Asi si teď lámete hlavu, čím si autoři chtějí vydělat na chleba (a provoz serverů). Možnost předplatného nezmizí. Předplatitelé, tzv. Patroni, získají oproti neplatícím několik výhod, například rychlejší zisk zkušeností, více peněz, další prostor pro předměty a podobně.
Herní obsah však bude dostupný pro všechny bez omezení. "Bonusy, které získají předplatitelé, nejsou povinné. RIFT lze hrát bez nich stejně jako dnes," vysvětluje na blogu hry kreativní ředitel Bill Fisher.
V souvislosti se změnou obchodního modelu se ve hře objeví obchod s předměty, v němž lze nakupovat jak za herní měnu, tak za skutečné peníze. Vývojáři se však dušují, že jakýkoliv předmět, který vylepšuje sílu herní postavy, půjde získat i hraním. "Nechceme model 'pay to win'. Naše filozofie je taková, že ty nejlepší předměty ve hře musíte získat hraním."
Ve hře se dále objeví experimentální měna REX (RIFT Exchange), která se kupuje za peníze. Poslouží ovšem k obchodování, získat ji tak půjde například prostřednictvím herní aukce.
RIFT spustí nový obchodní model 12. června, zároveň s vydáním nového obsahu RIFT 2.3: Empyreal Assault.
Fisher vysvětluje zavedení tohoto modelu zpětnou vazbou od fanoušků hru. Skutečný důvod je však nasnadě: Riftu se nedaří tak, jak by si autoři přáli. A přechod na free to play model už zachránil hned několik zajímavých on-line her.