RECENZE: Český Killing Room přináší šílenství na nesprávných místech

• Puzzle místnosti
  • Malé, prázdné, hranaté místnosti
  • Špatně viditelné pasti
  • Nedostatek nábojů
  • Málo zbraní
  • Nejasný hrdina

Alda Games mají za sebou vcelku povedené a hlavně pohodové hry Zachraň šneka, Sýrový svět a Defend Your Life. Všechno jsou to velmi klidné, nenáročné, řekněme i dětské hry. Jeden by se z tolika pohody až zbláznil, a to se možná stalo v Brně, kde má Alda sídlo.

Killing Room je čisté šílenství. Jste účastník bláznivé reality show budoucnosti, v níž k vítězství vede cesta postřílením všeho živého. Takový střílečkový Megarace, pokud si tuto hru pamatujete. Megarace byla závodní hra s jasným cílem: přežít a zvítězit. Killing Room je to stejné, jen k vítězství a přežití vede cesta pěšky a ne autem. Škoda, že si vývojáři nevzpomněli na tuto starou hru a neudělali stejně šílené intro s bizarním moderátorem. Místo toho investovali čas a finance do pěkné nudy.

Škoda

Škoda je slovo, které mě při hraní napadalo nejčastěji. V Killing Room se vtělíte do člověka, který se má utkat s osmi podlažími plnými nástrah. Vše po vzoru reality show přenáší televize a podle toho, jak hrajete, reaguje virtuální publikum. Jakmile se vyléčíte, vaše popularita padá, pokud zabijete více nepřátel najednou, popularita stoupá.

Killing Room

Killing Room

Bohužel vaše popularita klesá, i když si v automatu nakoupíte náboje, což podle mě není dobré řešení. Publikum určitě chce, aby se co nejvíce střílelo. Náboje se přitom ve hře nedají najít, a tak nákup za popularitu je jediná možnost, jak je získat. Pokud si kupujete náboje do brokovnice, dostanete jen jeden, nebo dva za cenu minus 12 popularity. A to je hodně přestřelená cena. Takže většinu času nemáte náboje a používáte jen pistolku s nekonečným zásobníkem. Škoda.

Na startu se vám ukáže jedna postava, za kterou můžete hrát. Škoda, že si nemůžete vybrat, tedy pokud nechcete stále zapínat a vypínat hru, aby se vám nalosovala jiná. Je škoda, že autoři neudělali více různých postav, které by se třeba rozlišovaly podle té první pistolky: jeden by ji měl rychlou slabou, další pomalou silnou a další třeba místo pistole zbraň na blízko. Takhle se žádná postava nedá moc dobře uchopit. Navíc se každá liší i v menších detailech, jako jsou rychlost, výdrž či počet životů. Ale bohužel, při výběru nic z toho nevidíte, až na jeden obdržený předmět. Škoda.

Killing Room

Jakmile začnete samotnou hru, ocitne se váš geroj v první místnosti, kde sebere kulomet. Má v sobě 20 nábojů a jeden náhradní zásobník se stejným počtem. Pokud kulomet použijete, tak vám garantuji, že nevydrží víc než jednu místnost, možná dvě, a dojdou náboje. A to je v této hře velký problém, který autoři buď zcela ignorovali, nebo záměrně chtěli hru udělat nudnou.

Myslím, že používaní zbraní je ve střílečce to, co by mělo fungovat, a to, proč je hrajeme, a ne že budeme většinu času používat základní pistoli, která se velmi rychle omrzí. V Zigguratu se také často používala základní kouzelná hůlka, ale každá postava měla hůlku jinou a ta se dala navíc ještě vylepšovat. Tady možná najdete jen předmět, který vám přidá jeden náboj do zásobníku a po vyčištění čtvrtého patra dostanete pistoli novou. Vlastně ne novou, ale druhou, kterou si přilepíte k té první.

A zase to je bohužel špatné řešení. Dvojitá pistole je sice silnější, ale také se dvakrát tak dlouho nabíjí. A to je dost otravné. Bez upgradu, který je vcelku vzácný, tak můžete nést jen pistoli a k ní jednu zbraň. A to je málo. Autoři chtěli mít těžší obtížnost, to chápu a je to fajn, ale postavit obtížnost ve střílečce na tom, že není čím střílet, je velmi špatné řešení. Škoda.

Killing Room

Killing Room

A když už je čím střílet, tak střílíte do divných levitujících hlav nebo sněhuláků a třetí patro protrpíte u střílení do červů. Ach jo, proč? Ano, v Zigguratu se střílelo po mrkvích, ale těch mrkví byly stovky. Tady jsou místnosti velmi malé a nepřátel se objevuje jen malá skupinka. A máme další problém. Kvůli tomu, že místností jsou asi jen čtyři druhy (čtvercová, obdélníková, osmiúhelníková a jejich varianty), se začnou velmi rychle opakovat a hlavně nudit. Není v nich žádná stěna, žádný vertikální pohyb, prostě nic zajímavého. Vlastně je v nich jedna velká nepříjemnost a tou jsou lovecká oka. Možná si autoři mysleli, že to bude švanda, ale není. Je to neskutečně frustrující zážitek.

Hlavní problém v pastích je ten, že nejsou vidět a člověk nemá před začátkem souboje čas si prostudovat, kde vlastně jsou. Takže strafujete, uhýbáte a najednou cvak a jste v pasti. A ta past vás často bude stát život a budete ji proklínat. Dobře rozjetá hra se díky jednomu oku může během chvíle změnit ve fiasko. To sice patří do žánru roguelike, ale tyto pasti jsou téměř v každé místnosti a je jich opravdu hodně. Škoda.

Killing Room

Nepřátelé nejenže nejsou originální a zajímaví, ale ani jejich styl útočení a spawnování není dobrý. Každý souboj začíná stejně: vstoupíte do místnosti, okamžitě se objeví všichni nepřátelé a jdou po vás. Pokaždé stejně, žádná změna, že by se někde objevovali třeba ve vlnách.

Bossové, kteří na vás čekají na konci každého patra, jsou zajímaví, ale není to nic, co bychom už neviděli. Většinou stačí najít systém, jak na ně vyzrát, a máte po starostech. Jen je musíte pokaždé znovu a znovu zlikvidovat. A popravdě první boss a druhý sněhulák mi popadesáté už lezli krkem. Patra jdou postupně, takže i bossové jsou vždy stejní. Škoda, mohli se střídat jako v Zigguratu.

To hlavní tady prostě nefunguje. Střílecí část hry je hrozně plytká, místnosti jsou malé, prázdné a všechny skoro stejné. Nepřátel je málo, nábojů málo a uspořádání místností je také velmi jednoduché. K cíli vlastně vede přímá cesta a vy jen děláte odbočky, kde na konci čeká obchodník, předmět nebo třeba kolo štěstí (kde si můžete vytočit i smrt).

Občas není místnost jen střílecího rázu. Najdete i puzzle místnosti, které jsou hodně fajn, a nebo povedené překážkové hopsací místnosti.

Dobře fungují také předměty. To je opravdu povedená část Killing Roomu. Je jich hodně, jsou krásně namalované, mají vtipné popisky a často odkazují na jiné hry nebo kultovní seriály. U spousty předmětů jsem se opravdu dobře pobavil.

Předměty jsou jak pozitivní, tak negativní. Škoda, že vlastnosti těch negativních jsou dost nevyvážené. Někdy si koupíte bonusovou popularitu za „zlý“ předmět a dostanete neškodnou věc, jindy je to předmět, který vás bude dříve či později stát život.

Předměty nacházíte při průchodu hrou na vedlejších odbočkách a pak je také dostáváte, když se líbíte publiku na konci patra. Když se publiku nelíbíte, dostanete předmět zlý, a protože ty jsou někdy opravdu záludné (třeba oslepnout na jedno oko opravdu nechcete), budete se snažit držet popularitu v zelené čili kladné pozici. Po dokončení patra dostanete i pár bodíků k rozdělení mezi vlastnosti postavy.

Jenže tato hra je primárně střílečka. A když nefunguje hlavní vlastnost hry, tak zbytek, byť dobře zpracovaný, to nezachrání. Je velká škoda, že se v Alda Games drželi tak zkrátka. Chtělo to ještě větší dávku šílenosti, ale šílenosti herní a ne šílenosti v podobě krvavých sněhuláků a zrádných pastí, které nemáte šanci vidět.

Jsem zvědav na nacenění této ry, za rozumný peníz to totiž nemusí být špatná investice. I když dštím síru, tak podle Steamu jsem ve hře za dva týdny strávil přes 12 hodin. Ano, sice sem u toho nadával jako dlaždič, ale to k tomuto žánru patří. Ovšem nepřehlédnutelné nedostatky předčily ono roguelike běsnění. Škoda.

40 %

68 %

Doposud hodnotilo 100 čtenářů