Rune

Rune
Rune

Vikingové zůstávají i po staletích národem opředeným fantastickými dohady a mýty. Odkud se vzali tito podmračení válečníci s dlouhým vousem, kteří vzbuzovali respekt i děs po celé Evropě od Cařihradu až po Gibraltar? Jak se naučili svému příslovečnému mořeplaveckému umění? A kde přišli primitivní severské kmeny na kloub záhadám lodní konstrukce, aby mohli konstruovat své drakkary a snekkary, lodi se skvělými nautickými vlastnostmi, které perfektně obstály na rozbouřeném moři i v mělkých evropských řekách? Mluví se v pravém slova smyslu o svébytné Vikingské civilizaci, která fascinovala a fascinuje historiky, etnografy, spisovatele a samozřejmě i tvůrce počítačových her.

Asi nejslavnější titul s "vikingským" námětem je logická hra The Lost Vikings. Ta byla natolik úspěšná, že se dokonce dočkala druhého dílu. Připravovaná hra Rune, které bychom se mohli dočkat o letošních Vánocích, spadá do žánru trojrozměrných akčních adventur: Nenechte se mýlit. "Akční adventura" je krycí pojem pro brutální 3D řežbu, který vynalezli američtí výrobci počítačových her po masakrech na amerických středních školách, aby mohli dál produkovat oblíbené trojrozměrné krváky. A že Rune krvák bude, o tom není pochyb. Koneckonců, vždyť se jedná o Vikingy.

Hráč se převtělí do veskrze sympatického hrdiny. Je jím udatný bojovník Ragnar, který věrně slouží svému klanu tím, že podřezává krky bojovníkům z konkurenčních klanů. V této činnosti si vede nesmírně úspěšně a nordické krasavice typu Claudie Schiffer se po tomto osvědčeném utínači hlav mohou utlouct. Na důkaz důvěry, které Ragnar požívá, se stává účastníkem důležité diplomatické mise za náčelníkem Conrackem, o kterém panuje podezření, že organizuje zákeřné přepady okolních vesnic. Rune Ragnar nasedne na loď, jenže, jak už to v počítačových hrách bývá, na místo určení nikdy nedopluje, neboť zuřivá bouře rozmetá Ragnarovu kocábku na kusy. Ragnar se probudí ztracen v jakési podzemní kobce, aniž by měl potuchy, co se s ním vlastně stalo. Od této chvíle bude jeho osud záviset na hbitých prstech hráče.

Nejdříve je třeba probít se temného podzemí přes sály plné ukrutných goblinů a agresivních trpajzlíků. Potom se hráč dostane konečně na denní světlo a bude se kochat nádhernými scenériemi, kterými může lidské oko pohladit jen drsně krásná Skandinávie. Ve finále je třeba proniknout do pevnosti Temných Vikingů a fyzicky zlikvidovat původce všeho zla. Příběh je ještě v plenkách, nicméně měl by být plný hrdinství, odvahy a severské mytologie, která tolik okouzlila J. R. R. Tolkiena.

Autoři dávají na grafiku obrovský důraz a pilně si upravují licencovaný engine z Unreala k obrazu svému. Velká část hry by se měla odehrávat ve volné přírodě, tak jsem zvědavý, jak to upravený Unreal engine zvládne a hlavně kolik budu muset zase investovat do upgradu svého dýchavičného Pentia II/ 300 MHz. Ale do Vánoc je času dost.

Tvůrci hry usilovně tvrdí, že se bude jednat o "akční adventuru". Podívejme se tedy blíže na ony adventurní prvky. Co se týče příběhu, ten bude lineární s tím, že se hráč bude moci vydat splnit i různé vedlejší úkoly, díky kterým může získat nějakou výbornou zbraň nebo se dostat do zajímavých bojových situací. "Adventurní" nádech hry budou dotvářet i různé "puzzly". Příklad: Aby se hráč probil trpasličími sály, musí zastavit jakýsi komplikovaný důlní stroj. Naštěstí objeví, že složitá mašina je poháněna velmi jednoduchým způsobem - několik goblinů usilovně běhá v obrovském kole, které pohání celé soustrojí. Stačí tedy nebohé gobliny-stachanovce odpravit a puzzle je vyřešen. Řeknu vám, tohle je hlavolam podle mého gusta!

Rune

Nebo jiný příklad: Octnete se v síni plné naštvaných trpajzlíků. Samozřejmě je možné odkráglovat jednoho podruhém. Celá věc se ale báječně zjednoduší, pokud vás napadne přeseknout lano držící u stropu lustr. Polovina permoníků pojde, ještě než vytáhnou meče z pochvy. A konečně poslední exemplum, které svědčí o "adventurním" duchu hry: Vchod do důležité budovy hlídá několik temných Vikingů známých svým bojovým uměním. Nebezpečné bitce se lze vyhnout, pokud hráč opodál objeví klec s jistým milým zvířátkem, které je zatím pracovně nazýváno "sněžná příšera". Stačí otevřít, schovat se opodál a pak sledovat obzvlášť krvavou epizodu ze seriálu Cirkus Humberto. Po několika okamžicích je vstup do budovy volný. Přiznám se, že adventury nemám ve velké oblibě, ale po příchodu Rune možná změním názor.

Zdaleka ne všechny situace však půjdou vyřešit hlavou. Stejně často bude nutno používat zbraň. Ve hře bude hráč moci disponovat v jednom okamžiku pouze třemi zbraněmi. Zpravidla to bude sekera na zádech, meč u opasku a bojové kladivo v ruce (je možná libovolná kombinace). Nemožnost mít u sebe obrovský arzenál bude asi nejednomu fanoušku Quaka či Unreala připadat omezující, mně se to naopak zdá logické i správné. Pokud by byly postavy v běžných 3d střílečkách aspoň trochu reálné, musely by kvůli své supertěžké výzbroji do boje táhnout valník. Rune je výrazně zaměřena na boj zblízka. Rune Hráč bude muset perfektně ovládat svůj meč či kladivo podobně jako ve hře Die By The Sword. Občas se hráči sice dostane do rukou luk s několika šípy nebo hůl s mocným kouzlem, jedná se však o vzácné zbraně pro případ nouze. Ve hře prý bude možno použít jako zbraň takřka jakýkoliv předmět. Může dokonce dojít k situaci, kdy hráč usekne protivníkovi ruku, načež ho jeho vlastní paží umlátí. Prostě "adventura", jak má být.

Dalším zaklínadlem současných tvůrců trojrozměrných akčních her je umělá inteligence. Zde se programátoři holedbají, že právě jejich příšery se budou chovat nejlidštěji, tedy tak záludně, jak jen homo sapiens může být. Goblin se dá na předstíraný ústup do místnosti plné kámošů, nepřátelé budou Ragnara pronásledovat po celém levelu, dokud ho mají na dohled a budou se křikem svolávat. Na hráčově nátuře pak bude záviset, zda se bitkám bude vyhýbat a místo toho obdivovat severskou přírodu (autoři slibují nádherný svět plný fauny i flóry), nebo půjde od masakru k masakru.

Rune mi na první dojem přijde jako lákavá hra. Trošku mě však děsí ona "adventurní" část hry, neboť coby hráč se vyznačuji totální neschopností nejen dohrát, ale vůbec hrát i sebelehčí adventuru bez návodu. Něco mi ale říká, že u Rune nebude návodu třeba.