Série hopsaček Ratchet & Clank je jednou z vlajkových lodí značky PlayStation, není tedy pochyb, že má obrovský počet fanoušků různého věku a dostatek podpory, aby si mohla troufnout rozkouskovat jednu hru do menších částí a digitálně ji distribuovat.
Vyvstává však otázka, jestli se vůbec vyplatí kupovat další a další díly, když vlastně pořád nabízí jednu a tu samou hratelnost a nepřidává žádné nové nápady. Na tuto otázku však musíme odpovědět hned, jelikož je Quest for Booty v rámci série jednou z nejlépe vypadajících dílů a nabízí vyšperkovaný zajetý koncept dílů původních.
Ještě k tomu stojí jen a pouze 15 dolarů, což je opravdu zanedbatelná položka, když si vezmete, že je řeč o, ač značně zkrácené, ale stále plnohodnotné hře.
Kromě nového příběhu se hráč dočká i několika vylepšení v hratelnosti.
Příběh Quest for Booty je prostý a vcelku nepřekvapivý: Ratchetův robotický parťák Clank byl unesen podivnými mimozemskými stvořeními jménem Zoni.
Ratchet posléze zjišťuje, že je klan Zoni spojen s jistým pirátem Darkwaterem, kterého se hrdina i s věrnou přítelkyní Talwyn vydá hledat na planetu Merdegraw, konkrétněji na flotilu piráta Rustyho Peta. Tam však zjistí, že je Darkwater dávno mrtvý, tudíž nemají žádnou stopu po tom, na jaké planetě by mohl být Clank držen.
Naštěstí se však dvojice ocitne na ostrově Hoolefar, kde také stráví asi nejvíce času různým pomáháním tamním lidem a otevíráním záhadných dveří, jež tam ponechal onen naháněný pirát. Děj graduje ve chvílích, kdy připluje Darkwaterova flotila až k pobřeží zmiňovaného ostrova a na obzoru se v mlze začnou pomalu rýsovat siluety nemrtvých pirátů. Ratchet si samozřejmě se vším poradí, avšak pořád je tu menší problém – záhadný předmět, který je potřeba ke spuštění podivného mechanismu za zmíněnými záhadnými dveřmi, proradný pirát schoval. Na scéně se znovu objevuje Rusty Pete, jenž nabízí pomoc: lze mu tedy věřit, nebo ne?
Kromě nového příběhu se hráč dočká i několika vylepšení v hratelnosti, jež mu pomůžou při postupu hrou. Tak třeba daleko větší využití Ratchetova speciální hasáku, jímž může zvedat tělesa nutná k průchodu lokací – například sopečné balvany, s jejichž pomocí se dá prorazit mříž bránící v cestě za daným cílem, či zvláštní malé svítící příšerky, kterými si může hráč svítit v obzvláště tmavých sektorech jeskyní. Při řešení v zásadě velmi lehkých hádanek stačí zmáčknout dvě tlačítka, jež je nutno využívat vždy, když se někde objeví nenatažený katapult, převrácená plošinka či nevysunutý most.
Ratchet díky magnetům na svém hasáku dokáže manipulovat s tělesy – stačí jen jednoduchá akce a katapult je připravený, plošinka zpět v horizontální poloze a most vysunutý. V akci to můžete vidět na našem videu. Mimo jiné ale ve hře nedošlo na v trailerech slibované potápění, které mělo nabídnout další zlom v hratelnosti a vizualizaci: Ratchet se tedy stále topí při kontaktu s trošku hlubší vodou.
Po grafické stránce Quest for Booty exceluje a vypadá naprosto dokonale.
Trvanlivost hry je však oproti svému předchůdci v rámci série Future dosti pozadu, vše totiž proběhne rychle a ani se nenadějete, hned je po všem. Při řešení všech vedlejších úkolů a sbírání všech šroubků a matiček se herní doba vyšplhá maximálně do pěti hodin, nehledě na to, že na nejtěžší obtížnost je tento díl celkem výzva.
Opět se ale hráč může těšit na vylepšování zbraní, které je řešeno pomocí zkušenostních bodů, jež získává pouhým používáním daného kvéru. Samozřejmě jde také kupovat nové kousky do Ratchetova arzenálu, ale jen přes dealera na ostrově Hoolefar a za daleko vyšší cenu než v Tools of Destruction. V tom je vidět jasný záměr tvůrců ze studia Insomniac – čím dražší zbraně budou, tím déle hra udrží hráče u obrazovky.
Po grafické stránce Quest for Booty exceluje a vypadá naprosto dokonale. Bez menších problémů zapadne mezi nádhery typu Uncharted nebo Burnout Paradise, jelikož běží na stejném enginu jako Tools of Destruction a přidává prvky jako dynamické světlo (při postupu skrz jeskyni) nebo lépe vykreslené stíny. Při jednom úkolu na zmiňovaném ostrově dostane hráč možnost shlédnout celou lokaci seshora – a věru, je to něco. Vzdálenost vykreslování je opravdu úžasná.
|
Bohužel, i přesto je tento Ratchet pořád stejný jako jeho předchůdci a nenabízí nic moc nového a nevídaného. V Quest for Booty si také hráč musí zvyknout na absenci Clanka a počítat s pomalejším pohybem, vrtulka totiž ve hře docela chybí. Naštěstí už je hra zbavena všech těch přihlouplých mini-her, v nichž musíte s Clankem projít k nějakému spínači nebo udělat něco, co by Ratchet nedokázal.
Nic tedy nevytrhuje hráče z děje, vedlejší úkoly jsou totiž vesměs vázány v prvé řadě na příběh a všechno kolem něj: kupříkladu hned jeden z prvních questů, kdy musíte zprovoznit všechny turbíny na větrných mlýnech, aby měl ostrov zase zaručenou dodávku energie. Jakmile tento úkol splníte, na nábřeží se otevře malá kopule, do které potřebujete velký šroub. Ten si koupíte od pašeráka na pláži, který vám poté nabídne nové zbraně a pomoc při plnění dalších misí. Navíc je v Quest for Booty možnost ovládat rozhovor – tedy vybrat si, jak odpovíte na otázku. To pak ovlivní, jaký úkol dostanete.
Nový Ratchet & Clank se rozhodně povedl, vezmeme-li v potaz, že stojí v přepočtu něco kolem 254 korun. Digitální distribuce je budoucnost a nejslavnější série Insomniacu by na tom mohla dost dobře profitovat.
Tento díl stále neukončil příběh, a tak do příštího pokračování mají tedy vývojáři načatý děj a záleží jen na nich, jestli nějak vylepší herní mechanismy.
Hráče totiž stále omílaná hratelnost jednou opravdu přestane bavit. Nicméně u teprve druhého Ratcheta na PlayStationu 3 se tento fakt dá ještě s mávnutím ruky prominout. Hratelnost, grafika a příběh se drží zajetých kolejí, jen té trvanlivosti je škoda.