RIFT

RIFT slibuje dynamiku, ale nabízí průměr. První dojmy

  • 49
Pompézní marketing zřejmě předznamená pád dalšího ambiciózního titulu. Příslib proměnlivého živoucího světa zní velkolepě, ale ve výsledku dostaneme spíše jen další z řady chvíli zářících a poté rychle vyhaslých on-line her.

RIFT ve svém žánru přináší jen minimum novinek a absolutní většina principů se shoduje s úspěšným World of Warcraftem. Hráči nekorunovaného krále se proto budou okamžitě cítit jako doma. Kromě známých herních systémů je přivítají podobné uživatelské rozhraní a identické klávesové zkratky.

RIFT je jednoznačně zábavný, absence výraznějších inovací ho však odsuzuje k nenápadnému postávání v nekonečné řadě on-line titulů. Těžko pak odpovědět na otázku, proč raději nezvolit World of Warcraft, který nabízí stabilní a početnou hráčskou základnu i průběžné vylepšování celé hry.

Nedostatek informací

Každého hráče po prvním přihlášení čeká klasická volba frakce a povolání. Hra vám však vhodný výběr příliš neulehčí. Přestože má každé povolání devět možných specializací, popisy jsou příliš obecné a není možné si z nich o postavě udělat jasnou představu.

RIFT

Po výběru povolání si hráč na moment odpočine u úpravy vzhledu. Možnosti jsou však ve srovnání s řadou jiných on-line her poměrně skoupé, a RIFT se tak rozhodně neřadí mezi tituly, ve kterých je samotná úprava zábavou na desítky minut.

Po pojmenování postavy následuje průchod startovní lokací, která byla alespoň v betatestu pro celou frakci stejná. S ohledem na rozlehlost a propracovanost území lze očekávat, že je to jediná startovní lokace dané frakce. Průchod s třetím, čtvrtým či pátým hrdinou tak může být vskutku úmorný.

Zvládnutý obsah

Nabírání zkušeností velice zpříjemňuje propracovaný systém úkolů, který umožňuje jejich přehledné sledování. Na mapě objevíte přímo cílovou lokaci či alespoň oblast, ve které je třeba splnit určité zadání. Zoufalé pobíhání po okolí se tak ve většině případů daří minimalizovat a často ani není třeba úkoly číst.

Až nezvykle dobře zvládnuté je i jejich množství a zkušenostní křivka. Zvyšování úrovně je proto příjemně plynulé. V testu jsme měli možnost zkusit prvních dvacet levelů a úkolů nikdy nebyl nedostatek. Je přitom zcela běžné, že různé on-line hry na hrdiny právě jejich malým počtem trpí, a to i po oficiálním spuštění, které evropskou verzi Rift čeká 4. března.

RIFT

Nespočet možností

Ve srovnání s jinými tituly je rozjezd hry svižný. Rychlost, s jakou zpočátku přibývají dovednosti je nebývalá a nováčky v žánru on-line her na hrdiny může i lehce zaskočit. RIFT proto příjemně kontrastuje s řadou her, ve kterých je prvních deset až dvacet hodin vskutku úmorných.

Na rychlosti, s jakou dovednosti přibývají, má mamutí podíl systém duší. Ty reprezentují specializace, kterých je pro každé povolání devět a nabízejí rozličné styly hraní. Každá duše skýtá vlastní sadu dovedností a vylepšení. Pro jejich zpřístupnění je však třeba investovat cenné body, kterých se vždy výrazně nedostává.

Duše můžete mít aktivní až tři a lze je libovolně kombinovat. Nic vám tedy nebrání skloubit kupříkladu útočné dovednosti s tankovacími. K tomu lze přikoupit až tři role, které umožňují odlišné variace duší i zvolených dovedností. V jednu chvíli tak můžete být válečník zaměřený na maximální poškození, o moment později pak přepnout do defenzivní role, ve které jste první linií celé skupiny hráčů.

RIFT

Pseudo revoluce

Od dimenzioních trhlin, takzvaných riftů, si autoři slibovali dynamičnost a proměnlivost. Do světa z nich prostupují nadprůměrně silná monstra a souboje zpravidla čítají i několik bossů. V testu však příliš dobrý dojem neudělaly. Jejich obtížnost totiž nezávisela na počtu bojujících hráčů, a řada z nich tak nebyla žádnou výzvou. Každá trhlina navíc mohla reprezentovat jeden z šesti typů, přesto se na stejných místech objevovaly tytéž rifty se stejnou skladbou monster. Autoři však mají do vydání ještě měsíc času a za tu dobu se leccos může změnit.

Trest za smrt

RIFT za smrt snižuje "vitalitu duše", pokaždé o deset procent. Pokud celková hodnota klesne na nulu, hra vás penalizuje výrazným omezením statistik. Správný typ nehráčské postavy však za drobný poplatek vaše životní síly ochotně obnoví, a penalizaci tak odstraní.

Po smrti se lze oživit dvěma způsoby: jako duch doběhnout k místu smrti, nebo využít dovednost zvanou Soul Walk. Po její aktivaci se nezranitelní objevíte na místě smrti a máte zhruba deset vteřin na útěk do bezpečí. Vaše postava následně vstane z mrtvých a Soul Walk dalších šedesát minut nelze využít.

RIFT

Neutrální grafika

Vizuálně se Rift nachází někde na půli cesty mezi fotorealistickou grafikou a kresleným pojetím World of Warcraft. Přístupné prostředí však vizuálně neokouzlilo. Vesměs se šlo o rozlehlá prostranství, drobně osazená obyčejnou vegetací a nezajímavými monstry.

Na maximální detaily hra vypadá obstojně, nároky na výkon jsou ovšem značné. Vývojáři však hru stále optimalizují. Titul pro lepší výkon poskytuje speciální mód s ultra nízkým grafickým nastavením. Po jeho aktivaci však hra vizuálně klesá na úroveň alespoň pět let starých titulů. Za cenu bídné grafiky se stává hratelná i na starších počítačích.

RIFT

Chybí lákadlo

RIFT se jako hra hodnotí velmi obtížně. Je zábavný, ale naprostá většina jeho principů je identická s World of Warcraft. Dimenzionální trhliny slibovanou dynamiku nepřinášejí a hra kromě možnosti hrát několik povolání ničím nepřekvapí.

Autoři RIFTu již v testu doručili poměrně funkční a celistvý obsah. Hra však většině příznivců World of Warcraft nemůže nabídnout dostatečný impuls ke změně. S největší pravděpodobností ho proto čeká stejný osud jako většinu nových on-line her na hrdiny: několik měsíců slávy následovaných rychlým poklesem popularity a omezením počtu serverů, na kterých zbude malá, ale oddaná komunita.

Hodnocení bety: 70%