Resident Evil - komu zvoní hrana

  • 9
Racoon City a Umbrella Co. Tohle spojení způsobilo na konci minulého století velké nesnáze na americkém středozápadě, resultující v zombifikaci lidí nejenom z uvedeného městečka. Capcom nyní oživuje vzpomínku na své premiérové dobrodružství a my si povíme, kterak se mu remake na next-gen kostku vlastně povedl!
Resident Evil

Tak a je to tu znovu. Sled podivných událostí poblíž Racoon City, kdy se po tragickém odmlčení speciálního Bravo týmu dostáváte do akce vy, jakožto člen sekundárního oddílu Alpha, který musí prozkoumat oblast, v níž se v poslední době objevila velice záhadná úmrtí. Každopádně se jednotka brzy stává cílem útoku zmutované psí smečky a úkryt nalézá v rozsáhlém sídle, v němž se bude odvíjet celé zdejší dobrodružství. Kteréžto nabízí tristní pohled na jeden nevydařený biologický experiment, mající však své kořeny v hluboké minulosti. Resumé našeho úvodu je tedy následující - malý oddíl pohříchu jen velmi skromně vyzbrojených jednotlivců se ocitá v obrovském komplexu, v němž se nachází hrůzostrašně zmutovaná fauna a flóra a musí se odtud dostat pryč, přičemž cesta nazpět vstupními dveřmi, kudy jste se do téhle šlamastyky dostali, není možná. Zhostíte se však role jenom jednoho vybraného charakteru - buďto Jill Valentine nebo Chrise Redfielda, se kterými pak budou kooperovat další postavy na scéně a vaše rozhodnutí v několika klíčových situacích determinuje nejenom velkolepé finále téhle "survival" podívané. Vedle prvotního výběru obtížnosti stojí za to opět zmínit určité diference mezi oběma shora uvedenými hlavními charaktery, kde bych zejména upozornil na mnohem větší nesnáze při hraní za Chrise Redfielda, majícího znovu ten nešťastně malý inventář, který vás díky tomu nutí k častému přesunu do místnosti, kde se dají uschovávat nalezené propriety.

Nyní přichází ten správný čas na ozřejmení, v čem je tenhle remake původního hitu z PSX odlišný od originálu! Tak především je potřeba vyzdvihnout grafickou stránku věci. Resident Evil GameCube verze Resi totiž vyhlíží naprosto neuvěřitelně; hra světla a temnoty je více než strašidelná a v některých situacích přímo ohromující, některé detaily pak doslova vyrážejí dech - mluvím o různých odrazech v zrcadlech, kalužích vody, stínech na zdech apod., a k tomu si přirozeně připočtěte mimořádně vykreslené předrenderované interiéry a exteriéry, které dotvářejí filmový prožitek ze hry! Dokonce i samotné postavy a interaktivní objekty (např. bedny pro odsunutí) zde nepůsobí jako pěst na oko - co v minulosti - a poměrně vkusně zapadají do zdejšího úchvatného vizuálního rámce. Jedinou poznámku bych tak mohl mít k nulovým emocionálním projevům všech zúčastněných, kteří přes jinak výtečné a navýsost detailní vymodelování vyhlížejí v klíčových situacích příliš "prázdně". Byla-li řeč o renderovaných scenériích pak se samozřejmě vrací ono schéma statických kamer, které na jednu stranu výrazně napomáhá v udržení té správné atmosféry strachu, nicméně mnohdy tak trochu frustruje při nemožnosti správného odhadnutí blížícího se nebezpečí. Též je důležité říci, že sem byla implementována spousta nových věcí (oproti originálu), počínaje novými pohledy kamer, přidanými lokacemi, někdy výrazně pozměněnými či dokonce zcela originálními puzzly a v neposlední řadě unikátními bonusy po opakovaném dohrání. Navíc tu budete nuceni některé padlé ještě dále zpopelňovat, nebo se v pozdějším čase nadějete jejich "zmrtvýchvstání", resultující v naprosto nečekaný výskyt výrazně silnějšího a hlavně brutálně rychlého oponenta! V kontextu "bestiáře" dojde i na zcela nové tváře, se kterými si užijete své a co víc, při hledání pravdy v tomhle zámku hrůzy poodhalíte závoj prachu ležícím na minulosti, která na vás dýchne svou bezútěšností, smutkem a zmarem!

Resident Evil

Co se týče pohybových aktivit, je tu tvůrci implementována důležitá otočka o 180°, což je feature, které se velmi často hodí při útěku z nebezpečných situací. Pohříchu ale jak ona otočka, tak automatické zacilování blízkého oponenta je - jak to jen říci - takové dosti ležérní, takže při hbitosti některých kreatur se ve vás doslova vaří krev, když vidíte tu r-y-ch-l-o-s-t, s jakou váš hrdina reaguje na nebezpečí! Neřku-li o tom, že se mi párkrát stalo, že jsem při výstřelu minul zaměřený subjekt, což je doslova fatální záležitost tím více, čím méně máte nábojů a uzdravovaček. Další mou výhradou, jež se však může zevšeobecnit na celou sérii, je nepříliš dobré ovládání, resp. korigování směru postavy v prostoru, pročež takové cílené vyhnutí se zombíkovi, byť i v poměrně velké místnosti, může díky tomuto (svůj díl viny však mají i fixní kamery) způsobit doslova šok, čímž je myšleno vběhnutí hladovému soupeři přímo do rukou! Jenomže tentokráte tvůrci přispěchali s originálním nápadem jak situaci, kdy se ocitáte v železném sevření nějakého nepřítele, lépe ošetřit. Systém úhybných manévrů je sic zapomenut, ale nyní ve hře sbíráte speciální sekundární zbraně pro jednorázové použití, jež využijete ve výše uvedené kritické situaci. Mezi tyto patří např. nůž, se kterým dokážete v momentě blízkého setkání Hunterova druhu tohoto predátora tvrdě odrazit a co víc, způsobit mu jednak nikoli nezanedbatelné zranění a druhak jej na chvíli vyřadit z provozu. Výtečně! Vskutku skvělý nápad, jehož kvituji s nadšeným potleskem. Navíc vám sekundární zbraně nezabírají místo v inventáři, se kterým se nota bene pracuje mnohem inteligentnějším způsobem.

Resident Evil

Takže si to shrňme. Statické kamery, naprosto nevídaná vizuální část (audio rozhodně není špatné, ale v kontextu doslova olbřímího skoku v grafice je jeho posun zanedbatelný) a rafinovaná puzzle (místy se mi zdálo, že se autoři výrazně posouvají z reality do sféry mystického Silent Hill) vytvářejí na konzoli GameCube jedinečný herní zážitek, na jednu stranu se starými chybami série Resi, na tu druhou s řadou překvapení i pro hardcore fans, kteří si tak zde znovu přijdou na své. Mezi zatím necitovaná pozitiva patří realtime chůze po schodech, což platí tentokráte i pro soupeře (!), vydařenější zpracování mapy (zde s barevným zohledněním míst, kde zůstalo něco pro sebrání), něco sice účelových, ale stále dobře vymyšlených lekavých momentů, klasické upozornění na předmět pro sebrání házením jeho dobře patrných odlesků, a v posledku kompletně přepracované a o dosti delší intro! Je to zkrátka Resident Evil, nic více, nic méně.

Resident Evil
Výrobce/Vydavatel Capcom
Platforma GameCube
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano, 8 bloků
Verdikt: Pokud patříte mezi skalní příznivce série anebo naopak jste se s touhle hrou ještě nesetkali, rozhodně berte! Pakliže však za své peníze chcete něco výrazně nového a inovativního (v kontextu této hororové řady), doporučoval bych přese všechno před koupí ještě řádně vyzkoušet.
Hodnocení: 75% (info)


Témata: Interaktivní, nůž