Resident Evil 3: Nemesis - hororová akce

  12:00aktualizováno  27. července 2001 10:40
O klonech Resident Evila, co se Playstation titulů týče, jsme toho na BonusWebu napsali ažaž. Proč je ale Resident Evil považován za kultovní hru většiny hráčů majících tuto konzoli? Po recenzi na Resident Evil 2 vám snad tímto článkem dáme jasnou odpověď na výše položenou otázku.
Resident Evil 3

Dříve než začnete číst tyto řádky, bych vás chtěl upozornit na mou, díky Bonuswebu nedávno uveřejněnou recenzi na hru Resident Evil 2. Nedělám to pro své osobní uspokojení ani z jiných egoistických pohnutek, nýbrž vedou mne k tomu zcela nezištné důvody. Těmi je charakter následujících odstavců, které v mnoha případech konfrontují druhý s třetím dílem Residentevilovské série. Takže pokud jste dosud s Residenty neměli tu čest, raději si nejprve přelouskněte výše zmiňovanou recenzi na RE 2. Ale dost bylo řečí. Začínáme...

Není to tak dávno, co jsem za zády nechal Raccoon City a po zdolání závěrečného monstra - slizského obřího slimáka - za sebou zabouchl dveře mnou nedávno recenzované hororové pecky Resident Evil 2. Nyní, po několika týdnech nikoli bezúčelného pobíhání mezi domovem a zaměstnáním se tam hodlám vrátit. Kam? Vždyť to říkám. Zpět do Raccoon City. Zpět do virtuálního světa hrůzy, strachu a buďme upřímní - zpět k potokům krve, řinoucím se z bezvládných těl živých mrtvých po zásazích smrtících střel. To je však jen zlomkem toho, co vás potáhne jako magnet světem třetího dílu zombiemi prošpikované série Resident Evil s podtitulem Nemesis, jen zlomkem toho, kvůli čemuž budete chtít znovu a opakovaně vcházet do říše všudypřítomné úzkosti, zda přežijete či nikoliv příštích pár minut v této survival - hororové adventuře. A pokud jste již absolvovali seznamovací seminář s Residenty prostřednictvím některé ze dvou předcházejících částí a myslíte si, že vás už nic nemůže překvapit nebo nedejbože vyvést z míry, šeredně se mýlíte. Tahle hra vychází ze stejného základu jako předchozí díl, rozvíjí dějovou zápletku předešlých částí. Zároveň však obsahuje některé nové aspekty, jenž ji činí rozhodně ještě přitažlivější než dvojku.

Resident Evil 3

Děj RE 3 se odehrává v době těsně před a po událostech, popisovaných v Resident Evil 2. Začíná podzim a stejně jako listí padající ze stromů i obyvatelé Raccoon City, malého průmyslového městečka na americkém středozápadě, začínají pomalu zapomínat na hrůzné události, které se zde děly před nedávnem. Jejich životy se pod vlivem každodenních běžných lidských starostí vrací do normálních kolejí a jen málokdy si vzpomenou na hrůznosti, jichž se dopouštěla chemická společnost Umbrella v nedalekých horách Arclay, kde ve svých laboratořích aplikací T-viru přeměňovala lidi i zvířata v děsivá monstra. Už ani nevnímají komentáře přeživších svědků oněch tragických dnů a příběhy vyprávějící o jejich vlastních zážitcích, biologických zbraních a oživlých mrtvých víceméně berou pouze jako výplod jejich vlastní fantazie. Členové místní elitní jednotky S.T.A.R.S. (Special Tactics and Rescue Service), kteří měli to štěstí a nedávný incident v laboratořích Umbrelly přežili, většinou odcestovali do Evropy ještě dříve, než do města dorazily přesné zprávy o tom, co se zde dělo.

A nyní se to děje znova. Začínají se objevovat případy nevysvětlitelných brutálních vražd a smrtící nákaza se šíří po okolí. Do Raccoon City spolu s večerním vánkem vplouvá T-virus... Neviditelný, bez zápachu, bez varování proniká do obydlí lidí a transformuje je v krvelačné bestie. Přítomnost se vymyká kontrole, budoucnost je nejistá a Raccoon City se hroutí v totálním kolapsu.

Resident Evil 3

Ulice i domy ovládly hordy zombie a ve všeobecném zmatku se jejich expanzi snaží z posledních sil zabránit komando, tvořené členy S.T.A.R.S. společně s příslušníky ozbrojených jednotek korporace Umbrella - U.B.C.S. (Umbrella Biohazard Countermeasure Service). Nic však nevychází podle plánu a celá početná eskadra je nekompromisně rozmetána nezadržitelně se valící lavinou těl oživlých mrtvol. Pouze několika jedincům se podaří tento masakr přežít a každý na vlastní pěst hledá únikovou cestu z tohoto hrůzostrašného pekla.

"28. září za úsvitu - město je pod nadvládou monster - nějakým způsobem - jsem stále naživu..." To jsou jedna z prvních slov Jill Valentine, třiadvacetileté členky speciálních jednotek S.T.A.R.S., vyškolené v U.S. Delta Force, která je mimo jiné rovněž jednou z těch šťastných, kteří přežili úvodní krveprolití v Arclayských horách a se kterou jste se mohli setkat již v úvodním prvním dílu Resident Evil. Jak už zajisté správně tušíte, Jill bude vaší hlavní hrdinkou, se kterou budete ruku v ruce procházet pečlivě vypracovanými dějovými zápletkami v očekávání věcí příštích. Samozřejmě, že zde nebude sama a v jejím boji nejen o svůj život jí budou vydatně pomáhat nebo také vydatně překážet další postavy dosazené do rolí v tomto poutavém příběhu - tajemný Carlos, příslušník jednotek U.B.C.S., ještě tajemnější člen U.B.C.S. jménem Nicholai (při prvním setkání s ním jsem nabyl podezření, zda nepracuje pro nějakou restrukturalizovanou sekci bývalé KGB) a samosebou nejtajemnější a zároveň nejhrozivější ze všech živých či mrtvých tvorů celé série Resident Evil - její výsost Nemesis. A věřte, že zvláště setkání s Nemesis ve vás zanechá dlouhotrvající stopy po jejích děsivých útocích, kdy se u vás budou mísit pocity úzkosti s následným vzplanutím nervů, když vás mnohokrát a bez výčitek svědomí pošle o několik desítek herních minut zpět k poslední uložené pozici. Její útoky JSOU OPRAVDU hrozné, ničivé a hlavně nečekané.

Resident Evil 3

Jen tak mimochodem: když mě ta bestie několikrát odrovnala ve chvíli, kdy jsem se již chystal "savefnout", napadlo mne, co by tomu řekla "Alenka" se svou a mnoha jiným lidem taky vlastní antipatií k ukládání pozic na předem určených místech (viz. její recenze "Final Fantasy VIII - RPG po asijsku"). Jelikož jsem však záhy usoudil, že Residentská zombiemánie asi nebude zrovna její oblíbená parketa, ponechal jsem vyřčenou otázku jejímu osudu a vrhnul jsem se raději (popadnuvší dualshock) do rozehraného souboje o život Jill a jejích přátel.

Společnost Capcom v čele s nynějším producentem a duchovním otcem Residentů panem Shinji Mikamim nám opět předvedla, jakým způsobem lze stvořit perfektní hru. Nejenže nechybí fascinující příběh, který je zejména u japonských her samozřejmostí, ale vylepšení oproti RE 2 je znatelné už na první pohled. Nejen samotná Nemesis, ale celková atmosféra hry je laděna tak, že strach ve vás neustále pulsuje jak poklička hrnce nad párou. Zatímco ve dvojce jste po nějaké době již měli jasno, kde na vás ještě může číhat nějaké nebezpečí a kde už je naopak vybíleno, trojka nastupuje s absolutní nejistotou ve všech ohledech.

Takřka nikdy nevíte přesně, co na vás a odkud vyběhne, stejně tak i nalézání předmětů může být jistým překvapením. Pokud například projdete z důvodu náhlé smrti určitou trasou ve hře dvakrát, stane se vám třeba toto: Při prvním pokusu vaše kroky vedou přes blíže neurčenou kancelář, kde ve skříni najdete parádní výkonnou pistoli Magnum. Poté pokračujete dále a někde v následujících oblastech hry vaše postava zemře. Po již naznačeném loadnutí jdete znova stejnou cestou, ale trochu vás zdrží skupinka hladových zombíků. Dorazíte do kanclu, utíkáte ke skříni, otevřete a hle... namísto Magnumky je tam "jen" granátomet. Resident Evil 3 Podobné je to z výskytem různých potvůrek, znepříjemňujících vám život po celou dobu hry. Zatímco při prvním procházení kolem vodních nádrží na vás zaútočí lehce zlikvidovatelní zmutovaní úhoři, podruhé, kdy nahrajete pozici uloženou před tímto okamžikem, na vás na stejném místě budou čekat smrtelně nebezpeční Lickeři.

To je jedna z těch věcí, díky nimž je atmosféra v RE3 tak úchvatná. Kromě překvapivých změn ji dále podporuje i skutečnost, že zombíci nejsou už tak neohrabaní a pomalí jako ve dvojce. Zatímco v RE 2 jste bez obav zlikvidovali i početnou skupinku živých mrtvolek dříve než k vám dorazila ze vzdálenosti několika metrů, a to obyčejnou devítkou, ve trojce tahle cesta k úspěchu rozhodně nevede. Než se totiž stačíte rozhlédnout, ti parchanti po vás půjdou s takovou rychlostí a důsledností, že se vzpamatujete až při nechvalně známé obrazovce s rudým nápisem, oznamujícím vám vaši smrt. Posledním prvkem ovlivňujícím vaši psychiku při hraní, o němž bych se chtěl zmínit, je nový způsob vyvolání úzkosti v hráči. Resident Evil 2 vás děsil především rychlými akčními zvraty. Vzpomínám na úlek, který jsem prožil, když probíhajíce s Leonem temnou chodbou policejní stanice jsem byl přiveden do infarktového stavu útokem hejna vran, které náhle prorazily okna a vrhly se po chudákovi jako supi na mršinu. RE 3 používá tytéž prostředky jako jeho starší bratr, ale přidává ještě něco navíc. Zvuky ozývající se po okolí ve vás podle míry vaší představivosti mohou vzbuzovat vize tak strašné, že mohou ve své děsivosti předčit i samotnou Nemesis. Slyšíte za rohem řev vražděného člověka, doběhnete tam... a nic. Ticho. Nikde ani živáček. Co to bylo? To vám může sdělit pouze vaše fantazie. A o tom to celé je. O tom je celý Resident Evil 3 - Nemesis.

Abychom však nezůstali jen u příběhu s jeho tajuplnem, povězme si něco o dalších, nezbytně nutných součástech dobré hry, kterou tento titul rozhodně je. Hratelnosti oproti RE 2 neubylo, spíše naopak. Resident Evil 3 Mile jsem byl překvapen rozsáhlostí herních oblastí, které se z původně omezených prostor policejní stanice a filiálky Umbrelly roztáhly na plochu celého městečka Raccoon City. Hráč tak není uzavřen do nehostinných cihlových zdí, ale může se nadýchat čerstvého vzduchu v ulicích, což kromě jiného ve výsledném efektu pozitivně dotváří hratelnost k takřka dokonalému obrazu. Grafická stránka již tak dost dobrého 2. dílu se ještě o kapánek zlepšila a spolu s výraznou změnou kvality CG videosekvencí v tom dobrém slova smyslu ve vás zanechají dozajista příjemné pocity z pečlivě vypracovaných interiérů či nádherně ztvárněných venkovních prostor. Již úvodní intro, v němž je velice realisticky ztvárněn ozbrojený zásah proti šířícím se davům zombíků, ve vás vzbudí podezření, zda náhodou nesledujete televizní vysílání. Ovládání je v základu stejné jako u předchozího dílu s nově zapracovanou a dnes u tohoto typu her již běžnou podporou analogového ovládání a vibrační funkce, což jsem po poradě se svým dualshockem každopádně ohodnotil na výbornou. Novinkou je možnost zvládnutí určitého sledu stlačení určených tlačítek (kdyby šlo o bojovku, řekl bych kombo), což umožní vašemu hrdinovi provádět zcela nové pohyby. Po zvládnutí těchto pohybových technik bude váš hrdina moci porážet tělem své soupeře, uhýbat před jejich útoky nebo brát ještě rychleji než v předchozích dílech nohy na ramena.

Další věcí, která byla dotčena alespoň malými změnami, je inventář, a to v tom, že je zde daleko přehlednější systém řazení sbíraných listin a dokumentů, díky němuž přesně zjistíte, zda jste sesbírali všechny potřebné informace a rovněž daleko lépe se vám budou ty žádané v inventáři hledat. Plusem je i možnost vyvolání mapy, aniž byste museli zajíždět do již zmíněného inventáře.

Resident Evil 3

Nakonec bych se chtěl zmínit o bonbóncích, které jsou v duchu residetevilovské tradice takovou třešničkou na dortu. Po dokončení hry se vám vždy odhalí jedna z osmi kartiček v sekci Epilogue, které obsahují krátké informace (třeba o jedné z hlavních postav celé série - Chrisu Redfieldovi) a jako kamínky v mozaice vám pomohou dotvořit k celistvosti celý příběh o "Sídlícím zlu" - příběh, při němž zamrazí v zádech i nejotrlejším z dobrodruhů a během nichž si často sami budete šeptat: "I still alive." - Ještě stále jsem naživu.

Zcela závěrem musím uvést, že sám sebe nemám rád za absolutní nedostatek podnětů pro kritiku, ale asi se s tím já i vy musíme smířit. Je to prostě hra, která zcela jistě má své místo v žebříčku nominací na hru roku. A jestli ji tam uvidím, rozhodně pro ni budu hlasovat.

Resident Evil 3: Nemesis
Výrobce/Distributor Capcom / Eidos
Platforma PlayStation
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano
Verdikt: Dokonalý survival horror za Vaší účasti - tuhle hru prostě musíte mít!
Hodnocení: 98%

Autor:
Témata: Lavina, virtuální, Virus
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

novinky 24. 3. 2024 19

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

novinky 23. 3. 2024 22

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

novinky 22. 3. 2024 10

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

novinky 26. 3. 2024 20

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

novinky 27. 3. 2024 33

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

magazín 29. 3. 2024 4

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

novinky 28. 3. 2024 1

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

novinky 28. 3. 2024 6

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

novinky 27. 3. 2024 3

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...