Rally Championship 2000

1:55aktualizováno  10. července 2001 11:29
Rally Championship 2000
Rally Championship 2000

V poslední době se věnuji převážně závodům formulí, ale vyzkouším si i něco jiného. Na tuhle hru jsem se těšil již od začátku roku, kdy se objevily první obrázky. Vloni jsem testoval podobnou hru s názvem Colin McRae Rally, která byla do nástupu Rally Championship určitě nejlepší. O nádherné grafice Rally Championship jsem se přesvědčil již v hratelné demoverzi, kterou jsem si však nakonec nezahrál, protože narychlo vydaná demoverze, kterou jsem si stáhnul, neměla podporu volantu.

Vysvětlovat někomu, jak se rally vlastně jezdí, je snad zbytečné, a proto jen stručně. Nejsou to klasické závody se soupeři fyzicky přítomnými na trati, ale jen a jen závod s časem. Znamená to projet co nejrychleji trasu z bodu A do budu B.

Po spuštění hry vás okouzlí úvodní film provázený dynamickou hudbou, který stojí za to zhlédnout. Hudbu pak můžete slyšet po celou dobu, co jste v menu hry, které samotné není graficky nějak oslnivé, je však jednoduché a přehledné. Rally Championship 2000 Obrázek se směrovkami, který je symbolem pro "options", musíte navštívit jako první. Nastavit můžete profily až pro čtyři jezdce, což oceníte, když se u počítače střídáte ještě s někým dalším. Dále je možné ladit grafiku, zvuky a vlastní nastavení volantu.

Při hraní si můžete zvolit jednu z pěti možností. Pokud jste fanoušci simulátorů, dvě z nich určitě přeskočíte. Jedna je totiž Single race, ve které si zvolíte auto a trať a můžete jet. Není zde možnost nastavení citlivosti volantu, což je pro tuto hru rozhodující. Mám volant od firmy Thrustmaster a když jsem začal jezdit single race, zjistil jsem, že nejsem schopen při vyšších rychlostech udržet auto na silnici a vychutnat si naplno kvalitu této hry. Volant totiž reaguje zhruba asi na 2 cm do obou stran. Volbou arcade se má hra přiblížit širší veřejnosti, která fandí spíše arkádovým simulátorům. Tuto volbu jsem neprozkoumával dále, protože na arkádové simulátory mám svůj názor a Rally Championship je svoji kvalitou úplně jinde. Třetí možnost je klasický závod s časem.

Skutečné závody začínají volbou British Rally Championship. Vyberete si jedno z přibližně dvou desítek aut a po prohlédnutí mapy celé etapy přejdete do nabídky boxů, Rally Championship 2000 kde si můžete nastavit auto. Zde jsem konečně objevil nastavení citlivosti volantu. Hlavní část obrazovky však tvoří tabulka poškození auta, které se opravuje pouze mezi dvěmi etapami. V průběhu závodu totiž dochází k jeho reálnému poškození a je třeba ho opravovat. Pozor, není to zadarmo a hlavně ze začátku budete mít problémy dostat se do časového prostoru, který máte k dispozici. Přeženete-li to jako já, dostanete se do mínusu a tuto ztrátu musíte v etapě dohnat. A věřte, není to vůbec lehké. Dále je možné nastavit převodovku od pozvolného akcelerování až po ostré zrychlení, kvalitu pneumatik a tuhost odpružení auta pro několik druhů povrchů. Potom už nezbývá než vstoupit do samotného závodu.

Obrazovka hry je přehledně uspořádaná. Po projetí každé časové kontroly uvidíte průběžné pořadí. Je to opravdu lepší, než kdyby se vám zobrazil výsledek až na konci etapy. Závodí s vámi celkem 90 jezdců v několika obsahových třídách. Samozřejmostí je několik pohledů na auto. Zde jsou tři za autem, dva před autem a dva zevnitř auta. Sledovat trať z kabiny vozu je velice realistické a vidíte, jak těžkou situaci jezdec má, když vidí jen kousek trati přes okno vozu. Při jízdě se projevují nerovnosti silnice na otřesech auta a trefit se správně například do ostré zatáčky není vůbec jednoduché. Rally Championship 2000 Za zmínku stojí i pohled zezadu, který je velice přehledný dává větší možnost si prohlédnout nádherné prostředí tratí. Jezdí se po úzkých lesních cestách, v lomech a na silnicích, kde se střídají různé druhy povrchů, a proto je nutné dávat veliký pozor. Na trati se počítá i s takovými maličkosti, jako volně pohozené klády na cestě, mezi kterými budete muset kličkovat. Nájezd na břeh okolo cesty má ve většině případů za následek převrácení auta a ztrátu velice cenných sekund. Dávejte si pozor na jakékoliv poškození auta, protože jeho oprava vás bude stát cenné sekundy. Po úspěšném skončení British Rally Championship se vám zpřístupní A8 Rally Championship, šampionát nejsilnějších vozů, a to je opravdu lahůdka.

Desítky kilometrů cest jsou dokonalými kopiemi skutečných tratí. Podívám-li se na okolí, je zde možné použít jen jedno slovo - úžasné. Grafika je provedena fotorealisticky a velmi dokonale a není tedy divu, že před sebou vidíte skutečnou krajinu. Také jízda v extrémních podmínkách za deště, nebo časně ráno s vycházejícím sluncem má svoje nezapomenutelné kouzlo.

Rally Championship 2000

Zvuky aut je trochu jiná kapitola. Každý vůz má svůj vlastní zvuk, u aut nižších kubatur se mi však zdají trochu divné, ale dá se na ně za chvíli zvyknout. Ve skupině A8 je to o poznání lepší, a když přidáte plyn, připadáte si, že v autě přímo sedíte. Hlas spolujezdce je spornou záležitostí. Za sebe vám musím říct, že jej k závodění nepotřebuji. Řídím se podle mapy v pravém dolním rohu obrazovky. Četl jsem názor, že v případě přeslechnutí spolujezdce můžete zabloudit. Chtěl bych vidět takového hráče, který řídí své auto podle toho, co spolujezdec řekne. Schválně si zkuste vypnout mapu a jet podle spolujezdce a potom naopak. Poznáte sami, co je pro vás důležité. Pravdou zůstává, že jeho hlas je příjemná kulisa a k těmto závodům bezesporu patří.

Výběr aut je velký a vybere si jistě každý. Zvláště chci upozornit na naše dva zástupce, kterými jsou Feliciie a Oktávie. Je vidět, že i značka Škoda se řadí ke světové špičce a počítá se s nimi. Na výběr máte volbu převodovky automatické, poloautomatické a manuální. Musím se však zmínit o věci, která mi zde chybí. Je to úprava vzhledu auta.

Rally Championship 2000
Výrobce: Magnetic Fields
Distributor: Bohemia Interactive
Minimální konfigurace: Pentium 233, 32 MB RAM
Doporučená konfigurace: Pentium II 300, 64 MB RAM,
8MB 3D karta, volant
Verdikt: I přes absenci editoru aut je Rally Championship jednou z nejlepších her tohoto žánru.
Hodnocení 94%
U většiny automobilových simulátorů je to již běžnou praxí. Konkurenční projekt Rally Masters má ve hře zabudovaný editor aut. Fanoušci automobilových simulátorů ví, o čem mluvím a každý z nás si upravuje vzhled auta podle sebe.

Nejdůležitější věcí však je pro mne fyzikální model. Co z toho, když bude hra dobře provedena, ale auto nebude mít správné jízdní vlastnosti. Zde jsem se nezklamal. Fyzika modelu je opravdu zdařilá a řadí se k několika málo hrám tohoto druhu, ve kterých se jízdní vlastnosti přibližují skutečnosti. Myslím, že jsem se zmínil o všech podstatných věcech, se kterými se ve hře setkáte. Hru zhodnotí jistě každý sám. Já za sebe mohu jenom říci, že hra Rally Chamionship je jedna z nejlepších automobilových simulátorů a doporučuji ji brát všemi deseti. Při hraní této hry jsem chvílemi přemýšlel o otázce, kde končí simulace a začíná skutečnost.

Témata: jízdné, simulátor