Reportáž z letošní Milia Trade Show

  12:00
Ještě před rokem jsme nevěděli, že nějaká Milia Trade Show existuje. Letos jsme se na ni jeli dokonce podívat. Co to tedy vlastně Milia je, co všechno na ní bylo k vidění, jaké hry jsme si mohli zapařit, co jsme pro vás z Francie dovezli a jaké exkluzivní materiály pro vás teprve chystáme si můžete přečíst v naší dnešní reportáži.

Sponzorem této reportáže je společnost Playman, výhradní distributor her od Ubi Softu pro Českou republiku

Kdyby mi někdo v loňském roce řekl, že pojedu na Milia Trade Show, asi bych se mu vysmál už proto, že jsem o této akci nikdy dříve neslyšel. Lidský osud je však nevyzpytatelný, stejně jako osud BonusWebu, a tak se stalo, že jsem Milia Trade Show 2002 ve francouzském veletržním městě Cannes navštívil, abych zjistil, jaká akce se pod tímto názvem vlastně ukrývá a stojí-li za pozornost herního světa. Mě osobně zaujal fakt, že zde vystavovala řada herních společností a také seznam některých konferencí. Nejen z těchto důvodů jsem v pondělí před půlnocí usedal spolu se známými z Playmana, kteří mou cestu sponzorovali a umožnili tak sepsání reportáže i získání nových, exkluzivních informací od vývojářů i publisherů (díky, hoši :o)), do stříbrné Astry Caravan se speciální lůžkovou úpravou (c) by Vreco na dvanáctihodinovou cestu do Cannes.

Speciální lůžková úprava v Opel Astra Caravan

Nutno podotknout, že cesta vedoucí přes Německo, Rakousko a Itálii probíhala poměrně klidně už proto, že vedla povětšinou po dálnicích. Průběžně jsme se střídali za volantem i na provizorním auto-lůžku, tlachali o hrách, situaci na českém trhu i o novinkách, které by měly být na Milii představeny. Katalog vystavovatelů na webu vypadal totiž impozantně (stejně jako ta desetikilová papírová publikace, která byla k dispozici přímo na místě :o)). Do Cannes jsme dorazili krátce po třetí hodině, zaparkovali jsme a vyrazili na obhlídku města a také našeho dočasného bydlení - příjemného apartmánu v centru, minutu od moře a dvě minuty od výstavních prostor. Tam jsme ovšem zamířili až ve středu, neboť po výborné večeři v blízké řecké restauraci jsme znaveně ulehli na postel a usnuli jako malé děti.

A byla středa. Ihned po probuzení a nutné ranní očistě jsme s Playmany vyrazili na Milii, kde jsme se rozešli, neboť já jsem se hodlal na výstavu dostat coby press a oni jako firma. Nakonec jsem musel vzít také zavděk firemní vstupenkou, Výstavní prostory Milia Trade Show 2002 neboť Francouzi jaksi zapomněli informovat, že pro novináře je povinná předregistrace, ukončená navíc v šibeničním termínu, takže mé konto bylo rázem chudší o 430 Euro. Upřímně jsem nevěřil vlastním očím, když mi tohle jedna z mála anglicky hovořících místních hostesek sdělovala. Bohužel vidina čtyř ztracených dní času a tří tisíc zbytečně najetých kilometrů mě nakonec přesvědčila ony nekřesťanské peníze zaplatit (jen pro vaši informaci vstupenka na největší herní veletrh E3 stojí zhruba 120 USD a novináři mají možnost registrovat se přímo na místě). Milia zřejmě využívala toho, že na akci byli vpouštěni pouze novináři a „byznysmeni“, pro obyčejné lidi byl vstup zakázán.

Příjemné bylo, že hned po vstupu do výstavních prostor jsem narazil na známé z Čech. Nebyli to Playmani, ale Jeera ze Silcom Multimedia, neboť tato opavská firma zde prezentovala své multimediální tituly. Díky němu jsem zjistil, že je zde celý český stánek, na němž vystavovali ještě Langmasteři (výuka cizích jazyků), Fermata (lisování CD) a přes uličku byli k vidění ještě GZ Media (taktéž lisování CD). Ono ostatně celé dolní patro výstavní budovy bylo tak nějak multimediální, o to více mě lákalo vyjet pojízdné schody za herními firmami, a protože mi nic nebránilo, také jsem tak učinil. Pohled na část obří expozice Nintenda

Protože jsem první den neměl dohodnutou žádnou schůzku s vystavujícími herními firmami s výjimkou Ubi Softu v závěru dne, mohl jsem si v klidu projít celé patro, prohlédnout či vyzkoušet prezentované tituly a nasbírat hromadu press-kitů. V tomto případě jsem ocenil, že vstupenka byla tak drahá a akce nebyla přístupná pro laickou veřejnost, ochota vystavovatelů byla veliká a „business“ na vizitce dokázalo otevřít skříně určené nejen pro novináře, takže získaných materiálů se nakonec v mé nejdražší tašce v životě za cca 15 tisíc korun (ta, kterou jsem dostal po zaplacení vstupenky na výstavu :o)) sešlo poměrně hodně.

Asi největší prostor herního patra zabíralo Nintendo a jeho expozice, zaměřená výhradně na GameCube. Prezentována zde byla řada špičkových titulů určených pro tuto konzoli, startující v Evropě počátkem května, z nichž mou pozornost přitáhly zejména Batman: Vengeance, Sonic Adventure 2 a FIFA World Cup 2002. Když mě hry, i přes snahu jednoho z vystavovatelů od Nintenda udržet mou pozornost zajímavým výkladem a hraním co nejdéle, omrzely, Vystavovateli, publishery i novináři nabitý koutek vývojářů zamířil jsem k vedlejšímu stánku Microids juknout na zajímavě vypadající strategii Warrior Kings a adventury Siberia a tajemný Post Mortem. Zde jsem narazil na dalšího Čecha, potutelně se usmívajícího šéfa ostravské herní společnosti Top Distributor, Edo Rojíčka. Záhy jsem zjistil příčinu jeho radosti - krátce před mým příchodem podepsal s Microids smlouvu o distribuci nadějně vypadajících Warrior Kings v České republice, k čemuž jsem mu pogratuloval a zamířil dále, do developer's corner.

Jak už název napovídá, jednalo se o koutek nadějných vývojářů, kteří však dosud nemají publishera pro své připravované hry. Protože šlo z mého pohledu o jednu z nejzajímavějších částí výstavy, strávil jsem zde velké množství času, dost na to, abych si stačil všimnout, že koutek developerů nezaujal jenom mě, ale i zástupce Top Distributor a Playmana, kteří se zde pohybovali poměrně často. Příčinu jsem zjistil velice brzy a sice při natáčení videovizitky u polských vývojářů z Techlandu, starých známých, kteří prostřednictvím BonusWebu vypustili do světa hratelnou demoverzi na svou autíčkovou gamesku Pet Racer, neboť jsem se právě zde dozvěděl, že s nimi Top Distributor podepsal smlouvu na šíření jejich titulů Znavení business-mani u stánku Midasu včetně akčního Chrome v České republice a to kompletně v češtině. Tentokráte jsem tedy pogratuloval Techlandům a vyrazil zkoumat další expozice. Protože se ale čas pomalu nachýlil a blížil se konec výstavy, dorazil jsem na předem sjednanou schůzku u zástupců Ubi Softu, kteří mě obdarovali asi pětikilovou, pro mě naprosto nezajímavou finanční zprávou této firmy, aby ji následně vyvážili spoustou zajímavých informací při prezentaci netrpělivě očekávaného naprosto dokonale vypadajícího pokračování známé RPG ságy The Elder Scrolls: Morrowind a aby toho nebylo málo, věnovali mi i její aktuální betaverzi, takže se můžete v brzké době těšit na podrobné exkluzivní preview. S radostnými jiskřičkami v očích jsem odeslal SMS domů do Čech, abych namlsal kolegy v redakci a vyrazil do apartmánu protřídit získané materiály.

První den mého účinkování na Milii by tedy dopadl navýsost dobře, kdybych ovšem nezapomněl v autě doklady, pro které jsem se rozhodl k večeru zajít… a zjistil, že tam, kde bylo ještě včera auto už dnes stojí naprosto jiné vozy. Nejprve jsem znejistěl, abych se následně vyděsil a okamžitě telefonoval na policii, kde mi ovšem s omluvou zavěsili, neboť většina francouzů až na pár výjimek zejména v podobě taxikářů neumí žádnou jinou řeč než svou mateřštinu. Na stánku Ubi Softu prezentovali mimo jiné i Prince of Persia pro mobilní telefony S Martinem Hoškem z Playmana jsme tedy vyrazili na policejní stanici osobně, ani tentokráte jsme však s jazykovou znalostí policisty úspěšní a museli jsme tedy žhavit linku do Čech k někomu, kdo hovoří plynně francouzsky, aby nám za drahé peníze v ceně roamingu veškerou komunikaci překládal (ještě jednou díky, Zuzko :o)). Nakonec to dopadlo dobře, kromě několika set korun za roaming jsme zaplatili ještě 100 euro za odtažení vozidla, které naštěstí nebylo ukradené, a mohli jsme jet parkovat. Málem jsme ale platili pokutu i druhý den, onen odtah totiž nebyl způsoben nezakoupením si lístku, ale faktu, že jsme parkovali jen na místě, kde se nesmí parkovat od 4 do 14 hodin, neboť právě v tuto dobu zde probíhají trhy. První den jsme tomu vzhledem k francouzsky psané značce nerozuměli, druhý den už jsme naštěstí měli překladatelku, která nás tentokráte varovala a my tak ponechali vůz v bezpečí jedné z podzemních garáží. Tentokráte jsme se s ním druhý den naštěstí setkali, napěchovali do něj veškeré věci a vyrazili opět na výstavu.

Stále stejný stánek, stále stejní lidé - to jsou ruští 1C

Na druhý den jsem si nechal zejména předem sjednané schůzky a návštěvu ruské části pavilonu. Nejprve jsem se přivítal se starou známou sličnou blondýnkou u 1C, která si mě pamatovala z loňské ECTS (Čočík tvrdí, že si pamatovala zejména jeho a na mě si vzpomněla v souvislosti s tím, že jsem jej doprovázel - ale tomu nevěřte :o)), protože zde ale opět neprezentovali žádné hry, ani neměli k dispozici elektronické press-kity, zamířil jsem krátce poté k vedlejšímu stánku Russobitu na testing Cossacks: Art of War a zejména pak hojně hypovaného akčního Kreeda. Z toho jsem měl možnost hrát alfaverzi a nutno říct, že mě graficky ani hratelnostně nezaujala a kvalit předváděných ve videu či na screenshotech ve verzi, kterou jsem na Milii testoval, nedosahovala. Doufejme jen, že to bylo špatně zvolenou verzí určenou k prezentaci, jak nás totiž informoval zástupce Russobitu, smlouvu na distribuci hry v ČR podepsali Top Distributoři a tato tak vyjde kompletně v češtině. V případě Top Distributorů se pak můžeme jistě těšit na výborný dabing, Petra Holubová alias Daniela Boháčová při jednání na stánku Sold-Outu. Zřejmě se podepisovaly smlouvy na další hry pro Game4U jehož kvality v případě akčních titulů chlapci demonstrovali výborně namluvenou nedávno vydanou Codename: Outbreak.

O chvíli později už jsem seděl s Romanem Gadasem z Buka Entertainment a společně jsme tlachali o hrách (zejména těch jimi připravovaných), jednotlivých veletrzích a jejich úrovni (známe se z loňské E3 a ECTS) a plánech do budoucna. Ve chvíli, kdy jsem si stěžoval na neexistenci distributora pro český trh si Roman postěžoval na peripetie s dřívějšími zástupci jejich firmy v Čechách (téměř neznámé firmy s hroznou platební morálkou a nulovou schopností marketingu), aby mě seznámil s tím, že o jejich hry konečně projevila zájem jediná česká distribuční společnost Cenega, s jejíž zástupkyní Danielou Boháčovou měl pár chvil přede mnou schůzku. Potěšeně jsem konstatoval, že se hry od Buky snad už konečně dostanou na náš trh, zároveň jsem ale Romana vyvedl z omylu a oznámil mu, že český trh konečně ožívá a působí na něm zhruba pětice silných distributorů, abychom zhruba hodinovou prezentaci zakončili předáváním press-kitů a betaverzí určených k preview a dialogem o tom, Pohled na hory na hranicích mezi Francií a Itálií byl vskutku impozantní jak dobře Petra Holubová vypadá a jak je šílené, že pro komunikaci se zahraničními firmami používá jiného jména a sice právě Daniela Boháčová. :o)

Pak už se náš čas určený k návštěvě Milie nachýlil ke konci, našel jsem tedy známé z Playmana, dorazili jsme k autu, opět připravili speciální lůžkovou úpravu a přes Nice, Janov, Benátky, Salzburg a Mnichov vyrazili zpět do Čech - s myšlenkami plnými dojmů a taškami nových informací. V mém případě je jejich budoucnost jistá - dočtete se o nich na BonusWebu, v případě Playmanů pak nejistá - jen některé z nich si totiž tahle firma vybere k distribuci v České republice. Věřme, že to budou ty opravdu zajímavé a že se máme na co těšit, podobně jako u na Milii převelice aktivního Top Distributora.

Sponzorem reportáže a článků z veletrhu Milia Trade Show 2002 je společnost Playman, výhradní distributor titulů Ubi Softu pro Českou republiku. Jejich hry si můžete zakoupit online zde.

Autor:
  • Nejčtenější

Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou

Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....

Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší

Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou

Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...

Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu

Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vydělali jsme víc peněz, než naše malé studio zvládne, říká tvůrce Palworldu

Letošní herní hit Palworld už japonskému studiu Pocket Pair vydělal miliardy a stále se prodává...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu

O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...

Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...

Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole

Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...

Oblíbená deskovka ze světa Duny vyšla i v digitální podobě. A v češtině

Na Steamu se nečekaně objevila digitální adaptace populární deskové hry Dune: Imperium. K dispozici...

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...