TÉMA: Regenerace zdraví ve střílečkách. Úpadek, nebo evoluce?

Automatické doplňování života mělo být původně jen deviací některých titulů, stal se z něj však žánrový standard. Vývoj je to pochopitelný, konzolové verze her dnes vedou v počtu prodaných kusů. Je však otázkou, zdali regenerace zdraví představuje vývoj k lepšímu.

Ilustrační obrázek z titulu Black Mesa, který je předělávkou prvního Half-Life.

Klasiky okouzlí i dnes

Quake

Posuzovali jsme, nakolik se tradiční tituly idealizují, a Quake 1 nad zubem času zvítězil (čtete retro recenzi).

Vlnu her s regenerací pravděpodobně odstartovala akční série Halo. Její tvůrci jako jedni z prvních nabídli střílečku, u které konzolový ovladač nepůsobil jako neobratné pádlo. Vývojáři titul Halo zcela přizpůsobili konzolím. Ovládání i herní náplň tak vyžadovaly jen několik tlačítek.

Jedno tlačítko sloužilo k přepínání mezi dvěma zbraněmi, další bylo určené k hodu granátem. A menší preciznost míření se vývojáři rozhodli vyvážit automatickou regenerací brnění.

Zdraví se stále ještě doplňovalo prostřednictvím lékárniček. V kombinaci s otevřenými úrovněmi tak titul motivoval k prozkoumávání map. Významné totiž stále bylo dlouhodobé přežití, regenerující se štít však zvyšoval jeho šance.

Z Halo 2 pak zmizely i lékárničky a mapy se staly lineárnějšími. Cílem vývojářů tentokrát byla přímočará akce s jasně vymezenými mantinely. Herní dynamika se tak proměnila z dlouhodobého přežití na sérii jednotlivých soubojů. Snížila se také herní obtížnost, což znamenalo větší prodejní potenciál.

Nastupující trend zřejmě pomohla standardizovat válečná série Call of Duty. Ta se totiž stala vůbec nejúspěšnější značkou v žánru stříleček a řada společností se již roky snaží zopakovat její úspěch.

V prvním díle střílečky Halo se automaticky doplňovalo brnění, v druhém pak přibyla i regenerace zdraví.

Měla to být pouhá varianta

Využitím regenerace zdraví se hry orientují na občasné hráče. Není totiž třeba perfektního průchodu úrovní či nahrávání starších uložených pozic. Hráč jednoduše po každém souboji začíná nanovo a stačí jakkoliv přežít.

To kromě jiné herní dynamiky znamená i méně starostí pro vývojáře. Není totiž třeba hledat optimální množství lékárniček. Vývojáři se nemusí starat o tu správnou hodnotu, při které lze titul dokončit a zároveň s ní hra není příliš jednoduchá.

Regenerace zdraví také vytváří falešnou iluzi obtížnosti. Vždyť vás může zabít jen několik kulek. Ve skutečnosti však smrt nemá vůbec žádný důsledek. Moderní hry automaticky a pravidelně ukládají pozice. Hráč se tak po smrti objeví jen o několik metrů dál a to s plným zdravím.

Série Call of Duty regeneraci zdraví proslavila.

Ve starší generaci her však ukládání záviselo na hráčích. A špatně uložená pozice či malý počet lékárniček představovaly výzvu.

Hráči ze staré školy si jistě vzpomenou na nesčetné přestřelky, při kterých se souboj snažíte zahrát tak perfektně, že nevadí ani vaše bídné zdraví. A pokud to opravdu nejde, vrátíte se jednoduše ke starší uložené pozici.

Automatické doplňování života však do her umožňuje vtěsnat více akce. Hráči totiž v titulech s regenerací tráví více času v boji, případně při sledování filmových scén. Neprozkoumávají se již rozvětvené úrovně a nehledají se zákoutí s lékárničkou či brněním.

S regenerací se však zpravidla pojí i ona specifická dynamika zbraní, při které i jedna střela může být smrtící. A nahrává tomu také současná popularita válečných akcí.

Doom se pyšnil rozvětvenými úrovněmi a systém lékárniček motivoval k prozkoumávání map.

Doplňování života je také předpokladem pro hry s krycí mechanikou. Tedy pro různé akce ve stylu Gears of War. V těch se totiž kloubí nízká výdrž s rychlou regenerací.

Mechanika též zjednodušuje hraní s dlouhými přestávkami. Hráči si tak předchozí průchod hrou nemusí pamatovat. Objeví se vždy s plným zdravím a zcela připraveni do dalších soubojů.

Starší hry oproti tomu nabízely větší pestrost. Bylo možné nahromadit brnění i extra zdraví a projít úrovní téměř jako tank. Anebo se naopak pokusit o co nejrychlejší dokončení mise. Regenerace zdraví i realismus by ve hrách měly být jen jednou z možností. Staly se však téměř samozřejmostí.

Je tedy otázkou, jestli by si vývojáři neměli vzpomenout i na starší hry. Vždyť regenerace zdraví či systém lékárniček je možné střídat stejně jako například období. Některé hry mohou být zasazeny do sci-fi prostředí, jiné zastupovat druhou světovou válku.

A co si o regeneraci zdraví myslíte vy? Vnímáte ho jako přínos?

Autor:
  • Nejčtenější

Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou

Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....

Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší

Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou

Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...

Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu

Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vydělali jsme víc peněz, než naše malé studio zvládne, říká tvůrce Palworldu

Letošní herní hit Palworld už japonskému studiu Pocket Pair vydělal miliardy a stále se prodává...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu

O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...

Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...

Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole

Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...

Oblíbená deskovka ze světa Duny vyšla i v digitální podobě. A v češtině

Na Steamu se nečekaně objevila digitální adaptace populární deskové hry Dune: Imperium. K dispozici...

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...