Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Risk 2 - skutečně jenom strategie

  12:00aktualizováno  15. února 2003 10:57
Ačkoliv her označovaných za strategii kolují na světě stovky, Risk 2 se jako jedna z několika málo z nich dá považovat za opravdu čistokrevnou strategii, v níž ačkoliv dobýváte svět, nespatříte ani náznak jakýchkoliv akčních prvků. Říkáte si, že to není možné? Microprose vás přesvědčí, že je.
Risk 2

Národ Vrecoslavů slaví jedno vítězství za druhým. Od doby, kdy měl jednu jedinou ubohou armádu ve své rodné zemi na území Velké Moravy uplynulo již poměrně hodně času a nyní se jeho bitvy odehrávají v celosvětovém měřítku. Jeho modře oděná armáda svádí nelítostné boje s ostatními velmocemi, které mají obsazeny jednotlivé státy světa a ve většině případů jsou její tažení úspěšná. Vojska Vrecoslavů spolu s dobitými územími pomalu, ale jistě sílí, zvyšuje se také jejich počet a soupeři začínají mít obavy. Až dosud šlo každému z nich o jejich vlastní prospěch, když však vidí sílu protivníka, spojují se a vysílají vojska k jeho oslabení. Žel bohu pro ně marně. Namísto toho, aby připravili o cenné síly Vrecoslavovy lidi, narážejí na železnou zeď zkušené pěchoty a jízdy v modrých uniformách a na své straně zaznamenávají cenné ztráty. Vrecoslavové opět vítězí. Modré vlaječky zasazené v jednotlivých světadílech přibývají a na papírových mapkách se to modrá čím dál víc. Celý svět je postupně obsazován vojsky a lidé v obsazených územích se tím pádem dostávají pod vládu Vrecoslavovy říše. Nereptají, naopak díky jeho vojevůdcovským schopnostem se s chutí pouštějí do boje a posilují jeho armády. Je to tady, svět je dobit. Vrecoslavové porážejí své protivníky a veškeré kolonie se tak rázem stávají jejich. Nic však netrvá věčně...

Pomalu, ale jistě jsem se přepnul z virtuální do naší reality, abych mohl vskutku zodpovědně poreferovat o strategické hře Risk 2 od Microprose. Jak jste již asi poznali, jedná se o dobyvatelskou strategii, v níž však nenajdete ani jednu akční scénu, Risk 2 ale pouze a jenom část určenou k taktizování a následné interaktivní filmečky znázorňující boje. Kdo tedy čekal, že postaví továrny na vojáky a vydá se dobývat svět, bude tedy jistě zklamán a pokračování v četbě této recenze pro něj bude nejspíš zbytečností. Stratéga tělem i duší jsem však těmito slovy jistě potěšil a věřím, že nejinak tomu bude i níže v této recenzi.

Risk 2 je předělávkou deskové hry, které většina z nás jistě dobře zná. Nejblíže se podobá asi Diplomacii (recenze zde), jejíž elektronická podoba spatřila světlo světa někdy před čtvrt rokem a jejím publisherem bylo, stejně jako v tomto případě, Hasbro) - vaším úkolem je dobýt celý svět, přičemž tentokráte už nebudete kooperovat s dalšími hráči, ale pojedete na svou pěst a jen vaše schopnosti vám pomohou dosáhnout kýženého cíle. Nebude to rozhodně lehké a mozek všech, kdož se k Risku 2 dostanou, se bude jistě mnohdy při přemýšlení přehřívat, nicméně možné to pochopitelně je.

Po spuštění hry a vybrání si jedné z možností (klasické boje, kdy jedete od začátku a všichni mají stejné síly, tournament, kdy jde o sérii bitev a sametime, v němž se dostanete do počítačem předem vygenerované, již rozehrané mapy a máte za úkol s obdrženou armádou dokázat porazit protivníkova vojska) se před vámi objeví mapa světa, na níž máte kolečkama příslušné barvy znázorněno, které státy patří vám a které soupeřům, přičemž čísla v nich vyznačující znamenají sílu vojska. Vaším úkolem je samozřejmě ovládnout celý svět a všechna kolečka "obléci" do vaší barvy.

Risk 2

Dobývání světa funguje asi následujícím způsobem - na počátku máte armádu složenou z několika, na různých místech rozmístěných vojsk. Armáda má určitou sílu, která je udávána číslem. Vy pak máte před každým tahem možnost svá vojska v závislosti na obsazených územích posílit tak, abyste si počet států udrželi, případně zvýšili poražením protivníka majícího ve vlastnictví sousední kolonii. Na konci každého tahu pak můžete udělat jeden taktický pohyb, který se rovná přesunu vojsk z místa A na místo B tak, čímž sice oslabíte vysílající armádu, ale o vojska nepřijdete a posílíte vojsko, kam vybraní vojáci míří. Posilujete tím svou pozici v dané lokalitě a zajišťujete si klid pro příští tahy soupeře.

Když už jsem několikrát nakousl systém bojů, je na čase, abych vás o něm informoval o něco podrobněji. Kdo by očekával, že bude mít nějakou možnost ovlivnit svá vojska při jednotlivých bitvách o daná políčka, šeredně by se mýlil. Systém bojů je totiž vyřešen tak, že házíte kostkou, přičemž vyhrává samozřejmě ten, kdo má vyšší číslo. Jedním hodem pak můžete zabít maximálně dva vojáky (za podmínky, že vy i soupeř máte dva střelby schopné bojovníky), v případě, že jsou vaše čísla shodná pak vyhrává bránící se strana. Ne každého by ale bavilo půl hodiny sledovat točící se kostky a zastavovat je ve vhodném okamžiku, proto je můžete vypnout, čímž docílíte toho, že po zmáčknutí příslušného tlačítka "roll" v pravém dolním rohu obrazovky uvidíte přímo číslo, které vám padlo a také příslušnou barvou a šipkou znázorněno, kdo koho sejmul (respektive které vojsko zastřelilo někoho z nepřátel). Upřímně řečeno, je ale hodně frustrující, když nemůžete pořádně ovlivnit boje a ačkoliv jdete do boje s osmičlennou armádou, Risk 2 tři ochránci kolonie vám ji rozpráší, ani nevíte jak, nebo naopak, bráníte-li s deseti vojáky a čtyři nepřítelovi pěšáci vám je postřílí, máte v tu chvíli chuť rozdrtit nejen protivníkovu armádu a vymést ho z mapky světa, ale také váš počítač.

Grafika je udělána hodně dobře. Ačkoliv jistě nebyla tak složitá, jako například v klasických akčních strategiích, o čemž svědčí jedna základní mapa, několik oken s hláškama, grafické znázornění bojů a filmečky po výhře či prohře, je udělána stylově, vkusně a pěkně. Stejně tak je to i s ozvučením, které odpovídá době, v níž hrajete (v menu a po bojích hraje jednoduchá hudba, která vám nabudí atmosféru bojů, byť ve hře samotné jsem ji neslyšel).

Končený verdikt bude v případě Risku docela těžký. Hra je určená pro čistokrevné stratégy, to už jsem řekl. Nenajdete v ní ani špetku akce, to jsem také řekl. Dále jsem zmínil, že se jedná o předělávku deskové hry, která je však zpracována doslova bravurně. Na co jsem ale neupozornil je ale délka (respektive krátkost) hry a byť má hra atmosféru, po docela krátké době (v mém případě asi po třech dobytích světa) vás přestane bavit. Hru proto doporučuji jen čistokrevným stratégům, kteří od ni však nemohou čekat zábavu na dlouhé večery, ale spíš občasné odreagování se od současných komerčně úspěšných strategických titulů, neboť nepopírám, že vás hra nebude po čase opět přitahovat, nepředpokládám však, že byste u ní vydrželi o něco déle, než dříve, čili jednu či dvě úspěšně dohrané hry.

Risk 2
Výrobce: Microprose
Distributor: Hasbro
Minimální konfigurace: P166, 32 MB RAM, 2 MB graf. karta, DirectX 7
Doporučená konfigurace: Celeron 300, 64 MB RAM, 4 MB graf. karta, 200 MB HDD
3D karty: ne
Multiplayer: ano (LAN, internet)
Verdikt: Strategie čistá jako lilie. Nic míň, nic víc.
Hodnocení 53%

Autor:




Nejčtenější

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Destiny 2
VIDEO: Sci-fi Destiny 2 je nejhezčí na PC

Zatímco první díl střílečkové hry na hrdiny vyšel pouze na konzole, druhý se podívá i na počítače. A bude tam vypadat zdaleka nejlépe.  celý článek

Iron Harvest
Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

Další z rubriky

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Soutěž: vyhrajte první český elektrokočárek
Soutěž: vyhrajte první český elektrokočárek

Pohon, světla, automatické houpání a ohřívač stravy vám usnadní každý výlet.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.