Reportáž: jeden den v Illusion Softworks

  • 63
Illusion Softworks jsou nejúspěšnější čeští developeři a spousta hráčů jistě toužila či stále ještě touží po tom vědět, jak to vlastně vypadá ve světově proslulé firmě zabývající se vývojem počítačových her. Zajeli jsme se tedy podívat, jak takový obyčejný pracovní den brněnských tvůrců vypadá.
Logo Illusion Softworks

Je slunný červnový čtvrtek a my s Rivou nasedáme v brzkém ránu (cca v půl deváté :-)) do zelenomodrého Eskorta a vyrážíme směr Brno. Náš cíl je jasný - kanceláře Illusion Softworks. Chceme vám co nejvíce přiblížit pracovní den nejúspěšnějších vývojářů počítačových her v České republice. Nechceme vás však zbytečně nudit, proto se zaměříme hlavně na lehčejší (bulvárnější :-)) informace.

Přijíždíme po dálnici od Olomouce do Brna a poté, co jsme minuli několik důležitých exitů, se konečně úspěšně dostáváme k novým kancelářím Illusion Softworks, které jsou přímo u dálnice směrem na Bratislavu. Při parkování nás míjí stříbrná Felicie plná rozjařených Pterodonů - vyrážejí si užívat již krátce před polednem. Holt, Flying Heroes mají v obchodech, opravné patche jsou již také venku, takže jim to přejme, po perných chvílích při dodělávání projektu na to mají právo. Parkujeme a kolem bazénu plného průzračné vody lákajícího nás k osvěžení v parném červnovém dopoledni kráčíme směrem ke kancelářím Illusion Softworks.

Část vývojového týmu Mafie

Stojíme před ředitelnou - Petr Vochozka telefonuje. Vzpomínáme na zlatá školní léta, korzujeme dlouhatánskýma chodbama, prohlížíme si na zdech pověšená zarámovaná ocenění a plakáty Hidden and Dangerous a čteme si firemní nástěnku. Čas od času projde chodbou některý ze zaměstnaců pařících se u počítače a pracujících na Mafii či Hidden & Dangerous 2, čas od času je to zrovna náš známý a my se s ním dáváme do řeči. "Mrsgy (přezdívka Petra Vochozky - pozn. autora) teď telefonuje pořád," dozvídáme se. Chvíli kecáme a pak si jdeme opět číst nástěnku. Od našeho příjezdu uplynulo již půl hodiny - Petr Vochozka stále telefonuje. Krátce před polednem se dveře jeho kanceláře konečně otevírají a šéf Illusion Softworks nám otevírá svou náruč. Tedy mě, Riva debatuje s programátorama H&D2.

Mlsně koukám na screenshoty z připravovaných her, pod rukou v adresářové struktuře zjišťuji pracovní názvy nových titulů, na nichž budou pracovat Pterodoni a slovenský tým Illusion Softworks a přitom sleduji artworky ukazující technologii použitého engine. Realistické stínování a proměnné fyzikální jevy jako vítr, jeho síla či směr v závislosti na jednotlivých předmětech ve hře - to je převratná novinka ve vývoji počítačových her, s níž Illusion Softworks, respektive jeho slovenský vývojový tým, přichází vůbec mezi prvními. Vidět vlajky pohybující se podle toho, jak fouká vítr a stín měnící se podle úhlu lampy vůči vlajce je vskutku skvost, po jehož aplikování do počítačových her dostanou tyto zcela nový rozměr a hráči se mají rozhodně na co těšit.

Pohled na polovinu jedné z místností vývojářů Mafie

Namlsán novými (a bohužel pro vás zatím v některých případech vzhledem k ranným fázím projektů nepublikovatelnými) informacemi opouštíme "ředitelnu" a odcházíme na oběd. "Pěkná nástěnka," prohazuji jen tak mimochodem cestou do jedné z luxusních brněnských restaurací v komplexu Olympie a doplňuji svou poznámku otázkou: "Kdo se o ni stará?" "No přece já," informuje mě Petr Vochozka a zjišťuji, že i šéf jedné z nejúspěšnějších českých firem má "své dny". Usedáme do Petrova nového Volva a míříme k Olympii.

Na pracovním obědě (konečně jsem zjistil, že i tyto jsou užitečné i k něčemu jinému než jen k pořádnému se nadlábnutí) se dozvídám podrobnější informace o budoucnosti firmy - například to, že se Illusion Softworks bude rozšiřovat dále na východ a kromě slovenské pobočky v Bratislavě uvažují o otevření dalších v Maďarsku a Rumunsku. "Máme nápady, máme kapitál, máme jméno a máme chuť dělat tituly, které hráčskou veřejnost zaujmou a pobaví. A šikovní lidé nejsou jenom u nás nebo na Slovensku, ale i jinde, tak proč jim nedat šanci," vysvětluje Petr Vochozka. Inu, proč ne, je fakt, že kdysi byla v postavení podobné Rumunským či Maďarským vývojářům i Česká republika a přesto zde žije dostatek schopných lidí na to, abychom světu dokázali, že i u nás mohou vznikat skvělé hry pro hráče na celé planetě.

Vydatný oběd okořeněný spoustou hutných informací je za námi a my se vracíme do komplexu Illusionů, abychom nakoukli pod pokličku Mafii a Hidden & Dangerous 2. První se jdeme podívat na vývojový tým Mafie a zajímá nás zejména, co všechno se od naší poslední návštěvy v únoru změnilo - je toho dost, což dokazuje také dnes zveřejněná novinka. Zaujaté pohledy na Hidden & Dangerous 2 Daniel Vávra, game designer Mafie zrovna dopisuje interview pro World Online a Take 2, aby jej mohli zařadit do připravovaného press-kitu, Petr Vochozka se informuje na stav projektu a my pozorně posloucháme, abychom vám mohli přinést co nejpodrobnější informace.

Čas plyne a nás čeká návštěva dalšího z týmů Illusion Softworks, který vyvíjí Hidden & Dangerous 2. Zde nemáme moc co sledovat - při naší minulé návštěvě toho mnoho na ukazování nebylo, dnes je však situace zcela jiná. Ujímají se nás game designer a hlavní grafik a zasvěcují nás do podrobných technických informací souvisejících s přímým pokračováním Vochozkova "průlomového" titulu. Zde se také dostává na řadu vášnivý fotograf z Illusion Softworks, který s chutí vyměňuje obrazovku a tablet za digitální fotoaparát Nikon a začíná obrazově dokumentovat naši návštěvu (což jsem měl původně v úmyslu já, ale ditigální fotoaparát, k němuž nemám k dispozici software ani čtečku paměťových karet (že, Patricku :-)) by mi v tomto příliš nepomohl).

Když už jsme po několika hodinách v parném červnovém dni přesyceni informacemi a hodláme ukončit oficiální část naší návštěvy, přichází k nám hlavní designér Mafie Dan Vávra a informuje nás, že jestli si proti sobě chceme zahrát Mafii, máme možnost, protože programátoři zprovoznili síťovou hru. Tato informace zajímá i Petra Vochozku, neboť, jak jsme později pochopili, tato byla v plánu až později, a proto se spolu s námi vydává do programátorského kutlochu. Sleduje, kterak se v jedné misi proti sobě prohánějí dva programátoři a po chvíli je nevrle upozorňuje, že měli pracovat na něčem úplně jiném. "My jsme si to udělali po večerech, ve svém volném čase," uzemňují jej programátoři a rozjíždějí proti sobě další kolo. Game designer kontroluje jednoho z grafiků Riva žebrá, aby si mohl zahrát, já poté, co jsem se proháněl enginem Hidden & Dangerous 2 nasedám do Escorta a vyrážím za kolegou Valíkem z Doupěte a Kučerou z Intervalu osvěžit své hrdlo v jedné z brněnských restaurací.

Kolem páté hodiny odpolední se ještě stavuji zpět do Illusionu pro Rivu nadšeného pařbou Mafie, zjišťuji, že Pterodoni se během mé nepříliš dlouhé nepřítomnosti stačili vrátit do firmy (nejspíš probrowsit web :-)) a za zvuku motoru, radia a Rivových hlášek: "Mafia po síti je fakt skvělá" či "ten jeden programátor mě drtil celou hodinu, oni to snad hrajou každý večer," jsem se vydal směr Opava a hlavou se mi honilo několik zásadních myšlenek:

  • Musím si naplánovat práci tak, abych mohl přijmout pozvání Petra Vochozky a zúčastnit se koncem června soustředění Illusion Softworks v Jeseníkách.
  • Musím dorazit do Opavy včas, abych stihl kontrolovat aktuální vydání BonusWebu.
  • Musím napsat tuhle reportáž tak, aby z ní vyznělo, že Petr Vochozka je hlavní nástěnkář Illusion Softworks a ostatní práci dělá jen proto, aby se nenudil.
  • Musím se zmínit o tom, že Patrick mi nedodal software k foťáku, aby to měl stále na očích a zkusil jej na základě této reportáže najít.
  • Musím napsat, že programátoři Illusion Softworks programují na 120% oproti původnímu plánu jen proto, aby si sami mohli zahrát.
  • Promiňte, už musím končit.


  • Témata: Nikon, software