Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

TÉMA: Realistická grafika ve hrách. Je větší výkon podmínkou inovace?

aktualizováno 
Šéf společnosti 2K tvrdí, že vznik nových herních žánrů vyžaduje fotorealistickou grafiku. Takové tvrzení naznačuje, že současný nedostatek inovace ve hrách plyne z hardwarových omezení. Jsou skutečně nové konzole a větší výkon klíčové pro originální herní zážitky?

Série Crysis je jedním z předních tahounů inovace ve fotorealistické grafice. Ilustrační obrázek z Crysis 3

Christoph Hartmann ze společnosti 2K začátkem června prohlásil:

Vytvořit zážitek (jako v) Mission: Impossible je ve hrách jednoduché, napodobit emoce ze Zkrocené hory bude náročné, a nebo alespoň v USA velmi citlivé téma. Bude obtížné vytvořit hluboké emoce jako smutek či lásku, tedy věci, které pohánějí filmy.

Dokud hry nebudou fotorealistické, bude velmi obtížné otevřít se novým žánrům. Můžeme se soustředit na akci a střílečky, které se momentálně hodí pro konzole.

Cítím, že dramaticky proměnit herní průmysl můžeme, jen pokud dosáhneme bodu, kdy jsou hry fotorealistické. Tak abychom mohli použít celou škálu emocí. Pak jsme dosáhli koncového bodu a to může být prostor pro vznik finální konzole.

Takové prohlášení tedy naznačuje, že inovace ve hrách je spjatá s uvěřitelnější grafikou. Lepší a realističtější grafika skutečně byla pro řadu vývojářů vždy cílem. Na druhou stranu však vzniká i nespočet projektů, které jsou unikátní právě díky výrazné stylizaci. Ta dává hře duši, vede k originálním zážitkům a pomáhá titulům vybočit z řady.

Příkladů se nabízí celá řada. Komiksová stylizace World of Warcraft například zajistila dlouhou životnost i po vizuální stránce. Jistě, jednotlivé datadisky grafiku vylepšují. Přesto i původní verze osm let po vydání vypadá velmi obstojně. To však nelze prohlásit o většině tehdejších titulů s realistickou grafikou.

World of WarCraft: Mists of Pandaria - Mistr a jeden z jeho proslovů

Stagnuje herní průmysl kvůli nedostatečně realistické grafice?

Komiksová stylizace a groteskní animace ostatně vtiskly specifickou tvář třeba i střílečce Team Fortress 2. Její grafika je nejen výjimečná, ale je i vysoce funkční. Odraz světla využívá speciálních algoritmů, jejichž cílem je viditelnost postav ve všech podmínkách. Jde o svižnou akci a hráči mají být neustále vidět.

Bonusweb

Na Facebooku

Jiným příkladem mohou být nezávislé hity Limbo, Minecraft či Machinarium. Limbo je krutá hopsačka, která svým grafickým pojetím zaujala i společnost mimo hráčskou komunitu. Její černobílá grafika též pomáhá vytvářet velmi specifickou atmosféru, kterou si lze s fotorealistickou grafikou jen těžko představit.

Vizuální stránka Minecraftu je pak funkční a nenáročná na vývojářské zdroje. Hře však pomohla vytvořit ikonický a lehce zapamatovatelný styl. Česká adventura Machinarium zase využívá ručně kreslené grafiky, která má osobité kouzlo.

Černobílé pojetí hry Limbo vytváří dusnou atmosféru.

Černobílé pojetí hry Limbo vytváří dusnou atmosféru.

Machinarium

Český titul Machinarium koketuje s uměním.

Team Fortress 2

Grafika Team Fortress 2 je výjimečná i přehledná.

Pomineme-li čistě vizuální aspekt prohlášení Christopha Hartmanna, lze též hovořit o emocionální rovině her. Hartmann tvrdí, že podmínkou pro vytváření emocí jsou realističtější postavy a detailnější zobrazení jejich prožitků.

Takové uvažování je v souladu s moderním směřováním her, u kterého jsou například mluvené dialogy absolutní samozřejmostí. Je však otázkou, zdali hry před touto érou skutečně byly horší. Mluvené dialogy mohou být jen berlička pro slabší děj. Vždyť knihy také obsahují "pouhý text", a mnohdy jsou tak strhující.

Vnímáte skutečně grafický pokrok, mluvené dialogy a hudební doprovody od známých skladatelů jako klíčové? Napište nám do diskuse, co se vám na současném směřování herního průmyslu líbí, a co naopak považujete za krok zpět. 

Autor:




Nejčtenější

Lednové slevy na PSN
Devět rad pro slevové zelenáče. Které hry stojí za nákup?

Boj s pokušením využít dočasnou slevovou nabídku na některý z herních titulů znají mnozí z nás až moc dobře. Stejně tak jako skutečnost, že si za to občas...  celý článek

Dota 2
Ve Valve by řada lidí pracovat nemohla. Postupy firmy prý nezvládají

Valve vývojářům boří představy. Spousta lidí totiž věří, že preferuje samostatnou práci a nulový dohled. Studio má však zkušenosti s tím, že řada tvůrců v...  celý článek

Na palubním počítači Porsche 911 si můžete zahrát i DOOM
VIDEO: Jízda v Porsche jako způsob, jak ovládat DOOM? Nebezpečná volba

Seznam způsobů, jak lze ovládat klasickou střílečku DOOM, se rozrostl o další bizarní možnost. Po toastovači a pianu následuje vůz Porsche 911, kterým ovládáte...  celý článek

SNES
Poště se ztratily retro hry za čtvrt milionu. Krádež, tvrdí adresát

Americký fanoušek konzole Super Nintendo Entertainment System chtěl vytvořit rozsáhlý archiv her. Když si však nechal hry poslat z Evropy, balík byl záhadně...  celý článek

Dragon Quest Heroes I·II
Velikosti digitálních verzí her na Switch. Jedna vyžaduje SD kartu

Japonská stránka Nintenda odhalila, kolik úložného prostoru si ukousnou připravované hry na Switch, pokud si je koupíte digitálně.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.