Rogue Galaxy - okna vesmíru dokořán

12:00
Byl jednou jeden blond kluk, který se na své domovské planetě nudil. Snil o kariéře vesmírného piráta a o tom, jak bude cestovat mezi galaxiemi. Ne, to není Final Fantasy, to je Rogue Galaxy.

Jan Lysý:
Rogue Galaxy I když se tomu bráním, jak se dá, tak se mi nedaří nesrovnávat Rogue Galaxy s Final Fantasy XII. Druhá zmíněná hra naplnila většinu očekávaní všech fanoušků JRPG a přestože se našlo i pár těch, kteří měli výhrady, mnoha hráčům ukousl tento herní kolos několik dnů z jejich života. A pokud nejsou vaše choutky stále uspokojeny, pak by jako pořádně hutný dezert mohla posloužit právě Rogue Galaxy. S FF XII má tento povedený titul poměrně dost společného, ale přináší i pár neokoukaných a zajímavých nápadů, které přidají k celkové době, kterou u ní strávíte, ještě pár (možná desítek) hodin navíc.

Rogue Galaxy (dále RG), jak tomu u japonských RPG bývá, přinese stovky a tisíce minut zábavy, jejichž počet narůstá s množstvím postranních úkolů a miniher. Není problém strávit s RG 60 a více hodin. Jde o ten typ projektů, ke kterému usednete ráno po půllitrovém hrnci kafe a DualShock odložíte někdy ve dvanáct večer a to ne snad z důvodu toho, že by vás to nebavilo, ale protože druhý den musíte do školy/práce. Ono jde sice hlavně o akci, která by mohla po chvíli Rogue Galaxy začít nudit, ale je tu pár vylepšení, která od vás odeženou nudu, stejně jako vaše maminka potencionální partnerky.

Děj na vás hází páté přes deváté, ale většina z příběhových linií vás příliš nezaujme.

Hra oplývá takovými kvalitami, že se dokonce diskutovalo o tom, že by se mělo (v předchozích řádkách asi padesátkrát zmíněné) Final Fantaxy XII trošku obávat o trůn nejlepšího RPG poslední doby. Může se přestat třást, protože Rogue Galaxy jeho kvalit nedosahuje. Ale bylo to jen o kousek a bez ohledu na procentuální hodnocení je recenzovaný titul jeho důstojným soupeřem, respektive výbornou alternativou. Na svět ji také nepřivedla žádná vývojářská „másla“, ale velmi zkušení tvůrci, kteří rozčeřili vody žánru s hitovkami jako například skvěle hodnoceným Dragon Quest VIII. Studio Level 5 prostě umí a každým svým dalším titulem to jen potvrzuje.

Ale aby nám dámy a pánové neusnuli na vavřínech, pustím se nejdříve do kárání. To se bude týkat hlavně příběhu, který je trošku fádním mišmašem Rogue Galaxy Hvězdných válek (i jedna hratelných postav připomíná hrdinu z těchto filmů), Indiana Jonese, gangsterek, Pirátů z Karibiku a tak dál. To trošku přeháním, ale někdo se tu snaží o sloučení nekompatibilních žánrů. Konkrétně řečeno se teenager Jaster Rogue, který pochází z poměrně klidné pouštní planety, trošku nudí a shodou okolností si ho spletou s nájemným lovcem. Díky tomu se dostane na palubu vesmírné lodi (lodi doslova, vzhledově je ztvárněna jako klasická dřevěná „kocábka“ se zažloutlými plachtami). A jelikož si blonďatý pubescent vždy přál být vesmírným pirátem, nesnaží se omyl osvětlit. Postupem času se se svými společníky, mezi které patří rozmanité bytosti (od malého podsaditého ještěra s raketometem na rameni přes vysokou snědou barbarskou bojovnici až k psu kulturistovi, který se ohání sekerou, nebo dceři kapitána pirátské lodi, která má jako zbraně okované kozačky), zaplétá do mezigalaktického válečného konfliktu, o jehož výsledku mohou rozhodnout starověké artefakty, které slibují cestu na utopickou planetu Eden.

Je to trošičku zběsilé. Děj na vás hází páté přes deváté, ale většina z příběhových linií vás příliš nezaujme. Určitou útěchou je, že hlavní hrdinové jsou Rogue Galaxy načtrnuti dobře, každý má svou osobnost, svůj přístup a pohled na věc, o každém se během své cesty něco dozvíte. K mé nelibosti je nejprotěžovanější Jaster (v Rogue Galaxy vystupují i zajímavější postavy), ale každý ze zúčastněných si užije svých patnáct (spíše více) minut slávy.

Hmyz můžete vychovávat, zlepšovat jeho schopnosti a konečně je vypustit v aréně do boje s vypiplanými mazlíčky soupeřů.

Zpočátku je skupina, která se vydává na misi, sestavována automaticky, ale v pozdějších fázích hry si ji můžete zvolit podle svých vlastních představ. Obvykle se do boje hrnou tři a zbytek čeká na lodi. Kdykoliv (dokonce i během bitvy) si můžete některé ze členů své „grupy“ prohodit. Ke zlepšování levelu odpočívajících postav to ale není nutné. Po každém vyhraném střetu totiž dostávají (i když o něco menší) počet zkušeností i ti, kteří se akce přímo neúčastnili. Je tak zaručeno, že všichni dostupní bojovníci budou mít zhruba stejnou úroveň.

Rogue Galaxy Získané body rozděluje umělá inteligence, vy se můžete klidně vztekat, brečet, nadávat a třískat věcmi, stejně vám to nepomůže. Určité RPG možnosti vám ale upřeny nebudou. Každá z hratelných postav má totiž svou vlastní „desku“ schopností, do níž vkládáte artefakty získané v boji nebo nalezené v porůznu roztroušených truhlách. Když vyplníte všechna políčka pro žádanou vlastnost, získáte ji a všechny, které na ní přímo navazují, odhalí, co je potřeba k jejich odemčení (černé obrysy vám objasní, který předmět je potřeba). Jinak totiž vidíte jen otazníky, takže dokonce ani netušíte, co za talenty můžete postupem času otevřít.

Takto získáváte jak fyzické vlastnosti, jako je lepší útok nebo obrana, tak i magické dovednosti a můžete tu najít (poté, co koupíte nebo jinak získáte starobylé svitky) také speciální útok. Provést ho ale není úplná sranda. Poté, co ho získáte z tabulky schopností, musíte naplnit ukazatel energie, čehož lze dosáhnout jen tak, že sesbíráte modré orby, které vypadávají z nepřátel. Když jich máte dostatek, stisknete R1 + čtverec, ovšem pořád není hotovo. Na obrazovce Rogue Galaxy se totiž začnou objevovat tlačítka, která musíte v daném pořadí a ve správný čas zmáčknout. Dobré je, že energie, kterou potřebujete pro tyto údery se nedá využít k jiné činnosti, tedy po jejich provedení nepřijdete například o manu, a můžete tak dál kouzlit.

Konečně se ale dostáváme k tomu, čím strávíte pravděpodobně nejvíce času – k boji. Je náhodný, probíhá v reálném čase a je akčnějšího rázu, než jsme zvyklí z jiných RPG. Každá postava má dvě zbraně (často jednu na blízko a jednu na dálku, ale není to pravidlo), které se ovládají čtvercem a křížkem. Trojúhelníkem se vyvolá menu, ve kterém lze měnit sestavu skupiny, používat předměty, magické dovednosti, určit, kterou postavu budete ovládat, nastavit chování skupiny (možností moc není, buďto se budou chovat samostatně, útočit na toho, na koho se vrhnete vy, držet se zpátky plus několik málo dalších variant). Trošku netradiční je možnost využít skoku a dokonce i bloku. Obojí pro vás ovšem bude životně důležité. Někteří nepřátelé totiž vyžadují trošku jiný přístup. Musíte jim například skočit na hlavu, jinak jsou imunní proti útokům (a u bossů je cesta k jejich poražení ještě o něco komplikovanější). Blok vám nejednou zachrání život a navíc každá činnost od útoku až po použití předmětu stojí určitý počet akčních bodů, Rogue Galaxy a pokud je postava spotřebuje, pak musí čekat, než se samovolně dobijí. Stačí ovšem jen držet právě blok a vyčkat pár vteřin. Své společníky samozřejmě neovládáte (už jen zvládnout svého válečníka vás bude stát pár vykloubených prstů), ale v nepravidelných intervalech vás vyzvou, abyste jim poradili, co mají provést. Jsou vám nabídnuty dvě činnosti a do pěti vteřin musíte vybrat, která bude v dané chvíli více prospěšná. Jako zpestření poslouží možnost sbírat okolní předměty a házet je po těch, kteří se s vámi pustili do křížku.

Naši pochvalu si zasloužilo i technické zpracování.

Zpočátku budete z ovládání trošku zmatení, ale po několika hodinách hraní už budete jako doma. Nějaký čas zabere i seznamování se s inventářem. Předměty sice můžete srovnávat podle toho, k čemu slouží, ale jelikož se vám budou více a více hromadit, bude v tom pěkný zmatek. A s předměty budete manipulovat docela často, hlavně tedy díky dalšímu originálnímu nápadu, který Rogue Galaxy nabízí. Na druhé navštívené planetě najdete podivnou fialovou žábu, Rogue Galaxy která dokáže jednu úžasnou věc. Pokud jí dáte přežvýkat dva předměty stejného druhu, pak vyplivne jeden lepší. A dokonce je to zadarmo. Ale musíte splnit několik podmínek. Jelikož každý z hrdinů může využívat jen určitý druh zbraní, lze zkombinovat jen dva kousky jedné osoby (pistoli s pistolí, nůž s nožem apod.), a navíc musí být každá z těchto zbraní na maximální úrovni. Stejně jako vy, i ony získávají zkušenosti. Když dosáhnou maxima, lze je teprve pak nabídnout žabce k snědku. Sympatické je i to, že i zbraň, kterou vydávila, lze opět sloučit s jinou. Tím se otevírají velké možnosti a nemusíte utrácet tolik peněz za neustále nakupování.

To není ale jediná dobrá idea, kterou Rogue Galaxy přinesla. Další je například šance vytvářet další předměty v továrně. Tu totiž vlastníte, respektive získáte ji jako dar za splnění povinného questu. A tak nejen že z vás bude rentiér, ale ona je také užitečná. Když budete oslovovat NPC postavy, které na své cestě potkáte, vnuknou vám některé nápady, jak si vyrobit vlastní předmět. Vy pak musíte získat materiály, sestavit montážní linku (každý artefakt vyžaduje jinou), a pak už jen sledovat, jak proces běží. Lze získat opravdu zajímavé kousky, takže určitě doporučujeme. Rogue Galaxy

Se zajímavostmi ale ještě nekončíme. Hned na druhé planetě narazíte na malého chlapce, který sbírá brouky a který vám daruje past, abyste si mohli chytit nějakého toho chrobáka i vy. Hmyz můžete vychovávat, zlepšovat jeho schopnosti a konečně je vypustit v aréně do boje s vypiplanými mazlíčky soupeřů. Tato zpestření jsou jistě důležitá, neboť by se časem hraní stalo stereotypní.

Není nic objevného na procházení uzavřenými lokalitami a neustále se potýkat s náhodnými souboji. Ale jelikož je Rogue Galaxy docela dost obtížná záležitost, nezbude vám nic jiného, než „levelovat“ a „levelovat“. Díky savepointům se můžete rychle přesouvat po aktuální planetě, ale můžete také cestovat z jedné planety na druhou pomocí lodi, která neustále čeká na vaše povely. Tím pádem je zvyšování úrovně pohodlnější, jelikož se stačí jen za pár vteřin přesunout do míst, kde jsou kreatury, za jejichž zabití je více zkušenostních bodů. Ale i když budete na vyšších úrovních, pěkně se zapotíte. Na Rogue Galaxy savepointy ale narazíte naštěstí dost často, takže se hratelnost drží v přijatelných sférách.

Naši pochvalu si zasloužilo i technické zpracování, kdy kromě cel-shadového grafického pojetí bere dech i to, že loadingu se dočkáte jen v minimu případů. V přechodech z lokace do lokace k žádnému pozorovatelnému načítání dat nedochází, takže vás nic nezdržuje a chvilkovým zdržením je jen okamžik, kdy se teleportujete. Ale ani to není záležitost delší než pár vteřin. Hudba je poměrně výrazná, ale skutečně vás zaujme hlavně během důležitějších pasáží, kde graduje.

Volba je tedy jasná pro ty, kteří holdují akčně zaměřeným JRPG. Rogue Galaxy je jedno z nejakčnějších a ne nadarmo ho někdo dokonce přirovnává k Devil May Cry. Ale současně si také zachovává dostatečný RPG nádech, aby uspokojil i ty, kteří nejsou živi jen z bušení mečem do všeho živého. Náladu zvedne i několik zajímavých nápadů, které vdechují hraní jinou rovinu. Kdyby bylo trošku více snahy Rogue Galaxy věnováno i příběhu a vyladění obtížnosti (nenechte se mýlit, je to stále velmi slušně hratelné, ale pár deci potu vás to bude stát), pak bychom tu měli takřka bezchybnou hru. Ale i tak jsem spokojen a nelituji těch několik desítek hodin, které jsem u Rogue Galaxy strávil.

Ondřej Škoch:
Tak si v klidu hrajete Final Fantasy XII, když se vám na stůl dostane DVD s Rogue Galaxy. Demo bylo nešťastně koncipované, videa naopak nesmírně slibná, a tak uložíte rychle pozici a vrháte se na věc, aby tedy bylo konečně jasno. Honza se srovnávání snaží vyhnout, já ani náhodou. A jasno fakt je. Level 5 jsou sice šikulové, to bez debat, ale v konkurenci s FF XII prostě ZATÍM nemají nejmenší šanci.

Square Enix sice schytává od tradicionalistů hromady výtek za recyklaci, za opouštění zažitého systému, za méně emotivní postavy (dodejte dle libosti třeba Rogue Galaxy zpoždění šikanzenu nebo výlov velryb), ale na trhu s JRPG vládne tak autokraticky, jak se žádnému japonskému císaři či shogunovi ani nezdálo. Sakaguchiho Mistwalker se zatím výrazněji neprojevil a celý svět čeká na Final Fantasy XIII jako na zázrak. Když si toto všechno uvědomíme, s jakým titánem se Level 5 pustil do souboje, je na tom výsledek Rogue Galaxy výborně.

Rogue Galaxy soubojovým systémem neztrácí body, nechápejte mě špatně, jen některé věci byly zbytečné.

Občas čtu s pobavením vzteklé poznámky „realistů“ na adresu FF XII jak „jsou tam gigantické létající křižníky, lasery, ale dole bojují ti magoři meči a na přerostlých slepicích, což je blbost, nesmysl a nelogičnost“. Inu tak přesně těmto lidem lze Rogue Galaxy výrazně NEdoporučit. Těm by patrně trvale přeskočilo v momentu, kdy hlavní hrdina Jaster Rogue opustí svoji planetu. Sice tu je začátek jako z Hvězdných válek, ovšem do okamžiku, kdy se Jaster dostane k mezihvězdnému korábu. Tam veškerá podobnost navždy končí.

Rogue Galaxy Dřevěná plachetnice vybavená ráhnovím a plachtami zapne raketové motory a vyrazí do kosmu. Není důvod řešit nějakou aerodynamiku, půvabnější momenty se blíží. Posádka nemá potřebu nosit nějaké skafandry a zásadně se prochází ve vakuu tak, jak je, tedy v pirátském. Prostě když hvězdným pirátem, tak žádnou hloupou kraksnu, kterou měl Han Solo, ale pravý koráb, jaké kdysi brázdily oceány. Hahaha, vyloženě si přestavuji xichtíky těch, co mají výhrady i ke hře typu X3: Reunion, kde design orbitálních stanic a kosmických lodí dělají patrně hoši od NASA.

Patřím zkrátka mezi ty hráče, kteří slovo „logika“ od tvůrců designu her považují za omluvu vlastní neschopnosti vytvořit atraktivní a absolutně neotřelý svět. Často mi přijde, že jde o přemnožený druh a tak fantazie z her stále více mizí, ideálně obšlehnout nějakou existující lokalitu, přihodit trochu potvor, také nejlépe zmixovat nějaké už existující a hlavně pořádně a často střílet. Upřímný dík za Rogue Galaxy, za hru, jejíž autoři se svazovat nedají. Ničím.

Rogue Galaxy Musím přiznat slabost k animé, postavičky manga mi nikterak nepijí krev a ano, když je meč větší než hrdina, cítím jistou spokojenost. Jasper má sice pořádnou zbraň, ale Level 5 se přesto snaží držet vzhledu, který nastavil při Dragon Questu VIII. Tedy sice cel shading, ale postavy odpovídající skutečnosti, žádné úlety typu velká hlava a minitělo. Dojem je díky tomu fantastický, máte pocit, že se pohybujete kresleným filmem, zažíváte dobrodružství a i díky animovaným sekvencím je to opravdová nádhera.

Vím, že se na adresu Final Fantasy XII snesla spousta výtek kvůli údajně nekvalitnímu příběhu. Pokud jste takto nároční, Rogue Galaxy vás neuspokojí. Sjíždí chvílemi do infantility, kterou leckdo neskousne a žádné hluboké myšlenky o vnitřních rozporech složitých duší hlavních hrdinů nečekejte. Jednou větou, Final Fantasy VII ani Xenogears to zkrátka není. Level 5 však byl holt vždy machr na hratelnost, děj jeho her už tolik na špičce nebýval.

Rogue Galaxy Problém je, že Rogue Galaxy je snad až příliš akční. Zatímco ve Final Fantasy XII často při šikovném nastavení gambitů jen sledujete, jak se vaše parta v boji dokonale doplňuje a řídíte pouze směr pohybu nebo tu a tam přepnete gambit či specificky zasáhnete, v Rogue Galaxy si zapletete prsty. Ne že by to bylo špatně, soubojový systém má hodně zábavnosti, ale chvílemi toho bylo až příliš. Nevadí mi, že musím kmitat prsty, skákat do výšky, sekat a uhýbat, přesně kvůli tomuto hraju God of War 2 a jsem spokojený v každé buňce těla. Trochu mi ale vadí, když je systém překombinovaný. Proč přesně ve chvíli, kdy potřebuji seknout a uzavřít vítězně souboj, musím „dobíjet“ energii například blokováním úderů nepřítele a riskovat zabití, nebo proč jsem nucen sledovat rychle se objevivší výzvy k zmáčknutí kontextových povelů? Dá se na to zvyknout, ale mnohdy je to únavné.

Level 5 – kdo umí, ten umí

Vývojářské studio Level 5 neexistuje příliš dlouhou dobu (jejich první hra se objevila v roce 2000, samotná firma byla založena v roce 1998 mužem jménem Akiro Hino), ale i tak stihlo vydat několik her, které vzaly dech fanouškům i kritikům. První tituly nebyly naprosto dokonalé, ale i tak patřily k nadprůměru. Nejdříve vyšlo RPG Dark Cloud, následovalo pokračování Dark Chronicles. Třetí vydaný projekt pro PS2 nesl označení Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King, který si v drtivé většině recenzí vysloužil velmi příznivá hodnocení. Zatím poslední hitovkou je recenzovaná Rogue Galaxy. Na tento rok je chystáno další RPG s názvem White Knight Story. Level 5 má v současné době něco kolem 120 zaměstnanců a sídlí v Japonsku.

Rogue Galaxy Rogue Galaxy soubojovým systémem neztrácí body, nechápejte mě špatně, jen si říkám, že některé věci byly zbytečné. Jako hráč chci intuitivní ovládání boje, ne boj s ovládáním. A jak postupně přituhuje a přituhuje, souboje se mění často v delírium. Všechno je ale o cviku, proto mu věnujte dost času. Nepřátel na trénování budete mít dost, padají na vás shora jako nějaká antimana v náhodných intervalech, což někdy leze na nervy, jako vše, co nemůžete ovlivnit.

Snad pokaždé, když přečtu větu „tato hra vymačkává z PS2 opravdu poslední špetky výkonu“, poskočí mi nezdravě hladina adrenalinu. Možná jsem tu frázi i sám někdy použil, ale nějak by mě zajímalo, kolikrát to ještě uvidím. Klidně by to totiž šlo napsat i sem. Svět je nádherný a to jak města, tak exteriéry džunglí, nepřátelé, stavby, krajina. Všude se můžete rozhlížet vlastníma očima a žasnout. Hlavně ale pro vás není kámen na cestě důvodem k obcházení překážky.

Klady a zápory

Plus Grafické zpracování
Plus Zajímavé minihry
Plus Slušná délka
Plus Technické zpracování
Plus Promyšlený soubojový systém

Mínus Někdy přehnaná obtížnost
Mínus Přeplácaný příběh

Prostě hop a skok, lezení po žebřících, skoky do hloubky, přemety, žádné přibití k terénu.

Honza výstižně popsal veškeré doslova nekonečné možnosti miniher a výborně promyšlenou zábavu při tvorbě zbraní a užitečných předmětů v továrně. Vesmír sice nepatří mezi největší :-) ale nudit se v něm nebudete. No a příjemná maličkost na závěr, spíše technologická perlička. Hra potřebuje pro slovo loading slovník cizích slov. Ať jdete kam jdete, branami, dveřmi, zkrátka kamkoliv, loading neexistuje. A před tím musím závěrem hluboko smeknout.

Rogue Galaxy
Výrobce/Vydavatel Level 5/Sony
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 129 kB
Verdikt: Strhující akční JRPG, které patří téměř k vrcholu žánru, ale pár detailů mu k němu ještě chybí. I tak jde ale o herní lahůdku.
Hodnocení: Honza 88%, Ondra 85% (info)