Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ray Crisis - akce v cyberprostoru

  12:00aktualizováno  28. března 10:11
Kdo by občas nevzpomenul na časy klasických, jednoduchých stříleček, kde jediným obsahem bylo ničení všeho a všech a příběh se nacházel kdesi na samém okraji? Ray Crisis atmosféru oné doby přináší zpět na monitory PC v podobě konverze PSX titulu posledního z členů Ray série - Ray Crisis: Series Termination.

Ray Crisis: Series TerminationObdobí automatových a konzolových stříleček, jejichž společným jmenovatelem je model útoku vůči všemu, co se hýbe, prokládaný sem tam nějakým tím tuhým protivníkem na konci úrovně, už nějaký rok spočívá v propadlišti času. Nostalgie je jedním z pocitů, jež na člověka padnou, když na svém PC spustí Ray Crisis, hru, která svou podobou, zpracováním a obsahem dokonale neodpovídá vizáži současných projektů. Přestože se jedná o konverzi titulu z konzole PlayStation, ani vůči jejímu současnému vzorku her už není Ray Crisis zrovna něčím běžným, a to zejména proto, že se jedná již o dva roky starý kousek. Tato časová prodleva, poznamenávající podobu hry ve všech jejích aspektech, je asi tím prvním, čeho si hráč všimne, i když vzhledem k celkovému vzezření může rok vzniku PSX originálu stále ještě trochu překvapovat svým relativním mládím. Ačkoliv mnohý typ her obvyklých pro konzole svým stylem příliš nezapadá do očekávání a zvyků PCčkářů a těžko lze u nich očekávat výraznější zájem a pozornost, dají se i takové případy vidět pozitivně z mnoha stránek, minimálně z pohledu rozšíření celkového spektra her i na takové, s nimiž by se běžně hráč na PC jen těžko kdy setkal. A i v této oblasti, z dnešního pohledu zdánlivě stejnorodé, existují kvalitativní rozdíly. "Stará dobrá" střílečka nemusí nutně znamenat kvalitu ani s příslušným nánosem smiřující nostalgie, a naopak jednoduchý či bezduchý, až primitivní obsah nemusí vždy hru odsouvat kamsi do pozadí.

Ray Crisis nese všechny znaky raných konzolových titulů - jednoduchý, ve hře nepříliš zmíněný příběh, Ray Crisis: Series Terminationrychlé přeskakování titulků, chaotičnost ve všem netýkajícím se přímo hry samotné. Děj je podobný jako desítky jiných v tomto typu her, pro tentokrát zešílel superinteligentní počítač a hráč je jedinou záchranou budoucnosti lidstva, musí se vydat do sítě a zdolat všechny nástrahy smrtícího systému. Téma natolik otevřené, že by mohlo sloužit jako základ i pro mimořádně zajímavou dějovou stránku hry, stejně tak jako pravý opak, avšak v kontextu s použitím a ztvárněním v tomto konkrétním případě je jasné, že hledat v něm nějakou zvláštní pestrost, výrazné oživení hry či napětí, by bylo zbytečné. Snad jen základní podoba neskutečného světa uvnitř cyberprostoru umožňuje hře získat surrealistický nádech, který je její zřetelnou charakteristickou složkou. Ray Crisis se zdá být autentickou a poněkud rutinní kopií svého předobrazu na PSX, volitelné klávesy emulují přesná tlačítka konzolového ovladače, což může být zprvu trochu matoucí. Jednoduchost ale prostupuje celou hrou i jejím ovládáním, mimo běžných pohybů jsou tu jen tři klávesy na základní, rozšířenou střelbu a speciální útok. Jedinou herní náplní je střelba po všem zasažitelném, co se hýbe, a občasný sběr bonusů v podobě nových životů, speciálních zbraní či skóre. Hlavním rysem obrazové složky je scrollující pseudo 3D prostředí předdefinovaného pozadí, v němž let probíhá nezávisle na libovolných pohybech hráče do všech stran, které jsou už čistě ve dvou rozměrech. Prostorovost ale kupodivu místy i do hry přímo zasahuje, například zdánlivý dotek s nepřátelským strojem nemusí znamenat ztrátu života, pokud se nacházelo v jiné výšce; na podobném principu zase nelze vždy snadno zasahovat nepřátele ve všech pozicích, jako by tomu bylo u čistě plochého horizontu. Ray Crisis: Series TerminationZpůsob zaměřování protivníků už je sám o sobě nepatrným posunem vůči příliš zjednodušujícímu a rutinnímu hernímu systému. Hráč svými pohyby nepůsobí pouze na loď, ale mění souběžně i pozici terče, který teprve když zaměří některý z cílů, působí účinně jejich likvidaci. Na konci každé úrovně čeká boss s mnoha slabými místy, jež je nutné před střelbou zaměřovat, jinak zcela pozbývá jakékoliv účinnosti.

Ať už se na základní aspekty hry díváme jakkoli, tím nejhlavnějším kritériem by měla být vyváženost a vyladěnost samotné herní akce jako takové. Zde už narazíme na první větší trhliny i v rámci dané herní kategorie. Podoba ubíhajících levelů s rozličnými nepřáteli, přicházejícími ze všech stran a úhlů, nepostrádá působivost svou zcela přiměřenou obtížností i stále novou pozornost vyvolávající neotřelou grafickou pestrostí, avšak chování jednotlivých bossů, uzavírajících tyto úrovně, strhává hře pomyslné body prudce směrem dolů. Celkově se při hraní člověk občas neubrání otázce, zdali tu má hlavní slovo hra samotná či jestli je dominujícím prvkem výtvarná exhibice. Přesto je tento pocit většinu času snad jen okrajový, jinak ovšem v případě bossů, ti sice vytvářejí efektní grafické kreace, ovšem jejich naprogramované chování se místy pohybuje mimo rámec veškerého rozumového chápání. Princip více nezávislých zranitelných míst, která musejí být zaměřována, je zajisté ve svém základě dobrý a adekvátní, méně už to, čemu je hráč ve skutečnosti nucen čelit. Nepřítel produkuje od ještě únosně obtížných překážek v podobě hustě rozprostřených střel nejrůznějšího druhu, Ray Crisis: Series Terminationpo místy bohužel zcela absurdně vytvořené salvy, vůči nimž jednoduše neexistuje sebemenší možnost vyhnutí nebo úniku. Grafikům hry možná přináší zadostiučinění fakt, že tvoří obzvlášť "hezké" a zajímavé obrazce, ale pro hráče se jedná o noční múru. Asi právě velká nevyváženost mezi obtížností herně příjemných levelů a bossů na jejich konci tvoří hlavní slabinu hry. Co z toho, že hráč projde celou úroveň s mimořádnou zručností, když posléze přichází o nastřádané životy hromadně jako na běžícím pásu, třeba už jenom proto, že mnohým "projevům" bossů se jednoduše nedá vyhnout a ani je zvrátit speciálním útokem, jenž je účinný jen na některé typy překážek. Pro hru je díky velkorysému stylu grafiky také charakteristická určitá nepřehlednost a zmatenost, nedosahující ovšem naštěstí příliš přehnaných podob.

Hra probíhá ve dvou volitelných modech - original a special, na začátku jsou na výběr tři rakety lišící se pouze výzbrojí. Druhý z nich je klasickou kampaní s přesně danými úrovněmi a počtem životů. Original oproti tomu umožňuje zvolit kombinaci čtyř úrovní hráčem, další zvláštnost spočívá v možnosti pokračovat dál i po vyčerpání životů a i uprostřed hry zvolit jednu ze tří nabízených raket. Naopak konec nastává tehdy, když inverzní ukazatel úspěšnosti střelby dosáhne svého vrcholu, sta procent. Ten vždy pomalu stoupá a snižuje se, jen když hráč zvládá zaměřování okolních nepřátel s patřičnou úspěšností. Popravdě řečeno, podoba modů působí trochu rozpačitě, druhý nikoliv snad svou strukturou, ale tím, že dosažní definitivního úspěšného konce je v těm téměř nemožné (také v souvislosti s nemožností jakéhokoliv ukládání hry), Ray Crisis: Series Terminationzatímco v modu original zase poměrně snadné. Ani multiplayer zde nenajdeme, ačkoliv předchozí díl série, Ray Storm, na konzoli PlayStation tuto možnost poskytoval. S ukládáním pozice, které by hlavní problémy hry tak trochu zachraňovalo, to přes nadějně vzhlížející menu Save a dokonce možnost Auto-Save je nijaké. Záhy člověk zjistí, že se jedná o emulaci PSX ukládajících jmen hráčů a jejich rekordů, a nikoliv pracně vydřených odehraných úrovní, což zrovna nepotěší.

Silnou stránkou hry je grafika. Přestože působí trochu zastarale, je opravdu "hezká" a plná fantazie. Plynoucí pozadí vytváří skutečně zvláštní a originální scenérie, pohledy i prostorově působivé pohyby. Všechno má svůj styl, v tomto případě typicky japonský, s atmosférou, jakou bychom u starších akčních her bližších zeměpisných končin jen těžko hledali. Zde člověk bez problémů oželí absenci vyšších grafických rozlišení i nějakou vyšší technickou dokonalost zobrazení, vše je pod vládou neustále se pohybující, nápadité výtvarné harmonie, překvapí i téměř romantické krajinné scenérie se západem slunce. Velmi dobrá je také hudba, jejíž zvláštně ponurá a pomalá meditativní atmosféra vytváří netradiční kontrast s akčností hry. Mezi trochu nepochopitelné menší chyby patří například pouze několikasekundové zobrazení popisu příběhu odehrávajícího se po úspěšném dokončení hry, hráč nemá šanci si přečíst ani čtvrtinu obrazovky a už skočí další, plná textu, která tam zůstane stejně krátký okamžik. Těžko říci, zdali to PSX originál rovněž obsahoval a je to tak kvůli přesné autentičnosti konverze, či jestli se jedná prostě o nedbalost. Po úspěšném dohrání Ray Crisis: Series Terminationje také zarážející mix japonského originálního hlasu s namluveným anglickým překladem.

Ray Crisis v konkurenci dnešních PC her téměř "nemá šanci", na druhou stranu nějaké důraznější odsuzování by nebylo vhodné. Hlavní věcí je zde očekávání - tomu, koho láká připomenout si atmosféru starých časů a to, jak tehdy vypadaly klasické konzolové střílečky, okořeněné japonským stylem, přinese Ray Crisis hodnotný obsah i přes všechny nedostatky, které obsahuje. Kdo se ale ohlíží po hrách odpovídajících svými aspekty aspoň přibližně současnému standardu, ten se od tohoto titulu pravděpodobně rychle odvrátí. Jisté kouzlo ale hře nelze upřít ani při nejkritičtějším pohledu.

Ray Crisis: Series Termination
Výrobce: Taito
Vydavatel: Cyberfront
Distribuce v ČR: zatím není definitivně rozhodnuto
Oficiální homepage: http://www.workingdesigns.com/games/playstation/raycrisis/index.html
Minimální konfigurace: procesor 300 MHz, 64 MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 500 MHz, 128 MB RAM
3D karty: ne
Multiplayer: ne
Verdikt: Jednoduchá, zábavná střílečka s trochu nevyrovnanou obtížností, zajímavá pro ty, kdo by si chtěli zavzpomínat na staré časy.
Hodnocení 61%

Autor:


Témata: Raketa


Nejčtenější

Star Wars Battlefront II
Podívejte se na nové trailery Battlefront 2 a Assassin’s Creed: Origins

U příležitosti právě započatého Gamescomu dostaly dvě z nejočekávanějších her současnosti nové trailery. A oba vypadají fantasticky.   celý článek

Gwent Thronebreaker
Kartičková minihra ze Zaklínače dostane vlastní příběhovou kampaň

Populární karetní hra Gwent už jednu svoji hru má. V chystaném titulu Gwent Thronebreaker však tradiční partie obohatí i příběhová omáčka.  celý článek

Far Cry 5
VIDEO: Ve Far Cry 5 budeme kultisty masakrovat i traktorem

V akci Far Cry 5 se pustíme do křížku s fanatickou sektou v Hope Country v současné americké Montaně. Nové video je rozšířený gameplay trailer z výstavy E3,...  celý článek

The Sims 4 Psi a kočky
Do Sims 4 míří spousta koček a psů, expanze vyjde v listopadu

Simulátor života a vztahů The Sims 4 rozšíří v listopadu expanze s názvem Psi a kočky.   celý článek

Mass Effect: Andromeda
Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

Další z rubriky

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.