Ratchet & Clank

12:00aktualizováno  1. prosince 4:37
Mechanik, který se chce stát hrdinou. Přechytralý robot, který chce spasit svět. Nevyrovnaný hrdina a největší zloduch a diktátor ve vesmíru. Pane bože, čeho se ještě ve hrách nedočkáme. No co, hlavně doufám, že v této nové akční adventuře to bude alespoň dostatečně zábavný střet dobra se zlem.

BonusWeb HIT Ratchet & Clank

Vytvořit v dnešní době v herní sféře něco zcela originálního a nevšedního je velice obtížné, ovšem ještě obtížnější je vytvořit hru, která by měla zaujmout širokou škálu hráčů obdivující konkrétní žánr. Většina zarytých kritiků tvrdí, že žánr plošinovek zemřel již před lety. Jenže co když se najde firma, která má dostatek fantazie a dokáže se poučit z chyb konkurentů a přitom jsou i natolik chytří, že místo klasického žánru plošinovka vytvoří zcela nový a těžce zařaditelný typ hry - Charakterová akce, jak ji nazvala jedna taková firma; jedná se totiž o chytrého a přitom velice důstojného nástupce dřívějších plošinovek.

Čím by se tedy měla taková charakterová akce vyznačovat? Tak především ústřední postavou, co bude opravdový "charakter" a bude se opravdu líbit všem - no a vězte, že zde máte hnedle dvě postavy a to nejen tak ledajaké. Ratchet je raketový mechanik a jeho jediným přáním, o kterém vždy snil a také jej pořád předhazoval svým přátelům je, aby se stalo něco velkého a on byl tím vesmírným hrdinou, jehož bude každý obdivovat. Inu, kdyby tak věděl, že se jeho touha naplní dříve než si myslí a to díky robotu jménem Clank, který utekl přímo z výrobního pásu a má jednu zvláštní vlastnost. Je to ten nejchytřejší a nejmenší robot, jenž kdy vzniknul. Dobře dobře, tak to jsou hnedle dvě vlastnosti:o)
Když se tihle dva dají dohromady, vznikne nejpodivnější dvojice hrdinů v celé galaxii. Na to, že by se mělo jednat o plošinkový žánr, je příběh až neskutečně propletený a propracovaný Ratchet & Clank a vy budete jenom nevěřícně zírat, co si na vás tvůrci za chvíli vymyslí dalšího. Jinou věcí, kterážto vás praští hnedle do očí, je neuvěřitelný počet různých tabulek, jež jasně naznačují, že tohle opravdu není jen tak ledajaká hopsačka. Právě vypůjčení si několika dobrých nápadů z jiných herních žánrů dodává titulu Ratchet&Clank úplně jiný nádech. Tabulky vám v tomto směru napovídají, že vaši hrdinové se během své cesty za slávou budou všelijak zlepšovat a lépe vybavovat a věřte, že mnohokrát budete čumět jak péro z gauče, co že jste si zase koupili anebo od některých NPC postav získali za podivné vynálezy. Od základního háku s lanem na překonávání propastí a vzdálenějších míst po speciální klíč na odemykání dveří. Je tu zkrátka plno užitečných věcí na zdolávání a pokoření nepřístupných lokací. Magnetické boty, grindlovací boty, přilby do zakázané a pro živé rasy otrávené planety a další skvělé předměty. Dalším výrazným krokem ze schémat standardních plošinovek jsou zde přítomné finance. Peníze, tady nazvané bolty, nejsou nic jiného než hromada šroubků a matek a tyto získáváte již klasickým způsobem. Buď ze svých nepřátel anebo z poházených krabic okolo. Ze začátku budete mít peněz jako želez a hra vás nechá, abyste rozhazovali doslova za každou prkotinu, ale čím více navštívíte planet, tím méně "chechtáků" budete mít a co víc, tyto budou chybět i na věci, které budete posléze nutně potřebovat. Nejvíce padne na zbraně. Jenže to nejsou jen tak ledajaké bouchačky, co naleznete v nějaké obyčejné FPS. Zde jsou ty nejoriginálnější a nejbizarnější prototypy, jaké kdy spatřily světlo světa. Dokonalý design a hlavně využití všech zbraní je Ratchet & Clank naprosto vyrovnané a věřte, že i když jejích počet stoupne na nějakých třicet, stále je budete s velkým zájmem obměňovat. Jde totiž o to, že ne na každého protivníka platí stejná zbraň a také o to, že své si k problému řekne pojem známý jako nedostatek munice; nicméně je vidět, že se tvůrci opravdu snažili, aby každá zbraň byla využitá na maximum. Začínáte s vaší základní zbraní - obrovským montážním klíčem, jehož je možné vedle využití na blízko i házet do dálky. Časem se dostanete k pistoli, plamenometu, řízeným střelám, bombám, falešným návnadám a mnoha bizarním alternativám hromadného ničení, ale to se jistě necháte rádi překvapit sami.

Obrovským plusem této hry je vyváženost mezi oběma charaktery. Protože k překvapení všech neovládáte jenom přitažlivějšího Ratcheta, ale časem se stane, že se ujmete i samotného Clanka. Tím přichází naprostá změna v hratelnosti. Clank není tak mrštný jako Ratchet a tak má k dispozici úplně jinou taktiku. Díky svým schopnostem se Clank stane velitelem malých robotů a může jím rozdávat jednoduché příkazy. Tím se ve hře objevuje malý, ale opravdu malý strategický aspekt a dodává celému snažení zcela nový rozměr.

A kam se všude podíváme? Úplně po celé pro nás neznámé galaxii. Navštívíte osmnáct různorodých planet a věřte, že budete doslova žasnout na propracovaností jednotlivých levelů. Zimní planeta, Havaj, město jak vyšité z Pátého Elementu, vesmírná stanice, válečná planeta atd. Design je neuvěřitelný a neuvěřitelný je i smysl pro detail. Tato hra má tolik detailů, že si dalších jednotlivostí povšimnete až tu kterou planetu navštívíte podruhé anebo potřetí! Také herní systém se mění a je Ratchet & Clank až fascinující, jak si byli vývojáři jistí v tom, ve který okamžik mají změnit koncept dobrodružství. Jde o to, že si projdete tak tři, čtyři planety a už si v duchu říkáte, jestli to takhle bude dál, tak to potěš pánbu, zase jedna stereotypní plošinovka. Jenže ouha, přiletíte na pátou planetu a tu vás čeká naprostá změna, jež vás znovu probere a nastartuje a to je to, proč vás Ratchet&Clank nepřestane hned tak bavit. Dalším klíčovým atributem jsou minihry. Nebudeme si nic nalhávat, když řeknu, že minihry jsou už součástí všech novodobých herních počinů. Jenže zde působí veškeré minihry velice uceleně, neboli zapadají do celkové koncepce hry. Budete závodit na hoverboardu, sestřelovat velikým kanónem nepřátelské lodě anebo létat a likvidovat v bojové lodi nepříjemné vetřelce. Co planeta, to nějaké zpestření.

Dalším zajímavým momentem je vykrádání motivů ze slavných her a převážně filmů. Takže zde naleznete odkaz na Pátý Element, Hvězdné války, Star Trek a z her potom převážně MDK, ale i jiné - na ty samozřejmě přijdete sami. A na konec vás čeká spousta bonusů, nicméně tady musím zdůraznit, že opravdu spousta a záleží jen na vaší šikovnosti, jestli je všechny získáte.

Co se týká grafiky nemám sebemenších námitek. Je to totiž stejný engine, který byl použit pro hru Jak&Daxter a to mluví za vše. A co se týče hudby a zvuku tak snad jen tolik, že hudební doprovod je hodně potlačen, pročež jej příliš nevnímáte a zvuk je na takové standardní úrovni, včetně profi dabingu.

Nejspíše si po přečtení řeknete, jestli má tato hra vůbec nějaké nedostatky. Hmm, ať jsem si ze začátku myslel, že Ratcheta s Clankem strhnu pro úvodní stereotyp, časem jsem změnil názor a pasuji tuto hru na krále svého žánru.

Ratchet&Clank
Výrobce/Vydavatel Insomniac Games/SCEE
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano, 355kB
Verdikt: Co dodat. Máte-li rádi plošinovky a ještě tuto hru nemáte, pak nechápu, na co ještě čekáte. Na to, že vám ji přinesu až pod nos zapomeňte, mám co dělat, abych získal všechny zlaté šroubky! Tak se koukejte zvednout a namířit si to nejbližšího obchodu, zimní večery jsou dlouhé a hra Ratchet&Clank také.
Hodnocení: 90% (info)