Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Revolution – revoltující údržbář

  12:00aktualizováno  15. února 2003 3:23
Jak asi vypadá kariéra údržbáře budoucnosti, který se jen tak mimochodem stane obětí genetického experimentu? Nejen na tuto otázku dostaneme odpověď v nové 3D akci určené pro budgetový trh. A pokud se automaticky domníváte že budget = špatná hra, rychle vás toto dílko vyvede z omylu.

Revolution Budgetové hry lze obecně dělit do dvou skupin. Na ty, které vznikají ve spěchu za čistým ziskem a které se zpravidla vyznačují obrovským hypem, ale žalostnou kvalitou jak zpracování, tak hratelnosti. Na druhé straně jsou vývojářské týmy, které mají ambice prorazit na profesionální trh počítačových her, ale netroufnou si vydat svůj první pokus v plné parádě, za plnohodnotnou cenu. Právě do této skupiny patří neznámá firmička Fun Labs, jejíž počin, 3D akci Revolution, se vám nyní budu snažit přiblížit.

Na první pohled každého hráče očekávajícího podprůměrný titul určitě zaskočí nepřehlédnutelná inspirace, řekl bych místy až kopírování starších úspěšných akcí. Plnou hrstí začíná hra nabírat již na začátku, a to rovnou z legendárního Revolution nezaměstnaných v přetechnizovaném světě, a ucházíte se o místo údržbáře. To nahrálo do karet vývojářů výtečnou možnost pomalého rozjezdu hry, na který jsme zvyklí z Half-Life zatlučeni do židle strhujícím bloumáním po laboratořích napadených mimozemskou rasou, zde se mnoho úrovní potácíme po ventilačních a jiných šachtách, abychom na konci základní zbraní udolali zmutovaného ještěra, který si vystavěl hnízdo přímo na hlavním přívodu vzduchu. Z počátku jsem tedy hru považoval za další z nejapných amerických pokusů o simulátor údržbáře budoucnosti a slůvko Revolution v názvu tak přikládal maximálně revoluci zmutovaných ještěrů, stavějících si hnízda na hlavních přívodech vzduchu. Jaké ale bylo mé překvapení asi po první polovině hry! Od začátku jste totiž v kontaktu s dlouholetou přítelkyní Juanou, od které se později dozvídáte informace o nekalých praktikách společnosti. Ty jen potvrzuje vaše další mise spočívající v likvidaci uniknuvších, geneticky vyšlechtěných monster. Než vás ale stihne kontaktovat podzemníRevolution hnutí Revolution, jste místními vědci vybráni k experimentu, jenž vás promění ve fluoreskující monstrum. Jako člen New Breed se poté další část hry vydáváte pod zástavou megakorporace potírat množící se teroristické skupiny a revolucionáře. Pak se ale ozve Revolution. Víc již prozrazovat nebudu, beztak jsem vydatlil většinu příběhu. Ten je podáván buď elektronickým zápisníkem, kam vám vaši nadřízení posílají aktuální informace k misím nebo enginovými animacemi, u kterých je třeba se pozastavit. Není jich sice mnoho, ale svou kvalitou hravě předčí většinu soudobé produkce, kde statická kamera snímá z jednoho bodu dvě postavičky, které při rozhovoru gestikulují asi jako člověk stižený obrnou. Naproti tomu zde kamera svižně (avšak nikoliv přehnaně) obletuje hlavního hrdinu, postavy přirozeně pohybují rty a mávají rukama. Vše působí živěji než italská jídla z mořských živočichů. Na budgetovku nevídaný kousek, stejně jako bod další, grafika.

Když jsem na začátku nakousl kopírování starších akcí, grafika jako by vypadla z . FuturistickéRevolution prostředí vypadá dosti věrně (tedy ne že by někdo futuristické prostředí někdy viděl, ale kdyby viděl, vypadalo by jistě takto:-)), je plné létajících vznášedel, obřích neonových poutačů a samozřejmě zatuchlých, polorozpadlých ulic. Jeden z domů ve mě dokonce vyvolal pocit lokace opuštěného činžáku z Blade Runnera. Když pak proplouváte kolem potopeného kostela, nebo se potápíte dálničním tunelem, jehož dno lemují zrezivělé vraky automobilů, je na co se koukat. Samozřejmě teď mluvím o druhé polovině hry. Jak jsem již řekl, v té první procházíte většinou těsnými šachtami a temnými skladišti, takže výsledný dojem není tak působivý. Ani po technické stránce hra nezaostává. Po hranatinách v Lith Tech enginu od ValuSoftu je zde konečně něco koukatelného. Revolution se sice nemůže měřit s dnešní špičkou, avšak na rozdíl od ostatních budgetovek nabízí technologie jako jsou beziérovy křivky použité v vytvoření zakřivených povrchů a další efekty. Modely postav jsou rovněž na vysoké úrovni, zejména jsou pak dobře rozpohybovány. Konečně nevypadá běh do strany (strafování) jako když postavička tančí Labutí jezero.

Revolution Design úrovní až na několik výjimek také zaslouží pochvalu. Většinou totiž nejde o zabití co největšího počtu protivníků, ostatně v první polovině vám budou protivníky toliko přerostlí brouci, ale o nalezení správné cesty. Zde však dopadla kosa na kámen. Revolution je doslova prošpikovaná množstvím bugů. Mnohokrát se vám stane, že na několik dnů vytuhnete jenom proto, že se neotevřely dveře, které se otevřít měly nebo že hra spadne po zabití určitého protivníka. To většinou vyústí v opakované restartování mise, než se kýžený otvor otevře, nebo zběsilý úprk před nepřítelem, kterého nesmíte zabít. Opravdu doporučuji stáhnout si dvacetimegabytový patch, jinak příjdete o zbytek nervů.

Náplň levelů je různorodá, od již zmíněného "čištění" ventilačních šachet po přímou likvidaci lidských protivníků v závěru. Dočkáte se také překvapení, kdy vás hra posadí do pilotní kabiny vznášedla a vy budete muset v časovém limitu vystopovat základnu povstalců. Nechybí zde ani obligátní přestřelka v tramvaji zkopírovaná prozměnu z Red Faction nebo jízda velmi p-o-m-a-l-ý-mRevolution servisním výtahem, kdy na vás skrz bezpečnostní mříž střílí desítka vojáků a vy nemáte kam se schovat. Hodně ale zamrzí trochu jednotvárný začátek, například mise, kde máte zabít všechny uprchlé tvory zvané kameleon, kteří jsou jednak částečně neviditelní a jednak je celý prostor terária neobyčejně nepřehledný.

Na závěr už jen zkratkovitě dodám, že umělá inteligence nepřátel je v normě, snaží se krýt za překážkami, utíkají když jsou zranění, spolupracují ve skupině. Jenže jsou strašně pomalí. Než stačí řadový voják zareagovat, má už v plicích několik dávek z kulometu. Když je jich ale víc, můžete se kochat skvěle naanimovaným tvrďákem, jenž si to k vám jistým krokem šine za palby z plasmové pušky. Co se týče zbraní, je jich tu obrovský počet, na každou číselnou klávesu připadají rovnou dvě. Navíc mají kromě primárního i několik alternativních režimů střelby. Kuše tak vystřeluje projektily s lanem na konci, za které se můžete téměř kdekoliv pohodlně zavěsit a skákat bungee. Efektivita zbraní je však věc jiná, alespoň v singleplayeru. Hra více hráčů nabízí klasické módy jakými jsou deathmatch, capture the flag a další. Potěší i nápaditost map, například ve staromódním divadle můžete pohodlně campovat z královské lóže.

Jak to tedy celé shrnout? Máme tady 3D akci s více než dobrým technický provedením v lákavém prostředí, ale s hromadou chyb v programu. Navíc je značná část hry prakticky "o ničem" a i přes veškerou snahu se místy nevytrácí dojem, že prostě hrajete budgetovku. Naštěstí si Revolution na nic nehraje a svým zařazením ve zlevněné edici si vydobývá první místo v této kategorii her.

Revolution
Výrobce: Fun Labs
Vydavatel: Activision Value
Distribuce v ČR: není rozhodnuto
Oficiální homepage: homepage
Minimální konfigurace: procesor 500 MHz, 128 MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 1000 MHz, 256 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Zajímavá budgetovka, která se svým řemeslným provedením téměř může rovnat plnohodnotným titulům, avšak v konceptu má stále co dohánět.
Hodnocení 64%

Autor:




Nejčtenější

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

Black Mirror Remake
Česká adventura Posel Smrti se dočká remaku. Budou ho dělat Němci

Jedna z nejlepších českých her vůbec se po 14 letech od vydání dočká kompletního přepracování. Nepracují na něm však původní autoři a od originálu se má lišit...  celý článek

Další z rubriky

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Dumrealit.cz/Development
Obchodník - realitní specialista

Dumrealit.cz/Development
Zlínský kraj
nabízený plat: 35 000 - 100 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.