Rozhovor o Civilizaci IV

  12:03
Chcete vědět vše o plánované tahové strategii Civilizace IV? Potom si přečtěte náš obsáhlý rozhovor. Na otázky o Civilizaci IV odpovídá Barry Caudill, Senior Producer společnosti Fireaxis Games.

Jaký byl váš hlavní hnací motor při vývoji nového pokračování Civilizace?
Řekl bych, že naším heslem byla přístupnost. Snažíme se, aby Civilizace IV byla nejpřístupnější verzí „Civky“ vůbec. Abychom hrou oslovili co nejširší publikum, přidáváme do hry spoustu rad, tipů a podrobnou kontextovou nápovědu. Pracujeme také na opravdu skvělém interaktivním průvodci základy hry. Navíc se snažíme omezit samoúčelný mikromanagement jako je udržování úrovně znečištění ovzduší nebo korupce ve městech. Přístupnější bude Civilizace IV také pro členy komunity, která vyvíjí vlastní rozšíření hry. Tito nadšenci budou mít přístup ke kompletní řadě nástrojů pro tvorbu nových herních prvků.

Jde už o čtvrté pokračování úspěšné série Civilizace, jaké nové nápady a vylepšení hráčům nabídnete, aby pro ně bylo pořízení hry zajímavé?
První a nejdůležitější změnou je využití plně trojrozměrného grafického engine, který úplně změní perspektivu hraní. Hráči budou moci získat většinu potřebných informací přímo z hlavní mapy. Když budete chtít vědět, zda má nějaké město postavené pyramidy nebo jiný div světa, prostě se tam podíváte. Pokud si nejste jisti, zda máte ve městě kasárnu nebo kostel, opět se jen podíváte na své město v celé jeho trojrozměrné kráse. Kromě těchto vizuálních prvků jsme přepracovali i vnitřní systémy hry.

Civilization IV Civilization IV Civilization IV

Vyvážení jednotlivých aspektů hry musí být velmi náročné, museli jste v Civilizaci IV zásadně přepracovat některé věci, které v Civ III nefungovaly podle vašich představ?
Změn jsme provedli celou řadu. Přepracovali jsme například celý systém kultury. Myslíme si, že začlenění kultury byl skvělý nápad, jehož zpracování ale nebylo úplně dokonalé. Odstranili jsme také statické rozčlenění historických epoch a přepracovali strom technologií, aby hráči měli větší kontrolu nad tím co a kdy chtějí vynalézat. Už Civilizace III disponovala pokročilou umělou inteligencí, ale hráči měli pocit, že hra příliš podvádí. Z mnoha důvodů musejí vývojáři počítačem ovládaným oponentům poskytnout určité výhody, aby pro hráče představovala skutečnou výzvu, zejména na vyšších úrovních. Přesto si vzal hlavní designér a programátor Civilizace IV Soren Johnson výtky hráčů k srdci a věnuje veškerý čas zbývající do vydání hry dalším úpravám umělé inteligence.

Slíbili jste úplně nový trojrozměrný grafický engine - jak jste s jeho vývojem spokojeni? A jakou atmosféru chcete v Civilizaci nabídnout?
S grafickým zpracováním jsme velice spokojeni, používáme engine Gamebryo, který se už osvědčil v Pirátech. Mohli jsme tak využít dobře známé nástroje, což urychlilo vývoj a poskytlo nám dost času na vymýšlení různých vychytávek.
Grafický styl Civilizace IV by se dal označit jako realistický s jistou mírou stylizace, grafici by pro to měli asi lepší termín. Jedním z hlavních cílů grafického zpracování je poskytnout hráči všechny potřebné informace přímo na hlavní herní mapě. Aby to bylo možné, umožnili jsme plynulou změnu přiblížení a oddálení pohledu až na úroveň oběžné dráhy, aby bylo okamžitě vidět například rozložení nerostných surovin. Zároveň umožňujeme přiblížit pohled tak, aby byly zřejmé všechny detaily herního světa. Hráči si zcela jistě najdou optimální úroveň přiblížení kamery někde mezi těmito extrémy.

Isometrický pohled na hlavní mapu je s Civilizací spojen téměř deset let, plánujete tento úhel pohledu vylepšit nebo jej úplně zrušíte?
Protože je celá hra udělaná ve 3D, nemusíme se do takového rozhodnutí pouštět, necháme ho na hráčích. Můžete využít standardní zobrazení, které je více kolmé než staré isometrické zobrazení dvourozměrné mapy nebo můžete jedním stiskem klávesy přepnout do zobrazení ve stylu Civ 2 a Civ 3. A pokud opravdu chcete, můžete zvolit i pohled shora jako u první Civilizace.

Nároční hráči si občas stěžují na nedostatečnou velikost herního světa, jak velké budou mapy v Civilizaci IV?
Přechod na trojrozměrné zobrazení se neobejde bez určitých ústupků. Opravdu bylo jednodušší udělat obrovské mapy ve 2D. Největší mapy dostupné v Civilizaci IV budou proto trochu menší než mapy ve třetím díle herní série. Hráči ale najdou na herní mapě větší množství animovaných objektů, nejrůznějších detailů a informací. Další věc, která by měla hráče ukonejšit, je možnost změny rychlosti běhu času ve hře. Hráči budou mít možnost hrát v normálním režimu, který bude shodný s předchozími verzemi. Zároveň ale budou k dispozici režimy rychlého a naopak pomalého plynutí času, které umožní dokončit hru v kratším čase nebo naopak nabídnou více prostoru si hru vychutnat.

Na jaké národy a jejich speciální schopnosti se můžeme ve čtvrtém díle Civilizace těšit? Dočkáme se nějakých novinek?
Zpracování národů v Civ IV doznalo určité změny. Nyní pracujeme spíše s osobností vůdce národa než s přiřazením speciálních schopností celému národu. To znamená, že hra proti Francouzům se bude lišit podle toho, zda vládne Napoleon nebo Ludvík XIV. Vůdci národů mají svou osobnost, která jim nabízí určité výhody. Jejich střídání udržuje ve hře zábavu díky změnám herního stylu počítačem řízených nepřátel. Každý národ bude samozřejmě také disponovat speciálními jednotkami jako jsou římští pretoriáni nebo mongolští nájezdníci.
Dočkáte se jak národů známých z předchozích dílů, tak národů, které jsme si dřív schovávali pro datadisky a nebojte, nechybí ani pár úplně nových národů. Celkem bude ve hře 18 národů od Britů, Francouzů, Němců nebo Římanů až po Číňany, Japonce a starobylé civilizace představované Aztéky. Nové národy potom zastupuje například Mali.

Civilization IV Civilization IV Civilization IV

Už jste zmínil změny stromu technologií, budete měnit také další věci jako je správa města nebo Divy světa?
Všechny části hry jsme podrobně analyzovali a snažili se zjednodušit a rozšířit všechny části, u kterých jsme to pokládali za potřebné. Strom technologií byl přepracován kompletně, zásadní změnou je zrušení nutnosti dosáhnout určité epochy pro objevení nových technologií. Není už také nutné vynalézt nejprve všechny základní technologie, které jsou spojené s pokročilejšími vynálezy, nově pro jeho objevení stačí i jen jedna základní technologie.
Vylepšování měst a budov prošlo podobnou úpravou. Odstranili jsme některé méně užitečné budovy a přidaly nové. Hráči budou mít k dispozici hned 28 Divů světa a nějaké menší divy, všechny velké Divy světa potom budou spojené s animovanou sekvencí.

Začleníte do Civilizace IV nějaké mise a scénáře nebo půjde o klasické budování civilizace od praotce Čecha až po lety do vesmíru?
Základem hry bude epický režim, který nabídne hráčům budování civilizace od prvopočátků do moderní doby. Civilizace IV bude ale otevřená i různým scénářům. Spolu s plnou verzí hry nabídneme pár ukázek, jak mohou tyto úkoly vypadat, dalších rozšíření se dočkáte díky fanouškům.
Civ IV bude nejlépe modifikovatelným dílem celé série. Nejjednodušší formou úprav je prosté otevření existujících map a jejich doplnění prostřednictvím jednoduchého rozhraní ovládaného myší. Další úroveň editačních možností představuje přímá úprava XML souborů, kterou lze vytvořit nové jednotky, celé národy nebo technologie. Ještě sofistikovanější úroveň představuje skriptovací jazyk pro vytvoření automaticky probíhajících akcí. Nejvyšší úrovní úprav je potom tvorba vlastních knihoven a úpravy umělé inteligence.

Diplomacie nebo válka, zbraně nebo jídlo? Budeme moci dosáhnout vítězství více způsoby nebo k cíli povede jen jedna správná cesta?
Otevřený konec a volnost hráčů při volbě herního stylu je základním kamenem Civilizace od prvního dílu a na tom se samozřejmě nic nemění. Kromě zachování klasických možností jsme přepracovali princip kulturního vítězství, které by nyní mělo být opravdu dosažitelné. Novinkou je vítězství spojenecké pro kooperativní hru více hráčů.

Soubojový systém v Civilizaci je stále efektivní, ale působí zastarale. Cítí tlak na přechod k bojům v reálném čase s výraznějšími grafickými efekty?
Přechod na trojrozměrné zobrazení nám poskytl příležitost pro zlepšení grafického zpracování soubojů. Soubojový systém sám o sobě prošel také změnami. Jednotky už nemají oddělené útočné a obranné číslo, ale pouze číslo určující jejich celkovou sílu. Jednotky mají také určité slabiny a silné stránky, které znáte z RTS. Kopiníky je vhodné stavět proti jízdě, sekerníci mají výhodu vůči obyčejné pěchotě a podobně. Jednotky budou za vítězství získávat zkušenost a nejúspěšnější jednotky se dočkají povýšení. Systém povýšení dává hráčům možnost vytvoření unikátních jednotek se speciálními schopnostmi jako je rychlejší regenerace, boční útok nebo taktická výhoda na různých terénech.

A co politický systém, ten zůstává při starém nebo jste našli způsob, jak hru vylepšit i v této oblasti?
Politický systém jsme také kompletně předělali. Vzdali jsme se přesně nadefinovaných typů vlády, místo toho nabízíme 25 možností nastavení v pěti různých oblastech. Můžete si tak například vytvořit byrokratický systém lenního panství s kmenovou vládou, svobodnou volbou náboženství a tržní ekonomikou a další netradiční kombinace podle toho, jakou máte náladu nebo podle toho, co nejlépe odpovídá herní situaci.

A teď zásadní otázka, zůstane Civilizace IV věrná svým kořenům nebo se odhodláte k opuštění tahového systému?
Kdyby to nebylo na tahy, nebyla by to Civilizace :-)

Můžete nám prozradit, jaké máte plány s multiplayerem v novém dílu? hraní ve více lidech vždycky bylo nejzábavnější...
Bylo a bude! Civilizace IV je od základů navržena pro hru více hráčů a ve firmě už proti sobě hrajeme nejméně osmnáct měsíců v různých vývojových verzích. Hráči budou mít v Civ IV možnost hrát v tahovém režimu nebo s možností simultánního provádění akcí na lokální síti i přes internet. Pro zajištění internetové části multiplayeru budeme používat Gamespy. Protože je Civilizace IV nadále tahovou hrou, bude ji možné hrát i prostřednictvím emailu, ve více lidech na jednom počítači a plánujeme i persistentní svět zatím zvaný Pitboss, který nabídne podobný zážitek jako různé webové strategie, ale na úplně jiné úrovni s perfektní grafikou a propracovaným systémem.
Kooperativní režim hry bude fungovat podobně jako v real-time strategiích jako je Warcraft 3 nebo Age of Kings. Hráči v jednom týmu získají pohled na mapu s oblastmi odkrytými spřízněnými jednotkami, získají výhody Divů světa postavených všemi členy aliance a budou si moci vyměňovat jednotky. Sdílením informací a technologií se také významně urychluje objevování nových technologií.

Civilization IV Civilization IV Civilization IV

Myslíte, že by fungovala kooperativní hra i v online režimu. Například tak, že by několik hráčů spravovalo jednu civilizaci?
Tento režim už existuje, nabízí ho fanouškovské stránky Civ Fanatics a Apolyton pod názvem Democracy Games. Toto rozšíření využívá proprietární formát a zdá se trochu komplikované a není to pro většinu lidí příliš zábavné. Takže v Civilizaci IV tento režim nebude, ale to neznamená, že by se hráči nemohli v rámci aliance dohodnout na plnění různých funkcí, kdy se jeden národ bude soustředit na vytváření infrastruktury, další na výzkum a třetí na samotné vedení války s nepřítelem při využití zdrojů poskytnutých ostatními partnery v alianci.

Civilizace nese od počátku ve svém názvu jméno Sida Meiera, podílel se ale tento herní guru na vývoji čtvrtého dílu?
Sid je kreativním ředitelem Firaxisu a tak hru ovlivňuje na několika úrovních, ať už jde o obecné rady, testování nebo kompletní převzetí velení nad celým vývojem, jako se to stalo u Pirátů. Co se týká Civilizace, volí Sid trochu odtažitější přístup, protože tým, který se na Civilizaci podílí má s touto sérií řadu zkušeností. Hodně z 38 lidí z interního týmu pracovalo na Civ 3 a já jsem se třeba podílel na každé Civilizaci od Civ II: Multiplayer Gold. To znamená, že bych měl být po Sidovi a Jeffovi Briggsovi (zakladatel a šéf Firaxisu) nejzkušenějším vývojářem Civilizace.

Civilizace je od svých počátků spojena s osobními počítači, zůstanete i nadále věrní PC nebo plánujete převedení Civ IV i na novou generaci konzol?
Uvedení Civilizace na herní konzoly je zajímavá myšlenka. V tuto chvíli nic takového neplánujeme, ale je to věc, nad kterou se určitě budeme zamýšlet.

A co kapesní herní zařízení, dočkáme se na nich produktů z řady Civilizace?
Mám pocit, že na několika verzích Civilizace se už pracuje. Vím o jednom produktu pro N-Gage a a mobily s podporou Javy. Myslím si, že výkon PSP a dotykové ovládání Nintenda DS by mohly Civilizaci také svědčit.

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...