Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Mafia II zakolísala, ale nezklamala

aktualizováno 
Počítačová hra Mafia 2 přichází se spoustou výborně zpracovaných dílčích prvků. Párkrát se je ale nepodařilo poskládat tak, jak jsme si představovali.
85

Mafia II

Platforma: PC
Výrobce: 2KCzech

  • vynikající atmosféra, která nemá konkurenci
  • zábavné přestřelky a ježdění
  • hezká a na hw relativně nenáročná grafika
  • hratelnosti se nevyhnulo drobné zakolísání
  • jedna slabší část příběhu

Když do nové Mafie investujete, chybu neuděláte. Škarohlídi jistě najdou věci, které jim budou vadit, chybět a tak podobně, ovšem běžný hráč si užije jednu z nejpropracovanějších a nejvíc atmosférických her poslední doby.

Herní karta

Hlavní hrdina s italskými kořeny Vito nemá jednoduchý život. Nejdřív vypomáhá své nové vlasti ve 2. světové válce, a když se vrátí, zjistí, že má jeho rodina dluhy. Brzy přichází na to, že práce v docích to nevyřeší.

České kořeny

Mafia I vyprávěla příběh taxikáře Tommyho, kterého osud zavedl na dráhu organizovaného zločinu. Za titulem stálo české vývojářské studio Illusion Softworks.

"Líbí se nám, že skoro všechno, co jsme si na začátku řekli, že tam chceme, tam skutečně je," vzpomíná v dobových materiálech designér Daniel Vávra.

Počátkem roku 2008 koupila společnost Take 2 Illusion Softworks a přejmenovala ho na 2K Czech.

Naštěstí má vykutáleného kamaráda Joea, díky němuž se dostane k podstatně lukrativnější práci. A právě tady začíná dlouhá cesta za slávou ve zločineckém světě. Ve městě jsou tři mafiánské rodiny, postupně přijdeme do styku s každou z nich.

Charaktery jsou příjemně propracované, a zatímco Joe reprezentuje výbušnost a lehkovážnost, Vito je jeho pravým opakem. Hlavní hrdina na mě po většinu času působil jako studený čumák. Se svým věčně vážným výrazem mnoho žertů netropí. Ale ani ostatní postavy nestojí stranou. Co se propracovanost osobností týče, odvedli autoři dobrou práci.

O něco hůř hodnotíme příběh, který se odehrává ve 40. a 50. létech. Nemohu se zbavit dojmu, že v pozdní střední pasáži nemá ten správný tah a věci se po dobrém začátku začínají pořádně hýbat až v závěru. První velký příběhový zvrat přišel sice brzy, a když jsem to nečekal, ale nějaký "wow moment" se nedostavil.

Mafia II (PC)

Na druhou stranu jsem pořád cítil jistou nedočkavost, jak se dění vyvine dál, což bylo dobré znamení. Celkově mám ale z příběhu rozporuplné pocity.

Situaci zachraňovala příběhová videa. Často nebyla nijak akční a hojně se v nich konverzovalo. Pečlivé střihy a obecně dobré "scénky", kterým nechybí špetka humoru, si zaslouží pochvalu.

Atmosféra na jedničku s hvězdičkou

Mafia II (PC)Pokud mám najít jednu věc, která mě na nové Mafii zaujala nejvíc, pak je to bezesporu atmosféra. Takhle fantastický pocit z prostředí a celkového vyznění kulis jsem neměl ani nepamatuji.

Jmenujme krásně zpracované město, věrohodně působící chodce, propracované modely vozidel, četné předpřipravené (naskriptované) situace a citlivou práci s barvami. Vše korunuje výborné audio.

Město Empire Bay není kdovíjaký kolos, přesto stále objevujete něco nového. Silnice brázdí přiměřený počet vozidel a po chodnících šlape dost lidí na to, abyste všemu uvěřili. Ať už v zimě nebo na jaře, městu sluší všechny tváře a to i ta noční, kde přichází na řadu osvětlení.

Mafia II (PC)

Nemalou měrou dokreslují atmosféru i vynikající modely vozů, kterých možná mohlo být trochu víc. Ale ruku na srdce, dám přednost menšímu počtu krásných autíček než hordě ošklivých patlanin.

Všechny modely vycházejí ze skutečných předobrazů a tak objevíme kopie vozů značek Cadillac, Chevrolet, Dodge a dalších. Kromě zevnějšku mají auta dané i technické specifikace, s čímž souvisí i jízdní model.

Mafia II (PC)Ten je značně tuhý, což bylo nakousnuto již v prvních dojmech (čtěte zde). Spoustě lidí nesedne. Zjevně se na něm podepsala snaha uzpůsobit ho konzolím standardně vybaveným ovladači s analogovými páčkami. Co si budeme nalhávat, spoustu klávesnici milujících hráčů to nepotěší.

Na chování vozidel jsem si zvykl rychle, tudíž tuhé řízení nepovažuji za zápor a dávám mu přednost před tím, aby se auta chovala jako papírové modely. Odměnou za zvládnutí těžkých bestií je skvělý pocit z rychlosti, který se projeví hlavně v několika honičkách.

Prakticky od začátku lze ukrást libovolný vůz a následně ho uložit do garáže. Pokud nás při nějakém zločinu (třeba ona krádež auta nebo rychlá jízda; projetí na červenou je kupodivu nechává chladnými) zahlédnou policisté, zapamatují si naše auto, případně i oblečení, a obnoví pátrání, projedou-li kolem nás. Existují ale cesty, jak se tomu vyhnout.

Mafia II (PC)

Jednou z nich je zajet do servisu, kde si lze změnit SPZ, barvu, poklice a třeba i doladit motor. Úpravy jsou na základní úrovni, rozhodně nelze mluvit o tuningu.

Velmi dobrou práci vývojáři odvedli u modelu poškození. Začíná drobnými škrábanci, pokračuje výraznými promáčklinami a končí výbuchem.

Herní náplň není bez chybičky

Výpis herních prvků, na které během cesty "za slávou" narazíme, je poměrně pestrý, avšak drží se v mantinelech žánru.

Mafia II (PC)Dá se říct, že prim hraje ježdění po městě. Po většinu času je to mírumilovný přesun z místa na místo, ale dojde i na zběsilé honičky, ať už s policií nebo s konkurenčními živly.

Přijdou i situace, kdy musíme cíl nenápadně sledovat. Nesmí nám ujet a ani příliš blízké sledování nepomůže. Nutno dodat, že tyhle pasáže nejsou kdovíjak objevné.

Další relativně častou činností je střílení. Zápasit s protivníky za pomoci palných zbraní mě opravdu, v herním smyslu slova, uspokojovalo. O systému krytí padlo slovo v prvních dojmech (krytí s možností schování za překážku) a nebojím se prohlásit, že právě díky němu jsou přestřelky tak zábavné.

Bez něj si ve většině případů neškrtnete. Navíc nepůsobí nijak rušivě a myslím, že s trochou přemáhání si na něj zvykne i spousta pamětníků prvního dílu.

Mafia II (PC)

Třetím hojným úkonem jsou pěstní souboje. Základní zpracování se povedlo, působí efektně a do značné míry je zábavné. Problém je, že situacím, v nichž promlouvají pěsti, věnovali autoři v jisté pasáži až příliš velký prostor. Dříve zábavná činnost tak začala mírně nudit.

Mafia II (PC)Velmi zřídka přijde ke slovu i tiché plížení. Nějakým způsobem pamětihodná je pouze jedna pasáž (pro ty, co sledují dění: jsou to ona známá jatka), která je bohužel přehlídkou skriptů. Při prvním průchodu zajistí zajímavý pocit, ale při dalším hraní spokojenost opadá.

Mafia 2 nás po celou dobu vede za ručičku, co se herní náplně týče. Nikdo vám nezabrání při přesunu z místa A do místa B v bezcílném brouzdání po městě, celkově však je na tuto činnost kladen daleko menší důraz než u série Grand Theft Auto. Vedlejší mise nehledejte.

Po většinu času jsem byl s dávkováním akce a příběhových videí spokojen. Přestřelek a masakrování nepřátel není až na závěr nijak mnoho. Často se stáváte součástí interaktivního filmu, kdy konáte pouze věci, jež nějakým způsobem posunují příběh.

Mafia II (PC)

Bohužel jsem se přistihl, že mě hra začala nudit a stalo se tak právě ve chvíli, kdy jsem zaznamenal drobné zakolísání příběhu. V rámci kapitol (misí) se hojně přesunujeme z místa na místo, což mi hodně dlouho nevadilo, ba naopak. Ovšem chvíli před samotným závěrem můj "zábava metr" klesl pod únosnou hranici.

Mafia II (PC)Občas si slabší chvilku vybírala také umělá inteligence. Nepřátelé na mě nepůsobili nijak idiotským dojmem (dobře, všiml jsem si dvou dočasně zaseknutých panáků), uměli se krýt a byť část jejich úspěchu lze připsat i skriptům, bojovat s nimi byla zábava.

Mírné problémy byly s parťáky, s nimiž strávíte dost času: občas lezli do rány. Vzhledem k tomu, že při zamíření na ně nelze vystřelit, si dokážete představit mírnou prekérnost nastalé situace.

Zevnějšek také na výbornou

Léta vývoje nejsou na hře příliš znát a na počítačích hra vypadá krásně. Majitelé běžnějších strojů ocení relativní nenáročnost.

Byť nevlastním žádný výkvět moderní technologie (AMD Phenom II X3 920, 2 GB RAM, ATI HD4870 512 a Windows XP) mohl jsem hrát v rozlišení obrázků v recenzi na plné detaily, jen s vypnutou PhysX podporou a vyhlazováním. Hra se hýbala nádherně a lidově řečeno jsem si chrochtal blahem.

Mafia II (PC)

Ohledně fyziky: ta je dobrá i bez zmíněného PhysX. Tabulky skla se uvěřitelně drolí, rohy sloupů a zdí opadávají pod náporem letícího olova a s dostatkem předmětů lze pohnout.

Herní doba

Druhá Mafie není hra bez chyb. Nejsou ovšem fatální a přenést se přes ně nedá moc práce. Přehlížet je ale nebudeme.

Mafia II (PC)K herní době: příběhová linka mi na střední obtížnost (která mohla být o trochu tužší) zabrala podle herní časomíry deset hodin. Podle distribučního systému Steam, přes který titul běží, jsem u druhé Mafie strávil hodin dvanáct.

Kdybych přimhouřil oko, plácnu cosi o patnácti hodinách hraní, protože unešení atmosférou města a jeho zkoumání jsem si odbyl už v preview verzi. Tudíž žádná tragédie.

Mafia II (PC)

Poznámka k lokalizaci: v době testování byla k dispozice pouze verze kompletně v angličtině, tudíž nebylo možné zhodnotit kvalitu českého dabingu. Anglický je na vysoké úrovni.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

85 %

Čtenáři

82 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 5438 čtenářů



Nejčtenější

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Elijah Wood chystá hru Transference pro virtuální realitu
V chystané hře Elijaha Wooda není virtuální realita bezpečná

Firma SpectreVision herce Elijaha Wooda chystá unikátní hororovou hru pro virtuální realitu Transference. Má být tak děsivá, až ji ani nebudete chtít hrát.   celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě vyzkoušel hru, od které si Nintendo slibuje...  celý článek

Další z rubriky

Hearthstone: Journey to Un’Goro
RECENZE: Hearthstone: Journey to Un’Goro je plný nových nápadů i nudy

Karetní expanze Hearthstone: Journey to Un’Goro přidává zajímavé herní mechanismy, ale i prvky z minula, které bychom oželeli.   celý článek

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.