Rally Masters - nečekaně dobrá auta

12:00aktualizováno  10. července 2001 11:31
Rally Masters je docela zajímavou hrou. Když jsem měl za sebou sotva pár hodin hraní, měl jsem sto chutí se na hru vykašlat a napsat na ni hanlivou recenzi. Díky pěkné grafice a hudbě jsem to neudělal a nutno říct, že poté mě tahle hra nečekaně chytla a já se od ní naopak nemohl odtrhnout.
Rally Masters

O přípravách Rally Masters (dále RM) jsem se dozvěděl na podzim loňského roku, kdy se na internetu objevily první obrázky, které vypadaly opravdu hodně dobře. V té době jsem hrál Colin McRae Rally a přestože mě bavila a líbila se mi, kladl jsem si, stejně jako mnozí z nás, otázku, zda bude Rally Masters lepší. Na její zodpovězení jsem si musel, jako vždy, počkat až do doby, než se objeví na pultech obchodů, což se stalo a proto je právě nyní čas na její zhodnocení. Vzhledem k tomu, že mám ještě v živé paměti Rally Championship, jeho dlouhé etapy a skvělou grafiku, nebude to mít RM lehké, ale na toto přestávám myslet a hru s netrpělivostí spouštím.

Menu RM je sice podbarvené dynamickou hudbou, ale jinak je strohé a bez nápadu. Už přímo v něm poznáte, že Infogrames dostali patřičnou licenci a díky tomu se spolu s vámi budou po tratích prohánět všichni současní jezdci, bohužel však nemůžete čekat, že spolu s nimi uvidíte i nová auta. Budete se muset smířit s klasickými vozy značek Seat, Peugeot, Skoda, Ford, Toyota a dalších. K nedílné součásti nových her patří podpora hraní po Internetu a ani RM není výjimkou. V menu options se nastavují zvuky, ovládání hry a úrovně obtížnosti. Nastavení volantu doporučuji věnovat více času než normálně, zvláště pak nastavení citlivosti a úhlu otáčení. Já sám jsem tomu věnoval asi hodinu (tak to by mě vážně nebavilo - by Vreco) a v žádném případě jsem toho nelitoval. Další volba vám umožní přehrávat replay svých jízd, nebo jízd vašich soupeřů pro řádné prostudování jízdy. Nás zajímají hlavně první dvě volby a ty nás přivedou k samotné hře, ať si vyberete šampionát nebo single race. Obě tyto volby se několikrát různě větví. Nebudu vám dopodrobna popisovat co jednotlivé volby znamenají. To nakonec zjistíte sami, když se pro tuto hru rozhodnete.

Rally Masters

Velkým překvapením pro mě bylo množství okruhů, které se v Rally Masters vyskytují. Klasické rally soutěže jsou jen ve volbě Rally Masters Trophy a Time attack. Pokud vás však přestane bavit jízda v časovkách, můžete se přesunout na okruhy. Všechny závody však mají jedno společné - jejich maximální délka je bohužel jen pět kilometrů. Když si vzpomenu na Rally Championship 2000, tak mě Rally Masters připadá jako krátký trénink. Okruhů a tratí je však k dispozici velké množství. Při svém tažení za vítězstvím navštívíte různé země, ať už Itálii, Anglii, Indonésii, USA, nebo třeba Švédsko. Každá tato země je něčím charakteristická: Švédsko - sněhem, USA - pískem, Indonésie - blátem a džunglí, Anglie - silnicemi a deštěm. Ve všech těchto zemích si můžete zvolit jízdu na třech okruzích (krátký, střední, dlouhý) v pěti časovkách a jeden paralelní závod. To vše ještě můžete vynásobit dvěma, protože si u všech tratí můžete otočit směr. Jen na Kanárských ostrovech se jede jen paralelní závod. K tomu si přičtěte jízdu ráno, ve dne, večer, v dešti a ve sněhu a máte opravdu širokou nabídku možností. Výběr počasí však bohužel nemá vliv na jízdní vlastnosti auta. Jediný rozdíl mezi jízdou např. za deště a za sucha je pouze snížená viditelnost, což se projeví také ve chvíli, kdy při jízdě v noci rozbijete světla.

Rally Masters

Upřímně řečeno, po první hodině jízdy jsem chtěl s Rally Masters seknout, protože se auto chovalo, jak chtělo. Díky nádherné grafice jsem to nevzdal a zkoušel dál. Po nastavení volantu a třech dnech ježdění jsem však byl nucen svůj názor na hru změnit. Rally Masters není sice hardcore simulátor, ale do jednoho pytle s arkádami bych jej taky neházel. Nemá žádné složité nastavování, ale to jsem u žádného rally neviděl. Nastavíte jen převodovku, tlumiče, gumy, ale přesto nejsou jízdní vlastnosti tak špatné. Vše záleží na nastavení volantu a zvládnutí jízdních vlastností auta. V této hře jsem poprvé poznal rozdíl mezi jízdními vlastnostmi čtyřkolky a auty s předním náhonem. Zatímco s přední náhonem jsem krásně proplouval smykem zatáčkami čtyřkolka reagovala úplně jinak a je potřeba se s ní naučit jezdit. Řekněte, která arkáda tohle rozlišuje. Auta sice nemají ideální jízdní vlastnosti, ale když si zvyknete na styl jízdy, tak se od ní hned tak neodtrhnete. Musím vyvrátit názor některých kolegů, kteří říkají, že nepoznáte rozdíl při jízdě po silnici a nebo mimo ní. Auto se začne třepat a rychlost se sníží. I v jízdě na jednotlivých druzích povrchu je znatelný rozdíl. Ze začátku se mi dost často stávalo, že auto bylo hned ve smyku, i při brždění. Časem jsem zjistil, že to chce jen lehkou nohu. Není přece možné ve 100 km rychlosti na blátě dupnou na brzdu jako býk a čekat, že se nedostanu do smyku.

Rally Masters

Velkou výtku mám k vlastnostem sněhových závějí kolem trati, které se při nárazu chovají jako betonové zdi. Na druhou stranu vám často pomohou při ostřejší jízdě se vrátit zpět na trať a nezaboříte se do nich. Poškození auta však bohužel nemá vliv na jízdní vlastnosti. Při mém seznamování s hrou auto utrpělo hodně šrámů a při dojezdu do cíle vždycky vypadalo jako nové. Pokud závodíte tak, že vše vidíte z pohledu jezdce, stejně nic nepoznáte a to ve chvíli, kdy vysklíte přední okno - jediné, co tím ztratíte, jsou cenné minuty v depu při opravě vozu. Zato špína a prach je naprogramována dokonale. Po dojezdu každé etapy je vám při zadním pohledu jedno, jestli jedete s Felícií nebo Fordem, protože auto je zralé navštívit mycí linku. Výjimku tvoří jen Švédsko, kde je sníh.

Naprostou zvláštností jsou závody, s dalšími třemi protivníky. Ti co mají rádi rallyecross si přijdou na své. O strkání a vytlačování se ze silnice není totiž v Rally Masters nouze. První vyhrává, ale buďte si jisti, že vás vaši protihráči nenechají na pokoji. Nezbude vám nic jiného, než se doslova probourat na první pozici a vytvořit si nějaký odstup. Potom od nich máte pokoj a můžete se soustředit na jízdu samotnou.

Rally Masters

Na konci sezóny se pak jezdí většinou paralelní závod. Ten si můžete vychutnat také vy. Je to dvojitá dráha oddělená nízkou zábranou, ať už přírodní nebo umělou. Po odjetí jednoho okruhu se tratě překříží a vy se pomocí mostu nebo tunelu dostanete na dráhu vašeho protihráče a druhý okruh absolvujete na jeho trati. Tím je docíleno absolutní shody, co se délky a kvality tratě týká.

Zajímalo mě, jestli se náhodou výrobci nevypořádali lépe s nastavením obtížností, které má hra celkem tři - easy, medium a hard. Ze zkušenosti vím, že se stoupající obtížností se většinou jen zrychlují vaši soupeři a se hrou samotnou to neudělá vůbec nic. Tady jsem však měl chvílemi pocit, že při nastavení na hard se auto chová o trochu více realističtěji. Je to však možná jen můj subjektivní názor.

Co se grafiky týká, k té nemám až na pár drobností žádné výhrady. Všechny tratě jsou propracované do posledního detailu, projíždíte přes dřevěné mosty, skalními tunely, vesnicemi a krásně provedenou přírodou. Lidé kolem trati jsou trochu placatí, ale "nikdo není dokonalý". K dispozici máte všechny základní jízdní pohledy. Auta jsou graficky velmi pěkně provedena. Tady dal Rally Masters výrobcům hry Rally Championship 2000 pořádně na frak.

Závěrem musím vzpomenout slabší místo hry a tím jsou zvuky. Nemyslím tím hudbu, která podbarvuje menu ani zvuk motoru, který je normální. Myslím podivné rány, které se ozvou při přeřazování na jiný rychlostní stupeň a ještě navíc z výfuku vyšlehne plamen. Chápu, že auto někdy střelí do výfuku, to dělá i v RC2000, ale tady je to při řazení nahoru i dolů a to pokaždé. I přesto však mohu Rally Masters všem doporučit.

Rally Masters
Výrobce: Digital Illusions
Distributor: Infogrames/OnTime Solutions