Gran Turismo 5 Prologue

Gran Turismo 5 Prologue

Ring volný: Jak by mělo vypadat poškození vozů v Gran Turismu?

  • 55
Jak by podle vás měl vypadat ohlášený model poškození v Gran Turismu 5?

Ring volný je rubrika BonusWebu, v níž dáváme prostor i vám, čtenářům. Vždy vybereme jedno téma na které se diskutuje. Pokud se v diskuzi pod článkem sejde dostatek názorů, ty nejlepší vybíráme a vydáváme v samosatném článku.

Z předchozích dílů:
- Ring volný: co vám chybí na dnešních hrách?
-> Co chybí dnešním hrám - podle čtenářů
- Ring volný: které historické období by vás nejvíce bavilo hrát v Call of Duty 5?
-> Call of Duty 5 podle čtenářů

Ring volný: Poškození vozů v Gran Turismu
Gran Turismo 5 PrologueAsi by nám stejně nikdo nevěřil, kdybychom tvrdili, že se v redakci věnujeme neustále pouze usilovné práci. A tak se holt stalo, že krátce po oznámení poškození vozů, které se chystá do pátého Gran Turisma a do konce roku by se ve formě updatu mělo objevit i v GT5 Prologue, jsme na internetu sledovali videa z více i méně významných zápasů K1. A když jsme sledovali jak Ernesto „Mr Perfect“ Hoost zčutal horu masa jménem Bob Sapp, uvědomili jsme si několik věcí, které se paradoxně vztahovaly právě ke Gran Turismu.

Tvůrce této série - Kazunoriho Yamauchiho - bychom totiž klidně mohli označovat rovněž jako „Mr Perfecta“. Je totiž již léta znám svým nekompromisním důrazem na sebemenší detaily a pokud něco není úplně podle jeho představ, tak to prostě jeho schvalovacím řízením neprojde. S nadsázkou se tak dá říci, že pokud nebudou ve hře vypadat zámky u dveří Toyoty Yaris přesně jako ve skutečnosti, tak že nové Gran Turismo zkrátka nevyjde.

Díky tomuto přístupu pak ale Kazovi značné množství hráčů vyčítalo, že ač takový detailista, nedokáže autům ve své hře dát model poškození. Reakcí na to pak vždy byla odpověď, že výrobci automobilů nedali k zařazení poškození svých vozů svolení, případně, že výkon tehdejších konzolí je nedostatečný. V tu chvíli ale vstupovaly do hry jiné závodní hry, když například taková TOCA nebo One s poškozením vozů běžně pracovaly. Přesto se ale zdá, že Yamauchi nelhal.

Důvod hledejme opět v jeho posedlosti dokonalostí. Je obecně známou pravdou, že prakticky každé auto se za jízdy v Gran Turismu chová odlišně od těch ostatních, přičemž majitelé skutečných vozů zhusta potvrzují, že jejich chování ve hře odráží skutečné jízdní vlastnosti téměř dokonale. Je tedy jasné, že s nějakými několika „texturami zmačkaného plechu“ by Kazunori nevyšel ani do večerky pro lahváče, natož aby s tím předstoupil před miliony virtuálních závodníků. Poškození zkrátka musí být v rámci daných možností dokonalé nebo vůbec žádné.

Gran Turismo 5 Prologue

Podívejme se na to ale nyní z hlediska producentů aut. To tak sedíte v kanceláři a přijde za vámi chlapík, který vznese požadavek ve stylu „chceme rozmlátit pár vašich aut, dokonale to všechno proměřit a použít to v naší hře.“ Kývnuli byste na to? Takřka určitě ne, protože byste o dotyčném chlapíkovi věděli, že dělá závodní videohry a dělá je nejlíp na světě. Že vaše vozy v jeho hrách zajedou okruh v Suzuce s odchylkou maximálně tří desetin sekundy oproti časům, které tam v reálu jezdí testovací piloti, a že tedy bude i poškození velmi přesné. Zdánlivě to vypadá jako fajn nápad, ale ve skutečnosti je to pro výrobce asi docela noční můra. Ukázalo by se totiž například, že Peugeotu 307 upadne při silnějším ťukanci jenom přední nárazník, zatímco Golfu od VW se začne deformovat předek a urve se blatník (jedná se o hypotetický příklad, rozhodně nehodláme zkoumat, které auto je ve skutečnosti větší „držák“). A to může být potenciálnímu zákazníkovi už podezřelé.

Co se týče samotné jízdy, nemá drtivá většina řidičů zkušenosti s jízdou na hraně, takže je jim „v zásadě jedno“, zda Parabolicu na Monze projede na plný plyn s Fiatem Punto nebo zda tam bude bojovat o holý život v nějaké nabušené americké muscle káře. Když jde ale o bezpečnost, to už zákazník řeší. A ve hře by rozhodně nerozlišoval, za jakých okolností to do čeho našrouboval (například pod jakým úhlem apod.), natož aby se zabýval tím, že každý vůz je konstrukčně do značné míry jiný, takže přestože všechny v reálu splnily bezpečnostní testy, tak se zkrátka nevyhnutelně musejí „rozpadat“ odlišně. Zákazník zkrátka uvidí, že z jednoho modelu toho v podobné situaci „opadalo“ více, a v tu chvíli je zde nebezpečí tendence považovat daný model za méně bezpečný.

Gran Turismo 5: PrologueVe výsledku tak spíše obdivujeme, jak Kaz dokázal výrobce přesvědčit, aby nakonec k poškození svých vozů dali svolení. Otevírá se tím ale další řada otázek: Jak bude poškození vozů vypadat? Jak ovlivní hratelnost? A bude se to vůbec dát hrát? V redakci z toho máme upřímně řečeno tak trochu vítr a paradoxně se modlíme, aby se to dalo vypnout. Penalty v prologu GT5 nám totiž dokázaly pěkně ztrpčit život, takže když si představíme, že by pro nás s poškozením vozů končil závod v první zatáčce po strkanici, orosí nás smrtelný pot.

Napadalo nás ale několik variant, jak by to celé mohlo být řešeno, přičemž nejvíce se nám zamlouvá ta první.

1.Podobně jako penalty v prologu by bylo poškození odstupňováno. Navrhujeme pět úrovní, kdy první bude zcela bez poškození a pátá bude představovat maximální realismus. Před závodem či šampionátem bychom si mohli zvolit, s jakým stupněm poškození chceme závodit, což by ale mělo vliv na částku, kterou bychom vyhráli. Jako přiměřený poměr se nám jeví 10% kreditů dolů za každý stupeň, takže kdybychom jeli bez poškození, dostali bychom za vítězství polovinu částky, která by byla vyplacena za vítězství s plně realistickým nastavením. To je fér, ne?

Bohužel nás ale jímá slabší podezření, že dojde spíš na některý z následujících případů

2. Podobně jako v GT5 Prologue bude několik stupňů poškození, ale hra sama bude volit jeho míru pro daný závod. Jinými slovy, s pojízdnými nákupními taškami budeme jezdit beztrestně, ale s nabušenými Le Mans plackami budeme vedle snahy udržet je na trati řešit i hrboly na asfaltu, abychom si třeba v nájezdu do Eau Rouge neurazili půlku auta.

3. Poškození bude pevně dané od začátku a hotovo.

Ne úplně bezvýznamnou otázkou pak je, jaké další důsledky s sebou rozmlácená auta ponesou.

5. Když rozmlátíme auto, tak budeme muset restartovat závod, případně celý šampionát.

6. Podle míry poškození auta se nám při návratu do menu z účtu odečte odpovídající „pokuta“, s níž může být spojena například nemožnost daný vůz nějakou dobu používat, protože bude „v servisu“.

7. Žádné pokuty nebudou, ale abychom dostali auto do původní formy, budeme si za těžké prachy muset koupit nové díly, které pak podobně jako auta budeme prodávat za zlomek pořizovací ceny. Vcelku jednoduše se tak budeme moci dostat do situace, že celá naše garáž bude prakticky nepojízdná a nebudeme mít peníze na opravy.

8. Bude to fungovat jako v bodě 7., ale budou upraveny poměry nákupní a prodejní ceny, takže právě koupený vůz budeme moci prodat za stejnou cenu, případně bude cena vozu s vylepšujícícmi úpravami i mírně růst.

Nebo vás napadá ještě nějaké možnost, jak by to mohlo nakonec být, případně jak by se vám to líbilo? Diskusní ring je volný!