Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozšířená realita slibuje revoluci ve hrách, její historie je obskurní

aktualizováno 
Střílení potvor či hledání duchů telefonem? Přenesení videoher do reality může být dalším herním zlomem. Prozatím ale působí jako slepá cesta.

Brýle pro rozšířenou realitu

Hráli byste hru, v níž běháte po reálných městských ulicích a telefonem střílíte virtuální padouchy? Právě taková je totiž podle mnohých budoucnost videoher. Ačkoliv byly podobné dosavadní pokusy pouhými předraženými prototypy, loňský nástup pohybového ovládání Kinect ukázal, že tato technologie může uchvátit masy zákazníků.

Rozšířená realita

Pod tímto pojmem se skrývá označení pro aplikace, které reálný obraz světa rozšiřují o počítačem vložené prvky. Svým způsobem je rozšířenou realitou i satelitní mapa Google Earth obohacená o názvy ulic. V pravém smyslu slova jde ale především o programy, které kamerou snímají realitu a zároveň okamžitě do obrazu vkládají umělé prvky. Mimo videoher má technologie velký potenciál i v navigaci, komunikaci a vojenství. 

Rozšířená realita

Rozšířená realita

Halucinace či hra?

Navigace skrze rozšířenou realitu

Navigace skrze rozšířenou realitu

Rozšířená realita už má svůj podíl na trhu jistý v oblastech navigace. Aplikace Wikitude World Browser pro operační systém Android okoření každý turistický výlet. S její pomocí se při pohledu na horizont velkoměsta vypíší zajímavosti a fakta k významným budovám. Stahují se z encyklopedie Wikipedia.

Co do počtu aplikací je Wikitude pouze pověstným vrcholkem ledovce. Ostatně, nedávno noviny Dublin’s Metro Herald představily svou verzi čtenou pomocí rozšířené reality.

Nástroj pro hraní ARQuake

Nástroj pro hraní ARQuake

Donedávna byl zásadním problémem pro rozšířenou realitu ve hrách i mimo ně především nedostatek technologií. Mobilní telefon s barevným displejem a fotoaparátem býval svého času luxusem.

Dobové pokusy proto spoléhaly na astronomicky náročné aparatury. S masivním rozšířením mobilních zařízení se sice rozšířené realitě otevřela cesta, ve hrách ale přesto nemá na růžích ustláno.

Hlavním důvodem jsou především psychologické a sociální důvody. Ačkoliv jsou dnes videohry považovány za vcelku běžné zábavní odvětví, o jejich venkovní odrůdě se zdaleka nedá říct totéž. Důkazem ostatně je, že venkovním hrám na hrdiny, při nichž lidé pobíhají po městech s falešnými pistolemi a plní úkoly jako ve videohrách (například tzv. LARPy), se věnuje naprosté minimum hráčské populace.

V případě her s rozšířenou realitou by šlo o něco podobného, jenom mnohem okatějšího. Nezřídka tak jsou tyto hry označovány za druh halucinace: mimo hráčů samotných totiž kolemjdoucí předmět jejich zábavy nevidí.

Tři technologická dema her na rozšířené realitě

ARQuake
Dnes již kultovní hra z roku 2000 je výsledkem snažení University of South Australia. Jde o zpracování střílečky Quake. Namísto mobilního telefonu byl ovšem k jejímu hraní potřeba mnohakilogramový oblek, jehož součástí byl i notebook. Ačkoliv projekt nikdy nepostoupil do prodejní fáze, vysloužil konceptu her s rozšířenou realitou značnou slávu.

Human Pacman
Jinou klasiku zpracoval singapurský doktor Adrian Cheok. Tentokrát byla určena pro dva hráče, z nichž jeden hrál titulního Pacmana a druhý ducha. V praxi se tak první snažil spást virtuální žluté kuličky, zatímco ten druhý mu šel takříkajíc po krku, přičemž díky brýlím viděl namísto živého člověka postavu Pacmana.

Carcade
Vynález vytvořený pro zabavení ratolestí, zmáhaných dlouhou cestou autem, pochází z dílny berlínské Akademie výtvarných umění. Městský horizont zde utváří prostředí dvourozměrného leteckého simulátoru, jehož hraním se mohou rozptylovat pasažéři. Stejně jako předešlé projekty, ani tento nikdy nedorazil na pulty obchodů.

ARQuake

ARQuake

Human Pacman

Human Pacman

Carcade

Carcade

Budoucnost mobilních her

Co se her týče, situace není ani zdaleka tak růžová. Už dnes jich je na mobilní platformy dostupná celá řada. Rozhodně se ale nezdá, že by měly kdovíjaký ohlas. Většina z nich se spíše než mezi hity řadí do kategorie zábavných "blbůstek". A to navzdory faktu, že jdou spolu s trendem pohybových her pro nenáročného uživatele.

Například Adam Tefler, vývojář titulu Pandemica, hratelnost jeho titulu popsal jako návrat ke kořenům zábavy: "Rozšířená realita vás vezme zpátky do fyzického světa a nabídne až dětinskou radost. Je to skoro jako byste se vrátili zpátky na dětské hřiště."

PS Vita

PS Vita

Namísto záplavy řady nerozeznatelných her s rozšířenou realitou, z nichž většina jsou obyčejné střílečky, tak žánr čeká na jednu hru, která ho celosvětově proslaví.

Snílci, kteří v rozšířené realitě vidí budoucnost videoher, proto s nadšením očekávají uvedení konzole PS Vita od společnosti Sony. Platforma je už od počátku stavěna i pro podporu rozšířené reality a mohla by nabídnout mnohem více než hry na mobilních telefonech.

Jedna z předváděček her s rozšířenou realitou pro Vitu už proběhla v polovině září na festivalu Tokyo Game Show. Hra Reality Fighters je v duchu bojovek typu Mortal Kombat, jenom tentokrát vytvoří bojovníka přímo podle vašeho vzhledu. Dále umožňuje realizovat virtuální bitku s vaším kamarádem přímo v aktuálním prostředí, stejně jako v tom předpřipraveném. Ačkoliv nevyužívá ani zdaleka celý potenciál Vity nebo rozšířené reality, redaktoři webu Engadget ji nazvali jednou z nejlepších her ve své kategorii.

Reality Fighters

Reality Fighters

Přesto je dost dobře možné, že rozšířená realita se svého úspěšného hitu nikdy nedočká. Podobně jako v 90. letech zvěstovaný příchod virtuální reality, může i tentokrát jít o případ umělé bubliny.

Rozšířená realita je za budoucnost her označována už řadu let. A za tu dobu se toho mnoho nezměnilo. Příchod Vity a jí podobných zařízení přesto dává alespoň nějakou naději. Konec konců, možnosti rozšířené reality jsou stejně nekonečné jako vesmír sám.

Tři aktuální zajímavé hry s rozšířenou realitou

Parallel Kingdom
On-line hra pro iPhone působí tak trochu jako World of Warcraft s rozšířenou realitou. Namísto virtuální krajiny ale titul určuje lokace podle vaší skutečné polohy, získané pomocí technologie GPS. Samozřejmostí jsou i souboje a vývoj postavy.

Zombie, Run!
Chcete se dostat do formy, ale klasické běhání vás nudí? S touto hrou se naběháte před davy nemrtvých. Podobně jako v akci Left 4 Dead je vašim úkolem dostat se do bezpečného úkrytu dříve, než vás dohoní zombie. Nevýhodou pro lenivé hráče je absence zbraní.

SpecTrek
Řada her s rozšířenou realitou jsou klasické střílečky, ale SpecTrek jejich formuli rozšiřuje o strach. V jeho pojetí je náš svět zaplněn duchy, které lze vidět a pochytat pouze přes displej. Noční procházka tmavými uličkami se tak rázem může změnit v zápletku jako z Krotitelů duchů.

Parallel Kingdoms

Parallel Kingdoms

Zombies, Run!

Zombies, Run!







Nejčtenější

No Man’s Sky (PS4)
GLOSA: Je No Man’s Sky podvod roku? Ne, jen oběť přehnaných ambic

Od ambiciózního vesmírného simulátoru No Man’s Sky se čekalo mnoho, tenhle druh slávy by si však autoři určitě rádi odpustili.  celý článek

Transport Fever
RECENZE: Transport Fever vyzval legendární strategii Transport Tycoon

Transport Fever chce být nástupcem a náhradou za již dvě dekády starý Transport Tycoon. Povedlo se mu nahradit legendu? Nepovedlo. Ale pokud vás neodradí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.