Risen

Risen: nové jméno, stejná zábava

  • 199
Jen co se ubráníte prvním útokům fauny, už se zapojujete do zdejších mocenských her.
80

Risen

Platforma: PC
Výrobce: Piranha Bytes

  • kompaktní a dobře zpracovaný svět
  • spousta volnosti
  • možnost řešit úkoly po svém
  • celá řada zajímavých questů
  • odměna slídění a prozkoumávání
  • může působit zdlouhavě
  • zastaralé zpracování
  • svět mohl být živější
  • nemastný neslaný příběh

Kdo měl rád sérii Gothic navzdory jejím bugům, bude Risen pravděpodobně milovat. Opět dostane pořádnou dávku volnosti v kompaktním světě. Ostatní asi budou nadávat na zastaralost, mizerný příběh, takřka neviditelnou červenou nit vinoucí se hrou a nevýraznou grafiku. Nic z toho fanoušek Gothicu ale neuslyší.

Herní karta

Risen (PC)Psal se květen roku 2007, když autoři slavné RPG série Gothic řešili co dál. Po rozchodu s vydavatelem a ztrátě licence se německé studio nakonec rozhodlo dále pokračovat v sérii. Hra, na níž začali pracovat, je Gothicem. Akorát se teď jmenuje Risen.

Kdo hrál předchozí díly, bude se už na začátku cítit familiérně. Přestože faktografie Risen je jiná než v případě Gothic, jsou to vlastně jen zaměněná jména. Vlastně ani to ne. Vždyť hlavní hrdina je opět bezejmenný, zase si toho moc nepamatuje, a že jeho loď v bouři ztroskotala na podivném sopečném ostrově, ho zase tolik neudivuje. Rychle si totiž dokáže najít své místo na slunci.

Hráče čeká průzkum rozlehlého, v syrovém fantasy stylu vyvedeného světa, který na rozdíl od Myrtany ani nemá pořádné jméno. Jen co se ubráníte prvním útokům zdejší fauny, odvedete Risen (PC)sličnou dívku, která ztroskotala s vámi, do bezpečí, už se zapojujete do zdejších mocenských her.

Jak už to tak v moderních RPG bývá, lze si vybudovat spojenectví s jednou ze tří frakcí soupeřících na ostrově o vliv. Jakmile vstoupíte do přístavního města (opět bez názvu), zdejší poměry vám připomenou Khorinis.

První setkání s ďábelským (či naopak osvíceným, chcete-li) inkvizitorem Mendozou vám připomene chvíle prožité s Xardasem. Zkrátka a dobře, brzy budete mít pocit, že hrajete Gothic. Dá se říct, že co hráče poutalo k této sérii, zvládá rovněž Risen na jedničku. Je tu navíc několik funkcí či mechanismů, jež v Gothicu nefungovaly úplně zázračně a Risen z nich činí plnohodnotné a využitelné herní aspekty.

Risen (PC)Čekáte-li ale zásadní změny, nechte si zajít chuť. A pokud inklinujete spíše k sérii The Elder Scroll, můžete Risen zajisté vyzkoušet, ale říkáme vám – váš názor se s největší pravděpodobností nezmění. Naštěstí to ale platí i opačně, to už jsme snad ale nastínili dostatečně.

Obrovským plusem Risen je opět jeho svět. Piranha Bytes možná umí jen tohle řemeslo, ale umí ho neskutečně dobře. Na první pohled se u někoho může dostavit zklamání, že prostředí nedosahuje rozsahu Gothicu 3. Ale ruku na srdce, potřebuje někdo stovky čtverečních kilometrů na to, aby se lépe bavil?

Velikostí se Risen vrací zhruba k rozměrům Gothicu 2 a přinejmenším pro mě je to dobrá zpráva. Pryč je dlouhé a Risen (PC)samozřejmě nudné pobíhání po víceméně prázdných prostorách, které skutečně působily jako stafáž dobrá jen na to, aby bylo na krabici možné napsat co nejvyšší číslo. Pryč jsou také sněžné a pouštní areály, což někoho může (opět) lehce zklamat, ale vězte, že i bez nich sopečný ostrov obstojí, aniž by vypadal genericky a stále stejně.

Z obrázků to tak možná působí, ale svět Risen určitě není jednotvárný. Rozhodně je ale homogenní, a to je třeba přičíst mu k dobru. Okolí tvoří bažiny, lesy, pahorkatiny, stepní areály, pláže, jezírka, potůčky a říčky. Jedno přechází do druhého, města a vesničky jsou do prostoru inteligentně vtělena, v nich zase stojí domky či chatrče s logickým rozmístěním.

Studio Piranha Bytes a Gothic 3

Risen (PC)Není tomu příliš dávno, kdy to se studiem Piranha Bytes vypadalo velmi špatně. Vypuštění zabugovaného Gothicu 3 se postaralo akorát o pokažení pracně budovaného renomé a dlouholetá spolupráce s vydavatelem JoWood se nachýlila ke svému konci.

Byly tu strachy o to, zda se z podobné rány firma vůbec dokáže vzpamatovat. Zároveň se ale objevily naděje přicházející s novým začátkem. Piranha Bytes ztratili licenci na své dítě, a aby si vydělali na chleba, museli neprodleně s něčím přijít.

Ohlášení Risen na sebe nenechalo dlouho čekat. Studio mělo najednou šanci vymanit se z přesně definované škatulky tvůrců jedné hry a předvést třeba něco jiného – lepšího, zajímavějšího.

Je to asi otázka vkusu, ale osobně se raději ponořím do uvěřitelného světa, než abych pobíhal někde na pomezí pouště, ledovce a pralesa. Největší silou Risen tak jednoznačně jeRisen (PC) ten pocit. Pocit, že se pohybujete v promyšleném a přirozeném světě, který vám neklade žádné umělé překážky.

Vše, co někde v dálce vidíte, můžete jít také prozkoumat. Ono to tak leckdy nevypadá, jelikož použitá technologie není z nejnovějších a pomáhá si silným rozmazáváním vzdálených objektů, které pak vypadají jako nechvalně proslulé 2D obrazy umístěné na prostředí, o jejichž prozkoumání si můžete nechat jen zdát. Tak to ale v Risen nefunguje. Ne vždy na všechna místa vede očividná cesta, ale to neznamená, že se na ně nemůžete dostat. Slyšeli jste přeci už o levitaci, ne?

Ačkoliv se v preview hojně mluvilo o tom, že Risen nebude mít jednolitý svět a bude rozkouskován podobně jako třeba Mass Effect nebo přinejmenším prošpikován loadingy jako Zaklínač,Risen (PC) nakonec je to jinak a příznivci volnosti mohou jásat. Kromě označení vstupu do nových aktů tu v podstatě neexistují žádné předěly.

Přesto ale Risen působí uzavřeněji a lineárněji než Gothic 3. Jednak je to dáno tím, že jde o zjevně menší hru, jednak také tím, že se odehrává v jakýchsi úkolových celcích, které vás relativně dlouhou dobu drží na poměrně malém území, aniž byste se museli více vzdalovat. To neznamená, že nemusíte, ale osekání nutných pochůzek beru jako plus.

Abychom ale byli objektivní, vytržení z reality světem Risen bohužel není dokonalé. Jelikož se po krásném prostředí určitě budete čas od času jen tak procházet, určitě vás zanedlouho napadne, že je tu až překvapivý klid.

Risen (PC)A pak to konečně pochopíte. Onen zvláštní pocit klidu, který přitom panuje ve světě, jenž by měl být neklidný, vyvolává statičnost místních obyvatel, ať už se rekrutují z lidského či zvířecího druhu.

Migrace tu totiž prakticky neexistuje. Všechna zvířata i všichni lidé zůstávají v docela malém okruhu, kde je najdete úplně vždycky. Čestné výjimky, povětšinou spojené s důležitými questy teď nechme stranou.

Je škoda, že tu a tam nepotkáte nějakého člověka pohybujícího se z bodu A do bodu B. Nenarazíte ani na vzájemně soupeřící zvířata, dokonce ani na potyčky mezi nimi a lidmi. Přitom zásadní rozdělení společnosti do tří frakci přímo volá po občasných srážkách. Ty sice skutečněRisen (PC) probíhají, ale jsou nastaveny tak, abyste z nich nikdy nic neměli a přišli až k výsledku, případně se řídili jeho důsledky. To je opravdu velká škoda. Kdyby autoři v tomto směru zapracovali o něco více (a nemuselo to být vůbec složité), zážitek z prostého pohybu po ostrově by se ještě umocnil.

Přesto ale musíme být spokojení, a to i proto, že svět je jinak smysluplně naplněn odměnami a poklady, motivujícími k jeho prozkoumávání. Jistě, na mnoho míst se dostanete prostě proto, že vás sem zavede příběhová linka.

Ale i když se budete prostředím pohybovat bez cíle, narazíte na celou řadu překvapení, která vás mohou potěšit, ale samozřejmě i zarmoutit. V Risen totiž brzy zjistíte, že pobíhat po okolí není úplně bez rizik. Naopak, docela často budete muset konstatovat, že protivníciRisen (PC) vyskytující se na určitých místech, jsou nad vaše síly.

Tím hra sice vytváří jisté bariéry, ty však působí naprosto přirozeně a navíc – když se budete opravdu, ale opravdu hodně snažit a po kapsách budete mít dost životadárných flakónků, můžete se i se slabší postavou dostat přes náročné překážky. Obvykle ale není problém se na inkriminovaná místa vrátit později, se silnější postavou.

Na ostrově fungují tři frakce, ke kterým se můžete připojit. Jedná se o Inkvizici, Bandity a Mágy. Na první pohled se ale zdá, že se rozhodujete pouze mezi dvěma stranami jednoho zásadního konfliktu. To je dáno skutečností, že linie mágů a inkvizice se brzy slévá v jednu a liší se jen marginálně, když obě bojují proti banditům.

Risen (PC)Úvodní fázi Risen strávíte vlastně jen snahou přimknout se k některé z frakcí, což se vám podaří zhruba za deset hodin. To však neznamená, že po tuto dobu se budete jen učit. Zažijete dost zajímavého, ale stále si budete připadat poněkud bezvýznamně. Nutno přiznat, že začátek je oproti jiným, moderním, RPG pomalý, ale o to bytelnější jsou pak základy, na kterých se dá stavět a o to hlubší zážitek si vychutnáte později.

To, k jaké frakci se nakonec přidáte, poměrně výrazně ovlivní průběh hry, nikoliv však požitek, jaký si z ní odnesete. Výběr jedné strany vám uzamkne spoustu questů určených pro hrdiny té druhé. Na hlavní příběh nemá tato volba překvapivě prakticky žádný vliv. Zkrátka a dobře, na hru, která klade takový důraz na volnost, je pojetí a vyprávění příběhu Risen překvapivě (asi trochu nepříjemně) lineární.

Risen (PC)Může se zdát, že každou chvíli činíte nějaké to rozhodnutí. Ovšem stačí se trochu zaměřit na jejich důsledky a zjistíte, že jsou velmi povrchní a rozhodně ne dlouhodobě zásadní. Oproti dramatickým a intenzivním rozhodnutím, které znáte třeba z Neverwinter Nights 2 nebo ze Zaklínače, si tu budete připadat méně významní.

Asi nejvíce pletichaření si užijete v přístavním městě, kam se dostanete už zkraje hry. Právě tam se lze velmi rozhodovat, které z frakcí dáte přednost a s trochou vychytralosti můžete vyzrát na obě. Svými činy nakonec rozhodnete, kdo v tomto pro celý svět Risen důležitém městě bude panovat.

Namísto osudových příběhů a rozhodnutí si užijete spíše zábavné každodennosti a možnostiRisen (PC) plnit většinu úkolů několika způsoby. Třeba právě v přístavním městě seženete tři části artefaktu, abyste se je následně rozhodli předat zástupci inkvizice, která po nich baží stejně jako bandité. To vám samozřejmě u banditů kredit nezvedne. Naopak.

Jenže tímto krokem celá akce nemusí končit. Inkvizice vám za artefakt zaplatí pěkné peníze. Pokud vás následně napadne dotyčného příslušníka inkvizice přepadnout, zmlátit a o artefakty ho obrat, nic vám v tom – kromě toho, že se samozřejmě bude bít – nebrání.

Nakonec se tak dá artefakt přeci jen předat banditům, do kterých samozřejmě také nějaké ty drobné dostanete, ale především si vydobudete ještě větší respekt.

Co do úkolů, drží se Risen v příjemném nadprůměru. Na hlavní dějové lince sice narazíteRisen (PC) překvapivě na nezáživné questy, které až příliš často rýžují schéma "přines, odnes, posbírej", ovšem příběhové odbočky se zajímavějšími úkoly výsledný dojem naštěstí napravují. Osudy obyčejných lidí přitom dokáží zaujmout a nabídnout potřebnou míru identifikace.

Vývoj charakteru není prakticky vůbec svázaný. Jsou tu tři třídy, korespondující s výběrem frakce. U banditů se můžete stát bojovníkem, inkvizice z vás udělá válečníka Řádu a třetí cestou je pochopitelně mág.

Cesta k mágovi a válečníkovi Řádu je velmi podobná. Ostatně, tyto dvě třídy se liší jen tím, že mágové mohou používat jak útočnou, tak všední magii, zatímco válečníci pouze útočnou. Bandité si pak musí vystačit zcela bez magických schopností, mohou ale nosit nejlepší výzbroj.

Risen (PC)Nemusíte se ale bát, že si za banditu vůbec nezakouzlíte. Pokud si seženete patřičné svitky, není to vůbec žádný problém, i když počítejte jen s efektem na jedno použití.

Jen škoda, že bandité nemají oproti mágům a válečníkům žádnou exkluzivní schopnost. Volnost Risen vám totiž umožní vytvořit i z mága docela schopného válečníka, ale nikoliv z bandity obstojného kouzelníka (pomineme-li svitky).

Levely se sbírají docela obtížně a automaticky za vstup na vyšší úroveň obdržíte akorát více životů a many. Schopnosti jako boj se zbraněmi je zapotřebí se naučit u mistrů, a to za patřičnou úplatu a především výměnou za nějaký ten zkušenostní bodík.

Risen (PC)Peněž je málo zejména v počáteční fázi, bodíků potom úplně vždycky. Je tak třeba si přeci je vybrat určitou specializaci. Když totiž budete investovat do příliš velkého množství schopností, v žádné z nich nebudete doopravdy excelovat. Některé si sice osvojíte plně po první investici bodíků, jiné ale mají až deset úrovní.

Talentů a tedy i směrů vývoje postavy není v Risen tolik jako v jiných RPG. Zato jsou ale přehledné a vylepšení mají jasné dopady. Vylepšíte-li si boj s mečem o jeden stupínek, okamžitě to při další bitce pocítíte.

Také bojový systém jako by tomu z Gothic z oka vypadl. Bitky jsou akční a poměrně snadno ovladatelné myší. Levým myšítkem kupíte údery do sekvencí, pravým se snažíte blokovat a přecházet do protiútoků. Spolu se směrovými klávesami tak docílíte nejrůznějších kreací.

Risen (PC)Boje fungují poměrně precizně a kromě klikání v nich jde také o dobré načasování. Postupem času se učíte nové bojové variace, avšak na způsobu ovládání to mnoho nemění. Samotný bojový systém tak později upadá do stereotypu, z nějž ho vytahují jen povětšinou nároční nepřátelé.

Jejich typů by každopádně mohlo být více. Ne že by jich bylo málo, ale je třeba si uvědomit, že Risen je stále dost rozlehlá hra a s jejím naplněním si mohli dát tvůrci ještě trochu více práce. Nejde však o žádnou zásadní výtku.

Ačkoliv by se příběh dal označit za klišovitý a málokdo v tomto ohledu čekal něco světoborného, budete chtít vědět jak pokračuje, a to jednak proto, že dějovou banálnost hra vcelku dobře maskuje, jednak disponuje výborně napsanými, patřičně obhroublými dialogy, jež jsou namluveny jak pro všechny NPC postavy, tak pro hlavního hrdinu. Pravda, moc toho v rozhovorech neovlivníte, užijete si ale zajímavých mini-příběhů a nezřídka také svěžího humoru.

Risen (PC)Kde však příběh opravdu vykazuje nepěkné nedostatky, to je bohužel jeho závěr a zakončení. Namísto toho, aby ke konci hra gradovala, spíše začíná nudit. Nutno ale říct, že to už budete daleko za třicetihodinovou hranicí, takže Risen nelze vyčítat, že by neposkytoval dost zábavy. Jistá příběhová ucelenost by ale neškodila.

Asi čekáte, kdy to na vás vybalím. Kdy už přijde na řadu odstavec se všemi těmi chybami, kterých se v Piranha Bytes zase dopustili. Umí snad tohle studio udělat hru bez závažných technických problémů? Po dohrání Risen už známe odpověď. Umí.

Na žádné zásadní problémy jsem v průběhu hraní nenarazil, pár lehkých technických bugů mi sice neušlo, ale v jaké hře nějaké to prolínání textur a zablokovaná postava za předmětem není?

Risen (PC)Ve fórech se nicméně objevuje jeden poměrně nepříjemný problém, který se má nacházet na hlavní dějové lince a nešťastně bránit pokračování jedním určitým způsobem, který by měl být možný, ale kvůli chybě není. Dá se však obejít jiným stylem.

Ačkoliv je na svět Risen pěkný pohled, po technologické stránce je hra zastaralá. Vůbec nevypadá lépe než třeba Gothic 3. Zamrzí především opravdu kostrbaté obličeje, místy příliš hranaté objekty a málo výrazné efekty (výjimkou je bouřka). Zamlžené textury v nevelké vzdálenosti a doskakující objekty také nepotěší. Tvůrci to naštěstí dohnali povedeným architektonickým stylem a kompaktností ostrova.

Risen není úplně jednoduché hodnotit. Jednoznačně to je hra určená pro dobrodruhy, kteří nepotřebují vodit za ručičku, stačí jim spartánská mapa bez označení a nezblázní se, Risen (PC)když se na chvíli ztratí nebo se nějaký čas motají jen ve vedlejších úkolech, aniž by bylo jasné, kam se po příběhové lince dále vrtnout.

Je to svým způsobem pohodová hra, která nikam nespěchá a nechává vám prostor pro vychutnání pěkně provedeného, bohužel ne úplně živého světa. Pohoda jde ale stranou, když se vypravíte na dobrodružnou výpravu a párek vlků vám pořádně vyklepe kožich.

Nečekejte ani, že si budete každou chvíli užívat nových zbrojí či zbraní. To jsou ve světě Risen vzácné věci a hra vás naučí si jich považovat. Někomu možná bude chybět sběratelská mánie, ale tak tomu prostě je. Každopádně je to o dost uvěřitelnější.

Méně zkušení hráči si asi budou zoufat a pozvolný spád či nejasné směřování Risen příliš neocení. Risen (PC)Jenže pro ně titul zkrátka není určen. Gothic má jasně vymezenou fanouškovskou základnu, jejíž potřeby v Piranha Bytes dobře znají a svými hrami se je snaží naplňovat.

Fanoušek Gothicu dobře ví, že nemá čekat strhující příběh nebo charaktery, které ho emocionálně strhnou. Fanoušek Gothicu si chce svou zábavu vytvářet sám – objevováním. Zjednodušeně řečeno platí, že čím více hře sami dáte, tím více se vám odvděčí.

Ačkoliv tak má hra své chyby, je hodna doporučení. Navíc je to první Gothic, který funguje od začátku do konce (skoro) bezchybně. Akorát už se jmenuje Risen. Ta změna sérii prospěla!


Poznámka k české verzi: Hra v české verzi vyjde o více než měsíc později. "S politováním musím oznámit, že se nám v Ceneze nepodařilo stihnout lokalizaci ve slíbeném termínu," informoval nás Karel Drda z Cenegy. Postup bude následující: nejdříve vyjde anglická verze s přiloženým kuponem. Ten zákazníka později oprávní získat patch s češtinou. Česká verze Risenu bude k dispozici 18. listopadu.


Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

89 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 906 čtenářů

Témata: bitka, Humor, Zaklínač