Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ROZHOVOR: Hry jako World of Tanks by prý mohly být olympijským sportem

aktualizováno 
Budoucnost závodního hraní her je podle Mohameda Fadla velkolepá. Fadl je ředitelem elektronických sportů ve společnosti Wargaming, která vyvíjí například hry World of Tanks a World of Warplanes.

World of Tanks | foto: Wargaming.net

V rozhovoru nám prozradil, jak současný stav elektronických sportů (e-Sports) vnímá a jaký vývoj během několika let očekává. Fadl věří, že průnik odvětví mezi většinovou společnost je jen otázkou času.

Jaký je rekordní počet diváků, kteří sledovali libovolný profesionální zápas ve World of Tanks?

Naše loňské finále v Polsku sledovalo dohromady 1,7 milionu unikátních diváků. To bylo pro turnaj fantastické a víme, že to číslo v budoucnu rozhodně poroste.

A jak velký růst popularity v dohledné době očekáváte? Můžete tomu pomoci i nějak jinak než organizací turnajů, kde se soutěží o štědré sumy?

Během následujících šesti let vidím elektronické sporty jako běžnou součást zábavy pro většinu zemí prvního světa. Dokonce si myslím, že by to mohl být olympijský sport.

Mohamed Fadl je ředitelem elektronických sportů ve společnosti Wargaming

Mohamed Fadl je ředitelem elektronických sportů ve společnosti Wargaming

Naše scéna je pochopitelně ještě v plenkách, ale roste rapidním tempem. A ačkoliv bych se raději tvářil, že neexistuje, herní stigma je stále v řadě průmyslových odvětví znát. Postoj lidí se však mění a je to skvělé. Řekl bych, že World of Tanks jsou toho skvělým příkladem. Mají totiž tak různorodou hráčskou základnu. Od milovníků historie, přes hardcore hráče až po lidi, kteří chtějí jen na pár bitev uniknout (z reálného světa). Klíčové je tedy ukázat, že hraní je opravdu pro každého. Je to jeden z nejtolerantnějších průmyslů vůbec.

To, že jsme mezinárodní společnost, je pro nás zdrojem úžasných možností. Můžeme lidi vzdělávat prostřednictvím regionálních e-Sports zástupců, ale i prostřednictvím hráčů. Vytváříme prezentace pro herní exhibice, účastníme se speciálních přednášek a sepisujeme obchodní zprávy pro naše partnery. Těm ukazujeme, že jsou e-Sports legitimním a rychle rostoucím trhem.

Hráče chceme oslovit prostřednictvím Wargaming.net ligy, kde můžeme vytvářet infrastrukturu, která je k e-Sports přátelská. Chceme, aby měli pocit, že investovat čas a zdroje do soutěživého hraní může lidem přinést peníze a základnu fanoušků, která za vámi cestuje. Alespoň v případě naší ligy.

Když zmiňujete elektronické sporty jako součást olympijských her, máte pocit, že World of Tanks mají reálnou šanci se tam dostat? Hovoříte o tom s olympijským výborem?

To není úplně přesné. Já naznačoval, že se e-Sports během několika posledních let staly nesmírně populární. A to jak mezi profesionálními, tak i občasnými hráči, kteří rádi pozorují ostatní (v akci). Události pro profesionální sporty zaplňují stadiony a shromažďují miliony zhlédnutí na serveru Twitch.

Hvězdní hráči jsou jako profesionální atleti. Trénují tvrdě, aby vyhráli ve velkém stylu. Někteří dokonce bydlí v domech, které jsou určené k tomu, aby trénovali deset a více hodin denně, zlepšovali se specifickým způsobem a dosahovali přitom konkrétních cílů.

Pokud e-Sports budou stále přitahovat hráče a sledovanost poroste tak rychle i v budoucnu, olympijský výbor může zvážit jejich zařazení mezi oficiální disciplíny.

World of Tanks - FURY

Co děláte proto, abyste prodloužili životnost World of Tanks? Jak zajišťujete, že hra bude relevantní ještě za pět nebo deset let?

Klíčem k provozování hry jako služby je její neustálé vylepšování. Ten úkol je ještě složitější v případě titulu, který je v základu dostupný zdarma. Vzhledem k tomu, že si za hraní nic neúčtujeme, lidé mohou odejít hned, jakmile se začnou nudit. Vývojáři proto pracují na novém obsahu a funkcích, díky kterým stávající komunitu udržují aktivní, a lákají tím i nové hráče.

Komunitní manažeři z Wargamingu čtou herní fóra, technické problémy konzultují s hráči a diskutují o připomínkách i zpětné vazbě od více než 100 milionů hráčů. Zpětnou vazbu shromažďují komunitní manažeři, třídí ji analytici, kteří ji odesílají vývojářům a ti to zpracovávají pro vývoj. Je to ohromný systém pro masovou produkci, který bylo náročné zorganizovat.

Dokážete si představit budoucnost, kde velké společnosti spolupracují na popularizaci e-Sports? Tak, aby se odvětví stalo zábavou pro každého? Napadá mne například spolupráce s Riot Games, kteří vyvíjejí League of Legends. Co by to zahrnovalo?

Rozhodně si myslím, že by to byl další evoluční krok. Komunita, hráči i diváci něco takového dříve či později budou chtít.

Kdyby dva obři na něčem takovém spolupracovali, znamenalo by to pro e-Sports ohromný vzestup. Pomohlo by to, aby se o scéně dozvěděli něco i lidé mimo ni a to díky jménům, která jsou s tím spjatá. (Americká organizace pro profesionální soutěžení) Major League Gaming byla pro e-Sports skvělým krokem směrem ke střednímu proudu a vážně pomáhá, že za tím stojí i sportovní televize ESPN.

World of Tanks

Čím více pozornosti si e-Sports získají u většinového diváka, tím pravděpodobnější bude, že podobné události budou vysílat hlavní stanice v nejlepších časech po celém světě. Je však třeba pamatovat na to, že elektronické sporty nejsou v našem podvědomí ukotvené jako třeba fotbal, basketbal nebo kriket. To jsou sporty, které popularitu získávají o celé dekády déle.

e-Sports začaly s nástupem internetu a rostou s jeho zvyšující se dostupností. Za tak krátkou dobu je to fantastický pokrok. Od skupiny lidí, která společně hrála v lokálních maringotkách, se přesouváme do hlavních měst na masivní turnaje, které sledují stovky tisíc lidí. Ještě nás čeká dlouhá cesta, ale zároveň jsme už ušli ohromný kus.

Vím, že se snažíte uspokojit několik typů fanoušků. Našly se ale chvíle, kdy bylo třeba učinit rozhodnutí na úkor jedné ze skupin?

Nabízíme nejlepší možné zážitky pro každého. Nemyslíme si, že je třeba dělat ústupky pro určitou část publika. Pokud použijeme publikum jako marketingový výraz, upřednostňujeme pochopitelně existující hráče před těmi potenciálními. Věříme, že je důležité pro naše hráče vytvářet poutavé prostředí. To položí solidní základy, které další lidi povedou k zájmu o naši ligu.

World of Tanks

Když mi bylo náct, byly elektronické sporty především o Counter-Striku a Warcraftu 3. Z prvního se v mezičase stal okrajový hráč a ten druhý zcela zmizel. Díky čemu se tedy hry stávají, a kdy přestávají být, v těchto kruzích populární?

Podle mého názoru pro dobrou e-Sports hru existují dvě velmi důležitá kritéria. Zaprvé potřebujete opravdu soutěživé a poměrně vyvážené prostředí pro souboj hráčů s hráči. A za druhé (a to je možná důležitější) to musí být poutavé na pohled a každý musí při sledování chápat, co se děje.

Jedním z klíčových faktorů jsou fanoušci, díky kterým hra žije nebo umírá. Je to jako ve starém Římě, kde si gladiátoři pro slávu museli získat určitou část publika. To samé platí pro hry a hráče.

Fotogalerie

Co se týče toho, kdy hry začínají, a přestávají být populární: někdy to může být těžké určit. Řekl bych, že jedním z hlavních důvodů je, když se titul pro hráče a fanoušky nevyvíjí.

Je to jako televize: postavy musí dospívat, musí tam být zajímavé nové scénáře. Hru neustále budujete a vylepšujete. Pokud se nedokážete vyvíjet, čeká vás pád.

Připravujete se na průměrnost. To je to, proč se Wargaming jako celá společnost zavázal poslouchat zpětnou vazbu hráčů i diváků. Tak, abychom se neustále rozvíjeli a zůstali relevantní.

Svatá trojice pro e-Sports jsou tedy hra, hráč a diváci. Životnost titulu je o spojování těchto prvků. Je to o hledání rovnováhy a neustálém vytváření nejlepších možných zážitků.

Autor:


Témata: World of Tanks




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.