Ratchet & Clank - druhé dojmy

  • 2
Možná, že dvakrát do stejné řeky nevstoupíš, ale na našich stránkách se tímto podruhé - a nikoliv naposled, vracíme k očekávané PS2 perle, v níž vystupuje šikovný mechanik a inteligentní robůtek v hlavní úloze. A proč takovéhle protěžování? Protože se jedná o velice slibný projekt s vytříbenou hratelností, který rozhodně zaujme!

Hra Ratchet & Clank je od tvůrců populární série Spyro the Dragon, řeč je tedy o firmě Insomniac Games, která se vydala ve šlépějích Naughty Dog. Čili tito také za érou 32-bitů rázně zavřeli dveře a na PS2 se představují ve zcela novém světle, světle hvězd jménem Ratchet & Clank.

Ratchet & Clank Ratchet & Clank

Nicméně podobně jako u konkurenčního titulu Jak & Daxter se vše podstatné točí okolo prvně uvedeného z dua hrdinů, ve zdejším případě to tedy je talentovaný mechanik Ratchet. Tento vždy snil o úniku z poněkud nudného světa, kterýžto je jeho domovem, o nějakém vzrušujícím dobrodružství, jehož se však dočká dříve, než by stačil říct Clank. Po takovémhle zvuku se totiž na jeho rodné hroudě objeví malý robůtek, přinášející znepokojující zprávy o stavu galaxie. Ve sluneční soustavě této hry se objevila postava Big Bad Bosse, který si s armádou svých přisluhovačů chce změnit svět k obrazu svému a tak nějak se zapomněl zeptat, co na to Greenpeace. Pročež je na dvojici Ratchet a Clank, aby vše uvedli na pravou míru. Celé zdejší story pak obnáší putování po planetkách shora citované sluneční soustavy, nabízející působivý odraz rozmanitosti herních levelů, z nichž mohu připomenout metropoli obývanou olbřímí aliení rasou. Takže asi přijde vhod nesmírně rozsáhlý zbrojní arzenál, který si na jednotlivých planetkách dokupujete z jakéhosi online shopu, stejně jako munici, k níž však lze přijít i levnějším způsobem a to rozbitím některé z častých beden povalujících se porůznu po cestě. Zbraně mají dva zaměřovací módy, tím prvním je jakýsi "auto-targeting" a pro přesnější zacílení tu je i možnost pohledu z vlastních očí a vyladění náměru. Vedle střelných zbraní se dočkáte i alternativy boje tváří v tvář, kde využijete opravdu masivního klíče, s nímž dokážete vyvolat pěkně destruktivní kombo. Ale tahle věcička se hodí i pro období míru, protože s ní lze utahovat různě nedotažené šrouby např. pro zprovoznění mostu.

Ratchet and Clank Ratchet and Clank Ratchet and Clank

Není to však ani zdaleka jediný příklad pěkně vyvedené interakce prostředí, dostanete se kupř. i ke speciálnímu předmětu, s jehož pomocí si odemykáte uzamčené dveře a tady to do budoucna vypadá na lehčí puzzle prvek, neboť při otevírání musíte sladit nastavení hodin elektronického zámku. Dalším lákadlem může být kupa dovedností hlavního hrdiny, čemuž výrazně napomáhá i častý upgrade robota Clanka, který se tak může proměnit třebas na vrtulníkový stroj, usnadňující vám při své funkci klouzavého letu překonat vzdálenost mezi jednotlivými platformami. Nemluvě o jeho informativních službách, kde bych vyzdvihl zejména způsob zpracování mapy dané lokace, jenž je opravdu příkladný a navýsost přehledný! Abych to nějak číselně shrnul, má tu být na 35 různých zbraní a přístrojů a přes 20 pohybových dovedností, se kterými se posléze dostanete i do prvotně nepřístupných oblastí předtím již prošlé planetky. Mezi těmito se přemisťujete na stylově vyvedeném vznášedle, je však velká škoda, že sem pro tento účel autoři neimplementovali nějakou minihru na způsob prolétávání rojem asteroidů apod., jako je tomu v konkurenčním Star Fox Adventures. V Ratchet & Clank je přesun mezi hlavními lokacemi nahrazen loadingovou obrazovkou, což je ostatně asi jediná prodleva, jíž se ve zdejším dobrodružství dočkáte. Sice je pravdou, že úrovně - alespoň zkraje - nenabízejí nějak mimořádně rozsáhlé exteriéry, na druhou stranu jsou báječně vizuálně zpracované a budí dojem skutečně masivního světa téměř bez hranic. Pokud se podíváte nad sebe, objevíte plující oblaka. Vůkol vás pak je spousta života a vše se to hýbe velice svižně a bez jediného zaškobrtnutí. Určitým problémem ale může být kamerový systém. Kamera se totiž nedokáže přizpůsobit rychlým aktivitám našeho hrdiny a tak si ji velice často musíte manuálně korigovat. Abych řekl pravdu, už jsem tak trochu rezignoval na tento moment, jehož se autorům prostě nedaří korektně zvládnout, ale jedné věci stále nerozumím. Protože se na obrazovce velmi často strhne nějaká nepěkná mela a v daný okamžik byste chtěli býti ihned "in", citelně tu chybí nějaké tlačítko, které okamžitě posadí pohled na dění za vaše záda. Jelikož se tady kamera upravuje skrze pravý analog (jinak skvěle vyřešená myšoidní dispozice, takže vedle otáčení kamerou vůkol si lze nastavit i výšku), logicky by se nabízelo, že R3 by eventuálně mohlo sloužit tomuto účelu, ale bohužel. Na druhou stranu musím objektivně přiznat, že jsem zatím kompletně prošel celé čtyři planety "herní soustavy" a nevzpomínám si, že bych měl díky kameře někde výrazné problémy. A pokud tu mluvím o těch několika málo nedokonalostech titulu Ratchet & Clank musím připomenout i to, že navzdory automatickému přichycování převisů při skákání směrem vzhůru nedokáže Ratchet tuto svou jinak chvályhodnou vlastnost využít při pádu z plošinky, k jejímuž okraji opatrně přijde. Což je škoda. Ale není třeba příliš plakat nad rozlitým mlékem, máte zase neomezeně Continue a tradiční checkpointy vám též spraví náladu!

Ratchet and Clank Ratchet and Clank Ratchet and Clank

Jak celé tohle dobrodružství uzavřít? Představte si svět vyvedený ve velkolepých barvách, se skvělými efekty, svět jenž působí neuvěřitelně živým a neskutečně rozlehlým dojmem. Představte si typově rozmanité herní lokace a stylově vyvedené robotické nepřátele. Zajímavé pohybové možnosti hlavní postavy, jíž se nedá upřít jistý půvab, udivující zbrojní potenciál, jež však tady přijde vzhledem k akčnějšímu zaměření vhod, a v neposlední řadě postupně se rozvíjející příběh, v němž sice prvotně hledáte jakéhosi neporazitelného hrdinu evokující ve mně osobně představu Rampy McKváka ze seriálu "My všichni z Kačerova" (i v tomto případě bych skorem řekl, že něco nebude tak úplně v pořádku), ale jak už to tak bývá, nakonec ta černá práce zbude jen a jen na vás. Ale to je vlastně dobře…

Takže jaké je resumé? Už od dob dua Banjoo a Kazooie se ukazuje, že ve dvou se to lépe táhne a 3D plošinovka Ratchet & Clank jenom dokazuje, že se v tomto žánru dočkáme - a to si troufám říci už teď - dalšího hodnotného přídavku!