Projekt I-8 sledoval od počátku vývoje snad každý fanda žánru FPS. Jméno vývojáře v podobě známého Insomniacu navíc dodávalo všem jistotu, že hra prostě nemůže dopadnout špatně. Když opomineme první tři díly Spyra pro PSone a kvartet her s Ratchetem a Clankem v hlavní roli, tak tato dnes velmi prosperující firma stvořila i velmi podceňovanou FPS s názvem Disruptor, kterou jsme měli v dobách prvního PlayStationu velmi v oblibě. Jak již jistě víte, tak z I-8 se stala Resistance: Fall of Man, která si to míří společně se samotnou konzolí PlayStation 3 na trh 23. března. Nepokazilo se však při vývoji přece jenom něco? Stojí hra opravdu za to? Odpověď úplně jednoznačná není.
Ovládání je na novém ovladači rozvrženo stejně, jako tomu bylo u většiny typově stejných her na PS2.
Vítejte ve světě Rasistance: Fall of Man (zkráceně RFOM), který vychází z alternativní minulosti, v níž se v polovině minulého století objevil zkázonosný vir, díky kterému se valná část obyvatel zeměkoule proměnila v mutanty, kteří nemají s přeživšími lidmi nejmenší slitování. A to i v alternativní minulosti opravdu naštve. Nedá se nic dělat, jste hrdý Američan Nathan Hale s tupým výrazem a bojovým odhodláním, a tak se vydáte osvobodit Anglii, jediné místo, které náporu zrůdných mutantů ještě jakž takž odolává. Co ale čert nechtěl, po krátkém výsadku, který přežijete jenom vy a pár dalších, se vám nahrne do ústního otvoru hrstka brouků a ejhle, smrtící vir nazývaný Chiméra proudí v krvi i vám. Jak už to tak však u hlavních hrdinů bývá, tak nezemřete ani se nezměníte v obludnou zrůdu, ale hezky si to kráčíte s virem v těle dál a ve slizkých nepřátelských řadách zanecháváte obří škody. Příběh bychom tedy měli za sebou. Je jednoduchý, nekomplikovaný a vlastně vás vůbec nemusí zajímat, tedy pokud je vám jedno, po kom a proč střílíte.Po spuštění RFOM vám bude na první pohled okamžitě jasné, o co jde. Byť se jedná o sci-fi dílo, tak pokud jste hráli víceméně libovolnou FPS z Druhé světové války, tak jste doma. Burácející boj okolo vás je doprovázený ohlušujícími výbuchy a všudypřítomným pocitem beznaděje a zmaru. Atmosféra je tak jednou z nejsilnějších stránek RFOM a můžete namítat cokoliv, ale nás nepřesvědčíte. Sice je pravda, že například oproti sérii Brothers in Arms zde absolutně nesoucítíte se svými spolubojovníky, a jejich smrt tak přejdete s pouhým mávnutím ruky, ale jinak je vše, jak má být. Nenarazíte zde ani na žádné civilisty, protože příběh je přímočarý a nerozvětvený, jako hra samotná.
Nepřátelé linearity pozor, RFOM opravdu není nic pro vás! Hra vás celou dobu vede za ručičku a šance, že byste při postupu v ní zabloudili je asi stejně velká, jako šance ne to, že se vám při hraní rozvibruje v rukou Sixaxis. Podíváte se sice občas do lokací, které lze nazvat rozlehlejšími, ale jinak jdete virtuálním tunelem neustále za čumákem a ani o krok zpět. Příznivci explorace si tedy moc neužijí, ale na druhou stranu má hra neuvěřitelné tempo a spád, který vás žene neustále vpřed. Ten samozřejmě nemá na svědomí pouze linearita, ale i samotné dění na obrazovce, které vás nutí uběhnout ještě další a další metry a zneškodnit co nejvíce nepřátel. Pokud tak máte v krvi akčního ducha, tak není vyloučeno, že hru za víkend dohrajete až do konce. Průměrná délka hry se při prvním hraní pohybuje okolo dvanácti hodin, což je u tohoto žánru standard. Po dohrání se vám navíc odemknou nové zbraně, takže ani opakované hraní není k zahození. Obzvláště pokud si zvolíte třeba vyšší obtížnost.
Zbrojní arzenál si mnozí kolegové z branže chválili, ale nám přijde spíše klasický.
Ovládání je na novém ovladači rozvrženo stejně, jako tomu bylo u většiny typově stejných her na PS2. Pohyb postavou a rozhlížení je určeno analogovým páčkám, zatímco střelbu obstarávají boční tlačítka. Akční tlačítka pak zastávají funkce typu nabíjení, skok apod. RFOM je zároveň jednou z prvních her, která využívá pohybové funkce ovladače Sixaxis. V případě, že na vás skočí nepřítel a přilepí se vám na obličej s úmyslem vás o něj připravit, tak stačí co nejrychleji ovladačem vertikálně zamávat a mutanta setřesete. Stejným způsobem můžete uhasit požár na vlastním těle, což sice není tak častý jev jako v případě dotírajících Chimér, ale ve válce s mutanty narazíte i na něj.Při zmíněné linearitě nepřekvapí ani odbytý level design. Projdete se řadou polorozpadlých budov, občas přímo bojišti, ale jak jsme již naznačili, všude narazíte na barikády, které vás nepustí dál. Po prvotním zklamání z tohoto faktu jsme se tak těšili na nepřátele. Jelikož milujeme sci-fi ve všech možných formách, tak jsme se na mimozemsky vyhlížející nepřátele moc těšili. Naše prvotní nadšení z kontaktu s Chimérami-pěšáky však brzy opadlo, když jsme zjistili, že všichni nepřátelé jsou variací na jedno téma. Máme tu Chiméry-vojáky, jejich lepší a silnější verze, vysokého a svalnatého Chiméru, vysokého hubeného Chiméru, psa-Chiméru, Chiméru-ještěrku atd. Všichni mají stejný šestioký vzhled, hnědou barvu a rozhodně vás poznávání a likvidování jejich dalších variací rozhodně ničím nepřekvapí. Naštěstí se alespoň povedla jejich umělá inteligence. Ne že by to byli vyložení mistři taktiky, ale občas dokáží vymyslet nějakou tu důvtipnější strategii a alespoň neustále nestojí na jednom místě jako sochy, i když do nich pálíte.
Zbrojní arzenál si mnozí kolegové z branže chválili, ale nám přijde spíše klasický. To ale neznamená, že by byl vyloženě špatný. Všechny zbraně, včetně těch lidských, jsou smyšlené, ale reálné předlohy v nich jistě objevíte. Základní puška M5A2 Carbine je univerzální a hodí se jak na boj z blízka, tak na střední vzdálenost. Je vybavena i přídavným granátometem, takže si s ní poradíte i s početnou přesilou. Její chimérácká obdoba je nazývána Bullseye a namísto kulek střílí energetické projektily. Pokud navíc cíl správně zaměříte, tak se stanou naváděnými a svůj cíl trefí i za rohem. Dále pak z lidského arzenálu narazíte na brokovnici, odstřelovačku či raketomet. Velmi zajímavá je i prototypová zbraň XR-005 Hailstorm, která střílí jehlice, které se navíc odrážejí od stěn. Ideální zbraň do interiérů. Pamatujete na první díl Red Faction, kde se vám do rukou poprvé dostala zbraň, se kterou jste mohli střílet i skrze zdi? Tak přesně takovou dostanete do rukou i v RFOM. S Augerem se likvidují nepřátelé opravdu pohodlně i z krytu a dokonce můžete díky sekundárnímu módu před sebe postavit i štítovou bariéru, kterou prostřelí pouze střely z této zbraně. Poslední zbraň, kterou zmíníme, je XR-003 Sapper, který střílí střely podobné obřím bahenním koulím, které při kontaktu s cílem explodují s mlaskavým zvukem. Nechutné, ale účinné.
V éře Halo-killerů jsme si již na přítomnost vozidel zvykli, ale přesto nás tank i jeep v RFOM překvapil. Obrněný tank je pomalý, ale vše co mu stojí v cestě rozdupe na cucky jako stádo bizonů. Navíc je jeho palebná síla opravdu devastující. Jedna taková darda mezi skupinu Chimér je roztrousí po celém okolí dříve než stihnou zařvat některý ze svých hrdelních skřeků. Jízda v tanku je tak nakonec dost příjemným rozptýlením. Jeho ovládání je nenáročné a v podstatě totožné s ovládáním Scorpiona v Halo. Jeep je pak ale již docela zklamáním. Jeho ovládání je až příliš arkádové a silně nereálné. Jezdit s ním můžete i kolmo po skalách a vydrží i několikametrové skoky bez jediného škrábnutí na karosérii. Přitom stačilo omezit jeho rychlost a ubrat na fantazii a jízda v něm mohla být opravdová zábava.
RFOM je hra jako dělaná pro multiplayer, čehož tvůrci také náležitě využili. Velmi nás potěšila přítomnost kooperačního módu pro dva hráče, byť pouze v offline podobě. Klasický multiplayer si pak na jedné konzoli můžete zahrát až ve čtyřech hráčích. Přítomny jsou variace na klasické módy jako Deathmatch, Capture the Flag, Domination, King of the Hill atd. Některé módy jsou přítomny i v týmové variantě. Nejlepší však je, že můžete hrát jak v osmi či šestnácti, tak i v dvaatřiceti hráčích. Dle Sony je navíc maximální počet hráčů v jedné hře stanoven na čtyřicet, což je prostě neuvěřitelné číslo.
|
|
Hodnotit launchové hry je vždy věc ošemetná, protože ani my nevíme, co daná konzole ještě ukáže. V případě RFOM jsme zklamáni rozhodně nebyli, ale určitě se
|
Resistance: Fall of Man | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|