Ridge Racer V - sázka na rychlost

12:00aktualizováno  27. července 2001 11:15
Gran Turismo 3 bylo odloženo na březen příštího roku, a tak je králem závodních her Ridge Racer. Momentálně je ale spíše jednookým mezi slepými - má sice právo na korunu pro nejlepší závodní hru, za půl roku po něm však nikdo ani nevzdechne.

Ridge racer V

Ridge Racer je opravdová závodní legenda - na celém světě prodal nespočet milionů kopií a stal se symbolem arkádových závodů. Přesto byl dlouhá léta nespravedlivě přehlížen a zastíněn skvělým Gran Turismem. Je to trochu podivné, protože jsou obě série značně odlišné a člověk by řekl, že místo na dva kvalitní závodní tituly tu určitě je. Zatímco realistické Gran Turismo využívá lidské touhy po sbírání a hýčkání (skupujete auta a vylepšujete je), adrenalinový Ridge Racer brnká na strunu honby za rychlostí. Nikdy neměl tolik tratí jako GT, nikdy neměl tolik skutečných vozů jako GT a auta se nikdy nechovala tak realisticky jako v GT. Přesto měl celkem početný fan klub. Jenže marná sláva, všechno má svůj konec. Ale nepředbíhejme.

Ačkoliv je závodní žánr zastoupen v letošních PS2 hrách s přehledem nejčastěji, Ridge Racer je vlastně jedinou tradiční silniční hrou. Konkurence vsadila na všechno, jen ne na klasiku. F1, rádiem ovládaná mini autíčka, off-road buginy nebo městské honičky, to všechno si troufli. Ale konkurovat Ridge Racerovi? Ruce pryč. Podobně jako Tekken Tag Tournament je i RRV bez ohledu na recenze zaručeným trhákem - koupí si ho každý (i když v anglickém Ridge racer V žebříčku je momentálně až pátý). A vedle konkurence s tím patrně počítalo i samotné Namco, jehož vývojáři se příliš nezapotili. Tedy abychom byli féroví, grafici se tak docela neflákali, ale designéři dostali dlouhodobou dovolenou. Já doufám, že byla neplacená.

Proč? Tak popořádku, začněme s tím dobrým. Grafika je parádní. Jako vždy závodíte v Ridge City a projíždíte se po dálničních spojkách či hlavních ulicích. Kolem trati se míhají mrakodrapy, příkré skály, maják či pláž a nad hlavou vám čas od času přelétne vrtulník či letadlo. Tohle všechno sice bylo už v předchozím dílu na PlayStation, ale teprve teď to vypadá takřka fotorealisticky. Prostředí je opravdu působivé - na konci cílové rovinky se vnoříte se do osvětleného tunelu, následuje prudká zatáčka kolem skalisek, za kterými se po levé straně náhle vynoří prosluněná pláž, jež je tak reálná, že se snažíte zaslechnout šplouchání vln a malá chvilka nepozornosti vás stojí cenné vteřiny v prudkém esíčku. Stejně sexy vypadají i vozy, na jejichž kapotě se odráží okolí (je to nerealistické, ale to je Ridge Racer celý, takže vám to vůbec nepřijde divné) a ve tmě dokonce při brždění vidíte svítící brzdové destičky. Závody se odehrávají v různou denní či noční dobu, nejpůsobivější Ridge racer V je pochopitelně západ slunce. Je to kýč, ale nádherný kýč, který má jen krůček k dokonalosti. Ten krůček spočívá v prasáckém převodu NTSC verze do evropského PALu. Aby mohla být hra stejně rychlá, po stranách obrazovky musíte vytrpět několikacentimetrové černé okraje. Jsou tam pořád. A jakoby se neustále zvětšovaly, protože vás štvou stále víc a víc. Tohoto pochybného způsobu převodu jsme byli naposledy svědky v počátcích PlayStation a zdá se, že si budeme muset své protrpět i nyní. Sony by si měla vzít příklad z Dreamcastu, kde většina PAL verzí nabízí volbu mezi 50 a 60MHz, neboť jsou moderní televize schopny konvertovat americký 60MHz NTSC signál. 60MHz znamená, že je obraz obnovován 60x za vteřinu - a těch deset snímků ze vteřinu rozdílu je sakramentsky znát. Oficiální zdroje v Sony potvrzují, že se snaží, aby tuto volbu obsahovaly i PS2 hry, nějaký čas to však zřejmě potrvá. Grafika v Ridge Raceru V je rychlá, plynulá a nádherná, ale ty zpropadené pruhy to dost kazí.

Pokud jde o hru, hráli-li jste předchozí díl, máte dokonalou představu jak se hraje RRV. Tak například tratě - je jich tu jen sedm a drtivá většina je navíc převzata z předchozích dílů. Všechny jsou pak situovány do Ridge City nebo jeho blízkého okolí, takže se podobají jako vejce vejci - některé mají koneckonců i podobné úseky, autoři jen na křižovatce Ridge racer V přemístili bariéru a hned je z toho nová trať. Ať pátrám v paměti po tak skromné hře sebevíc, nemůžu se rozpomenout. Možná proto, že právě hraji Metropolis Street Racer na Dreamcastu, kde je ve třech městech tratí zhruba tři sta (recenze coming soon). Hanba.

Když se prokousáte hezkým, ale nepříliš přehledným menu a usednete za volant, okamžitě pochopíte, že se bude řídit stejně jako dosud. Pokud vás odrazuje realismus her jako Gran Turismo, bude pro vás RRV tím pravým ořechovým - v zatáčkách můžete jít do tradičního smyku a když se s tímhle zvláštním způsobem jízdy trochu poperete, budete se cílevědomě hnát za rekordy a vítězstvím. Režim Grand Prix je poměrně motivující a i když nemá dlouhého trvání (raději jej rovnou zkuste s vyšší obtížností), budete se skvěle bavit. Na počátku máte šest aut (vesměs pochopitelně vymyšlených, tady Ford Fiesta nehledejte) a postupem času získáte další a další. Čím déle u hry budete sedět, tím chytřejší a rychlejší budou i soupeři - na konci už budete jezdit ve vozech s maximální rychlostí přes 500km/h a neradi se budete vracet zpátky na zem. Právě tady je největší kouzlo Ridge Racera - má smyšlenou arkádovou hratelnost, díky které si může dovolit to, co bychom jinde nepřekousli.

Vedle zmíněného Grand Prix módu jsou v RRV i další režimy s názvy, které hovoří samy za sebe: Free Run, Time Attack, Duel Mode a Versus. Není to moc, ale nějaký čas vám vydrží - Ridge racer V alespoň do doby, než na PS2 vyjde něco lepšího. Hodně jsem si sliboval od rozdělené obrazovky a závodů dvou hráčů, ale tady byla s cílem zachovat svižnost výrazně ořezána grafika a díky mlze často nevidíte blízkou zatáčku a jedete spíše po paměti.

Tak. Jak tuhle nešťastnou recenzi zakončit. Když si to tak po sobě pročítám, možná jsem byl až příliš tvrdý. Co však můžeme odpustit nováčkům, těžko přehlédneme u ostřílených tvůrců proslulé pětidílné série. Ridge Racer V je víceméně zábavnou hrou. Má četné chybky, nejsou to však mouchy, které by hru totálně pokazily. Nejvíce mne mrzely ty černé okraje v evropské verzi a určitý stereotyp a absence nových tratí či voleb, přesto jsem vydržel dva týdny a celkem solidně jsem se bavil. Jsem přesvědčen, že Namco plánuje do budoucna další díly a doufám, že konečně vymyslí něco nového - u pětky je podržela grafika PlayStation2, příště by to ale rozhodně nestačilo.

Ridge Racer V
Výrobce/Distributor Namco/SCEE
Vibrace: ano