Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Riding Spirits II – na motorce kolem světa

  12:00
Po delší době se na trhu objevila opět jedna závodní hra, která se nesoustředí na nablýskané sportovní automobily, ale na pořádné jednostopé mašiny. Jak obstojí v záplavě kvalitních závodních titulů na konzolích?

Riding Spirits II Je docela zajímavé pozorovat, že na konzolích v závodním žánru tak drtivě dominují tituly automobilové, přestože závodních her vycházejí každý rok mraky. Autoři prostě buď nějakým nepochopitelným způsobem tíhnou hromadně k autům nebo je tvorba motocyklových her nějakým způsobem specifická a možná i obtížná a nikomu se do toho nechce. A přestože je mnohokrát krásnější svobodnější pocit, nechat vítr profoukávat vlasy na pořádném chopperu, tvůrci her nás neustále usazují do uzavřených automobilů. Proto provolejme v tomto místě oslavná hesla na adresu Namca, které se na pole téměř neorané pustilo se svou dnes již třídílnou sérií Moto GP.

Jako druzí se pustili do boje s automobily vývojáři Riding Spirits. První díl ale z nejrůznějších důvodů zapadl v regálech díky prakticky minimálnímu zájmu hráčů. Programátoři z firmy Spike ale nehodili klávesnice do žita a přinášejí nám již druhý díl. A cíle mají nemalé. Riding Spirits jsou totiž již od prvního dílu prezentováni jako motocyklový ekvivalent k zatím stále nedostižnému Gran Turismu. Takže žádná arkáda, žádná cihla na plynu (zde pak spíše závaží na plynu), tady jde o nefalšovanou simulaci. Žádný trikový motokros, žádné arkádové čtyřkolky, zkrátka simulace nejvyššího dnes dosažitelného stupně.

Riding Spirits II

Realismus je určitě fajn, ale je pro motocyklovou hru vhodné, aby byla realistická až takto?

Jenomže to je právě patrně paradoxně důvod, proč si hra Riding Spirits nezískala oblibu hráčů a proč patrně velice podobně dopadne i druhý díl. Míra simulace je zde totiž tak vysoká, že pravděpodobně odradí drtivou většinu hráčů. Dokonce i autor této recenze, který si dovoluje počítat se mezi závodně velmi pozitivní hráče, skřípal v úvodu zuby až létaly jiskry. A jsme tedy zpět u myšlenky vyslovené hned v prvním odstavci. Vypadá to, že rozumné zpracování motocyklových závodů asi bude poněkud těžší nežli u automobilů, respektive se zřejmě hůře odlaďuje poměr mezi simulací a hratelností. Plyne to samozřejmě z povahy samotných motocyklů jako jednostopých vozidel, takže je potřeba do hry rozumně implementovat třeba takové věci jako je přenášení hmotnosti na stroji, klopení v zatáčkách nebo i samotnou fyziku méně stabilního vozidla na dvou kolech. A jelikož to tvůrci Riding Spirits II vzali hodně od podlahy, všechny výše uvedené faktory najdeme ve hře implementovány s maximální možnou mírou realismu. Je to ale dobře?

Podívejme se na to i z druhé stránky. Realismus je určitě fajn, ale je pro motocyklovou hru vhodné, aby byla realistická až takto? Z mého pohledu zase až tak ne. Tam, kde v Gran Turismu vyjedete zatáčku s lehčím přejetím přes obrubník aniž by se vám cokoli stalo a vesele upalujete dál, tak v Riding Spirits II následuje tvrdý pád. Je to logické, s naklopenou motorkou a plynem Riding Spirits II na maximum se v reálu nemůže stát nic jiného, ale hře to dle mého soudu poněkud ubírá na zábavnosti a motivačním faktoru. Tahle hra prostě ani drobné chybky neodpouští. Musíte se vyznat v tom, jak pracuje fyzika motocyklu v reálu, jinak budete zpočátku dost tápat a potom si na zdejší zákonitosti spíš jen zvyknete. V nastavení sice lze navolit parametry hry tak, aby se jednalo víceméně o arkádu, ale ruku na srdce, alespoň možnost pádů a neasistované brždění by to pro realistický zážitek chtělo. Naštěstí je ve hře ale přítomen základní tutorial, který vám vysvětlí, jak správně zatáčet, jak správně pracovat s plynem a brzdami nebo jak zhruba volit stopu, takže ani naprostí začátečníci zde nebudou úplně ztraceni. Ale pokud to zvládnete, bude vám odměnou krásně plynulá a rytmická jízda, kdy bude radost s vaší motorkou jezdit.

Podobně jako v Moto GP zde totiž máte rovných sto úkolů, které zde ale nejsou jen tak pro to, aby se plnily.

Pro milovníky motocyklů bude ale tato hra představovat opravdový ráj. Podobně jako v Gran Turismu je zde i možnost své miláčky v mnoha směrech ladit, od nastavení tlumičů přes nastavení motoru a vzdálenosti převodových stupňů až po typy pneumatik. Hra je velkorysá i v oblasti nabídky motocyklů. Jejich škála se táhne od běžných silničních stopětadvacítek, přes závodní speciály, naháče, choppery, a endura až po motokrosová žihadla a cruisery. Celkem je ve hře plných 330 modelů od všech významnějších výrobců (Honda, Yamaha, Cagiva, ale třeba i Husquarna a BMW). Všedchny se samozřejmě dají ještě dál Riding Spirits II upravovat a se všemi se dá přirozeně i závodit. Nabídka je tedy příjemně pestrá a dá se říci, že v tomto ohledu se RSII Gran Turismu docela dokáží vyrovnat. Možná jen tratí mohlo být ještě o něco více, ale je sympatické, že se zde závodí jak na sterilních závodních okruzích, tak i na tratích vytyčených ve městech, městečkách nebo na běžných dopravních komunikacích. Asociaci s GT ale vyvolává i hlavní režim hry. Tam vstupujete vždy do nějaké skupiny závodů, v nichž je samozřejmě vaším cílem uspět co nejlépe. Musíme ale říci, že o něco zábavnější a více motivující se nám zdál režim Battle 100. Podobně jako v Moto GP zde totiž máte rovných sto úkolů (každý s jiným motocyklem!), které zde ale nejsou jen tak pro to, aby se plnily, ale představují jakousi výzvu pro vás jako začínajícího závodníka. Na počátku se nacházíte na konci stovky jezdců v pomyslném žebříčku a v rámci těchto úkolů se s nimi utkáváte, přičemž v případě úspěchu se mimo jiné posouváte výš v závodní hierarchii. Jezdíte zde jak na silničních motorkách, tak i v terénu a vaši oponenti vás vyzývají jak po jednom, tak k závodům proti početnějšímu startovnímu poli. Režim Battle 100 se tak stává poměrně pestrou záležitostí, která velmi oživuje standardní postup trénink-kvalifikace-závod v hlavním módu.

Riding Spirits II

Celkově tak působí Riding Spirits II hodně rozporuplným dojmem.

A když už to bylo zmíněno, trénink a kvalifikaci rozhodně nepodceňujte. Rozhodně ne v případě, že chcete vítězit jako Valentino Rossi. Ale to vám určitě dojde v okamžiku, kdy se vám hned první závod vyhrát prostě nepovede. A to věřte, že nepovede. Budete si totiž muset lehce zvykat i na ovládání, které sice není nikterak špatné, ale vzhledem k míře místního realismu si budete muset na zdejší zákonitosti více zvykat. Pro mě osobně pak RSII jsou první závodní hrou, kde jsem dobrovolně upřednostnil ovládání levým analogem před směrovými šipkami. Na šipkách se to totiž hraje hodně špatně. Lehčím zklamáním pak je i umělá inteligence soupeřů, která opět není nijak odbytá a ve většině případů funguje víceméně v pohodě, ale pokud se na rovném úseku po rychlejší zatáčce, která mě vynesla dost daleko do kačírku, vracím zpět na trať (opět opakuji, že dost daleko od zatáčky a z dost velké dálky) a někdo ze soupeřů mě prachsprostě sejme, nemohu se o tom nezmínit. Spíše jako klad ale v tomto případě hodnotíme skutečnost, že v nejranějších fázích hry zajedete pole-position i s docela ubohým časem, do kterého se vám přičetl i jeden lehčí pád. Ale nebojte, v závodě vám už soupeři nedají zadarmo ani centimetr tratě. Nehledě na to, že postupem ve hře začíná přirozeně přituhovat i v kvalifikacích.

Síla licencí

V dnešní době se bez oficiálních licencí neobejde žádná pořádná hra, snad pouze s výjimkou Pro Evolution Socceru. A platí to i pro závodní hry. V Gran Turismu jezdíme s reálnými auty (Cocept: Tokyo – Geneva protentokrát vynecháme) v Need for Speed: Underground dokonce své vozy šperkujeme reálnými díly od skutečných výrobců. Stejný postoj k této problematice zaujali i tvůrci Riding Spirits II, takže se zde setkáme i s mnoha výrobci součástek i příslušenství. Co se týče samotných motocyklů, není jejich seznam tak ohromující, jako v GT, ale rozhodně není chudý. Zde je seznam značek:
Aprilia, Bimota, BMW, Cagiva, Ducati, Honda, Husaberg, Husquarna, Kawasaki, KTM, Moriwaki, MV Agusta, Suzuki, Triumph, VOR, Yamaha










Riding Spirits II Co se týká technického zpracování, běžní hráči určitě nadšeni nebudou (a vlastně ani žádní jiní). Hra vypadá přesně tak, jak je dnes docela v módě říkat: ne moc detailně, ale funkčně. Opravdu, pastvu pro oči hledejte jinde, tady vám musí stačit, že uvidíte trať, na ní dokážete identifikovat motorky a kolem tratí občas docela pěkně ztvárněné okolí. Co ale v případě takovéto simulace opravdu zarazí je fakt, že pokud spadnete a namíříte si to rovnou k vymezujícím kuželům (konkrétně pak na okruhu Suzuka West), ty se ani nepohnou a co více, pokud do nich vrazíte ještě v sedle motocyklu, pak je nejvyšší čas vybírat si pohodlné místo k dopadu. Nepotěší ani zvuky. Osobně sice jel na pořádné motorce asi málokdo, ale i nám laikům musí přijít divné, že některé modely znějí jako akustický průměr mezi vysavačem a východoněmeckým Simsonem.

Celkově tak působí Riding Spirits II hodně rozporuplným dojmem. Na jednu stranu prudká simulace reality, na druhou stranu poněkud nízký ohled na davy hráčů. Tuto hru tak můžeme s klidným svědomím doporučit jen těm, kteří jsou si jisti, že motorky jsou jejich gusto a nebude jim vadit poněkud delší doba potřebná k osvojení si všech návyků. Je to ale škoda, protože RSII rozhodně mají co nabídnout. V tomto případě je ale každá rada drahá, takže se po delší době opět uchýlím k doporučení, abyste si RSII nejprve vyzkoušeli v prodejně a podle toho se o případné koupi rozhodli. Mně osobně jako „závodníkovi“ se hra docela líbila, ale nějak jsem tam necítil nic, co by mě zde uchvátilo.

Riding Spirits II
Výrobce/Vydavatel Spike/Capcom
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: 2 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 136 kB
Verdikt: Propracovaná a rozsáhlá simulace motocyklového sportu, která je v jistých ohledech velmi silná, ale do pouhého nadprůměru ji sráží technické zpracování a docela velká nepřístupnost pro hráčské masy. Škoda. Takhle si RSII vychutná jen pár „vyvolených“.
Hodnocení: 65% (info)

Témata: Need for Speed
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová zbraň do Call of Duty stojí více než samotná hra

V rámci propagace posledního filmu o obřím opičíkovi King Kongovi přibyla do populární hry Call of...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci

Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...

Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli

Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...

Take-Two v únoru řekli, že nebudou propouštět. Teď propouští 5 % zaměstnanců

Společnost Take-Two je dalším gigantem videoherního průmyslu, který se odhodlal k masivnímu...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...