Hlavní hrdina série Half-Life Gordon Freeman. Ilustrační obrázek pochází z...

Hlavní hrdina série Half-Life Gordon Freeman. Ilustrační obrázek pochází z materiálů k druhému dílu.

RECENZE: Klasiky nestárnou, dokazuje to bezplatná předělávka Half-Life

  • 48
Předělávka slavné střílečky Half-Life, která se jmenuje Black Mesa, nedělá původní hře ostudu. Nezávislí vývojáři projektu Black Mesa totiž kráčí ve šlépějích původních vývojářů. Z předělávky sálá cit pro detail, láska k předloze i snaha podat nejlepší možný výkon. Titul je navíc k dispozici zdarma.

Ačkoliv Black Mesa není bez chyb, její sehrání bude pro příznivce akčních her takřka povinností. Výtečně oživuje klasiku a obnovuje vzpomínky na čtrnáct let starou předlohu. A skvěle poslouží také hráčům bez předchozí zkušenosti s Half-Life.

Jak jsme hodnotili

Několik úvodních kapitol jsme procházeli v originální verzi Half-Life i předělávce Black Mesa. Titul je v zásadě velmi věrný předloze a drobné odlišnosti slouží ku prospěchu věci.

I tentokrát prozkoumáte svět Half-Lifu z pohledu Gordona Freemana. A opět navléknete oranžový oblek, který jeho nositele brání před nebezpečnými vlivy. Částečně vás ochrání například před radiací, kyselinami či elektrickými výboji.

Ačkoliv je Black Mesa věrná předloze, není její pouhou kopií. Citlivě přidává rozličné detaily, funkce i drobně upravuje úrovně. A vždy se tak děje ve prospěch hry.

Black Mesa

Z původních krabicovitých úrovní se v předělávce stávají velmi uvěřitelná prostředí. Titul umně zachovává atmosféru předlohy, kterou však nabízí v moderním balení. Vývojáři nově nahráli většinu dialogů, vymodelovali ikonické zbraně i předměty a nabídli také nový hudební doprovod.

Kde stáhnout

Odkazy ke stažení objevíte na oficiálních stránkách hry. Titul pro spuštění vyžaduje vývojářské nástroje Source, které jsou však k dispozici zdarma.

Zpočátku tak titul působí jako dokonalá předělávka, za kterou by se nemuselo stydět ani studio Valve. Hra díky lepší grafice opět strhne a nová vrstva interaktivity hře rozhodně prospívá.

Někdy je třeba objevit ruční kolo a nasadit ho třeba na plynový uzávěr. Jindy hráč zapojuje kabel do elektriky či hledá mechanickou část určitého zařízení. A na zbraních se také objevuje nepřátelská krev či sliz mimozemšťanů. Jsou to sice drobnosti, svědčí však o opatrné snaze hru vylepšovat.

Black Mesa

Avšak v zásadních otázkách je Black Mesa věrná předloze. Nemění se tak účastníci děje, arzenál ani nepřátelé. Mimo bojové pasáže navíc předělávka funguje téměř dokonale. Nepřátele však sužuje horší umělá inteligence, která v kombinaci se slabšími animacemi citelně snižuje celkový dojem.

Je to patrné zejména u humanoidních protivníků, kteří až příliš okatě sledují předem vytyčené trasy či naopak nehybně čekají na hráče. Animacím nepřátel navíc chybí dostatečné prolínání, a místy tak působí nepřirozeně. To je velká škoda, umělá inteligence i animace jsou totiž Achillovou patou titulu.

Přesto však Black Mesa umně připomíná, proč se série Half-Life řadí mezi vůbec nejlepší střílečky. Hra totiž nabízí skvělý poměr akce a klidných pasáží. V těch se řeší rébusy či hledá další postup úrovní.

Black Mesa

Několikaminutové klidné sekce tu nepůsobí jako synonymum pro sprosté slovo. Naopak vytváří povedenou dynamiku, a klišé o klidu před bouří přesně vystihuje situaci.

Half-Life 2

Half-Life 2: Episode 2

Také Half-Life 2 novináře i hráčskou komunitu zcela ohromil. A Bonusweb titul hodnotil 97 % (čtěte recenzi).

Skripty jsou však na dnešní poměry až příliš zjevné. Se stejným problémem se ovšem potýká i předloha. Skriptování by rozhodně sneslo vylepšení, jeho vazba na hráčské akce je totiž až příliš viditelná. A zbytečně to ubírá na filmové atmosféře hry.

Ačkoliv je možné objevit drobné nedostatky, hra i tak silně přesahuje současný průměr akčních her. Zmiňovaná dynamika mezi akčními a klidnými pasážemi povětšinou úspěšně eliminuje stereotyp a méně lineární úrovně hře rozhodně svědčí.

Málem králem

Ačkoliv je hra graficky spíše průměrná, až na výjimky to nezpůsobil amatérismus vývojářů. Engine Source je totiž "pán v letech", což se projevuje i na vizuální stránce profesionálních titulů. Black Mesa naopak z technologie mnohdy těží maximum a autorům se daří vytvářet velmi atmosférické scenérie.

Black Mesa

Grafika na obrázcích může působit zastarale. Při hrání se však veškeré pochybnosti o jejích kvalitách rozplynou. Textury jsou povětšinou povedené a na vizuální stránce se podepsal spíše zub času. Vývojáři ostatně vydání hry odložili o tři roky a nakonec chybí mimozemský svět Xen i síťová hra.

Vydat hru ve stávající podobě však bylo správné rozhodnutí. Titul je rozhodně v reprezentativním stavu a za několik dalších let by jako grafická aktualizace Half-Lifu působil úsměvně.

Kdyby však vývojáři při současné kvalitě dodrželi původní datum vydání, svět by byl nejspíše v šoku. Hra měla vyjít v roce 2009, později ji však vývojáři odložili na neurčito. Projekt totiž vytváří ve volném čase a bez jakékoliv vidiny zisku.

Obecně lze Black Mesu označit za hru hodnou nálepky Half-Life. Nebýt horší umělé inteligence a animací, za výkon vývojářského týmu by se nemuseli stydět ani autoři původní hry. Zmiňovaných chyb je veliká škoda, Black Mesa totiž mohla být téměř dokonalou předělávkou.

Jako titul zdarma je však ohromující a původní hře dělá čest. Vývojáři navíc na hře i nadále pracují a chyby mohou odstranit v novějších verzích. I bez mimozemského světa však Black Mesu stojí za to hrát. A přídavek v podobě Xenu bude výtečnou motivací pro další návštěvu jejího světa.


Témata: Half-life, Valve