Rage Rally - něco na té rally je

• 5
Bahno, sníh, písek a šotolina. Říká vám to něco ? Tak se zkuste zamyslet, jestli se netoužíte právě teď jen tak projet silným autem po závodním okruhu. Je-li vaše odpověď kladná, pak neváhejte a čtěte dál. Dozvíte se totiž, že...
Rage Rally

Už vás někdy napadlo vzít si jen tak auto a jet se někam projet? Prostě jen tak sednout za volant, pustit muziku a udělat si malý výlet bez cíle. Rychle projíždět zatáčky až na hranici pískání pneumatik? A co pak teprve, když napadne první sníh, krásně to klouže a ruční brzda dělá i se starou škodovkou divy? Malá soukromá rallye...

Když jsem hrál hru, kterou bych vám chtěl představit, měl jsem pocit, že výše uvedené nemusí platit jen pro opravdové ježdění v autě, ale že i existují i docela hezké simulátory, které umí pobavit. Hra od anglických Rage Software nazvaná Rage Rally s troškou přimhouřeného oka docela dobře splní účel. Nečekejte ale o moc víc.

Rage Rally je trošku nestandardní rallye simulace. Nabízí omezený výběr ze dvou vozů, prototypů nazvaných Rage Typhoon 4WD (o výkonu 270 koní) a Rage Phantom 4WD (300 koní). Oba modely si jsou velmi podobné, liší se drobně vzhledem. Při jejich testování jsem dospěl k subjektivnímu závěru, že silnější verze je o něco těžší, lépe jde do zatáček a také do smyku, ale na druhou stranu pomaleji akceleruje. Možná se opravdu jedná jen o můj vlastní pocit, ale s bílým Typhoonem se mi jezdilo o malinko hůř.

Rage Rally

Kromě pouze dvou automobilů naleznete v Rage Rally jen čtyři tratě. Jedná se o okruhy různé délky kombinující hned několik povrchů a terénů dohromady. První, nazvaný Goldstone, je takovou klasickou rallye tratí, tu kousek lesa, kousek šotoliny, kousek hlíny. Druhá a moje nejoblíbenější je Luger (přeložil bych asi jako "sáňkař"), zasněžený okruh do osmičky, na kterém se ukáže, jak moc jste v autoškole dávali pozor. Třetí trať Quarry (anglicky kamenolom) asi názvem mluví sama za sebe. No a poslední okruh nazvaný Dyson je asi nejdelší, jako jediný má kus asfaltového povrchu, zbytek hlína s pískem.

Asi si řeknete, proč se tu rozepisuji o pouze čtyřech tratích tak dopodrobna, hned vám to řeknu. Rage Rally neoplývá rozsáhlostí ani složitostí, ale to, co mě na ní zaujalo, je vlastní ježdění. Fyzikální model hodnotím jedničkou. Myslím, že je jeden z nejlepších, který jsem kdy v simulátoru auta viděl, jedinou jeho stinnou stránkou je, že kolize nemají na auto vliv z hlediska poškození, bohužel se to týká jak vlastního, tak i soupeřova vozu. Zpět ale k chování na trati, jeho realističnost je opravdu hodně vysoká. Například při brždění před zatáčkou jede auto rovně, i když zatáčíte, ale uvolnění brzd hned strhne vůz do smyku - tak jako v reálu. Naučit se jezdit s ruční brzdou naštěstí moc nepotřebujete, až na dvě tři "vracečky" o 180 stupňů není potřeba. Rage Rally Hlavním prvkem při ovládání je plyn. U čtyřkolek je jeho citlivé používání velmi důležité pro správné a hlavně rychlé projíždění zatáček řízenými smyky. Škoda, že vozy jsou jen dva a oba čtyřkolky, pokud by ve vozovém parku byla alespoň jedna 2WD, mohlo by být vše ještě zajímavější. Ze začátku jsem se zejména na sněhu odrážel každou chvíli od hrazení a udržet auto mi dělalo problémy. Po zhruba půl hodince už to šlo o dost lépe, přispěla k tomu dokonalá znalost trati, každé zatáčky a skoku. Příjemně mě překvapilo, že chování vozu na jednotlivých typech povrchů je tak odlišné, stejně jako ve skutečnosti.

Asi hodně hráčů používá, stejně jako já, při hraní simulátorů automatické řazení. Chápu, že mě hardcore příznivci všeho motorového budou kamenovat, ale je tomu IMHO tak. Prostě ve většině her nestíháte pořádně sledovat trať samotnou, natož pak řadit. V Rage Rally jsou samozřejmě obě možnosti, ale v tomto případě vřele doporučuji zvolit manuál. Bez něho nebudete schopni podřadit si před zatáčkou na dvojku, trojku a pod plynem ji projíždět, akcelerace sice bude stejná, ale ochudíte se o část zábavy z ježdění. Oba vozy mají pětistupňovou převodovku, ale rychlosti si moc neužijete, takže je pětka víceméně nanic. Většina tratí je členitá a držet se u středu znamená nepřehánět to s rychlostí a soustředit se spíše na techniku jízdy. A opět zde platí: kdo zná trať dobře, má velkou výhodu. Rage Rally Prostě trénink a trénink. Hra začne bavit až po sžití se s vozem a tratí. Jen tak pro zajímavost, můj rekord na sněhu je 37:04 s na jeden okruh, kdo zajede lepší čas, ať se ozve. :-) Trošku kritiky si snad zaslouží jen to, že po nárazu na mantinel se auto moc nezpomalí, ale jen tak nějak odrazí. Na sněhovém okruhu to ale neplatí, neboť výrazně zpomalují sněhové bariéry na krajích.

Rage Rally je postaveno na enginu vlastní výroby, grafika je dosti detailní, přičemž i v maximálním rozlišení 1280x1024 s P3 a TNT2 je vše naprosto plynulé. Nehledejte ale nic speciálního ani úchvatného, modely aut jsou trošku hranaté, ale jde to. Zvuky jsou průměrné až dobré, šustění gum, pískání, motor, vše, co potřebujete, slyšíte. Hudbu jsem stáhnul na minimum, takže zmíním jen to, že tam nějaká je. Opakovaly se asi čtyři motivy, ke každé trati jeden.

Drobnou výtku bych měl k menu hry, nevím, proč, ale občas mi na chvíli zatuhla myška, vždy tak na půl sekundy, pak ale bylo vše zase dobré. Ve hře naleznete tři základní volby: demo, arcade a time trial plus standardní options pro nastavení zvuku, ovládání atd. Demo je jen a jen showcase počítačem ovládaného modelu na jedné trati (nevím, jestli se generuje, ale spíše ne, vždy mi naskočí Luger s modrým Phantomem). Arcade obsahuje soutěž čtyř vozů stejného typu. Rage Rally Time trial to samé, ale bez soupeřů, vhodné pro trénink, jinak vám v Arcade počítač nakope... eee... nebourá nárazník.

Mrzí mě, že v Rage Rally nenajdete síťovou hru, u většiny konkurence je to standard. Vzhledem k malému rozsahu tratí by to přineslo dost nového, hlavním kladem Rage Rally je totiž hratelnost. Myslím, že hodně z vás si hru nechá v záloze na chvíle, kdy nebude mít chuť rozehrávat něco nového, ale bude jej svrbět ruka na trochu "zaježdění si". Z Rage Rally nebude asi nikdy klasika, upadne časem v zapomnění, ale mohlo by se stát, že na jejich základech Rage Software postaví něco většího a lepšího. Jestli si někdo vzpomene na starý dobrý Viper Racing, tak Rage Rally mi ho trošku připomíná.

Abych to shrnul. Nečekejte zázraky, ale dobré poježdění na chvíle, kdy se vám nebude chtít do něčeho složitějšího. Schází mi multiplayer a tratí je málo, vše je však vynahrazeno hodně dobrou ovladatelností a komplexností fyzikálního modelu. Trošku krvavější jsou hardwarové nároky, nicméně co je dneska zadarmo.

Rage Rally
Výrobce: Rage Software
Distributor: Rage Software