Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rugby 2001 - jen pro tvrdé muže

  12:00aktualizováno  10. července 2001 11:32
Nový školní rok je tu a s ním i každoroční bolestné od milosrdné firmy EA Sports. Její letošní série kolektivních sportů startuje hrou u nás ne zrovna masovou, přesto leckým oblíbenou, rugby. Pokud vám tedy nevadí tvrdé rány a ostré lokty, vydejte se vzhůru na kolbiště.

Rugby 2001Rugby se vyznačuje svojí rychlostí, kontaktností a velkým počtem hráčů. Nevím, jestli je to dílem náhody, nebo jestli si EA Sports vybrali rugby jako první sport schválně, aby na něm ukázali, co všechno dokáží, každopádně určitě existují i snadněji zpracovatelné sporty. Rugby 2001 vyrobil pro EA Sports tým Creative Assembly, který pro něj už několik let pracuje a ve své gameografii má tituly jako Australian Rugby League, Rugby World Cup 95, Stunt Car Racer, FIFA International Soccer nebo strategickou novinku Shogun: Total War. Takové množství zkušeností slibovalo mnohé.

Po obvyklém intru sestříhaném z krátkých záběrů skutečného rugby se octnete v hlavním menu, které vás ohromí řadou herních voleb (tím spíš, když jim zpočátku nebudete rozumět). Brzy však zjistíte, že to jsou v podstatě veškeré možnosti, které hra nabízí, a že jich není o nic víc než obvykle. Můžete odtud odejít na trénink, zapsat se do jednoho ze čtyř pohárů, rozjet mistrovství světa a nahrávat pozice nebo replaye. Nechybí tu ani nezbytné volby nastavení zvuků a jejich hlasitosti, čtyři stupně detailnosti grafiky, definovatelné ovládání hry a samozřejmě Rugby 2001ani herní pravidla. Tato "technická" menu však patří mezi nejodfláknutější části hry. Vzpomeneme-li si na široké grafické možnosti NHL 2000, přijde nám zdejší grafické menu, sestávající pouze z nastavení detailů bez možnosti volby rozlišení, jako špatný vtip. Snaha autorů, aby bylo všechno co nejjednodušší, je chvályhodná, ale mnohem šťastnější by bylo další menu, kde byste mohli nastavovat konkrétní detaily a pracovat se svojí 3D kartou.

Pochopitelně musíte počítat s tím, že v seznamu týmů budou jisté odlišnosti například od FIFA nebo NHL, protože rugby se přece jenom daří v jiných částech světa než fotbalu či hokeji. Navíc zde nemohou chybět reprezentace zemí jako Fidji, Nový Zéland nebo Austrálie, které patří mezi nejsilnější. Celkem je tu dvacet světových týmů složených ze šesti set hráčů, přesně tak, jak nastoupily v roce 1999 na dosud posledním mistrovství světa. Každý z hráčů má svoji několikabodovou charakteristiku a místo na hřišti, bohužel však nemá ani malou fotečku, natož pak animovaný obličej, na který jsme si zvykli u sérií NHL nebo NBA. V rugby však o jednotlivce zase tolik nejde.

Rugby 2001Rugby je především tuhý boj o každý kousek hřiště. Hlavní náplní rugbisty není ani rychlé běhání, ani přesné přihrávky, nýbrž rvaní se a přetlačování. Zmocníte se míče, uběhnete pár metrů a máte na kotnících cizí pařáty, které vás stáhnou k zemi. Nehraje se tu na jednotlivce, ale na tým. Čtrnáct spoluhráčů je sraženo, aby patnáctý donesl šišku co nejdále. Kouzlo hry sice tkví v rychlé kombinaci, kterou si vytvoříte volný prostor, jímž proniknete až za brankovou čáru soupeřova týmu, jenže problém je v tom, že dokud nebudete opravdu dobří, budete mít potíže dostat se vůbec k míči. Vaši svěřenci stráví převážnou dobu hry zaklesnuti do sebe nebo v nepřehledných hromadách těl, kde praskají kosti. Východiskem je velmi šikovná, procentuální volba obtížnosti, která vám umožní dobře přizpůsobit hru svým možnostem.

Velmi důležitou součástí hry jsou standardní situace, tedy chvíle, kdy se rozehrává po přerušení. V rugby mluvíme o kopech, odkopech, lineoutech a takzvaných mlýnech. Při zahrávání těchto situací samozřejmě existuje, podobně jako u amerického fotbalu, mnoho taktických variant a je jenom na vás, kterou zvolíte. Při lineoutech pak určujete, na koho poletí přihrávka, při Rugby 2001mlýnech přetlačujete soupeře a při kopech směrujete let šišky.

Ovládání hry však vůbec není nic jednoduchého. Kromě toho, že musíte pochopit smysl jednotlivých taktik, musíte zvládnout kurzorové šipky a dalších osm tlačítek, s nimiž běháte, přihráváte, vytrháváte se ze sevření, různými způsoby nakopáváte šišku, vyskakujete, chytáte míč, skórujete a podobně. Kombinací kláves dokonce můžete i klamat tělem a dělat i další fígle, s nimiž si usnadníte cestu k vítězství. V praxi naštěstí nebudete muset používat všech osm tlačítek neustále, k základnímu ovládání vám postačí polovina z nich a zbytek využijete pouze ve standardních a méně obvyklých situacích. I tak vám ale chvilku potrvá, než všechno dostanete jak se říká "do ruky".

Grafická podoba hry a zcela nový 3D engine mají dvě odlišné stránky. Na jedné straně stojí další stupeň technologie Virtual Stadium, jehož nejvýraznějším vylepšením je výborná dynamická kamera, a velmi přirozená, plynulá a rychlá animace postaviček, ovšem na druhé straně jsou Rugby 2001hodně obyčejně zpracovaní diváci a tribuny, trochu nezvykle zubaté hřiště i jinak hrubá grafika. Otázkou je, jestli zde detailnost neustoupila rychlosti. Třicet pohybujících se hráčů na jedné obrazovce přeci jen dokáže počítač pořádně zaměstnat. Úplně v pořádku však nejsou ani další věci, jako například zpracování deště, který jako by se skládal z padajících vodních koulí, nebo celá neherní část, jež je na kartách Riva TNT díky pokaženým fontům jen velmi obtížně čitelná. Je to škoda, protože uspořádání informací nevymysleli autoři vůbec špatně.

Doprovodný komentář byl už od svých počátků velmi silnou stránkou EA Sports. Uvědomíme-li si, že to byli právě Creative Assembly, jejichž zásluhou vyšla první FIFA s play by play komentářem, není divu, že ani Rugby 2001 není moc co vytknout, i když je zřejmé, že tempo vývoje v doprovodném slově se v posledních letech zpomalilo. K mikrofonu usedli a jednotlivé věty namluvili Bill McLaren a bývalý rugby profesionál Jamie Salmon, kteří již tradičně plní role žurnalista / znalec, reagují na dění na hřišti nebo hodnotí vaši hru, přičemž si vůbec neberou servítky. Důkazem toho byla věta "tohle byla jedna z nejhorších her rugby, kterou jsem kdy viděl", kterou Salmon pronesl po skončení mého Rugby 2001prvního dohraného zápasu. Ostatní zvukové efekty zahrnují časté hekání hráčů, zvuky zasaženého míče a samozřejmě skandování diváků, kteří jakoby na stadionu opravdu seděli a při každé nadějné akci zvyšovali hlasy. Myslím, že s audio stránkou Rugby 2001 můžeme být docela spokojeni.

Když si to všechno shrneme, vyjde nám docela průměrná sportovní hra, která má svoje kladné i záporné stránky. Příznivci rugby si ji rádi zahrají už jenom kvůli tomu, že nemají mnoho dalších alternativ, a ti ostatní počítačoví sportovci si radši počkají ještě několik týdnů na NHL, FIFA nebo třeba NBA.

Věřme, že se u nich setkáme s tím, co nás u Rugby 2001 zaujalo, a zbytek nás příjemně překvapí. Ostatně, nebudeme čekat až tak dlouho.

Rugby 2001
Výrobce: Creative Assembly
Distributor: EA Sports
Minimální konfigurace: Pentium 200 MHz, 32 MB RAM, 4xCD-ROM
Doporučená konfigurace: Pentium 333 MHz, 64 MB RAM, 3D karta
3D karty: ne
Multiplayer: ano
Verdikt: Věrné zpracování rugby na PC si vždycky najde svoje příznivce, třebaže má k dokonalosti daleko.
Hodnocení: 71%

Autor:


Témata: Vtip


Nejčtenější

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdome Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Iron Harvest
Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

Další z rubriky

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.