|
Název poměrně jasně vypovídá o době, ve které se nový díl série Total War odehrává. Přesné časové určení však autoři nenabídli, z informací o „době, kdy Spartakus vedl povstání otroků, Hannibal své slony přes Alpy a Julius Caesar konečně rozdrtil Galy“ usuzujeme, že půjde zhruba tak o přelom století, krizi republiky a první léta principátu, dobu boje civilizovaných Římanů s barbarskými kmeny, ale také občanské války ohrožující integritu jediné supervelmoci té doby.
Rome: Total War postaví hráče do role vůdce jedné z mocných politických frakcí v Senátu. Bude už jen na něm, zda se ukáže dostatečně silným na to, aby odolal politickým i vojenským tlakům a nakonec se stal císařem – prvním občanem impéria. To zahrnuje spravování rozvíjejících se měst, cvičení a ovládání armádních sborů a rozšiřování území na úkor barbarských kmenů a konkurenčních politických frakcí. Rome: Total War je neuvěřitelně komplexní strategie, která se neomezuje takřka v ničem. Zvládnout bude potřeba diplomacii, ekonomiku i boj. Navíc je technicky na výši a řadí se tak k horkým kandidátům na titul nejlepší hry všech dob.
Známé informace hovoří především o enginu hry. Ten se zdá být vpravdě revoluční záležitostí: celá mapa Evropy je kompletně vymodelována ve 3D, a to včetně detailně zpracovaných a živoucích měst. Ta se díky zásahům hráče mohou dynamicky rozvíjet, kupříkladu spojení cestami s blízkými osadami zvýší obchodní a cestovní ruch a následně i nárůst bohatství obyvatel, což se samozřejmě projeví i vizuálně. Z řady staveb, které jsou k dispozici, jsou jistě nejzajímavější divy světa, například Rhodský kolos či Koloseum, které přidávají nejcitelnější bonusy ke specifickým vlastnostem sídel. Kdo nemá budovatelské strategie v lásce, může nechat starosti o osady v různé míře na umělé inteligenci, která se zvládne podle vámi zadaných požadavků účinně postarat o výstavu, výcvik jednotek i výběr daní.
Diplomacie hraje možná ještě důležitější roli než kdy dříve. Nechybí obvyklé dohody o míru, dočasném příměří, uzavírání aliancí, válečných paktů, výhružné depeše, obchodní nabídky, či dohody o průchodu armád. Důležité jsou nejen vztahy s okolními královstvími nespadajícími pod římskou říši, ale také se Senátem, který funguje tak trochu jako papež v Medievalu. Zadává hráči úkoly, jejichž plněním si lze šplhnout a získat významnější pozici na cestě za císařským postem. Zároveň je tím zajištěna motivace pro hráče, kteří by měli tendence se v tak komplexní hře ztratit, nebo by zkrátka nevěděli, co dělat dřív. Takto mohou plněním dílčích cílů pohodlněji dokráčet k úspěšnému konci hry.
Už několikrát padlo, že doba přelomu století byla obdobím nejrůznějších bojových konfliktů. Válčení je v Rome: Total War opět – jako vše – zpracováno možná ne revolučně, každopádně však zcela fantasticky. Engine umožňuje sledovat na monitoru bitvy až pěti tisíc kompletně ve 3D vymodelovaných jednotek (asi polovina Sarumanovy armády v Helmově žlebu, to jen tak pro srovnání). Roli hraje samozřejmě terén, který je vymodelován podle skutečnosti. Projevují se v něm pochopitelně všechny budovatelské akce, které hráč provede, budovy je možné v žáru boje zničit, výtěžky z polí citelně utrpí průjezdem kavalérie a bude možné třeba založit lesní požár zapálenými šípy. Tolik k interaktivitě prostředí.
Boje se mohou – a také často budou – odehrávat nejen na volných pláních, v lesích či v horských průsmycích (ideálních to místech pro taktické manévrování), ale také ve městech a v blízkosti opevněných tvrzí. To nabízí široké taktické možnosti dobývání a obrany, i když třeba útočníci město nedobyjí, mohou pomocí katapultů vážně poškodit jeho infrastrukturu, či ho vyhladovět zabráním okolních polí, což bude jistě dobrým argumentem pro jednání ve chvíli, kdy zásoby tvrdošíjným obráncům konečně dojdou. Pro dobytí pevnějších tvrzí a hradbami obehnaných sídel je potřeba obléhacích věží, ty jsou sice pevné, ale zase ze dřeva, takže jim zápalné šípy mohou způsobit nepříjemné škody. K dispozici jsou i žebříky, beranidla, možné je vykopat v dostatečné vzdálenosti tunel pod hradbami. Chybí už snad jen trójský kůň… :o)
Armády budou velmi variabilní. Ve hře se objeví římské legie (jednotlivé typy odpovídající reáliím podobně jako u Praetorians), barbarské hordy, řecké, kartaginské či egyptské voje, válečné vozy, sparťanští hopliti či zvířecí jednotky. Mezi nejzajímavější patří kupříkladu vrhači hlav, kteří demoralizují nepřítele házením obílených hlav jeho padlých spolubojovníků, nebo Hannibalovi sloni, těžce ovladatelní, ale hroziví.
Pět chválu na grafické zpracování nemá cenu. Ze screenshotů je jasné, že Creative Assembly jsou na špici. Když k výše řečenému připočítáme ještě nabídku menších regionálních kampaní a historických bitev, které prodlouží hratelnost, editor, kde bude možné vytvořit si mapy zcela nové, a samozřejmě i multiplayer až v osmi lidech po síti či internetu, vyjde zcela úžasná hra, která nemá mezi současnými strategiemi obdoby. Doufejme, že vše dobře dopadne a že se tento nebo maximálně příští rok Rome: Total War dočkáme.