. Původně vycházel čip nové generace na podzim a upgrade na jaro, jenže výrazné zdržení čipu NV20 (GeForce3) na přelomu let 2000/2001 věci otočilo. Teď máme podzim a jsme svědky příchodu drobně vylepšených čipů z letošního jara. U firmy ATI poznáte grafické karty s vylepšenými čipy podle toho, že mají na konci názvu XT.
Vyšší takt jádra – sázka na
budoucnost
Minulý týden jsme vás informovali o momentálně
nejrychlejší (a přirozeně také nejdražší) kartě od ATI, Radeonu
9800 XT. Dnes tu máme pro normálního hráče podstatně zajímavější Radeon 9600 XT, který je svou cenou
a výkonem cílen do „středního proudu“. 9600 XT toho přináší oproti svému
předchůdci, 9600 PRO, ještě méně než 9800 XT oproti 9800 PRO. Má vyšší takt jádra, zato o celých 25 %; tento razantní
vzrůst umožnil 0,13mikronový výrobní proces a technologie low-k dielectric (snižuje vzájemné
rušení mezi tranzistory). Jádro tedy
nyní tepe na 500 MHz, kdežto paměti zůstávají na 300 MHz DDR. Stejně jako 9800 XT
má 9600 XT tepelnou diodu a bude ho možné z ovladačů podle teploty
jádra dynamicky přetaktovávat; „bude“ říkám proto, že současné ovladače Catalyst
3.8 jsou schopny tuto funkci jménem OverDrive vykonávat jen u Radeonu 9800
XT – bude nutné si počkat na Catalyst 3.9. Tři přednastavené stupně taktování
jsou údajně 500 (nominál), 513 a 527 MHz.
Vylepšením společným pro všechny XT karty, o kterém jsem se v minulém článku nezmínil, je stupeň komprese údajů v Z-bufferu: nový algoritmus Hyper-Z III+ by měl umožňovat kompresi až 24:1 (u modelů PRO to bylo jen 8:1). Dále je potěšitelné, že i přes svůj zvýšený takt je Radeon 9600 XT stále schopen fungovat bez dodatečného napájecího konektoru.
Výkon? Vždycky lepší než
cenově srovnatelná NVIDIA.
Po stránce výkonu Radeon 9600 XT nepodává
o moc lepší výsledky než jeho předchůdce; výjimkou jsou „hry budoucnosti“,
tj. ty, které využívají intenzivně shadery (typickým příkladem, byť ne přímo
hry, je Aquamark 3). Ve
většině současných her se tedy frekvenční náskok jádra příliš neprojevuje
a výroky firmy ATI, že Radeon 9600 XT se prakticky vyrovná „starému
dobrému“ Radeonu 9700 PRO, se také nepotvrdily – z tohoto hlediska by se
dalo říci, že nový Radeon zaostal za očekáváním. Podíváme-li se na to však
z úhlu pohledu DX9 her a vezmeme-li v úvahu, že náskok Radeonu
9600 XT před kartou GeForce FX 5600 Ultra, která má být jeho konkurentem, je
(někdy velmi) zřetelný napříč všemi hrami, můžeme ATI připsat další bod.
Není ovšem vhodné vyhlašovat vítěze, když nejsou přítomni všichni soutěžící. NVIDIA hodlá taktéž tento podzim občerstvit svojí středněproudou řadu, a to čipem NV36 neboli GeForce FX 5700 Ultra. V horizontu několika týdnů by měl být významným recenzentům k dispozici, takže se už brzy uvidí, nakolik dokázala NVIDIA zvednout hlavu. Architektura NV36 má být od svého předchůdce 5600 Ultra poměrně odlišná, takže jistá šance na překvapení tu je. Současnému zájemci o koupi grafické karty na hraní bych doporučil asi toto: když už kupovat, tak s čipem ATI Radeon 9600 a výše, ale ještě raději vyčkat.
Zdroje: Tom's Hardware Guide, AnandTech