Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Obavy byly zbytečné. BioShock Infinite je strhujícím zážitkem

  13:00aktualizováno  13:00
Je to jen hloupý marketingový trik, Infinite totiž se sérií BioShock nemá co do činění. Taková tvrzení bylo měsíce po odhalení hry možné objevit v řadě diskuzí. Nářky to však byly zcela neoprávněné a titul s původní hrou spojují drobnosti i významné prvky.
92

BioShock: Infinite

Platforma: PC
Výrobce: Irrational Games

  • hrací doba deset až jedenáct hodin
  • hudební doprovod
  • téměř bez stereotypu
  • souboje s bossy
  • jeden moment v příběhu zklame
  • herní volby nejspíše nemají zásadní vliv
  • chybělo málo a hra mohla získat perfektní hodnocení
  • některé hlášky postav se příliš opakují

BioShock Infinite je výtečně odladěnou a nadstandardně kvalitní hrou, která by neměla ujít žádnému příznivci stříleček.

Herní karta

Dynamika ústřední dvojice je pro hru zásadní.

Ano, prostředí i postavy se změnily. Výsledek je však podobně výjimečný a zároveň svébytně jiný. Jen ten horor ze hry jaksi zmizel.

Jinak je však Infinite jednou z vůbec nejlepších lineárních stříleček a do síně slávy se zcela jistě zapíše. Hra je podobná proslulé akci Half-Life 2. Nikoliv jako klon, nýbrž jako důstojný titul s vlastní identitou. Nový BioShock navíc nabízí deset až jedenáct hodin herního času, po které hráče mocně přiková k židli.

Titul tentokrát staví na silném příběhu, zábavné akci i unikátní dynamice obou hlavních hrdinů. Ústřední postavou je dívka Elizabeth, která byla po většinu svého života uzamčená ve věži. A hráč se vžije do role jejího zachránce, kterým je bývalý agent Booker DeWitt.

V ostrém kontrastu je tak mladá optimistická holka a životem ošlehaný chlapík. Jejich dynamiku názorně ilustruje rozhovor, při kterém Elizabeth se zájmem říká: "Pořád přemýšlí nad tím tvým snem, něco na něm je." Jenže Bookerovou jedinou odpovědí je lhostejné zabručení. Elizabeth je totiž mladistvě naivní a DeWitt raději realisticky stojí rovnýma nohama na zemi.

BioShock Infinite

Cesty výtahem slouží jako dějové vsuvky a zároveň mnohdy nabízejí působivé pohledy.

Booker chce jednoduše splatit tajuplný dluh a celé dobrodružství se od toho odvíjí. Úkolem hlavního hrdiny je tedy dívku vysvobodit z létajícího města Columbia a dopravit ji do New Yorku. Titul se povětšinou odehrává v roce 1912 a s magií mísí i fiktivní techniku.

Prostředí tak mnohdy skýtá úžasnou podívanou. Z každého prostranství, ulice i nejmenšího pokoje sálá cit pro detail. A svět Columbie je díky tomu plný roztodivných zvuků, drobných náznaků a podivných vynálezů. Ulice města jsou navíc plné života. Laškují na nich děti, poletuje jimi listí a po okolí korzují ptáci.

Úvod tak kvalitě zpracování nastoluje vysokou laťku. A snaha udržet ji po celou dobu se několikrát obrací proti hráčům. Určité pasáže je totiž nutné brázdit tam i zpět a prostřílet se lokací potřetí již může obtěžovat. Přesto herní svět vyvolává spíše blažené pocity a většinou umocňuje pohlcení hrou.

Úrovně jsou rozlehlé a tunelovým dojmem rozhodně nepůsobí. Díky možnosti vyvolat navigační šipku navíc hráč v titulu téměř nebloudí. Přesto na několik zubyskřípajících zakysů narazit lze.

BioShock Infinite

Karneval v úvodu hry nenápadně předvádí některé schopnosti, které si později osvojíte.

Děj je vyspělý a souboje jsou plné důvtipu

Titul nabízí velkolepý výlet do světa zmítaného rasismem, fanatickou vírou a tradičními mocenskými souboji. Příběh se hráči zpravidla odehrává před očima, v klidnějších pasážích ho vyprávěním rozvíjejí rozličné postavy a některé střípky lze též zaslechnout z magnetických pásek, jež se povalují po úrovních.

Děj tu oproti většině her nepůsobí dojmem středoškoláka, co se právě rozhodl vydat na scénáristickou dráhu. Vývojáři totiž v titulu splétají komplexní roviny originálního děje, které se v závěru úhledně složí do jednoho celku. A hráč pak jen uznale pokyvuje hlavou. Příběh tedy hráče úspěšně udržuje v dychtivém očekávání dalších událostí.

BioShock Infinite je však především střílečkou, a zásadní je proto i pojetí akční složky. Až na několik krátkých pasáží se vývojáři úspěšně vyhýbají stereotypu a souboje tak jednoduše baví. Arzenál je pestrý, řada zbraní je však jen variací klasického kulometu. Souboje nicméně oživují útoky na blízko a magické dovednosti.

BioShock Infinite

Titul uspokojí vizuálně orientované hráče. Grafika je pěkně stylizovaná a prostředí nesmírně detailní.

Těch je ve hře celá řada. K dispozici jsou například blesky, dočasné omráčení nepřátel či magický štít. Ačkoliv aktivní mohou být jen dvě schopnosti, jejich výběr lze kdykoliv změnit. A to působí až příliš benevolentně.

Bonusweb

Na Facebooku

Souboje samotné jsou však povětšinou vydařené. Střílení je díky výtečnému nazvučení i animacím uspokojivé a magické schopnosti akci skvěle oživují. Obtížnost hry nicméně značně kolísá. Některé pasáže jsou díky kouzlení a přebytku many až příliš jednoduché. Z jiných se naopak kvůli nedostatku střeliva stává tuhý boj o přežití.

Umělá inteligence nepřátel navíc citelně kolísá. V některých momentech jsou protivníci tupí jako předloňská žiletka, jindy jejich chování ohromí. Mezi pozoruhodné momenty patří například některé souboje zahrnující vzdušné kolejnice sloužící pro pohyb. Na ty lze kdykoliv naskočit a hráči tak poskytují značný manévrovací prostor.

BioShock Infinite

Někteří nepřátelé proti vám využijí i raketomet či nadpřirozené schopnosti.

Když se pak díky kolejnicím hbitě přesouváte mezi jednotlivými úrovněmi mapy, akce má neskutečný spád, a zkušení hráči zde mohou využít svých nadstandardních schopností. Překvapivě dobře však s prvkem pracují i nepřátelé. Někteří vás po kolejnicích sledují, jiní za vámi dokážou vyskočit i o patro výše.

Zažít tak lze velkolepé momenty chaotické akce. Někdy na hráče pálí raketomety, z různých stran přilétají vojáci a celé to doplňuje speciální nepřítel se svými zvláštními schopnostmi.

Souboje s bossy jsou tak jednoduše vynikající. Na nejtěžší obtížnost je často komplikuje značný nedostatek nábojů a nejednu bitvu mistrně okoření speciální schopnosti protivníků. Hráč tak ve výsledku stojí před zábavnou výzvou, která v jednom případě na dlouho utkví v paměti.

Lze však objevit i několik situací, kdy je umělá inteligence protivníků do očí bijící. Vojáci třeba nehybně pálí z místa či hráčovu střelbu vůbec neregistrují a své popravě jen nečině přihlíží. S ohledem na hrací dobu i komplexnost titulu je však takových situací minimum a prožitek ze hry rozhodně nezkazí.

BioShock Infinite

Tabule radí, kde objevit klíčovou postavu.

Více takových her

BioShock Infinite je obdivuhodný počin. Hra nabízí unikátní svět se sympaticky osobitou grafikou a umně dávkovanou náplní. Titul se tak téměř vyhýbá stereotypu a filmové sekvence zde nijak neobtěžují. Děj je totiž dostatečně silný a hráč příběhové vsuvky konzumuje s radostí.

Fotogalerie

Titul však lze ovlivnit jen minimálně a prvky z her na hrdiny jsou zde spíše symbolického rázu. Přesto je hra působivou kombinací moderních mechanik, náplně ze staré školy i inovativního obsahu.

Rozhodně to ale není titul bez chyb. Vesměs se však jedná jen o drobné vady na kráse, které hře rádi odpustíte. Z titulu je totiž cítit snaha o výjimečný počin, což ostatně dokazují i některé dřívější ukázky ze hry, které obsahují řadu později vystřižených pasáží.

Hra je nabitá předem definovanými událostmi, jež v několika momentech praští do očí. Povětšinou však přirozeně plynou a hráč se s chutí vydává na strhující výlet do světa Columbie. BioShock Infinite je tak ve výsledku výtečně odladěnou a nadstandardně kvalitní hrou, která by neměla ujít žádnému příznivci stříleček.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

92 %

Čtenáři

91 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 1263 čtenářů



Nejčtenější

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě vyzkoušel hru, od které si Nintendo slibuje...  celý článek

Pathfinder: Kingmaker
Nová hra od tvůrce Falloutu a Planescape Torment prošla Kickstarterem

Chris Avellone pomohl protáhnout Kickstarterem další RPG ze staré školy. Pathfinder připomíná klasiky jako Baldur’s Gate nebo Fallout a dočkáme se ho až v...  celý článek

Sniper: Ghost Warrior 3
Snažit se o otevřený svět byla chyba, kají se tvůrci zabugované hry

Sniper: Ghost Warrior 3 byla ambiciózní hra, která se však nevydařila úplně podle tvůrčího záměru. Autoři přiznávají, že pustit se do vývoje otevřeného světa...  celý článek

SNES Mini - evropská verze
Zpátky do devadesátek. V září vyjde retro konzole SNES Mini

Na úspěšnou retro konzoli NES Mini, kterou přestalo Nintendo i navzdory vysoké poptávce vyrábět, letos v září naváže SNES Mini. Vrátíme se tak do devadesátých...  celý článek

Gary Oldman ve Star Citizen
Nejsme ve finanční tísni, vyvrací autoři Star Citizen

Chris Roberts a jeho tým vyvracejí domněnky, že by hra, která vybrala od fanoušků přes tři miliardy korun, byla ve finančních potížích.  celý článek

Další z rubriky

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Ferrari 612 5,8 Scaglietti F1
Ferrari 612 5,8 Scaglietti F1

r.v. 2005, naj. 20 500 km, benzín
2 370 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.