Recenze nového handheldu SONY PSP

12:03aktualizováno  4:08
Herní konzole do ruky, přehrávač hudebních souborů a filmů – zhruba takto by se dal charakterizovat dlouho očekávaný počin PlayStation Portable od SONY. Vše o tom si přečtěte v naší podrobné recenzi.

Herní konzole do ruky, přehrávač hudebních souborů a filmů – zhruba takto by s dal charakterizovat dlouho očekávaný počin PlayStation Portable od SONY. Na evropský trh se dostane až během září, tedy zhruba s ročním zpožděním za Japonskem, nicméně to nám nebrání v tom, abychom vám nepřinesli recenzi americké verze, založenou na již dlouhodobější zkušenosti.

"Potěšilo nás, že propojení s počítačem nevyžaduje žádný mezičlánek v podobě software od SONY, což je přinejmenším příjemné a nečekané zjištění."

Minulý rok se strhla ohromující bitva: Nintendo představilo nástupce populárního GameBoye nazvaného Nintendo DS, zatímco SONY vstoupilo na trh s novým handheldem PSP. Zatímco Nintendo vsadilo na unikátní koncept dvou obrazovek, přičemž ta spodní je dotyková, SONY se vydalo cestou brutálního výkonu a velkého displeje. Živě se spekulovalo o tom, kdo z titánů nakonec vzejde ze vzájemného duelu vítězně, nicméně po důkladném otestování obou zařízení se můžeme přiklonit k názoru, že není poražených, ale SONY PSP pouze vítězů. Obě společnosti totiž přistoupily k handheldu trochu jinak a tak by se dalo říci, že stylem her si příliš nekonkurují, právě naopak, každý si najde to svoje a není proto nic divného, že si hráči nakonec pořizují obě dvě zařízení.

Výbava
Po stránce designu jde o povedený kousek; SONY PSP působí luxusně nejenom na pohled, ale i po uchopení do ruky. Hlavním prvkem se stává LCD displej s rozlišením 480x272 (16:9, TFT, 16bit), jenž zabírá téměř celou plochu přístroje. Na pravé straně jsou umístěna čtyři herní tlačítka, na levé pak směrový kříž a analogová páčka. Majitelé herní konzole PS2 se budou cítit jako doma, poněvadž si budou připadat, že drží v ruce klasický ovladač, ostatní si pod spojením "analogová páčka" mohou představit takový malý joystick přizpůsobený na hraní levým palcem. V horní části nalezneme L a R tlačítka, opět známá z PS2. Do spodní lišty se ještě vměstnalo několik tlačítek, pomineme-li "start" a "select", měníme zde hlasitost, přepínáme mezi třemi stupni podsvícení (čtvrtý pouze při napájení ze sítě), případně stisknutím "home" vyskočíme kdykoliv ven ze hry do hlavní nabídky PSP, což je příjemné. UMD disk se hrou či filmem se vkládá ve vrchní části otevřením přihrádky, zatímco otvor pro Memory Stick nacházíme na levém boku. Aby byl výčet kompletní, s počítačem PSP komunikuje pomocí USB kabelu, nechybí ale ani bezdrátová technologie pro hraní her a IR port.

SONY PSP vs NINTENDO DS

Pokud porovnáme velikosti PSP a DS, zjistíme, že PSP je pouze o maličko větší na délku a naopak o něco kratší na šířku a výšku. Než jsme porovnali obě zařízení vedle sebe v reálu, zdálo se PSP opticky o něco větší (zřejmě díky tomu, že má více podlouhlý tvar). Ohledně designu vsadili autoři PSP na moderní stylový vzhled, zatímco pánové od Nintenda se více inspirovali klasikou a jejich handheld se tak nese v retro stylu. Největší rozpor ale nastává u celkového pojetí. PSP dominuje obří obrazovka a pod kapotou nabízí ohromný výkon, díky čemuž hry vypadají jako by šlo o vývojový mezičlánek PlaySation 1 a PlayStation 2. Nintendo DS sice nepřineslo až takový skok ve výkonu, 3D hry tak na něm vypadají hůře, ovšem vsadilo spíše na inovace. Po rozevření tak na hráče vykouknou dva displeje, přičemž ten spodní je dotykový. Nechybí ani mikrofon. Ve výsledku tak na PSP hrajeme spíše moderní hry, zatímco na NDS malujeme cestu pro hlavního hrdinu, foukáme do plachet, křičíme... jde jednoznačně o hravější přístup. Obě platformy se uchytily velmi dobře, mají svoje věrné fanoušky, avšak i tak se najde dost těch, kteří si pořizují oboje. Herní zážitek se totiž diametrálně liší. Na druhou stranu pokud PSP a NDS ukážete svým kamarádům, známým, obdiv okamžitě vzbudí právě PSP.

SONY PSP SONY PSP

Dojmy a ovládání
I po spuštění musíme první zmínku věnovat displeji, který nás příjemně překvapil jemností rastru a viditelností. Je jasné, že na přímém slunci toho moc neuvidíme, ale pokud srovnáváme například s SONY PSP kapesními videopřehrávači, vychází z toho PSP od SONY velmi dobře. Dokonce i pod úhlem zůstává obraz dobře čitelný. Koncepce samotného menu vychází z předpokladu, že vertikálně měníme různá nastavení (připojení k USB, systém...) a horizontálně vybíráme, jestli si chceme přehrát fotky, hudbu, videa nebo hru. Zajímavé je, že pokud najedeme na ikonku se hrou a UMD disk, pozadí menu se automaticky změní do motivů hry. Výdrž výrobce udává 6 hodin, což není nijak nadhodnocený čas - zaleží na mnoha faktorech, zejména pak stupni podsvícení. Osvědčilo se proto koupit si ještě jednu náhradní baterii na cesty. Pro srovnání, konkurenční GameBoy Advance SP se s námi rozloučí za zhruba osm hodin.

Hry
Všechny z her, které jsme měli možnost vyzkoušet, mají společnou jednu věc – nahrávají se déle, než jsme u handheldů obyčejně zvyklí. S přihlédnutím k tomu, o jaký výkonový skok jde, se ale není čemu divit. Nejvíce nás zatím upoutaly asi závodní hry: Ridge Racer vypadá hned na první pohled pěkně, dobře se v něm řežou zatáčky, ale nezaostává ani populární série Need for Speed. Slušně vyhlížel i Wipeout. Tím se dostáváme ke sportům a pominu-li golf, jenž mě příliš nezaujal, dopadly vcelku dobře fotbálek a hokej NHL Gretzky, ačkoliv s napětím očekáváme tituly od EA. Celkem potěší, že hraní můžeme přerušit prakticky kdykoliv – není nutné si hru ukládat, ani vyskakovat pryč, poněvadž hned po zapnutí se ocitáme tam, kde jsme přestali. Co se týče ukládání her, pokud si nepořídíte přímo Value Pack (obsahuje 32 MB verzi), ale pouzeSONY PSP samostatný přístroj, nákupu Memory Sticku se stejně nevyhnete. Právě na něj se ukládají veškeré pozice a přiznejme si, že když u hokeje si save ukousne přes dvě mega, jde v porovnání s PS2 o znatelný nárůst.

Prohlížení fotek, pouštění hudby, přehrávání filmů
Ačkoliv PSP slouží především pro hraní her, bez problémů si na něm prohlédnete fotografie, pustíte hudbu v MP3 či film (buď na UMD disku nebo nahraný na Memory Stick ve formátu MPEG-4). Potěšilo nás, že propojení s počítačem nevyžaduje žádný mezičlánek v podobě software od SONY, což je přinejmenším příjemné a nečekané zjištění. Mnohem méně příjemné už je, že Value Pack neobsahuje propojovací USB kabel – naštěstí se nejedná o nový formát a lze tak použít ten, který se vám doma povaluje u vašeho MP3 přehrávače nebo kamery. Připojení k počítači funguje tak, že propojíme obě zařízení kabelem a v menu PSP stiskneme připojení přes USB. Posléze se PSP přihlásí jako další disk (podporuje Mass Storage).

"Ačkoliv PSP slouží především pro hraní her, bez problémů si na něm prohlídnete fotografie, pustíte hudbu v MP3 či film."

SONY PSP PSP bohužel nedisponuje otevřeným adresářovým systémem, díky čemuž je nutné nahrát soubory do příslušných adresářů (fotky v D:\PSP\PHOTO, hudba v D:\PSP\MUSIC). Takže právě proto tedy nemůžeme vzít kartu jen tak, zasunout a rovnou si prohlížet fotky, filmy či hudbu. Prohlížeč fotek mimo listování nabízí několik fajn funkcí navíc, jako zoom, rotaci, přepínání mezi normálním a širokoúhlým pohledem a posun. Tlačítky se totiž listuje v nabídce, zatímco analogová páčka slouží přímo k posouvání po ploše obrazu při přiblížení. Přehrávač MP3 naštěstí podporuje adresáře, nabízí pár funkcí jako opakování, podle očekávání nezobrazuje české znaky a pokud jej ovládáte přímo, je pohodlný a intuitivní. Díky dvěma reproduktorům si jej můžete pustit ráno třeba při čištění zubů. Dodávané dálkové ovládání je plastové, působí poněkud lacině vůči vlastnímu přístroji a nabízí pouze ty nejzákladnější funkce jako dopředu, dozadu, hraj a hlasitost.

Zbývá nám přehrávání videa. V případě že si koupíte film na UMD disku, jednoduše jej vložíte do zařízení a v menu vyberete přehrávání filmu. Funkce jsou obdobné jako u klasických DVD přehrávačů, problém by ale mohl SONY PSP nastat v ceně, poněvadž pokud se potvrdí, že film na UMD bude stát tolik, co na DVD, moc šancí většímu rozšíření nedáváme. Na druhou stranu nás zajímala možnost přehrávat si filmy ve formátu MPEG-4 uložené na Memory Sticku, což by mohla být zajímavá konkurence (alespoň v některých ohledech) pro kapesní videopřehrávače jako iRiver PMP 140, poněvadž přinejmenším vynikající displej k tomu svádí. Manuál o tom, jak a kam vůbec takový soubor v MPEG-4 nahrát takticky mlčí, nicméně návody "jak na to" lze nalézt na internetu (třeba zde, včetně odkazu na konvertor do MPEG-4). Co tedy potřebujeme? Přímo v ROOTu musíme vytvořit tyto dva adresáře MP_ROOT\101MNV01; jestliže se vám PSP zobrazí jako disk D:\, cesta by měla vypadat takto: D:\MP_ROOT\101MNV01. 3GP Konvertor souborů naleznete třeba tady; samozřejmě si nezapomeňte nastavit nejdříve v setup.exe anglický jazyk. Pokud se tím vším prokousáte, v příslušném menu PSP se zobrazí soupiska dostupných videí. S přehráváním jsme velmi spokojeni, navíc jde přepínat mezi mezi režimy obrazovky: Original, Normal, Zoom, Full Screen. Škoda, že PSP neobsahuje vlastní disk, poněvadž investice SONY PSP do Memory Sticku se přeci jenom prodraží, ale to už bychom chtěli asi opravdu příliš.

Závěr
Celkově nás SONY PSP opravdu nadchlo, coby herní zařízení obstálo na jedničku a i přidaná hodnota v podobě prohlížeče fotek a přehrávače hudby a filmů má něco do sebe. V Evropě se oficiálně začne prodávat teprve v září letošního roku, kdy tento článek doplníme o aktuální ceny, včetně nabídky u nás. Odhadujeme, že samotný přístroj by se měl prodávat za zhruba 7490 Kč, Value Pack za 9490 Kč a spekuluje se i o super balení, které by čítalo 3 hry a 1 film.

Specifikace:
Displej: 480x272 - 16:9, TFT, 16bit
Připojení: USB, WIFI (IEEE 802.11b)