Od takového kontextu se při hodnocení lze oprostit jen těžko a Rage v nás při recenzování vyvolalo pestrou směsici pocitů. Od nadšení přes zklamání až po vztek. Je to zvláštní mix tradičních mechanik, závodní hry a moderních stříleček. Pobaví, ale jen těžko se stane novou legendou. Navzdory dlouhému vývoji navíc působí nedokončeně, a to jak po technické, tak i příběhové stránce.
Lepší než příběh v pornu
Testovací konfigurace CPU Intel Core 2 Duo E8400, 3.0 GHz; GPU ATI Sapphire HD5770 VAPOR-X 1GB; paměť 4 GB DDR2 800 MHz |
Ačkoliv se id Software proslavilo zejména čistokrevnou akcí, Rage se snaží být hrou splňující moderní standardy.
Popírá tak i slova hlavního programátora Johna Carmacka, který před lety prohlásil: "Příběh ve hrách je jako příběh v pornofilmu. Očekává se, že tam bude, ale není tak důležitý."
Příběh v Rage však hraje významnou roli. Tempo akce je zpočátku hry volnější, a vyprávění o událostech před i po apokalypse vyplňuje nezanedbatelnou část hráčova času. Hlavní hrdina je jedním z vojáků, které vláda nechá zmrazit před očekávaným dopadem obřího asteroidu.
Hráč se po sto letech umělého spánku probouzí do světa, jehož podobu i pravidla objevuje teprve během hrání. Příběh rozhodně převyšuje bídný standard většiny her a daří se mu vyvarovat zásadních klišé.
Jak chápat hodnocení Vzhledem k technickým problémům hry nebylo Rage jednoduché hodnotit. Na jednu stranu je v některých ohledech technologicky přelomové, na stranu druhou byla hra velmi nestabilní. Finální verdikt je proto hodnocení obsahu, který si ho však zaslouží teprve po patřičných záplatách. Hru v současném stavu hodnotíme 70 %. |
Tentokrát nejste drsný hrdina, před kterým každý uctivě padá na kolena a čeká od něj záchranu světa. Jste relikvie z minulosti, která si respekt jednotlivých komunit musí pracně získávat. Obyvatelé zdejších měst se totiž k neznámým cizincům chovají velmi rezervovaně a řada z nich by vás za pár dolarů okamžitě komukoliv udala.
Apokalypsa ještě nikdy nebyla tak krásná
Svět Rage působí obdivuhodně uvěřitelným dojmem. Pro hru je významné město Wellspring, které působí dojmem živoucího místa vybudovaného v nicotě pouště. Městem prolétávají zrnka písku, od země se zvedají obláčky prachu a různí lidé se tu neustále procházejí uličkami.
Někteří obyvatelé si povídají o každodenních starostech, jiní s nadějí chodí kontrolovat nástěnku s nabídkou práce. Většina z nich s oblibou sleduje motoristické závody, kterých se můžete účastnit.
Vývojářům z id Software rozhodně nelze upřít cit pro detail. Prostředí je propracované, svět rozlehlý a jednotlivé lokace vizuálně nápadité. Apokalypsa ještě nikdy nebyla tak krásná.
Vývojářská legenda id Software je společnost, která proslavila žánr stříleček a dala světu několik významných herních sérií. Nevyhnula se jí však ani jistá dávka kontroverze. |
Příběh hráč odkrývá zejména prostřednictvím misí, na které ho z měst vysílají jednotlivé postavy. Města v Rage slouží jako centrum pro získávání úkolů, odhalování děje i vybavování hlavního hrdiny. Například do zbraní je totiž třeba kupovat munici, přičemž většina arzenálu využije různé varianty nábojů s odlišnými či lepšími vlastnostmi.
Z pistole lze mimo standardních nábojů střílet i takzvané tlusťochy, kteří udělují dvojnásobné poškození. Kuše pro změnu využije i šipky s elektrickými hroty, které paralyzují nepřátele stojící ve vodě a brokovnice může střílet explozivní broky.
Mimo standardního arzenálu, který čítá celkem deset naráz přístupných zbraní, jsou k dispozici i rozličná udělátka. Ty hráč objeví v misích, ale lze je také vyrábět ze součástek prodávaných v městských obchodech. Souboje tak zpestří a zjednoduší například samostřílná věž, výbušné autíčko s dálkovým ovládáním či bumerang.
Udělátka mají stejný cíl jako závodní část hry: zpestřit titul a bojovat se stereotypem. Ve hře jsou proto například závody, kterými lze vylepšovat automobily, ale i řada drobných miniher.
V úrovních se vyskytují například karty, ze kterých je možné sestavovat vlastní hrací balíky a soupeřit s nehráčskými postavami o peníze.
Ke konci hry již Rage v boji se stereotypem balancuje lehce na hraně. Bilance je však spíše pozitivní, a titul tak řadě jiných her ukazuje možné cesty, jak hru udržet svěží a zábavnou.
Chyby kam se podíváš
Enginy id Software byly tradičně synonymem pro brilantní program. To však po vydání Rage pro PC přestalo platit. Autoři hry nevyvinuli téměř žádnou snahu o vylepšení zážitku pro PC hráče. První verze hry dokonce nezahrnovala ani předvolby grafického nastavení, které by majitelům výkonných strojů umožnily jejich počítače využít (číst více).
Hra se na PC navíc potýká s naprosto fatálními problémy. Titul se tak téměř okamžitě po vydání dočkal nové sady ovladačů pro grafické karty i brzké záplaty samotné hry.
Nám však nepomohlo ani jedno. Bylo třeba trávit hodiny čtením diskuzních fór a hledáním možných řešení. Situaci vyřešila až kombinace specifického nastavení ovladačů grafické karty a konfiguračního souboru přímo pro Rage.
Přesto hra není stabilní. Často se po načtení nového prostředí neobjevily textury či titul zamrzával při pokusu o uložení pozice. Celkový čas strávený s hrou se tak téměř zdvojnásobil a hrací doba v našem případě dosáhla zhruba desíti hodin. Povětšinou jsem však vynechával nepovinné úkoly a zúčastnil se jen zlomku motoristických závodů.
id Software se změnilo
V některých ohledech je Rage tradiční hrou od id Software. Při správném nastavení a dostatečném výkonu má úchvatnou grafiku, nepřátelé jsou inteligentní a hra je propracovaná. V jiných ohledech se však zdá, že vývojáři udělali tlustou čáru za svou minulostí, a snaží se tak o moderní středoproudou hru, určenou zejména pro konzole.
To ostatně potvrzují slova Johna Carmacka, který je jedním ze zakladatelů společnosti. Nedávno prohlásil, že PC již nevnímají jako hlavní herní platformu. A přesně podle toho i titul vypadá.
Posuvníky v nastavení nereagují na klikání myši: a je třeba využít patřičná tlačítka. Možnosti grafického nastavení jsou skoupé a řada PC hráčů se potýká se zásadními technickými problémy.
Titul na své předchůdce vzpomíná prostřednictvím odkazů větších i menších. Tu si lze všimnout plastické figurky Doom, jinde nepřítel připomíná monstrum z Quake 2. Pečliví hráči dokonce objeví i tajné úrovně z předešlých her.
Hra je brutální a krvavá, přesně jak se na titul od id Software sluší a patří. Její svět je do jisté míry otevřený, o veliké volnosti pohybu a četných možnostech v rozhodování však hovořit nelze. Rage je dobrá hra, ba dokonce hra silně nadprůměrná. Ve srovnání s jinými tituly je to takový jednooký král. Není dokonalý, ale překonává chabý průměr dobrých titulů.
Herní dějiny se však tentokrát nepíšou. S nákupem je pravděpodobně lepší ještě pár týdnů vyčkat a titul obstarat za výhodnější cenu a hlavně: v stabilnějším stavu.