Robin Hood - 1. část průvodce hrou

  • 112
Hra Robin Hood: Legend of Sherwood si bezesporu zaslouží velkou pozornost. Jako jeden z nevydařenějších klonů Commandos si jistě zaslouží, abychom ji popsali nejen obsáhlou recenzí, ale nabídli vám i tipy a triky a kompletní návod na všechny mise. Dnes se podíváme krom popisu obecných taktik i na prvních 8 misí ze 40.

Na začátek několik glos k tomuto návodu. Popisuje můj vlastní průběh hrou. Ta je v některých momentech nelineární, takže kupříkladu ony krátké přepadací mise můžete hrát v úplně jiném pořadí než já, někdy si můžete vybrat jinou cestu, ale hlavní příběhové mise by měly být podrobně popsány všechny.
Tento text neberte jako dokonale přesný postup jak si krok za krokem poradit se všemi nástrahami. Měl by to být jen jakýsi malý průvodce, který vám lehce naznačí, co a jak, ale pokud se vám některé popsané akce nepodaří, neděste se – záleží i na štěstí a nikde není psáno, že mise nejdou vyřešit i akční cestou. Právě naopak – cest je mnoho a není v lidských silách postihnout je všechny. Proto než se pustíme do návrhu řešení jednotlivých misí, řekneme si něco málo obecných tipů a triků, které vám pomohou obelstít nepřítele a úspěšně vyklouznout z nepříjemných situací.

Pohyb po úrovni
- Často využívejte mapy a každý krok si pořádně rozmyslete.
- Od začátku víte, kde se nachází živé bytosti, když se k nim trochu přiblížíte, rozpoznáte i, zda jde o strážného či civilistu.
- Neukvapujte se, ale klidně se několikrát přesvědčte o tom, v jakých intervalech se otáčí, popřípadě jaká je dráha jeho patrolování. Podle toho se pak zařiďte.
- Využívejte funkci umožňující zjistit, kam se dívá (klávesa Alt).
- Schovávejte se do všech možných dveří, jsou neprůhledné a pokud vás strážní přímo nehledají, ani je nenapadne jít dovnitř.

Jak omráčit strážné
- Jedná-li se o osamoceného strážného, jednoduše ho obejděte s příslušnou postavou a praštěte po hlavě.
- Je-li strážný sám, ale nejde se dostat za něj, upoutejte jeho pozornost jinou postavou a druhou se zatím připližte za jeho záda.
- Upoutat pozornost je možné i jinými triky – hozením měšce s penězi, vosího hnízda, lahve kořalky…
- Je-li strážných více, omračte je postupně zezadu, nejde-li to bez boje, vyřiďte to s postavou, která drží v ruce hůl či jinou tupou zbraň – ani v boji pak zbrojnoše nezabijete, ale pouze omráčíte.

Co s těly?
- Když už někoho zabijete, nedá se s tím nic dělat, je třeba ale zamezit vyvolání poplachu schováním těla. Nejlepší je uložit ho dovnitř osamocené budovy, tam ho nikdo hledat nebude.
- Omráčené strážné je potřeba nejprve svázat, což umí několik postav, například Stutley či bratr Tuck. Je třeba to provést dříve, než z omráčeného zmizí všechny hvězdičky – to se pak probudí a okamžitě na vás zaútočí či poběží pro pomoc.
- S omráčenými těly nakládejte ještě obezřetněji než s mrtvými – někdo je může najít, rozvázat – a to pro vás znamená nepříjemnosti. Schovávejte je proto vždy do místností (tj. za dveře), u kterých jste přesvědčeni, že se dovnitř nepodívá žádný voják.

Jak bojovat?
- Je velmi pravděpodobné, že budete muset bojovat. Pokud vám jde o dobré skóre a nechcete zbytečně zabíjet, pošlete do boje Willa, Malého Johna či jinou postavu s tupou zbraní, která protivníka nezabije, ale jen omráčí.
- Pozor na nepřátelské lučištníky – stává se, že ohrožují vaše postavy a vy to poznáte jen podle ubývajícího zdraví – vaši zbojníci nic sami neudělají pro to, aby se skryli, a nechají ze sebe klidně udělat jehelníček.
- Pro boj s holí a v podstatě s jakoukoliv tupou zbraní platí, že: úder shora = omráčení, přímým úderem zepředu protivníka odhodíte dozadu a můžete se ho tak zbavit, pakliže chcete utéci, údery ze stran ho nejčastěji zraní a omráčí.
- Chcete-li se zbavit více protivníků, nakreslete myší hodně táhlý a lehce zakroucený úder – vaše postava se otočí kolem dokola a většinou smete všechny protivníky kolem sebe.
- Pro boj s mečem platí: je třeba být variabilní co do skladby úderů. Útočte střídavě ze stran a shora – protivníka tím rozhodíte a snadno si pak poradíte i s oplátovaným rytířem.
- Rytíři na koních jsou nejtěžším oříškem. Je třeba je buď zdálky sestřelit Robinovým lukem, nebo na ně zaútočit ve více lidech, omráčit a následně dorazit (svázat je nejde a riskovat, že se proberou, není moc moudré).

K ovládání
- Využívejte klávesových zkratek. Pokud vám nevyhovují ty přímo ve hře, můžete si je přenastavit. Životně důležité jsou klávesy g, h a j – slouží k instantnímu vyvolání speciálních schopností té které postavy.
- Využívejte rychlých akcí. Můžete tak naplánovat postup všem svým zbojníkům a pak celou věc spustit mnohem rychleji, než by tomu bylo v reálném čase.
- Využívejte klávesu Alt, která vám zobrazí dohled nepřítele, na kterého si ukážete kurzorem.

Tak, obecné řeči už bychom měli za sebou a můžeme se tak pustit do popisu jednotlivých misí hry. Postup, který popíšu, by měl vést při slušném provedení k cca devadesáti procentům zachovaných životů, tedy neměli byste zabít více než jednoho vojáka z deseti. Když se vám bude hodně dařit, dostanete se i nad 95% hranici. Pokud vám je tato statistika vcelku lhostejná, můžete ale klidně celou hru proletět za poloviční čas třeba s procenty padesáti, nic vám v tom nebrání (kromě čistého hoodovského svědomí… :o).

Útěk z rodného hradu
Vaším cílem v první misi je uniknout z hradu do Sherwoodského lesa. Nejprve omračte ráznou ranou pěsti několik nejbližších strážných. Můžete zvolit cestu násilí, kdy opatrně vybijete celý hrad, pokud ale nechcete zbytečně riskovat, stačí sejít na jižní stranu, po schodech se dostat na ochoz a vydat se směrem k východu. Cestou potkáte několik strážných – vždy si v zákrytu počkejte, až se otočí k vám zády, načež rychle vyběhněte a omračte je, mělo by to vyjít aniž byste vyvolali poplach. Nastřílejte nějaké šípy do terčů – šerif ukončí cvičení a vy budete mít volnou cestu k žebrákovi. Tomu dejte nějaké peníze a jděte na označené místo. Cestou budete muset omráčit několik strážných. Ještě než dorazíte na místo určení, setkáte se s Robinovým známým. Řekne vám, že lord Godwin zmizel a nikdo neví, co se s ním stalo. Doporučí vám ale chlapce z vesnice, který vám pomůže utéci. Vy ještě seberte žebrákem doporučený svitek – dozvíte se, že jeden rytíř u sebe nosí hodně zlata. Neplýtvejte na něj zbytečně šípy – je proti nim odolný – jen ho omračte, až se k vám otočí zády a oberte ho o pěkné tři stovky zlatých.
Takřka u východního okraje mapy najdete na hradbě popínavou rostlinu, po níž můžete sešplhat dolů a dostat se tak z nebezpečných prostor hradu. Se skupinkou vojáků obklopujících vesničana na rozcestí si můžete poradit buď silou nebo trikem – hoďte kus stranou měšec s cinkajícími mincemi a využijte opět služeb své tvrdé pěsti. Pokračujte po cestě okolo hradu směrem do vesnice. Narazit byste měli na dva strážné. Počkejte, až se ten z nich, který se pohybuje, otočí k vám zády, a srazte pěstí druhého. Pak se rychle věnujte i druhému a schovejte se před rytířem, který vzápětí přiběhne. Až se zase otočí na cestu zpět, omračte i jeho a pomocí dalšího měšce si poraďte se čtveřicí zbrojnošů u můstku. Pak už byste měli mít cestu ven volnou, jen si ještě vyzvedněte čtyřlístek u vesničana, kterému jste prve pomohli proti šerifovým mužům na rozcestí.

Záchrana Stutleyho
Jděte rovnou k bráně a omračte stráž mluvící s ženou v zeleném. Pak se stejně věnujte i jejímu kolegovi. Přilepšete si volně se povalujícím měšcem a promluvte si s žebrákem. Pak vejděte do města a držte se při pravé straně budov. Až se stráž napravo od cesty do hradu otočí zády a začne se bavit s vesničanem, praštěte ji s láskou po hlavě. Pak se věnujte trojici nalevo od mostu – využijte hozeného měšce a nepřipoutávejte na sebe zbytečně pozornost. Pak z mostu přeskočte na střechy a seberte šípy na střeše jedné z budov. Vraťte se a omračte stráž nejblíže u zajatců. Poraďte si i s ostatními a osvoboďte Stutleyho a jeho tři kumpány. Pak projděte uličkou nalevo od popraviště a až se pětičlenná hlídka nebude dívat, omračte Robinem osamoceného strážného u hradby a nechte jednoho z osvobozených zajatců odnést a schovat jeho tělo do blízkého domu. Až stráž znovu přejde, přeběhněte do kostela, kde omračte a okraďte rytíře (nezapomeňte omráčit i babku-bonzačku!). Pak se uličkami propracujte až k bráně, kde omračte poslední stráž a už nedbaje na poplach rychle utečte do sherwoodského lesa.

První přepadení
Tato mise je pěkná a kupodivu i docela jednoduchá – do začátků máte připravených hned několik pastí na šerifovy muže. Neprve si počkejte, až se vůz s penězi rozbije na cestě. Pak střelte do prvního terče směrem na severozápad od vás, lučištníci si poradí s prvními strážemi. Další chyťte chytře do připravené sítě, následně omračte stráže přímo u vozu za pomoci posledního terče, po jehož trefení seběhnou k vozu tři vaši muži s klacky. Zbývá už jen prohledat všechny omráčené a mrtvé vojáky a vykrást peníze přímo z povozu, načež se můžete zase vesele vrátit do Sherwoodu. Na tuto misi vám bohatě stačí samotný Robin, ostatní mohou vyrábět šípy, léčivé květiny apod.

Druhé přepadení
Druhá přepadací akce je snad ještě jednodušší než ta první – mně osobně zabralo její dokončení méně než pět minut. Až projede konvoj, chyťte nejprve prvních pár vojáků do sítě, mezi ostatní už se klidně můžete vrhnout s klackem a všechny je obratným bojem omráčit. Můžete také využít služeb skrytých mužů s kyji a lučištníků, ale není to ani potřeba – jen si dávejte pozor na nepřátelské střelce, kteří nejsou vůbec hloupí a snaží se od vás si udržet dostatečnou vzdálenost. Až bude okolí rozbitého povozu vyčištěno od nepřátel, poberte všechny zde se nacházející váčky s mincemi (mělo by to být dohromady asi 6500, tedy slušná částka) a s klidem misi ukončete.

Setkání s Marian
Tady se poprvé hra větví, já zvolil setkání s Robinovou dávnou láskou Marian, takže začneme popisem této větve. Noční výprava do Nottinghamu je zase trochu těžší záležitostí, takže si ji rozebereme podrobněji. Neprve se pěstí zbavte strážných na nejbližším můstku – jsou k vám zády, takže by to neměl být problém. Pak si počkejte, až odejde velká hlídka, omračte osamoceného strážného vedle první chalupy, rychle ho odneste, schovejte a svažte. Až hlídka znovu přejde, rychle omračte dva u dalšího můstku. Odnést je můžete buď opět k matce, která ztratila syna, nebo na druhou stranu do některé z budov – je to jedno. Každopádně je třeba jednat rychle a neobtěžovat se se svazováním, to lze provést později. Opět nechte hlídku přejít a přeběhněte za jejími zády, schovat se můžete na chvíli v přilehlých domech těsně u hradeb. Před těmito budovami se v pranýři nachází tělo mladíka z chalupy na úplném začátku. Okolo něj jsou čtyři stráže. Vezměte to pěkně po pořadě zleva – první dvě jsou otočeny zády, to by neměl být problém, posledního čtvrtého možná budete muset zabít. Sundejte z pranýře tělo a doneste ho matce do chalupy, budete odměněni čtyřlístkem. Pokud si chcete finančně přilepšit, navštivte baštu na levé straně hradeb – po snadné eliminaci (omráčit – svázat - odnést) rytíře zde najdete měšec s pěti sty zlaťáky. Pak se vraťte takřka až na začátek a vejděte na pole s léčivou bylinou. Zády k vám nalevo od první budovy by měl stát další voják – až se velká hlídka nebude dívat, omračte ho a schovejte tělo. Rozeběhnou se k vám tři zbrojnoši od brány – v rychlém souboji je omračte také, svažte a urychleně odneste do nejbližšího domu. Pak obejděte budovu okolo mlýna a stejným způsobem se zbavte dvou na východ otočených zbrojnošů. Zbývá nám tu velká hlídka a jeden zbrojnoš u brány. Toho omračte a odneste, načež na odlehlém místě podstupte krutý boj s velkou hlídkou (snažte se je spíše omráčit než zabít… nechcete přece vyvolat poplach…). Těla nezapomeňte odnosit do domků.
Zaplaťte žebrákovi, poví vám, kde se nachází Marianin dům. Nicméně dovnitř se zatím nedostanete, tak jen odstraňte strážného na hradbách přímo vedle domu a seberte si čtyři šípy. Pak se postupně zbavujte strážných na prvním náměstíčku, vždy když je velká hlídka chodící nahoru a dolů otočená. Až se vám to povede, zaplaťte žebrákovi a vydejte se na jím označené místo. Dozvíte se, že lady byla pozvána k šerifovi na večeři. Než se vydáte do útrob hradu, vyčistěte zcela ulice města – už by v nich beztak mnoho stráží zbýt nemělo. Jejich těla nastrkejte do různých budov, aby je po případném alarmu hned nenašli… Pak projděte přes věž (odemkněte si vrata šperhákem) až skoro na nádvoří. Nejprve obejděte cimbuří a jednoho po druhém oddělejte pěstí a následně svažte. Pak postupně uspěte i vojáky na nádvoří – musíte vždy po jednom zprava a zleva, aby ostatní nic nezaregistrovali. Oberte je o peníze a seberte i měšce ze všech věží. Poslední žebrák se nachází v pravém horním rohu města – zaplaťte mu. Dozvíte se, že touto dobou chodí lady Marian do kostela. Omračte bratra Tucka a uložte ho do místnosti v pravé části kostela. Namísto něj pak nechte vejít do zpovědnice Robina. Po dialogu mezi ním a Marian jen co nejrychleji utečte zpět do Sherwoodu (z místa, kde jste začínali).

Záchrana Willa Scarletta
Tuto misi asi většina z vás bude dobře znát z hratelné demoverze, jen se odehrává v noci a ne ve dne. Vaším úkolem je zde záchrana Willa Scarletta, ač se to zdá obtížné, není tomu vůbec tak a za slabou půlhodinku můžete být s celou akcí hotovi. Vezměte si Robina, někoho kdo umí otevírat zámky paklíčem, někoho velkého na odklízení těl a někoho kdo umí léčit.
Počkejte si, až přejde pětičlenná chodící stráž, pak omračte dva strážné u mostu, svažte je a ukliďte. Počkejte si opět na návrat stráže, nalékejte ji na hozený měšec a všechny omračte nebo v horším případě zabijte (když zrovna pochodují, jde to zařídit i tak, že je postupně omráčíte pěkně po dvojicích). Dojděte k mlýnu a přijměte úkol pomoci žebrákovi. Poraďte si s pětičlennou, ale hloupě zády stojící stráží u první odbočky vpravo a pokračujte po cestě severním směrem (nalevo si všimněte kamene, po kterém je možné přeskočit na hradbu a po popínavé rostlině se dostat dovnitř hradu – tuto cestu později použijeme). Omračte strážného u můstku a rychle zbrojnoše i babku na druhé odbočce vpravo. Těla ukliďte. Teď si poraďte s hloupě natočeným zbrojnošem u mostu – přeskočte Robinem na můstek, hoďte po strážném třeba jablko a upoutejte tím jeho pozornost, mezitím projděte s Robinem domem a uspěte ho zezadu (je dobré si tohle naplánovat jako rychlou akci). Pak pomozte žebrákovi od tří pobudů a posledního omračte, jelikož je na cestě vpravo natočen krásně zády. Seberte jablíčka na sever od hradu a přijměte úkol od ženy na molu. Zaplaťte žebrákovi. Po přečtení svitku se dozvíte, kde je držen Will Scarlett. Jděte s Robinem ke zmiňovanému místu, kde se dá dostat do hradu, vyskočte na hradbu a omračte prvního strážného. Vydejte se po ochozu doleva směrem k hlavní bráně, omračte muže ve věži nad ní a ještě lučištníka nalevo. Pak spusťte most a rychle vběhněte se svými muži, svažte omráčené a nastrkejte je do budov. Posléze můžete (ale ani to není třeba) uzemnit i zbytek osazenstva hradu – stačí takticky jednoho po druhém vždy omráčit, svázat a ukrýt. Osvoboďte Willa, jestli si chcete trochu přilepšit, můžete ještě vyrabovat nejsevernější věž hradu, kde se nachází několik tisíc zlatých. Vrátit se můžete přes hlavní bránu, jen je třeba si poradit s další trojicí strážných, kteří se zde nově objevili.

Šerifův přítelíček
Tentokrát se budeme věnovat jednomu šerifovu přítelíčkovi. Robin má zrovna narozeniny a chce je pořádně oslavit… :o) První dva strážní zapadnou do pasti sami, s dalšími směrem na severozápad se vůbec nezatěžujte, ale rovnou vyskočte na skálu, pomocí tyče si poraďte s nepřáteli okolo inkriminovaného muže a nechte ho utéci a schovat se za stromem. Až se trochu uklidní, obejděte ho z druhé strany, dejte mu jednu pořádnou ránu pěstí, zbavte ho přebytečných tří tisíc zlatých a vraťte se zpátky do svého hlavního stanu v Sherwoodu.

Výběrčí daní
Výběrčí daní si vyjel do lesa, takže mu jeho procházku trochu znepříjemníme. Až budou první zbrojnoši chyceni, pusťte se klidně rovnou po cestě a všechny muže, na které narazíte, omračte ráznou ranou pěstí či v případě, že dojde k boji, využijte služeb své věrné hole. U můstku doporučuji nejprve postřílet zdálky lučištníky, načež vylákat zbrojnoše a využít služeb skryté trojice hned za mostem. Na rytíře na koni jsou šípy neúčinné, tak jimi neplýtvejte, ale sražte ho holí. Pak už zbývá jen omráčit pěstí výběrčího, obrat ho o všechny peníze a odejít do Sherwoodu slavit.

Pro dnešek už je to vše, i tak se nám návod natáhl na pěkných pár tisíc znaků. Přístě se můžete těšit na pokračování průvodce, zabývat se budeme konkrétně misemi 9 – 20.


Témata: chalupa