Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rok 2011 je rokem her ve 3D, Uncharted 3 má být herní Avatar

aktualizováno 
Třetí rozměr v kapse i obýváku láká stále více tvůrců her. Hráči od nich chtějí hlavně laciné 3D triky a brýle jim nevadí.

Prostorové 3D

Minulý rok touto dobou byla všechna média plná článků o stereoskopickém 3D, tedy o iluzi prostoru, kterou nabídla nová generace televizorů. První vlna nadšení vyplývala z prosté existence 3D efektu, i když nebylo moc na co koukat a ani co hrát. To se ale změnilo, a zatímco o letošních modelech televizí se už nepíše s takovým nadšením, 3D je mnohonásobně lepší a mnohem dostupnější než před rokem. 

V roce 2011 se změní vnímání 3D hraní. O tom je přesvědčený Jesse Divnich, analytik společnosti EEDAR. Divnich se dříve vyjadřoval ke 3D technologii zobrazení zdrženlivě, ale nedávno změnil názor. Stačila k tomu prezentace dobrodružné hry Uncharted 3 pro finanční analytiky.

Uncharted 3

Divnich po shlédnutí ukázek vydal novou zprávu o situaci Sony na trhu videoher. Podle něj je právě 3D technologie v připravovaných hrách trhák. Zejména Uncharted 3 má veřejnost přesvědčit, že 3D zobrazení ke hrám patří podobně, jako to Avatar udělal s filmy v kinech.

Hráči podle výzkumu U Decide stojí hlavně o výrazné 3D efekty, které zahrnují velkou hloubku prostoru kombinovanou s vystupováním objektů před obrazovku. Je to paradox, protože režisér Avatara právě efekty "přímo do obličeje" nepokládá za ideální, už proto, že je technologicky těžké je na ploše televizoru přesvědčivě zobrazit. Aby takový záběr fungoval, nesmí se v zorném poli diváka střetnout s okrajem obrazovky.

Pro tvůrce her i prodejce televizí je ale dobrou zprávou, že hráčům nevadí mít brýle. Hraní her ve 3D i s brýlemi láká 80 procent lidí, zatímco na sportovní přenosy by se s brýlemi na hlavě chtělo dávat jen 36 procent lidí. Tradiční vysílání ve 3D by s brýlemi sneslo jen 20 procent respondentů výzkumu.

(Ne)vysoké náklady
Divnich zároveň dodal, že vzhledem k vysokým nákladům na 3D hraní (ve srovnání s lístkem do kina na 3D film) nelze očekávat masové útoky na obchody s elektronikou, ale jen ustavení stereoskopického 3D jako legitimní herní funkce, která si zaslouží pozornost při výběru nového televizoru. Prostor pro nákupy televizorů existuje i v případě majitelů stávající herní konzole PlayStation 3, ještě 22 procent majitelů PS3 připojené k internetu nemá televizi s vysokým rozlišením (HD).

PS3 Slim

Podle čísel Sony Computer Entertainment už nyní dává vývoj her ve 3D smysl, protože osloví dostatečnou cílovou skupinu. Podle propočtů Futuresource Consulting se v roce 2010 prodaly celosvětově 4 miliony 3D televizorů, letos by to měl být dvojnásobek.

Tato čísla nejsou nijak závratná ve srovnání s prodeji iPadu nebo celkovými prodeji televizorů, ale jde o rychlejší nástup na trh, než jaký zaznamenaly HD televizory. Těch se za prvních pět let jejich existence prodalo pouze půl milionu kusů. 

Z pohledu hraní a tvorby her s podporou stereoskopického 3D je zajímavé, že hned 20 procent všech stažení demoverze akční hry Killzone 3 byla 3D verze. O 3D hry tedy je zájem a nejde o zanedbatelná čísla.

Klíčovým faktorem pro rozšíření je cena, stejně jako u HD televizí. A ta meziročně klesla v podstatě na polovinu. Nejlevnější 3D televize s úhlopříčkou 40" stojí pod 20 tisíc korun a nabídne i připojení k internetu. To je ale stále dvojnásobek nejlevnějších LCD televizí bez 3D efektu, navíc jsou v ceně pouze jedny brýle, kdy každé další stojí zhruba 2 500 korun.

Podpora ze všech stran
Nejhlasitěji technologii stereoskopického 3D propaguje firma Sony Computer Entertainment, kterou k tomu vede mimo jiné i snaha podpořit prodeje televizorů Sony Bravia s podporou 3D. Druhou výraznou veličinou za fenoménem 3D obrazu je nVidia, která sice nevyrábí herní konzole ani nedělá videohry, zato se snaží prodat co nejvíce drahých grafických karet. A protože 3D obraz vyžaduje mnohem větší výkon kvůli nutnosti zobrazit dvojnásobek snímků za sekundu ve srovnání s běžnou hrou bez 3D efektu, vidí v tom potenciál růstu.

Sony i nVidia se snaží nalákat lidi na obsah, který je pro rozšíření 3D televizí stejně klíčový jako jejich cena. Sony to dělá přes svá dceřiná vývojová studia, nVidia zase nabízí své experty na 3D zobrazení, kteří jsou k dispozici přímo herním vývojářům. V situaci, kdy prodeje konzolových her meziročně výrazně klesají, je každé lákadlo a inovace žádoucí.

Nintendo 3DS

Nintendo s úspěchem  
Poslední měsíc nejvíce pozornosti vzbuzuje úkrok stranou v podání Nintenda. To se odvážně rozhodlo nabídnout 3D obraz bez potřeby brýlí. Na malé obrazovce Ninteda 3DS (číst recenzi) to není technicky takový problém, daní za odvahu je ale vysoká cena zařízení, nízké rozlišení obrazu a hlavně nutnost držet hlavu nehybně v ideálním úhlu vůči obrazovce.

I přes jednoznačná omezení takzvaného autostereoskopického principu, tedy 3D bez brýlí, se Nintendu podařilo najít spoustu zákazníků. V USA si za první měsíc prodeje Nintendo 3DS koupilo mezi 400 a 440 tisíci lidí. V Evropě byly prodeje slabší než očekávání, ale kvůli vyšší ceně Nintendo na startu 3DS vydělalo více než při uvedení původního Nintenda DS.

Microsoft bez hlasu
Poslední v řadě velkých firem je ve vztahu ke 3D obrazu Microsoft. Ten o 3D mluví, jen když musí. Naposledy k vyjádření ohledně 3D technologie v televizorech přiměl Aarona Greenberga z Microsoftu server G4TV. Greenberg řekl, že Xbox 360 je technicky schopný dodat do televizoru stereoskopický 3D obraz, ale že si nemyslí, že by lidé chtěli nosit v obýváku 3D brýle. 3D technologie je podle Microsoftu otázkou následujících několika let.

Xbox 360

Tím Greenberg odkazuje na odhady výrobců televizí, že přibližně do pěti let bude možné nabídnout autostereoskopický obraz v dostatečné kvalitě na velkých obrazovkách. Do té doby to bez brýlí nepůjde. I pasivní technologie, která sází na levné plastové brýle za pár korun, totiž znamená ústupek v kvalitě obrazu v podobě rozlišení sníženého na polovinu. 

Postoj Microsoftu není pro hráče ideální, protože Xbox 360 má dostatek výkonu na to, aby nabízel i lépe vypadající 3D, než jaké je k vidění na PlayStation 3. Skutečný rozmach 3D obrazu se dostaví do pěti let i díky tomu, že přijde nová generace herních konzolí, které budou mít výkon srovnatelný se špičkovými počítači. Ty jsou aktuálně jednoznačnou volbou, pokud chcete hrát ve 3D s plnými detaily a plynule.

Autor:






Nejčtenější

Overwatch
Hrou roku podle Game Awards 2016 se stala střílečka Overwatch

Hrou roku se podle ankety The Game Awards stala střílečka Overwatch, nejlepším herním studiem pak studio Blizzard. Během show bylo také odhaleno několik nových...  celý článek

Call of Duty: Infinite Warfare
KOMENTÁŘ: Manažeři herních vydavatelství by mohli začít používat mozek

Je fascinující, s jakou pýchou občas velká vydavatelství oznamují, že ke svým zákazníkům budou přistupovat odlišně. Úsměv na tváři mi vždy vykouzlí prohlášení...  celý článek

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí
Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.