Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Resident Evil – smrt má mnoho podob

  12:00aktualizováno  9. května 11:53
V polovině devadesátých let otřásla širokou veřejností zpráva ohledně rozšíření podivné virové nákazy v tajných vědeckých laboratořích poblíž Racoon City, malého městečka na americkém středozápadě. A my vás v rámci našeho ohlédnutí za klasikami svého žánru zveme přímo do víru dění těchto událostí!

Resident Evil

Na 32-bitových videoherních platformách Saturn a PSX se v polovině devadesátých let objevil hororový titul Resident Evil. Byl to první díl komerčně a kritiky velice pozitivně přijaté série, který hráče uvedl do neuvěřitelně autentického prožitku hrůzy a strachu. Oč šlo?

V okolí Racoon City dochází k podivným událostem, které posléze vedou k vyslání speciálního policejního komanda Bravo do blízkých hor. Po náhlém a nečekaném odmlčení se této skupiny přichází na řadu druhý oddíl – Alpha, mezi jehož členy nacházíme hlavní představitele zdejšího story. Jedná se o Chrise Redfielda a Jill Valentine, přičemž na začátku hry máte na výběr, za který charakter chcete hrát. Podle toho se pak odvíjel příběh, jehož jste mohli sledovat z jiného úhlu a také váš postup hrou měl trochu jinou posloupnost!

Zatímco Chris toho při ataku nepřátel více vydržel, zase disponoval omezenějším inventářem. A Jill, ač fyzicky slabší, měla cestu díky schopnosti odemykat některé zamčené dveře paklíčem o něco jednodušší. Oběma postavám pak ještě zdařile sekundovaly dva NPC charaktery, Resident Evil v případě Chrise to byla mladá medička Rebecca Chambers, poslední přeživší z Bravo týmu; u Jill se stal jakýmsi jejím mentorem Barry Burton, člen Alpha oddílu a specialista na zbraně.

Ústředním motivem celé hry bylo dostat se ze smrtelně nebezpečné lokace, v níž jste se stali nedobrovolnými vězni. Neboť po nečekaném ataku divokých zmutovaných psů se byl oddíl Alpha nucen ukrýt v nedaleké usedlosti, která se pak stala opravdovým zámkem hrůzy. Jednalo se totiž o tajnou laboratoř společnosti Umbrella, kde docházelo k biologickým experimentům, které se posléze vymknuli kontrole a výsledkem bylo strašlivé zmutování veškerého personálu a také okolní fauny a flóry. Lidé se zde proměnili na strašlivé zombie a výjimkou nebylo ani shledání s masožravými rostlinami, obrovitými pavouky či děsivým žralokem! Vše bylo navíc prezentováno na svou dobu ve vynikající předrenderované grafice, která tvořila pozadí pro bojácné pobíhání vašich polygonových charakterů, kteří zde za pomoci nalezeného zbrojního potenciálu (brokovnice, bazuka apod.) bojovali o holý život. Cestu vám ztrpčovali i nepříjemná puzzle, časté hledání klíčů k uzavřeným dveřím nebo podivné chování Alberta Weskera, vedoucího Resident Evil celého speciálního týmu STARS, jenž však dojde svému zaslouženému konci! O hrůzyplnou atmosféru se rovným dílem dělila zvuková a hudební stránka, zmíněná grafická kulisa a také příležitostně neočekávané vstupy nepřátel na scénu. Nezapomenu na situaci hned na začátku, kdy jsem byl při prostupu chodbou k smrti vylekán praskajícím sklem, neboť skrze okno do místnosti vskočili dva zmutovaní psi. Také okamžik, kdy jsem byl uvězněn v místnosti s pozvolna sjíždějícím stropem, byla jen pro pevné nervy. Abyste se lépe vyrovnali s nástrahami zdejšího komplexu, který byl tedy kromobyčejně rozlehlý a členitý, museli jste vzít zavděk též různobarevnými bylinami, jejichž účinnost vzrůstala díky jejich zdařilé kombinaci (byly tu hnedle tři druhy). Vedle nacházení potřebných propriet jste se mohli setkat také s rozličnými zápisky, které vám mimo jiné napověděly více o nehezkém osudu zdejších vědeckých pracovníků. O jejich zvláštních pocitech, předcházejících osudné mutaci, resp. transformaci v zombie. Což je další střípek do mozaiky opravdu vynikající atmosféry hry, která se místy dala téměř krájet.

Jako takové správné vyvrcholení vašich snah byl závěrečný úprk na svobodu s olbřímím hlavním bossem v patách, navíc při aktivovaném autodestrukčním Resident Evil systému celého komplexu, což dávalo zdejšímu finále až neuvěřitelné grády a to tím spíše, že šlo doslova o sekundy. V závislosti na vašem postupu hrou (a obtížnosti) jste se mohli dočkat několika různých konců, kdy však žádný z nich nebyl zcela optimální, neboť vždy zůstal někdo na štítě.

Co se týče ovládání hlavní postavy, tady byl pohříchu prostor pro řadu výtek, neboť systém nebyl (a stále není!) příliš vstřícný. Měli jste tu otáčení vůkol vlastní osy, chůzi a běh, odtlačování objektů, šplhání po žebříku či stoupání po schodech a naposledy automatické zacílení nejbližšího oponenta v lokaci. Jenomže pohybování ústředního hrdiny bylo poněkud těžkopádné a také díky statickým kamerám - což byl navzdory tomu poslední krok k vytvoření doslova filmového prožitku hry - jste se mnohokrát dočkali okamžiků, kdy jste se někde nepříjemně zasekli a nebyli jste s to adekvátně reagovat a dostatečně rychle se vymotat z obležení nepřátel na jedné straně a objektů v obraze na straně druhé. Přes tento nedostatek, díky němuž Resident zkrátka nemůže dostat známku Bonusweb hit, se však jednalo o nesmírně zajímavý počin, který vás doslova přikoval do židle a ve Resident Evil vypjatých chvílích jste se skutečně a též hodně báli. V souvislosti s rébusy nemůžu nevzpomenout na asi nejvíce problémový okamžik, kdy jste museli u fontány použít dva symboly, ale tyto jste nikde nemohli najít. Přitom jste je měli celou dobu u sebe, ale jelikož byly rafinovaně schované v knihách ve vašem inventáři, málokomu se zadařilo na tento fígl přijít – Capcom však poté asi usoudil, že je to příliš obtížné a tento jinak skvělý nápad již v sérii nikdy dále nerozvedl. Také musím zmínit motiv s hacknutím počítačového systému, který si získal – jakožto konzolisty – mé sympatie:o)

Závěrem stojí za připomenutí verze pro Segu Saturn, která se údajně odlišovala (nehrál jsem) v několika drobnostech, kdy tou nejvíce stěžejní byl speciální Battle mód po dokončení hry, jenž byl koncipován podobně jako ten v . Tedy implementace "klasické" střílečky, v níž procházíte předdefinovanou cestou a jako munici využíváte tu, co zůstane po zlikvidovaných oponentech. Další verzí prvního dílu Resident Evil byl posléze Director’s Cut pro PSX, který přinesl mimo jiné lepší grafické zpracování, jiné umístění kamerových pohledů na hru a hlavně předmětů (z nichž některé byly navíc ještě rozdělené na díly), takže vás čekalo další martýrium při jejich vypátrání.

Suma sumárum se dá říci, že Resident Evil byl skvělým a téměř filmovým prožitkem, který vás donutil k silným emocím – totiž takovým, že jste se u téhle hry báli, jako by šlo o nějaké skutečné dobrodružství. A i z tohoto pohledu si Resident Evil své připomenutí v řadě dosud nerecenzovaných PSX titulů jistojistě zaslouží!

Resident Evil
Výrobce/Vydavatel Capcom/Virgin
Platforma PlayStation
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ne
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano, 1 blok
Verdikt: Hrůza zde dostala nový rozměr! Dneska už to při konfrontaci se druhým a potažmo třetím dílem série možná tak silně nepůsobí, ale svého času to znamenalo nešťastnou koupi pro všechny kardiaky.
Hodnocení: 85%

Autor:


Témata: Vězni


Nejčtenější

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Black Mirror Remake
Česká adventura Posel Smrti se dočká remaku. Budou ho dělat Němci

Jedna z nejlepších českých her vůbec se po 14 letech od vydání dočká kompletního přepracování. Nepracují na něm však původní autoři a od originálu se má lišit...  celý článek

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Další z rubriky

Destiny 2
VIDEO: Sci-fi Destiny 2 je nejhezčí na PC

Zatímco první díl střílečkové hry na hrdiny vyšel pouze na konzole, druhý se podívá i na počítače. A bude tam vypadat zdaleka nejlépe.  celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.