Final Fantasy XV: Episode Gladiolus

Final Fantasy XV: Episode Gladiolus | foto: Jakub Žežule

RECENZE: Ve Final Fantasy XV: Episode Gladiolus vyzvete k boji Gilgameše

• 1
Od vydání patnáctého dílu série Final Fantasy uplynul už nějaký ten pátek. Autoři nyní přicházejí s prvním z plánované trojice přídavků, která vám umožní hrát za jednotlivé členy Noctisova doprovodu. S přídavkem bude většina hráčů velmi rychle hotova, na druhou stranu moc nestojí.
60

Final Fantasy XV: Episode Gladiolus

Platforma: XboxOne, PlayStation 4
Výrobce: Square Enix

• Rozhovory a filmečky
  • Férová cena
  • Gilgameš
  • Nepovinný souboj s Corem
  • Stereotypní hratelnost
  • Postrádá hloubku

O tom, do jakého časového období bude epizoda s Gladiolem zasazena, nepanovali od vydání Final Fantasy XV žádné pochybnosti. Když se nabušený vlasatec a bodyguard rozhodl z tajemných, nespecifikovaných důvodů na čas opustit Noctise a jeho partu, nepůsobilo to z hlediska logiky příběhu příliš dobře.

Nyní se dozvídáme, že Gladio špatně nesl pokoření, které mu v průběhu děje uštědřil záporák Ravus. Bodyguard se tedy rozhodne podstoupit jakýsi test síly a odhodlání, který má potvrdit, že je hoden být královým ochráncem. S ostříleným veteránem Corem se vydává do skalnatého dungeonu, kde na něj čeká série zkoušek. Tou poslední je zápas s obávaným mistrem meče Gilgamešem, jehož jméno si autoři vypůjčili ze sumerské mytologie.

Final Fantasy XV: Episode Gladiolus
Final Fantasy XV: Episode Gladiolus
Final Fantasy XV: Episode Gladiolus

Zápletka je tedy v zásadě naprosto triviální. Na druhou stranu je ale sympatické, že tvůrci nešetřili na filmečcích a rozhovorech mezi oběma hlavními hrdiny. Cor byl v původní hře jednou z postav, které se nedostávalo příliš mnoho prostoru. Nyní se tedy dozvíte mnoho informací o něm, o jeho minulosti, motivaci a věcech, které ho pojí s Gladiolem. Jen se nezapomeňte zastavovat u ohnišť, kde spolu tahle drsná dvojka hovoří.

Když se ve hře nemluví, prakticky bez ustání mlátíte monstra hlava nehlava. Autoři nepřišli pouze s pár novými potvorami, ale především s čerstvým bojovým systémem. Gladio tak dokáže po určitý čas blokovat většinu ran. Pokud bloknutí načasujete správně, dostanete příležitost provést silný protiútok. To je ve FFXV bohužel mnohem těžší, než se zdá. Pohyby nepřátel nejsou příliš dobře čitelné a především i zde bojujete s neposednou kamerou, která znesnadňuje orientaci na bojišti. Pryč je naopak dovednost teleportace, která byla výsadou Noctise v původní hře.

Final Fantasy XV: Episode Gladiolus
Final Fantasy XV: Episode Gladiolus
Final Fantasy XV: Episode Gladiolus

Hlavní hrdina disponuje i sadou speciálních zničujících útoků, kterými může zasáhnout houf nepřátel. Pokud jste trpěliví a nepoužíváte ho moc často, postupně se vám odemkne silnější útok, který způsobuje ještě větší škody. Dohromady jsou čtyři.

Gladio má rovněž speciální ukazatel vzteku, který se zvětšuje, pokud dostává od protivníků nabančeno. Čím větší má vlasatý kulturista vztek, tím víc jeho výpady bolí. Poslední novinkou je možnost během soubojů vytrhávat ze země masivní pilířovité kvádry, které platí především na opancéřované typy nepřátel. Po pár zásazích se však tyto kvádry rozbijí.

Je fajn, že autoři přišli s nějakou změnou, ale souboje se příliš často zvrhávají v slepé bušení do tlačítka pro útok. Na blokování rezignujete a místo toho se po utržených ranách uzdravujete lektvary. Systém postrádá jak hloubku, tak eleganci a třeba v aktuálním NieR: Automata se bojuje mnohem lépe. Je ale nutné dodat, že závěrečná „férovka“ s Gilgamešem působí lépe a vyžaduje jistou opatrnost a načasování.

Chapter 13, Verse 2

Zdaleka nejméně zábavnou částí Final Fantasy XV byla její otřesná třináctá kapitola. Autoři dostáli slibu a v rámci bezplatného updatu se pokusili fanoušky udobřit. Noctisův prsten sesílající kouzla je tak nyní daleko silnější a hráč se tak dokáže snadněji vypořádat s otravnými nepřáteli. Takže ta hrůza netrvá tak dlouho.

Důležitější je ale zapracování herní pasáže, kterou tvůrci pojmenovali Chapter 13, Verse 2. Poté, co se parta hrdinů rozdělí, lze nyní zvolit možnost hrát za Gladia, který se s Ignisem snaží nalézt bloudícího prince. Gladiolus se ovládá stejně, jako v právě vydaném přídavku. Verse 2 je mnohem kratší než Noctisova nudná cesta a trvá zhruba půl hodinu, dokud se hrdinové nesetkají. Co jistě fanoušci ocení, jsou filmečky, v rámci kterých se dozvíte, co v té době dělal Ravus a uzurpátorský imperátor. Dalších pár rádiových hlášení pomáhá pochopit kontext zmatených událostí, které na vás hra ve třinácté kapitole vychrlila. Pokud jste FFXV již dohráli, nezoufejte, Verse 2 lze spustit přímo z hlavní nabídky hry.

Final Fantasy XV

Final Fantasy XV - Chapter 13, Verse 2

Osobně mi dohrání epizody zabralo něco málo přes hodinu, chápu tedy, že autoři zcela vynechali systém získávání zkušeností a postupování na další úroveň. Jistou formu vývoje postavy představují odměny v podobě vylepšených schopností, které získáte za porážení bossů v rámci jednotlivých zkoušek. O nic zásadního ale nejde.

Episode Gladiolus je možné hrát na lehkou a normální obtížnost. Na druhou zmíněnou jsem neměl nejmenší problém, je však třeba mít oči otevřené a sbírat zmíněné uzdravující lektvary. Ty je snadné přehlédnout.

Autoři do hry zapracovali i možnost pokusit se hrou projít co nejrychleji. Jednotlivé časy jsou zaznamenávány v rámci on-line tabulek. Daleko zajímavější je speciální souboj mezi Gladiolem a Corem. Do toho se dostanete přímo z hlavní nabídky přídavku. Na rozdíl od potvor z příběhové části je Cor extrémně obtížným, ďábelsky rychlým protivníkem.

Final Fantasy XV: Episode Gladiolus
Final Fantasy XV: Episode Gladiolus
Final Fantasy XV: Episode Gladiolus

Episode Gladiolus vás na PSN vyjde na 136 korun, což je vzhledem k jeho délce a obsahu férová cena. Potěšily mě rozhovory a filmečky, v nichž se dozvíte víc o obou hlavních hrdinech, z hlediska hratelnosti je to ale poměrně dost stereotypní záležitost. V závěru hry vás čeká upoutávka na následující epizodu s Promptem, která vyjde v červnu. Zda dopadne lépe, než aktuální měření sil s Gilgamešem, ještě uvidíme.

60 %

61 %

Doposud hodnotilo 52 čtenářů