Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rayman Origins je možná až příliš klasickou 2D hopsačkou

aktualizováno 
Známá postavička z hopsaček Ubisoftu se vrací ke svým začátkům, tedy i ke 2D zpracování. Přesto na pohled vypadá skvěle. Obsahuje i pár zajímavých nápadů, ale ty soupeří s příliš tradicionalistickým přístupem a ne zrovna nejnižší obtížností.
75

Rayman Origins

Platforma: Xbox360
Výrobce: Ubisoft

  • Propracovaná 2D grafika
  • Klasická hratelnost 2D hopsaček
  • Spousta obsahu k odemknutí
  • Multiplayer pobaví
  • Až příliš klasická hopsačka, nic nového
  • Občas frustrující obtížnost

Raymanův návrat ke 2D ostudou nedopadl. Jde sice možná až o příliš klasickou 2D hopsačku, ale hra vyniká barevnou grafikou a spoustou obsahu. I když je občas obtížnější.

Herní karta

Raymana není těžké prokouknout. Nemá totiž paže a nohy, a tak mu dlaně a chodidla levitují ve vzduchu kolem těla. I přesto je to rozený sympaťák a blýsknul se v již několika slušných videohrách. A v Ubisoftu se rozhodli, že Raymana vrátí k jeho kořenům, což zní dobře jako reklamní trik, ale tentokrát to i pro hratelnost znamená hodně.

Fotogalerie

Původní Rayman byl totiž dvourozměrnou hopsačkou a po několika trojrozměrných dílech se tento koncept vrací. Dokonce je nám v příběhu vysvětleno, proč nemá Rayman všechny končetiny v pořádku. Když rostl, tak neměl dostatek Lumů, stvoření z čisté energie. Tak už alespoň všichni víme, proč se za nimi Rayman v každé hře tak žene.

Příběh tu však nehraje téměř žádnou roli, což vůbec  nevadí. Hra je totiž celá protkaná vtipnými situacemi, humorem a nadsázkou, které jsou zde mnohem důležitější. Smát se budete často, ale taktéž vztekat.

Dvourozměrná hopsačková hratelnost mluví za vše: Rayman přeskakuje plošiny, věší se za liány, vozí se po plošinách, odráží od stěn a po celou dobu skáče sem a tam. Po osvobození několika víl se zpřístupní i jeho další schopnosti jako běhaní po zdech, létání za pomoci šikovných ušisek, plavání nebo zmenšování se do úzkých prostor.

Rayman Origins

Úrovně jsou nesmírně živé, prostředí se v nich mění a vy se budete často graficky efektně přesouvat z jejich pozadí do popředí a naopak. Hratelnost však vždy zůstane pravověrně dvourozměrná. V úrovních jsou taktéž ukryty tajné lokace a místnosti, jejichž odhalení vyžaduje více důvtipu.

Úrovně jsou plné nejrůznějších mechanismů, které odemykají cestu dál, ať už jde o tlačítka, páčky nebo divotvorné rostliny. Některé objekty lze zničit a dostat se tak dál, jiné předměty, jako například bubny, vás zase třeba automaticky po kontaktu odpálí do větší výšky. Rayman likviduje protivníky jako v klasických hopsačkách, tedy skokem na hlavu. Ale dojde i na facky a kopance. Vše je ale ztvárněno humorně a nenásilně, takže je hra vhodná i pro děti. Manuálně zručné děti, ale k tomu později.

Rayman Origins

Úrovně jsou tematicky laděné, podíváte se do džungle, hudebního prostředí plného not a bubnů, podvodního světa i do zamrzlých úrovní. Výběr levelů probíhá na přehledné mapě, kde můžete snadno přecházet i mezi jednotlivými světy. Ne všechny úrovně jsou ale automaticky přístupné, pro jejich kompletní odemknutí je zapotřebí nasbírání všech Lumů ze všech levelů(!).

Sběratelé si tak přijdou na své a často se budete do jednotlivých úrovní vracet. Nasbírat všechny Lumy je věc extrémně obtížná, ale nasbíráte-li jich dostatek, získáte i zuby (další věc ke sbírání) a dostanete se i do hororového světa plného zombie babiček.

Rayman Origins

Za úspěšné hraní získáte nejenom nové úrovně, ale taktéž nové postavy. Rayman Origins totiž nemusíte projít v kůži jeho hlavního hrdiny, ale i několika jeho přátel. Chybět nemůže prostoduchý žabí sympaťák Globox, známý snad ze všech Raymanových dobrodružství, stejně jako malincí Teensies. Postupem času získáte přístup k dalším postavám, které můžete během hraní kampaně libovolně měnit.

Hra má jen jednu obtížnost a nutno říci, že není úplně nejjednodušší. Ve skutečnosti je totiž docela těžká, se všemi těmi propastmi, ostny, nepřáteli a dalšími nástrahami, kterými je hra protkaná. Často budete úseky znovu a znovu opakovat, umírat a frustrovat se, zatímco další segment hry může být jednodušší, nebo vám prostě víc sedne a projdete ho bez větších problémů.

Rayman Origins

Křivka obtížnosti však s postupem času strmě stoupá, a to ještě nesmíme opomenout závěrečné bossy, kteří dokážou pořádně zatopit. Některé levely navíc musíte projít co nejrychleji, v podstatě v časovém limitu, takže se budete snažit zapamatovat přesný postup úrovní. Ten pak budete opakovat co nejpřesněji, než daný úsek konečně projdete.

Je to frustrující, ale pokud vás hra bude bavit, pak je to stále v rámci snesitelnosti. Rayman Origins totiž má sice jen jednu obtížnost, ale taktéž šikovný systém záchytných bodů. Díky nim je naštěstí opakování problémových úseků mnohem snesitelnější.

Rayman Origins

I když je Rayman Origins klasickou 2D hopsačkou, obsahuje kooperativní multiplayer až pro čtyři hráče. Do vaší hry se další lidé mohou kdykoliv připojit a odpojit, rozehraný obsah se ukládá jen v hlavním zvoleném profilu. Více hráčů si může při postupu i pomáhat, například v odrazech nebo při stoupání na hlavu, díky čemuž se dostanete výše.

Udělali z komára raketu

Příjemným rozptýlením mezi klasickými hopsačkovými levely jsou úrovně, kde si osedláte obřího komára a proletíte se s ním. Hratelnost se v těchto chvílích mění na tradiční střílecí akci stylu "2D raketka", jakou známe třeba z klasické série R-Type. Komár totiž střílí a dokonce umí nasát nepřítele a později jím vrhnout. Samozřejmě dojde i na uhýbání projektilům a na komárovi se nevyhnete ani bossům.

Čím ale Rayman Origins uchvátí na první pohled, je barvitá a nesmírně detailní dvourozměrná grafika. Pomocí UbiArt Framework, nového grafického enginu přímo od Ubisoftu, na hře pracuje jen několik grafiků, kteří vše ručně malují. Když začaly práce na hře, grafiků bylo podle hlavního designéra Michela Ancera jen pět. Na UbiArt je zajímavé i to, že na něj dostal vydavatelský dům dotace od francouzské vlády.

Svou úlohu zvládá bravurně, animace je neuvěřitelně hladká, barvy syté a prostředí plné animovaných detailů. Zkrátka radost pohledět. Jediná možnost, proč by se vám tato hra nelíbila, by byla jen ta, že jste zatvrzelí odpůrci dvourozměrného vzhledu videoher.

Rayman Origins

Raymanovi také kromě občas příliš vysoké obtížnosti škodí i to, že je až příliš klasickou 2D hopsačkou. Jde sice o výraznou hru, která má zajímavé nápady, ale že byste se v ní dočkali kupy nového, to se říci nedá. Podobných hopsaček jsme už prostě hráli více, i když je tato kvalitní. Někoho také může odradit vyšší cena, spoustu neméně kvalitních zástupců tohoto žánru lze z Xbox Live stáhnout za podstatně menší obnos.

Raymanovi tak návrat k jeho kořenům neuškodil, i ve dvou rozměrech stále válí, jen je jeho nejnovější dobrodružství trochu obvyklé a obtížnější. Ale ta barvitá grafika zvládá divy.



Hodnocení hry

Redakce

75 %

Čtenáři

61 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 295 čtenářů

Témata: Humor, Raketa, Xbox


Nejčtenější

Fallout 4 (Xbox One)
Dohrát všechny Fallouty za necelé dvě hodiny? Není problém!

Přesně jednu hodinu, 37 minut a 54 sekund zabralo jednomu člověku dohrát všech pět dosavadních dílů série Fallout za sebou. Dokonale přitom využil chyb, které...  celý článek

S tímto trikem se na veřejnosti objevil jeden ze zaměstnanců společnosti Valve.
I kdyby Half-Life 3 vyšel, stejně by asi neměl konec, prozradil vývojář

Scénárista série Half-Life Marc Laidlaw prozradil, že slavná značka byla zamýšlena tak, aby se na ni vždy dalo navázat dalším dílem. Pokud se tedy někdy...  celý článek

Ilustrační obrázek
Sraz fanoušků Pokémonů skončil trapasem, lidé vypískali pořadatele

Kvůli výpadku serveru se z největšího srazu fanoušků Pokémonů stala jen veliká ostuda, za kterou se pořadatelé budou muset ještě dlouho omlouvat.  celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
VIDEO: Jsi to ty, Indy? Třináct minut hraní Uncharted: The Lost Legacy

Podívejte se, jak se hraje samostatně spustitelný přídavek Uncharted: The Lost Legacy k dobrodružné akci Uncharted 4. Lákadlem jsou nevšední spojení dvou...  celý článek

Postava Oduly z Shadow of War
Co by na to řekl Tolkien? Shadow of War udělá z obludy sexy krásku

Postava pavoučí Oduly v chystané fantasy rubačce Shadow of War bude mít na rozdíl od knihy humanoidní postavu. Hodně sexy humanoidní postavu nutno říct.  celý článek

Další z rubriky

Kona
RECENZE: Na tajuplnou detektivku Kona jen tak nezapomenete

Soukromý detektiv Carl Faubert přijíždí do bezútěšného severního Quebecku, aby řešil případ, na který do smrti nezapomene. A vy, pokud máte rádi netradiční...  celý článek

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.