Rainbow Six: Rogue Spear

Rainbow Six: Rogue Spear
Rainbow Six: Rogue Spear
Rainbows here, rainbows there.

S pro hru ještě od minulého dílu nadchnutými novináři a spoustou fandovských stránek je těžké neslyšet již dlouho přede jejím plánovaným oficiálním oznámením to, že vyjde. Minulý rok se celkem nečekaně vyšvihl na vysoké příčky prodejnosti titul od Toma Clancyho, respektive Red Stormu (jež vlastní) se jménem Rainbow Six. Tato hra získala plno ocenění, největšími výherci ale byli hráči, jimž se otevřel svět protiteroristických akcí viděních z first-person pohledu. Tento akční simulátor si oblíbil snad každý, není proto divu, že ke hře byl vytvořen i datadisk, který však už tak moc dobrý nebyl. V tu dobu se již vědělo o přípravě pokračování s podtitulem Rogue Spear, a proto i tento nepovedený datadisk byl trhákem, a to pravděpodobně z tréninkových důvodů.

Snad ze všech first-personových akčních titulů, jež mě děsily i ve spánku, a které jsem kdy hrál, zjišťuji, že Rainbow Six je jediná hra, kde nejsou žádná monstra, pasti ba i ani alieni. Řečeno jednoduše, tato hra je tak napjatá a děsivá, protože líčí realitu. Tento strach není doopravdy odvozený od zlých teroristů, ale od vědomí toho, že každou sekundu můžete zemřít bez varování. Ve většině 3D stříleček na vás několikrát vystřelí (klidně i do hlavy), vy se schováte zpět do úkrytu a řeknete si: "Hmm, teď už alespoň vím, kde jsou schovaní." Rainbow Six vás přinutí přemýšlet a zůstávat ve střehu tím, že jste stejně silní jako protivníci.

Nikdy nezapomenu na dobu, kdy jsem Rainbow Six hrál poprvé. Následoval jsem svůj tým k olejovému skladišti, kde jsme se rozdělili na dvě družstva po třech. Vedl jsem svoji malou skupinku ke vchodu do obrovské místnosti, moji spolubojovníci mě kryli zezadu. Když jsem se k danému místu přiblížil na několik kroků, uslyšel jsem výstřely za mými zády. Rychle jsem se otočil a zjistil, že mi z týmu zbyla pouhopouhá třetina. Slyšel jsem kroky stráží, které běželi ke mně. Už jen z toho zvuku jsem mohl poznat, že to nebyl jediný člověk. V tu chvíli jsem věděl, že jsem vyřízený. Nikdy jsem si nepřipadal tolik jako "kořist", jako těch pár sekund, kdy jsem čekal schovaný za bednou, než se mi hledí zaplní důležitou kapalinou rudé barvy. Ten moment byl tak napjatý, že jsem rychle zmáčkl klávesu na přepnutí týmů - cítil jsem totiž, že toho vojáčka odsouzeného k záhubě musím vysekat, ale to se nemohlo podařit, neboť zemřel několik vteřin poté. Nahodil jsem plánovací obrazovku a už se nemohl dočkat, až to zopakuji.

Rainbow Six: Rogue Spear

Jestli jste hráli Rainbow Six (jestli ne, styďte se!), tak víte, jak komplikovaná hra to je. Kombinace strategického plánování a napínavé akce dělají z této hry revoluční titul. Nicméně, našly se nějaké drobné chyby, které drželi Rainbow Six v malinké vzdálenosti od slůvka dokonalost. Tak se hoši od Red Storm Entertainment znovu sešli, aby vytvořili vylepšené pokračování, jež by tolik chyb mít nemělo. Nová hra hrdě nesoucí podtitul Rogue Spear míří ke správnému cíli - překonat všechny současné tituly v prodejnosti, a to jak grafikou, tak hudbou, hratelností i zábavností. Jak se vývojářům daří při tvorbě si můžete přečíst v následujícím preview.

Vydání Rogue Spear je připravováno současně s NHL 2000, tedy do půlky září. Vzhledem k tomu, jak dlouho vycházela první část v roce 1998 (prakticky šest měsíců), možná i tentokrát nastanou problémy. Na E3 byla možnost vidět Rogue Spear poprvé v akci a zatímco působení hry je relativně stejné (což je dobré), podoba a hloubka hraní je přeci jenom výrazně vylepšena. Určítě se vám také zalíbí nový systém renderování (není jen vylepšen, je zcela nový), který vypadá prostě úžasně. Vše má příjemně čistý a detailní vzhled, jenž jednoduše překrývá nečistotu starého enginu v prvním díle. I přesto že jsou mnohem hezčí 3D systémy, Rogue Spear perfektně doplňuje styl hry. Plno okolního prostředí bylo renderováno, dle aktuálních map autoři vytvořili 3D napodobeniny, jež působí krásným reálným dojmem. Mimoto, bude plno lidí štastných, že mapy budou renderovány všude - jak na plánovacím stole, tak již v misi, kde se po vyvolání ukáže. V prvním díle Rainbow Six byl 3D pohled na mapu poněkud mimo - to se v novém díle zlepší, v Rogue Spear budete moci doopravdy vidět již v plánech do jaké místnosti vejdete. V nové mapě bude hodně vylepšení, která jistě pomohou k lepší orientaci. Druhý díl bude mimo jiné obsahovat mnohem více motion-captured animací než jeho předchůdce, což dovolí postavám ve hře mít vliv na rozmanité situace s mnohem více proměnami a živými akcemi. Rogue Spear bude v těchto věcech svůj první díl jasně oslňovat.

Rogue Spear vypadá visuálně na výbornou, pravé programátorské umění se ale pozná na vnitřních reálných efektech. Programátoři Red Stormu ví, že již objevili ty faktory, které dělají hru tak dobrou. S takovýmito spolehlivými základy na stavbu si designéři opravdu mohou vyhrát - třeba objevováním nových, tvůrčích cest ke zvýšení zkušeností jejich týmu. Rainbow Six: Rogue Spear Pro příklad, když jste lokalizovali zápalnou láhev u svých nohou, v prvním díle Rainbow Six se obrazovka na pár momentů začernila a pak se vrátila do normálu. V Rogue Spear se nejdříve objeví jasné světlo následované zatměním, ale potom můžete mít na obrazovce záblesk, tedy v tom případě, že jste se dívali do výbuchu. Red Storm perfektně okopíroval ty protivné "skvrny", které vidíte, když se dlouho díváte do silného světla. Skvrna zůstane na obrazovce po určitou dobu, a pokud je uprostřed obrazovky, tak to může být opravdová překážka. Také se může stát, že když zároveň stojíte blízko výbuchu, váš reproduktor, potažmo uši naplní po určitou dobu jeho zvuk, nebudete tedy slyšet to, co byste v tu dobu jistě potřebovali. Celkově vzato, výbušně flašky mají prostě své perfektní zástupce.

Dalším vylepšením bude teroristův způsob chování a jeho inteligence. Jeden z nejvíce frustrujících aspektů Rainbow Six byly určité "momentky" s teroristy. I přestože manuál mluví o naprosté lehkosti nepřátel, v reálu tomu tak vůbec není. Ať jste měli sebetišší tým a narazili jste na nepřipraveného teroristu, prakticky jste se mohli rozloučit s životem. Strážný totiž ihned reaguje (i přesto že není připraven), a bez varování střílí smrtelné kulky ještě než stačíte cokoliv udělat Designéři tuto chybu do druhého dílu již nezapojili a udělali nějaké úpravy. Nyní, jestli potkáte stráž se zajištěnou puškou na rameni, terorista si bude muset zbraň nejdříve sejmout, odjistit, a teprve potom začít střílet - pokud bude ještě naživu. Toto vylepšení otevírá hráčům novou, tichou cestu. Daným způsobem můžete nachytat veškeré teroristy i stráže nepřipravené.

Umělá inteligence je podstatně lepší než u předchozího dílu. V Rainbow Six, zabití strážného často vyplývalo z jejich neopatrnosti při značné přesile. V Rogue Spear, protivníci se mnohem lépe opatrují. Během E3, jeden z designérů skolil protivníka a jeho poděšený spolubojovník nezačal stát na místě a oplácet střelbu, jak je tomu u většiny současných her. Když si uvědomil, že je v nebezpečí, opatrně vklouzl do sousední místnosti a zavřel dveře. Jak designér sám řekl, terorista za konstrukcí dveří byl ve větším bezpečí a tak se zvedl a odeběhl pro posily. Z toho vyplývá, že nepřátelé mají pud sebezáchovy, a když ucítí nebezpečí silné převahy, raději začnou ustupovat.

Rainbow Six: Rogue Spear

vInteligence družstva bude také vylepšena. Hráči budou mít mnohem více taktických možností než předtím. Například, pokud bojujete v rozlehlých otevřených prostorech, budou výhodnější delší zbraně (délka = přesnost) s plněnými kovovými náboji. Pro záchranu rukojmí v uzavřených místnostech se hodí kratší zbraně, do nichž se hodí duté náboje, a které se dobře vejdou do budov a je s nimi lepší manipulace. Jedna z nejzajímavějších novinek u zbraní je i celá specializace na ostřelovací zbraně a jejich vlastní menu. Specifičtí členové zásahového týmu můžou nyní nosit sniperky - budeme mít možnost si vybírat své cíle na dálku a podnikat nečekané útoky.

Pohyb všech postav se konečně dočká zásadních změn. V prvním dílu Rainbow Six byla naprosto vyloučena možnost nahlédnout za roh - vždy jste museli posunout celé vaše tělo a tím se vystavovit nebezpečí. Tento faktor spojený s možností rychlé reakce protivníka, jež je popsaná výše, se pro mnoho týmů stal smrtonosným. Nyní budete mít možnost nahlížet pouze hlavou, popřípadě i házet granáty do místností, aniž byste své tělo vystavovali nebezpečí. Budete se moci pohybovat přikrčení - další inovace oproti originálu. Red Storm samozřejmě zajistil, že se klasické seknutí v těsných chodbách nebude opakovat. Nikdy nezapomenu, jak můj agent vedl několik vyplašených zajatců do bezpečné zóny. Začal scházet dolů po žebříku, ale když přišla řada na rukojmí, žoldák uvázl. Musel jsem vypálit na jeho nohy malou dávku střel, než se uráčil spadnout dolů. Byl jsem frustrovaný a chudák voják nemohl chodit přes týden, ale záchranu jsme nakonec dokončili. Agenti v Rogue Spear budou mít vylepšenou chůzi a situace jako tato by neměla nastat.

Další zajímavá novinka je možnost replaye - tedy zopakování vámi dokončené, či v horším případě nedokončené mise. Při neúspěchu si můžete zjistit taktické chyby, které jste udělali, abyste se jich příště vyvarovali. V Rainbow Six se mi mnohokrát stávalo, že jsem pobíhal po bojišti a najednou mi tajemně zemřel voják. S replayem se hráčům konečně může podařit odhalení této záhady.Když misi dokončíte, je zajímavé a poučné shlédnout celou misi znovu a z jiných perspektiv. Ve hře máte při akci i tu možnost, že živě vidíte pohyb všech vašich jednotek a týmů. Toto je velice dobré při delších misích, kdy se často stává, že zapomenete na dlouhé plány, které jste si před začátkem připravili.

Rainbow Six: Rogue Spear

S čistým vzhledem, vylepšeným AI a dalšími možnostmi vypadá Rogue Spear připraven přinést nám stejně hloubavou strategii a srdce bijící akcí, jako nás potkala před rokem. Naději, že tato hra bude výborná, máme vysokou. Speciálně to platí pro fanoušky, kteří hráli při výrobě druhého dílu nemalou roli. Díky velkému úspěchu Rainbow Six, není šance, že by jeho pokračování Rogue Spear byla alespoň trochu špatná hra. Jestli Red Storm zůstane na stejné cestě, bezpochyby pozvednou first-person akce zase o krůček blíže k dokonalosti. Na pokračování Rainbow Six se můžeme těšit den před vydáním české verze NHL 2000, tedy 13. září 1999.

Základní rysy hry:

  • Zcela nový renderovací systém, jež přináší lepší detaily a čistější animace.
  • Vylepšené AI teroristů i žoldáků.
  • Real-timové efekty s počasím - včetně deště a sněhu.
  • Mnoho nových zbraní, nábojů, předmětů a bojových možností, jako třeba specializace odstřelovacích zbraní.
  • Zbraně mají realističtější a stálejší efekty.
  • Nové taktické možnosti, které dovolují přesnější kontrolu nad týmy.
  • Nějaké vylepšení multiplayeru, včetně barevných loketních pásů pro rozeznávání týmů.
  • Boj ve ve více než patnácti reálných renderovaných míst, včetně Boingu 747.
  • Nový mód replaye dovoluje hráčům lépe zkoumat taktiky.


  • Témata: simulátor