Jako kdyby PlayStation 2 chtěla na poslední chvíli ukázat, co v ní dříme a že ještě nepatří do starého železa. Nejprve Final Fantasy XII, pak God of War 2, teď Rogue Galaxy. Fenomenální hry, které symbolicky uzavírají životní cyklus konzole. Ačkoliv PS2 bude podporovaná ještě dlouho, největší hvězdy mezi tvůrci her už se pouštějí do titulů pro její mladší sestřičku PS3. A tak zatímco jsme si měli možnost zahrát Final Fantasy XII, která se na evropském trhu teprve objeví, Square-Enix již chystá třináctý díl. Stejně tak God of War 2 plnou silou teprve udeří a již se pro PS3 chystá díl třetí. Jinak na tom není ani Level 5, RPG titán, který nás oslnil svým Dark Cloudem, Dark Chronicles a osmým dílem Dragon Questu. S PS2 se loučí titulem Rogue Galaxy, zatímco programátoři už pracují na White Knight Story.
Džungli křižují říčky i velké řeky, je tu krásná tráva, no prostě džungle jak vyšitá.
Měli jsme možnost zahrát si jak demo, tak americkou verzi a musíme s úžasem říct, že Final Fantasy XII má v patách hru s velkým H. Už Dragon Quest byl fantastický, ovšem proti Rogue Galaxy nemá nejmenší šanci. Ačkoliv jsme Rogue Galaxy nedohráli, je jasné, že soupeř pro FF XII to je vážný. Přesto tipujeme, že nakonec palma vítězství zůstane titánovi od Square Enix. A ne jen proto, že Gamerankings či Famitsu dávají přednost FF před Rogue Galaxy. Problémem bude obtížnost.Samozřejmě probíráme tu dojmy z americké verze, evropská bude ještě mnohem rozsáhlejší a může mít i únosnější obtížnost, takže na finální verdikt si zatím netroufneme. Takže jak se vlastně Rogue Galaxy hraje a čím se právě od Final Fantasy XII liší? Shodné prvky jsou jasné. Obrovský svět, naprosto fenomenální design a úchvatná grafika, nápaditost, propracovanost do toho nejmenšího detailu a využívání efektů, které jsou jinak k vidění až na systémech nové generace. Tím ovšem podobnosti končí.
Radikální rozdíl je v pojetí grafiky. Level 5 si oblíbil cel-shading. Už u Dark Chronicles mu to vyšlo, stejně tak i v případě Dragon
Questu VIII. Dokonce i chystaný White Knight Story má formu cel-shadové grafiky. Takže samozřejmě u Rogue Galaxy nemůžete očekávat nic jiného. A působí to perfektně, připadáte si jako v nějakém japonském anime snímku. Nejen kvůli grafice, ale samozřejmě kvůli absenci logiky, míchání všech možných i nemožných prvků ze sci-fi filmů. Každý tu najde, co chce. Někdo monstra z Duny, jiný roboty z Hvězdných válek, skutečně je to pestrý guláš a zůstává otázkou, kde si ten či onen prvek autoři vlastně vypůjčili.
Hra je perfektně namluvena, k postavám hlasy sednou a jestli nad něčím budete valit dech, jsou to dech beroucí animace
V demu se ocitáte v prostředí, které by, pokud by se děj odehrával na Zemi, asi nejvíce asociovalo pralesy Yucatanu, kde se rozkládala legendární říše Mayů. Pohyb v nich je vyřešen tunely. Rogue Galaxy si nehraje s volným terénem a nesnaží se volnost nijak předstírat. Jste v uzavřeném, různě širokém tunelu, který se rozšiřuje do opravdu velkých prostranství, kde užasle zíráte na dálek, které se otevírají. Vše je vytvořeno tak nenuceně, že si vlastně ani neuvědomíte, že jste nějak omezeni. Džungli křižují říčky i velké řeky, je tu krásná tráva, no prostě džungle jak vyšitá. Samozřejmě ne realistická jako z Far Cry, ale půvabná jako z napínavého kresleného filmu. Takže jak jste sami poznali, oproti FF XII, která se pokouší simulovat volné prostory, RG nic nepředstírá.Hned jsme u dalšího podstatného rozdílu. Zatímco postavy ve FF XII jsou přesně limitovány terénem a prostě skočit byť z metru nemůžete, zde jste zcela svobodní. Váš hlavní hrdina Jaster Rogue skáče podle potřeby, leze do výšek po žebřících a umí skvěle plavat. Vždy pochopitelně doprovázen dvojicí svých průvodců. Takže ano, partu máte tříčlennou v akci, jinak se zdá, že celkově budete mít postav více, ale jen proto, abyste si vždy mohli sestavit tu ideální skupinku pro nadcházející bitvy.
A jsme u dalšího jasného rozdílu. V Rogue Galaxy jsou náhodné souboje. Ale nemusíte skřípět zuby, probíhají v enginu hry, kam nepřátelé bez jakéhokoliv zpomalení hry náhle po zvukovém signálu a nápisu „warning“ spadnou. Nesaháte do žádných menu a submenu, pěkně meč nebo pistoli a do akce, jak vás to naučil třeba právě Kratos v God of War. Samozřejmě magie hraje svoji roli, můžete kouzlit s postavou, kterou aktuálně ovládáte, ale samozřejmě můžete využít i kouzel svých spolubojovníků, která jsou obvykle pod tlačítky L1,L2 – R1,R2. Následná vizuálně efektní kouzla mají i slušný účinek. Hra často používá kontextových pomůcek. Takže zabliká tlačítko a když ho stačíte stisknout, fajn, jeden z vašich hrdinů, kterému dochází energie, se uzdraví.
Hra je perfektně namluvena, k postavám hlasy sednou a jestli nad něčím budete valit dech, jsou to dech beroucí animace, realizované ve vylepšeném enginu hry, který už ani nejde odlišit od kresleného filmu. Když vás upozorním na to, že než se objeví ÚVODNÍ TITULKY hry, čeká vás tak hodina a půl hraní, přičemž je tu i souboj s nepříliš roztomilým obřím bossem, asi vám dojde, že tohle nebude jen tak malá hra a slůvko „galaxy“ má co dělat se seskupením hvězd. Mezi těmi létáte na tryskové plachetnici, neřešte to, nedivte se, ve hře to nepůsobí absurdně. Co je však naprosto fenomenální, je absence jakéhokoliv loadingu. Sice ve městě nemůžete vejít do každé budovy, ale když vcházíte, neexistuje loading a ať měníte lokace, jak chcete, vždy vše běží naprosto plynule, žádné kolísání framerate. Falešná, ale efektní HDR už jsou celkem normou, ovšem v Rogue Galaxy vypadají jak se patří efektně, zvláště když opouštíte budovy.
Takže co říct na závěr? Je tu vesmír a jste tu vy. Vy a kosmický koráb, na který se vlastně omylem hned na začátku dostanete. Vesmír, který na vás čeká, není žádný nudný, fantazie prázdný prostor, ale fantastický symbol pestrosti. Pestrosti ras, technologií a vztahů. Rogue Galaxy asi splní sen mnoha hráčům, kteří hltají anime, mají hbité prsty a těší na se na takřka nekončící prožitek v čemsi výjimečném. Přesně o tom Rogue Galaxy je a díky mistrovství programátorů je i neuvěřitelně atraktivní. Jen se připravte, že tohle nebude hra, kterou jen tak pokoříte. Po jejím zahrání si nedovedu představit, co na nás čeká v podobě next-gen hry od Levelu 5, zmíněného White Knight Story a to přesto, že jsem si o něm sehnal všechny dostupné informace. Do chvíle, než jsem Rogue Galaxy hrál, jsem si myslel, že vím dost. Nevěděl jsem, tahle hra je monstrozita v tom pozitivním slova smyslu. A studená sprcha na závěr. Dočkáme se jí až v létě :-(.
Index očekávání 95 %